1547-56

The Chicago School
Counceling Center at Westwood

مصاحبه کننده: یلدا نورشاهی
یافتن یک مرکز معتبر، مناسب و متناسب، در حیطۀ علم روانشناسی چه برای دانشجویان دوره های فوق لیسانس و دکترا جهت تکمیل تحصیلات و تجربه خود و چه برای مراجعه کنندگان، جهت ارزیابی، تشخیص و درمان اختلالات مربوط به روان، کار آسانی نیست. عوامل زیادی در تعیین کیفیت خدمات این نوع مراکز وجود دارند که گاه به دلیل ناآگاهی، منجر به انتخاب های نادرست شده و در نتیجه در راه تحصیل یا درمان افراد اختلال ایجاد میکنند. این انتخاب زمانی پیچیده تر می شود که مراجعه کنندگان یا دانشجویان از اقلیت های جامعه محسوب می شوند و مسائل موازی و بعضاً آزاردهندۀ گوناگونی را تجربه کرده یا می کنند.
چندی پیش، وقتی به عنوان یک دانشجوی دکترای روانشناسی بالینی به دنبال یک مرکز مناسب جهت دورۀ کارورزی ام بودم، استادانم، مرکز مشاوره تخصصی شیکاگو را به عنوان یک مرکز استثنایی و با کیفیت من معرفی کردند. مدتی پس از گذراندن مراحل درخواست و مصاحبه، بالاخره موفق به گرفتن پذیرش از این مرکز شدم. از بدو ورودم به این مرکز، متوجه شدم که در یک محیط کاملاً حرفه ای و قابل اطمینان قرار دارم. نحوه مدیریت و رفتار روانشناسان این مرکز به نحوۀ تاثیرگذاری آرامش، نظم و صمیمیت را در کارکنان و مراجعین به وجود می آورد. بعد از مدتی کار کردن در این مرکز، تجربۀ کیفیت بسیار بالای خدمات آن، حضور چند تن از مسئولین/متخصصین و دانشجویان رده بالای ایرانی الاصل در این مرکز، محل این مجموعه که درست در منطقۀ شناخته شده ایرانیان -خیابان وست وود- بود، مرا بر آن داشت تا این مجموعه را به جامعۀ ایرانیان مقیم لوس آنجلس به عنوان یکی از مناسب ترین و متناسب ترین مراکز خدمات مرتبط با روان معرفی نمایم. به همین دلیلی با مدیر و سرپرست جدید این مرکز؛ دکتر کریس مورِرو-هاویسن، و یکی از متخصصین و مسئولین ایرانی الاصل این مرکز، دکتر وحیده گودمن به گفتگویی دوستانه نشستم.
• دکتر کریس مورِرو-هاویسن1 ، یکی از اولین سوالاتی که ممکن است موقع شنیدن اسم این مرکز در ذهن مخاطب به وجود بیاید، موضوع اسم این مرکز با قید نام شهر شیکاگوست. لطفا کمی در این مورد برایمان توضیح دهید.
– مرکز مشاوره تخصصی شیکاگو که از سال 2008 فعالیت خود را آغاز کرده است، به دلیل ارتباط مستقیم با مدرسه حرفه ای روانشناسی شیکاگو، به این نام خوانده شده است. این مرکز غیر انتفاعی در واقع یک مجموعه آموزشی-ارزیابی-درمانی در حیطۀ علم روانشناسی است که در دو شعبه غرب لوس آنجلس و ارواین مشغول ارائه خدمات مرتبط با این مقوله می باشد. جالب آن است که شعبه لوس آنجلس، درست در قلب محله ایرانیان، منطقه وست وود، نزدیک به میدان پرشین واقع شده است.

