1442-3

1442-4

اینروزها تازه آلبوم پربار و شنیدنی «ابی» خواننده محبوب سه نسل دردسترس قرار گرفته، ولی همه جا از آن سخن می رود و مهمترین مسئله، توجه نسل جوان داخل و خارج به این آلبوم استثنایی است. که از سوی کمپانی مستقل ابی تهیه و پخش شده است.
• از ابی می پرسم در شرایطی که کمتر خواننده ای به تهیه وپخش آلبوم جدید همت می کند، چه نیرویی و چه عاملی سبب شد تا این آلبوم پربار را به بازار ارائه بدهی؟
ابی می گوید: واقعیت این است که خوانندگانی چون من باید چنین کنند، همکاران عزیزم گوگوش، داریوش و معین و دیگر همکاران در بر ابر دوستداران فراوان خود در سراسر جهان باید آلبوم کاملی هرچندگاه تهیه نمایند، چون سینگل ها و بقولی تک آهنگ ها و موزیک ویدیوها جوابگوی خواسته و آرزوی میلیونها مردم علاقمند موزیک ایرانی نیست.
من این آلبوم را در کمپانی کوچولوی خودمان با هزینه بالایی تهیه کردیم و موزیک ویدیوها در شکل و شمایل یک فیلم و در چند فستیوال بین المللی کاندیدا شده و نشان دهنده هم سطح بودن با موزیک ویدیوهای جهانی است، من فکر می کنم ما اگر به خودمان وهنرمان احترام نگذاریم، انتظار داریم چه کسی بگذارد؟
من با همت و یاری مهشید همسرم و بخصوص فرشید با تلاش شبانه روزی اش، حدود 3 سال ونیم دویدیم، تا زیباترین آهنگها و ترانه ها را تهیه کنیم. آهنگهایی از هنرمند توانا وجوان علیرضا افکاری که قبلا برای گوگوش و داریوش و معین نیز آثار زیبایی ساخته است، ما تهیه این آلبوم را در دبی و ترکیه با حضور بعضی از خالقین اثر چون علیرضا افکاری، افشین مقدم وهمچنین ترانه هایی از پویان بوترابی، داود رحمت اللهی، علی اکبر یاغی تبار، شروع کردیم، همه چیز آماده بود، علیرضا افکاری قرار شد آهنگها را در ایران تنظیم کند و بعد من بروی آنها بخوانم، ولی بمجرد بازگشت به ایران عوامل کار را دستگیر کردند، خودبخود جلوی آثار گرفته شد، چون همه فایل آهنگها و ترانه را هم بردند من آنروزها آماده آخرین تدارکات آلبوم بودم، که چنین پیش آمد، آنروزها، در فضای تاریکی که برای من بود ناچار شدم با ملودیهایی که داشتم با منوچهر چشم آذر دوست نازنین هنرمندم صحبت کنم و تنظیم 8 آهنگ را به او سپردم، درهمین راه محمد ناهیدی هنرمند خوب از تورنتو به یاری آمد 2 آهنگ را تنظیم و یک آهنگ هم گروه زرتشت تنظیم کرد. 11 آهنگ و ترانه که بجرات برای سلیقه های مختلف ساخته شده بود آماده شد تا در یک آلبوم جای گیرد. چون عقیده دارم هر آلبومی باید خصوصیات و تفاوت های خود را داشته باشد، همه آنها که آنرا شنیدند تائید کردند که این آلبوم با تغییر و تحولی بنیادی همراه است، سبک و سیاقی جدید دارد.

