1335-38

 

1335-35

1335-36

در گفتگوی اختصاصی با دکتر ندا زمان، 1335-37وکیل با تجربه و متخصص درامور مهاجرت در جریان قرار گرفتیم، که در سال 2012 پرزیدنت باراک اوباما، به اخراج مهاجرین غیرقانونی که از سنین کودکی در این کشور اقامت دارند بمدت دوسال به تعویق انداخته است، این گروه باید اسکان یافته و به صورت قانونی در امریکا زندگی کرده و اجازه کاردریافت دارند.
این گروه شامل حدود 800هزار مهاجر غیر قانونی میشود، این تصمیم پرزیدنت اوباما، در مسیر بهبود اقتصادی امریکا وتقویت امنیت ملی آن گرفته شده است.
دکتر ندا زمان می گوید: با توجه به این قانون، آن دسته از مهاجران غیر قانونی که 16تا 30 ساله هستند وبطور مداوم 5 سال در امریکا زندگی کرده اند، سابقه کیفری و جزایی ندارند، می توانند برای دریافت اجازه کار اقدام کنند این متقاضیان باید یا تحصیلات  دبیرستانی را پایان داده باشند یا در نیروهای مسلح امریکا خدمت کرده باشند در ضمن باید این افراد باید زیر 16 سالگی وارد امریکا شده باشند و بصورت مداوم 5 سال از امریکا خارج  نشده باشند، آنها که در پی مجوز کار هستند، باید دبیرستان را پایان داده باشند و زیر 30 سال باشند  درخواست کننده ها، بمدت دو سال اجازه کار می گیرند.