1547-57

• دکتر وحیده گودمن2، این مجموعه ارائه کنندۀ چه نوع خدماتی است؟
– این مرکز عرضه کننده انواع خدمات ویژه مربوط به حیطۀ علم روانشناسی از جمله خدمات مشاوره، روان درمانی و ارزیابی های گوناگون روانشناسی به صورت روان درمانی فردی، زوج درمانی، خانواده درمانی و گروه درمانی می باشد. بسیاری از مراجعین ما با هدف مشاوره، ارزیابی، تشخیص، درمان و پیشگیری مسائل مرتبط به روانشناسی به این مرکز مراجعه میکنند.
لطفا کمی بیشتر ازامکان ارزیابی های روانشناسی این مجموعه برایمان بگویید.
بخشی از فعالیت های این مجموعه بر روی انواع تست های روانشناسی تمرکز دارد که مستقیما زیر نظر دکتر ردمن3 سرپرستی می شود. به عنوان مثال این مرکز ارائه کنندۀ انواع تست های هوش، رشد ادراکی، اختلالات مرتبط با عملکرد مغز در حیطه روان و رفتار، پیشرفت تحصیلی، و همینطور ویژگی ها و اختلالات شخصیتی می باشد. یک بخش از آزمون های این مرکز، خاص دانش آموزان و دانشجویانی است که به هر دلیلی نیاز به ارزیابی از طرف مدارس یا دانشگاه های خود جهت بالا بردن کیفیت یادگیری و رشد تحصیلی دارند. به عنوان مثال کودکانی که به دلیل اختلال توجه و تمرکز نیاز به شرایط خاصی برای پیشرفت بهتر در مراحل یادگیری هستند، مانند نیاز به امکانات خاص یا زمان بیشتر برای امتحانات، میتوانند با مراجعه به این مجموعه مورد بررسی دقیق قرار گرفته و مدارک خود را جهت بالا بردن سطح یادگیری و پیشرفت به محل تحصیل خود ارائه کنند. یک دسته دیگر از مراجعین ما، سالمندان با احتمال ابتلا به آلزایمر و دیگر عوارض احتمالی سالخوردگی می باشند. دسته دیگر زوج هایی هستند که جهت انجام تستهای روانشناسی و ویژه قبل از ازدواج به ما مراجعه می کنند. گروه دیگر، افرادی هستند که سابقه اختلالات فکری، گفتاری، رفتاری و احساسی داشته و به منظور تشخیص، کنترل پیشرفت بهبودی و یا درمان با این مرکز مراجعه می کنند.
• خدمات این مرکز برای چه رده های سنی در نظر گرفته شده است؟
یکی از امتیازات این مرکز این است که ما در اینجا امکان پذیرش همۀ رده های مختلف سنی از جمله کودکان، نوجوانان، جوانان، افراد بالغ و سالمند را داریم.
• دکتر مورِرو- هاویسن شما اشاره به این کردید که این مجموعه یک مرکز آموزشی نیز می باشد. کمی بیشتر در این مورد برایمان بگویید.
– در این مجموعه تعداد زیادی از متخصصین و مربیان مشغول آموزش دانشجویان دوره های فوق لیسانس و دکترا هستند. برنامه های آموزش گروهی عموماً تحت نظارت دکتر یِنز اِشمیت4 انجام میشود. سیستم آموزشی این مرکز به نوعی طراحی شده است که دانشجویان همواره تحت نظارت دقیق سرپرستی متخصصین قرار داشته و امکان مشورت در کلیه ساعات شبانه روز در هفت روز هفته را داشته باشند. تا کنون بسیاری از دانشجویان این مرکز موفق به پیشرفتهای چشم گیر پس از دریافت لایسنس خود شده اند. مسئولین این مرکز، خود را نه تنها در قبال مراجعین، بلکه در برابر دانشجویان خود، مسئول می دانند.