1442-6

از سویی آهنگها و ترانه ها حال وهوای ایران را دارد، از سویی قالب همیشگی مرا عوض نکرده ولی با تفاوت ها ودگرگونی هایش، تازه وپر از طراوت جوانی چون نام آلبوم «جان جوانی» است.
• بنظر می آید که تهیه آلبوم دو سه سالی طول کشید؟
• کمتر کسی باور می کند، که وقتی ما بعد از یکسال و نیم آلبوم را در دبی و ترکیه آماده ساختیم، دیگر همه چیز برای اعلام تاریخ پخش آن نیز تدارک دیده شده بود، ولی وقتی بچه ها در ایران گرفتار شدند، همه امیدهایمان از دست رفته بود ولی باز هم عشق به مردم، که همیشه حامی بیدریغ و بی شیله پیله ما بوده اند.
• بروی سایت ها و در محتوای حرف ها و درد دل هایت با مردم، چند جمله شنیدم که به دلم نشست اینکه گفتی از مردم میخواهم ما را حمایت کنند، سی دی اورژینال بخرند و روی مرا زمین نیاندازند.
– این ها حرف دل من بود، ما که در داخل ایران امکان فروش آلبوم را نداریم که میتوانست میلیونی باشد، به همین جهت به مردم داخل گفتیم نوش جان تان، هر کاری دلتان می خواهد بکنید و همچنان یاور من باشند اما از ایرانیانی که در اروپا، امریکا، کانادا، استرالیا هستند، انتظار دیگری دارم، نه تنها من، بلکه همکارانم که دست به تهیه آلبوم میزنند.از این مردم آگاه، تحصیلکرده و آشنا با قوانین روز توقع دارند، وقتی آنها برای تهیه یک آهنگ یا یک آلبوم یک خواننده امریکایی، مبلغی کم یا زیاد می پردازند، مسلما می توانند ازخواننده ایرانی خودشان هم حمایت کنند ما که برای تهیه یک آلبوم مخارج هنگفتی را تحمل کردیم، انتظار داریم مردم با پرداخت 99 سنت برای هر آهنگ این زحمت شبانه روزی 3 سال ونیم را به نوعی جبران کنند، به ما انرژی بدهند تا باز هم آلبوم تهیه کنیم.

1442-7

شاید مردم ندانند که همکاران خواننده، آهنگساز، ترانه سرا، تنظیم کننده، اینروزها با سیلی صورت خود را سرخ نگه می دارند 95 درصد از خوانندگان پرکار دیروز، اینروزها بیکار هستند یا با کمترین دستمزد بروی صحنه ها میروند و می خوانند و بیشترشان اینروزها در انزوا و سکوت بسر می برند درحالیکه همت مردم و خرید هر آهنگ 99 سنت، همه آنها را دوباره به میدان می آورد، به آنها جان تازه می بخشد اگر مردم این آلبوم ها را از مغازه های ایرانی بصورت اورژینال بخرند، در ماندگاری موسیقی ایرانی نقش حیاتی بازی می کنند من وقتی گفتم انتظار دارم مردم روی مرا که سالها برایشان خوانده ام زمین نیاندازند، تنها برای خودم نگفتم، برای همه همکارانم گفتم خوب توجه کنید، اگر حتی نیم میلیون از مردم ما، فقط 99 سنت برای هر آهنگی بپردازند، چه اتفاقی برای جامعه موزیک ما می افتد.
• در چنین شرایطی فکر نمی کنی یک انجمن و یا خانه هنرمندان می تواند نقش سازنده ای داشته باشد؟
– من و چند تن از همکارانم هنوز بدنبال براه انداختن چنین مرکزی هستیم، من می بینم که ستار، شهبال شب پره و دیگر دوستان همچنان وقت می گذارند، ما هنوز امید داریم، چون اگر خوب توجه کنید با چنین شرایطی آینده موزیک ما تاریک است اگر همت نشود، اگر راه حل درست پیدا نشود، در طی سالهای آینده، هیچ خواننده، آهنگساز و ترانه سرا، تنظیم کننده ای برپا نخواهد بود.
• آلبوم جان جوانی با چند آهنگ همراه است؟
– آلبوم با 11 آهنگ و ترانه همراه است، که 4 تا موزیک ویدیوی «بغض» و «آخرین بار» را به بازار دادیم بعد ویدیوی جان جوانی وهمچنین حبس را در راه داریم.
من از همان آغاز پشتیبان خوب و آگاهی چون مهشید همسرم را داشتم و یک موتور پرقدرت و سازنده چون پسرم فرشید که بمن نیروی پایان ناپذیری می بخشید این آلبوم بدون زحمات و لطف این عزیزان و همچنین آثار زیبای هنرمندانی که نام بردم، یاری منوچهر چشم آذر امکان پذیر نبود.
• یک دوره کنسرت های با شکوه و موفق را با گوگوش پشت سر گذاشتی و اینک چه احساسی داری؟
– این دوره، دوره زیبایی در کارنامه هنری من بود، پر از تجربه بود، واقعا از همکاری با گوگوش عزیز خوشحال بودم کار کردن با گوگوش پر از خاطره و لذت بود، ولی همه چیز تنظیم شده پیش رفت، مهر و تشویق مردم مهمترین عامل بود و امیدوارم در آینده باز هم این همکاری ادامه یابد.

***

1442-8

1442-5