1525-33

به مناسبت برپایی نمایشگاه آثار او در Pacific Art Center

مژگان مظفری (مستانه)
شهلا سپهر بی بی، عکاس و هنرمند1525-34 نام آشنای ایرانی است که بارها و بارها جوایز بین المللی را از آن خود کرده است. او در آخرین نمایشگاه خود در موزه لوور پاریس با عکسی از شهر لس انجلس توجه بسیاری از بینندگان را به خود جلب کرد.
شهلا کار هنریش را با نقاشی آغاز کرد و با تحصیل در رشته های گرافیک و عکاسی ادامه داد. ابتدا به پرتره های تبلیغاتی روی آورد و عکس هایی با مضامین اجتماعی و موضوعی ، محور کارهایش شد. زنان به دور از برخوردی تبلیغاتی و با دیدی آرمان گرایانه در عکسهای او نقش پیدا کردند و هر تصویر با روایت یک داستان همراه شد .حتا زاویه دید او در عکس هایی که به صورت برهنه گرفته شده متفاوت است. او با تلفیق هنر و فن آوری، آثاری را به وجود آورده است که در هیچ زمان و مکانی قرار نگرفته و فقط اشاره به کمال دارند. نگاه چندگانه ای از بالا و کنار و در لایه های مکرر!
زنان و رقص موضوع دیگری است که شهلا به آن پرداخته است. در این مجموعه آثار جنبش و جوهری که فوتوریست ها در آثارشان داشته اند مشاهده می شود.
فضای تصویری که او به بینننده نشان می دهد گاه به انتزاع نزدیک و گاه از آن دور می شود.
تاکیدی که او بر نور و حرکت داشته با محو سازی خطوط کناره و استفاده به جا از هنر رایانه باعث شده تا فیگورها و محیط در یکدیگر نفوذ کنند و خطوط، نیرو، کشش و رانش مضاعف را به وجود آورند.
از نکات قابل توجه عکس ها، ساختار آنها است. ساختار و ترکیب بندی محکم در ارائه یک کل منسجم با هماهنگی، تباین و تکرار صورت گرفته تا بیان هنری به اوج خود برسد.
در برخی عکس ها ، اضافه شدن رنگ با نوع خاصی از اغراق توام شده و فضایی بیانگرایانه یا اکسپرسیونیستی به وجود آورده است. چرخش فرم و رنگ در عکس ها مانند چرخش عقربهای ساعت مسیر دورانی را طی کرده و این مهم عنصر حرکت را تاکیدی دوباره بخشیده است.
توانایی هنرمند در استفاده از هنر رایانه و تلفیق بجا با عکس ها در دگرگونی رنگ ها و فرم ها از نکات دیگر قابل توجه است.
ترکیب تصاویر با فیلترها و رنگ ها برای خلق کنش های تعاملی صورت گرفته تا بیننده به آن دست یابد.
در برخی آثار با آن که فیگورها در محور مرکزی قرار گرفته اند، هنرمند با دخل و تصرف در تیرگی و روشنی ها و ایجاد رنگ سایه ها، پس زمینه را فعال کرده و به توازن نهایی دست یافته است تا آنجا که چشم، کل تصویر را به راحتی می بیند .
آنچه مسلم است شهلا سپهر از آن دسته هنرمندانی است که با دست یافتن به عنصر علم و آگاهی و حس زیبایی شناسی، به همراه هنر دیجیتال، آینده ای روشن در پیش رو دارد. امید است شاهد نمایشگاه های بیشتری از این هنرمند باشیم.

1525-35