1357-27

1357-24

فرهنگ فرهی

دانشگاه شیکاگو نورت ایسترن ایلینویز تالاری و دیواری را در دانشکده حقوق بنام زنده یاد دکتر محمد مصدق اختصاص داده با تصاویر و شرحی از خدمات او برای تحقق یافتن آرمان های انقلاب مشروطیت و عدالتخواهی وقانونمداری و ملی شدن صنعت نفت و خلع ید از استعمار. فقط نکته ای تاریخی را که مصدق در دادگاه تجدیدنظر نظامی بیان داشت راه را به روی شناخت شخصیت بارز او آشکار میسازد:
«من در تمام مدت عمر یک هدف بیشتر نداشته ام و آن بوده و هست که ملت ایران بتواند مستقل و سرفراز زندگی کنند و جز اراده ی اکثریت هیچ کس بر او حکومت نکند در مبارزه ی درخشان مردم علیه شرکت سابق نفت یکی از رهبران آن بوده ام حلقه زنجیر استعمار خاورمیانه قطع نظر از جنبه ی اقتصادی که ثروت ما را به یغما می برد نهضت ملی از این جهت به وجود آمده بود که این سرطان مهلک را از بیخ و بن برکند و مردم کشور از آزادی و استقلال سیاسی به معنای خود استفاده کنند. کیست که نداند که دولت های قبل از من اسیر و زبون سیاسی شرکت سابق نبوده اند؟ کوشش من برای تصویب گزارش هیئت هشت نفری که با اجازه و موافقت شاهنشاه تنظیم گردید به خلع ید شرکت نفت انجامید. »
جلسات تجلیل از آن بزرگمرد به یاری دانشگاه در شهرهای شیکاگو، واشنگتن، سن حوزه، لوس آنجلس برگزار شد و هر بار با شرکت شخصیت های بارز ایرانی و رئیس دانشگاه، و استادان . بعد ازسخنرانی حراج کالاهائی که دوستداران مصدق برای جمع آوری پول بیشتر آورده بودند صورت می گرفت. روز هشتم جولای از دیوار و تابلوی نام مصدق در دانشگاه پرده برداری میشود. در لوس آنجلس در المپیک کالکشن این مراسم روز هشتم جون برگزار شد  که در آنجا نیز شخصیت های نامدار ایرانی شرک داشتند بلیت هر میز ده نفر 2500 دلار و هر دو تن پانصد دلار بود. که یکصد و ده دلار هزینه شام و سالن بود و بقیه بنام دانشگاه ثبت شد در این مجلس خانم دکتر ژانت آفاری محقق پر آوازه، محمد امین نویسنده و تحلیل گر شایسته، و خانم رئیس دانشکده سخنرانی کردند و همچنین دکتر حمید اکبری مسئول کمیته و رئیس دانشکده مدیریت دانشگاه سخنرانی کرد.  یک خانم امریکایی که سالها درایران زیسته بود ترانه های شیرین به زبان فارسی خواند. خانم بنفشه صیاد رقصنده ی دلنشین رقصید با غزلی از مولانا… درتمام مدت چه در شمال کالیفرنیا چه در لوس آنجلس سیامک پویان هنرمند پرآوازه و شایسته بامهارت و توانایی ضرب نواخت…. حسن ختام برنامه ضرب ماهرانه او بود و آواز ستار خواننده محبوب و ویولن توانمند شهرام فسازاده.
گفتنی اینکه المپیک کالکشن گلدان برای روی میز نداشت به بهزاد مسرور شخصیت معروف تلفن کردم و گفتم ما گلدان احتیاج داریم برای جلسه ی دکتر مصدق برای روی میزها.او گفت من ندارم اما رفت خرید و پول آنرا هم نگرفت و گفت بمن محبت کنید که منهم  بتوانم خدمتی انجام دهم برای مملکتم که بیگانه به آن اینهمه اهمیت می دهد. «رودی بختیار» مجری و گوینده پرتوان و پرآوازه درتمام این جلسات مصدق در نهایت درایت و شکوه اجرای این مهم را برعهده داشت.
لازم به یادآوری است که درحراج فریبرز داویدیان عهده دار آن بود فخیمی محقق نامی و مولف کتاب تاریخی سی سال نفت ده جلد کتاب اهدا کرده بود، دکتر اردشیر بابک نیا دو تابلوی از اردشیر محصص  نقاش و طراح پرآوازه ی جهانی و تابلویی از استاد زنده یاد جلالی سوسن آبادی و همچنین چهره ی مصدق کار علی مسعودی نقاش پر توان و نامی و تابلوئی از مصدق کار بهنود گرافیست مقیم واشنگتن، دو دوره ی کامل هفته نامه توفیق از شماره یک تا آخرین شماره آن، یک دوره کتاب از یاد و یادگارهای بیژن اسدی پور کار دکتر فضل الله روحانی نویسنده و مترجم نامی و… و… به حراج گذاشته شد.
با درودهای گرم به مردان وطنخواه و شایسته ای چون مهندس بهرام مشیری شخصیت برجسته ی جامعه ی ایرانی. و بیش از همه با درودهای گرم به آذر و دکتر حمید اکبری عزیز و به امید دیدار او در شیکاگو برای پرده برداری.
و همچنین با سپاس از آقایان اختر زاد مدیران المپیک کالکشن با پذیرایی و سازماندهی آنها.

1357-28

1357-29