قوانین دیپورت شدن
دکتر ندا زمان می گوید معمولا اخراج از امریکا و یا دیپورتیشنDeportation  در صورتی انجام می گیرد که دولت واداره مهاجرت، متوجه خلاف مهاجرتی و یا خلاف های جنایی و کیفری شخص بشود برخی از مهاجرین ممکن است به دلایلی خاص، هیچگاه امکان بازگشت به امریکا را نداشته باشند حتی بصورت توریست، خیلی ها با توجه به خلاف مهاجرتی که انجام داده اند در مراحل مختلف این قانون قرار می گیرند البته همه حق دارند وکیل بگیرند و از حقوق خود دفاع کنند.
مراحلی که منجر به اخراج از امریکا می گردد، شامل زمان های ویزای قانونی است، که اگر از زمان خود بگذرد و وکیل شخص مدارکی دال بر یک علت و موردخاص نباشد، مسلما در همین مسیر قرار می گیرد.
حتی افرادی که مقیم امریکا هستند اگر دست به اقداماتی از جمله تشویق افراد به ورود غیر قانونی به امریکا بکنند، اقدام به ازدواج های مصلحتی و ظاهری با افراد و غیرقانونی بکنند نیز شامل اخراج از امریکا میشوند.
افراد در آستانه اخراج، معمولا به یک دادگاه فرا خوانده می شوند، به شخص امکان میدهندکه خود را برای خروج آماده کند، یا اگر وکیل دارد، وکیل خود را با توجه به علل قانونی ارائه بدهد و در همه این مراحل، دادگاه به شخص زمان کافی میدهد.
در زمان تشکیل دادگاه، شخص باید با خود و با وکیل اش، مدارک و اسناد لازم را برای دادگاه آماده داشته باشند تا ثابت شود چرا غیر قانونی در امریکا مانده اند.
اگر حکم اخراج صادر شود، شخص 30 روز وقت دارد که تقاضای تجدید دادگاه و یا فرجام بدهد.
دکتر ندا زمان می گوید:
معمولا مسئله اخراج ویا دیپورت از امریکا، شامل قوانین خاص خود و مواردی که در مورد اشخاص مختلف فرق می کند، ایرانیان اصولا 99درصدشان با ویزا به امریکا می آیند، بعنوان توریست تلقی می شوند، برای اقامت شان زمان تعیین می شود،که معمولا 6 ماهه است، مسلما فردای پایان ویزا، آن شخص غیرقانونی در امریکا به حساب می آید اداره مهاجرت می تواند از همان روز آن شخص را به دادگاه فرا خواند در چنین مواردی، یک وکیل با تجربه می تواند با توجه به شرایط و موقعیت آن شخص، دلایلی به دادگاه ارائه بدهد که می تواند کارساز باشد، معمولا دادگاه به آن شخص 60 روز وقت میدهد که داوطلبانه امریکا را ترک کند وگرنه دیپورت می شود. این قوانین شامل تبصره هایی است، در ایالات مختلف تا حدی تغییر می کند، ولی در کل زیر یک قانون اصلی اجرا میشود.
• معمولا اقامت غیر قانونی تا 180 روز، در صورت دیپورت تا 3 سال حق ورود ندارد، این است که 365 روز، تا 10 سال حق ورود ندارند ازدواج نقشی در این مورد دارد؟
– اگر شخص در این مدت با یک سیتی زن امریکا ازدواج قانونی کند، دیگر نیازی نیست بعد از پایان ویزا، امریکا را ترک کند چون همسسر سیتی زن، برای او تقاضای گرین کارت می کند.
•دیپورت شدن در مورد افرادی که گرین کارت دارند چگونه است؟
– معمولا افرادی که گرین کارت دارند، اگر دچار خطایی بشوند، بدلائلی دستگیر شوند، محکوم شوند، نه درحد بالای جنایی، در لبه تیغ دیپورت شدن و یا لغو گرین کارت قرار می گیرند. خیلی ها بعد از درگیرشدن با قانون، وقتی به دلایلی سروکارشان به مامورین اداره مهاجرت می افتد، یا بدلیلی از امریکا خارج شده و قصد ورود دوباره دارند، به بن بست میرسند، در آن مرحله مامورین  مهاجرتی می توانند گرین کارت او را لغو کنند از ورودش جلوگیر نمایند.
همین افراد که ظاهرا بدلیل داشتن گرین کارت خیال شان راحت است وقتی برای سیتی زن شدن اقدام می کنند بخاطر ان سابقه کیفری به دادگاه فرستاده می شوند و دادگاه پرونده دیپورت را به جریان می اندازد.
• اگر شخصی در اینجا غیرقانونی زندگی می کند، ولی فرزندش سیتی زن باشد چه خواهد شد؟
– این افراد اگر بدلیل تمام شدن ویزا همچنان درامریکا مانده اند، اگر بچه های بالای 21 سال شان سیتی زن باشند، آنها می توانند برایشان اقدام برای گرین کارت کنند و آن پدر یا مادر می توانند بدون خروج از امریکا، گرین کارت خود را بگیرند.
امکان پناهندگی
– مسئله پناهندگی تابع قوانین و مقررات خاص است، بدون مدارک و اسناد و شواهد کافی به اخذ نتیجه امیدوار بود، من خود یک مراجعه کننده داشتم،که سال 99 وارد امریکا شده و بعد از یکسال دادگاه حکم داوطلبانه خروج از امریکا را به او داده بود، ولی این شخص اقدامی نکرده بود تا 8 سال پیش آمدند دیپورتش کنند من پرونده را دنبال کردم، این ماجرا همزمان با رویدادهای سیاسی حاد در ایران بود، دادگاه ها، پشت سر هم، تقاضاهای  پناهندگی ایرانیان را رد می کردند. پرونده به دادگاه عالی رفت، باز هم رد کردند، ولی ما دست نکشیدیم تا با توجه به رویدادهای سیاسی روز، این تقاضا را پذیرفتند.
با دکتر ندا زمان در این باره بسیار سخن داریم که در هفته های آینده آنرا ادامه میدهیم.
با دکتر ندا زمان با شماره و ایمیل یا سایت زیر تماس بگیرید
(310) 855-0992
www.nedalow.com
E-mail:[email protected]