1547-58

• از دید شما، امتیازات خاص این مجموعه در مقایسه با مراکز هم ردیف آن چیستند؟
– امکان ارائه خدمات به رده های مختلف سنی، قومیت ها مختلف، دگرباشان جنسی، ارائه خدمات به زبانهای گوناگون، هزینه بسیار پایین، امکان سریع استفاده از خدمات مانند نداشتن لیست انتظار، نظارت لحظه به لحظه و دقیق روی عملکرد دانشجویان و کارورزان، برخورداری از همکاری شایسته ترین متخصصین و مربیان، استفاده از جدیدترین و آخرین یافته های علمی و تحقیقاتی، اهمیت خاص به موضوع محرمانه بودن اطلاعات مراجعین، و ارائه مجموعه انواع خدمات گوناگون روانشناسی از امتیازات خاص این مجموعه هستند. این مرکز همچنین گاهی اقدام به ارائه خدمات گروه درمانی به صورت رایگان می نماید تا بدین وسیله گامی مثبت در جهت ارتقای سلامت روانی کلیه افراد جامعه برداشته باشد. یکی از نکاتی که شاید برای عزیزان فارسی زبان ما در جامعه ایرانی-آمریکایی یک امتیاز محسوب شود، حضور تعدادی از متخصصین، مربیان، و روان درمانگران ایرانی مانند دکتر وحیده گودمن و آنیتا فزون مهر5 است که امکانات ویژه و متناسب با فرهنگ ایرانی را در اختیار مراجعین ایرانی الاصل قرار می دهند.
• دکتر گودمن، اگر افرادی مایل به انجام تستهای روانشناسی یا برخورداری از انواع روان درمانی به دلایل شخصی باشند و از طرف یک مرکز یا اشخاص واجد صلاحیت، مانند پزشک یا روانپزشک، معرفی نشده باشند، آیا باز هم امکان برخورداری از خدمات این مرکز را دارند؟
– البته! یکی از نکات شایان ذکر این است که این مرکز یک بیمارستان اعصاب و روان نیست و محدودیت و شرایط این نوع مراکز را ندارد. مراجعین ما یا بنا به تصمیم شخصی خود، یا معرفی از طرف سازمانها، پزشکان، روانپزشکان، مشاورین خانه و خانواده و مددکاران اجتماعی به این مرکز می آیند. به عنوان مثال کسانی که متوجه تغییرات ناگهانی در رفتار، تغییر در کیفیت خواب یا تغذیه، تغییرات احساسی غیر معمول مانند پرخاشگری، غمگین شدن، یا مواردی مشابه می شوند، میتوانند به این مرکز مراجعه کنند. عدۀ قابل توجهی از مراجعین ما به دلیل از دست دادن یک عزیز، مسائل پیش آمده به دلیل مهاجرت، مواجهه با تغییرات نسبتا شدید مانند تغییرات کاری، تحصیلی، طلاق، انواع آسیب های روانی، حوادث، پیشامدهای ناگوار، اختلالات در برقراری و حفظ ارتباطات سالم با همسر یا دیگران، به ما مراجعه کرده و به سهولت از خدمات این مرکز بهره مند شده اند.
ضمن تشکر از این مسئولین محترم این مرکز، در حالی که صمیمانه خدمات با ارزش آنها را در مدیریت این مجموعه تحسین میکردم، از آنها خواهش کردم تا امکان ارتباط با مرکز را برای مخاطبان گرامی در اختیار ما قرار دهند. امید است که این مجموعه پاسخگوی قابل اطمینانی برای نیازهای عزیزانی باشد که مدتهاست، مترصد یافتن چنین مجموعه ای هستند. شاید آنچه جویای آنند، جویای آنان است و جوینده، یابنده است.

The Chicago School
Counceling Center at
Westwood
counseling.tcscenters.org
310 481 5900

9 شب- 9 صبح : دوشنبه تا پنج شنبه
9 صبح تا 5 بعد از ظهر :جمعه و شنبه

1-Dr. Chris Marrero Hoieson, Psy.D.
2-Dr. Vaheideh Gudeman, Ph. D.
3-Dr. Nectar Redman, Psy. D.
4-Dr. Jens Schmidt, Ph. D.
5-Anita Fozoonmehr, LMFT