1595-48

10 کتاب نویسندگان جوان ایرانی
به عربی در مصر منتشر میشود

1595-49

10 کتاب منتشر شده از سوی کانون پرورش هنری کودکان و نوجوانان ایران، در مصر به زبان عربی برای کودکان و نوجوانان چاپ و منتشر می شود.
چند شماره از ناشران مصری در نمایشگاه بین المللی کتاب در تهران قراردادی برای خرید و ترجمه و چاپ کتاب : نردبانی رو به آسمان (نوشته: یوسف قوجق) – شاهزاده خانمی در مترو (محدثه گودرزنیا)- هنگام لاک پشت ها (عباس عبدی) “وقتی گنجشک جیک جیک یاد می گیرد” (محمدرضایوسفی) کتاب کوچک داستان نویسی (فریدون عموزاده خلیلی) پیش از بستن چمدان (مینوکریم زاده) ، عشق و رنج و بلوط (رضا موزوتی) حتی یک دقیقه کافی است (آتوسا صالحی) غریبه و دریا (جمال الدین اکرمی) زیبا صدایم کن (فرهاد حسن زاده) هستند که جهت آشنایی نسل جدید مصر با فرهنگ و کتاب در ایران است.

جایزه «ابن بطوطه» به یک مترجم ایرانی تعلق گرفت

1595-50

جایزه “ادبیات جغرافیایی و سفرنامه” در بخش ترجمه از سوی جشنواره ابن بطوطه، امسال به مریم حیدری مترجم ایرانی اهدا شد.
این مرکز منبع آثار جغرافی و سفرنامه جهان را معرفی می کند امسال 64 اثر از 12 کشور عربی و خاورمیانه ای در 5 بخش مورد ارزیابی قرار گرفتند و مریم حیدری با ترجمه کتاب خاطرات من- خاطرات تاج السلطنه دختر ناصرالدین شاه برنده بهترین ترجمه شد.
این جایزه در سال 2003 از سوی مرکز عربی ادبیات جغرافیائی که مقر آن در ابوظبی و لندن است، اهدا میشود.
مریم حیدری یک شاعر مترجم عربی است که زاده اهواز است و به زبان اصلی فارسی و عربی شعر می سراید.

ملک مطیعی “جواب اینترنتی” خود را تکذیب کرد

1595-51

بدنبال جلوگیری از پخش دو مصاحبه بحث انگیز ناصرملک مطیعی بازیگر قدیمی سینما در برنامه های “من و شما” و “دورهمی” از شبکه های شما و نسیم، در خیلی از رسانه ها و سوشیال میدیا عکس العمل هائی پیش آمد و حتی گفتند که ملک مطیعی بسیار ناراحت شده و جواب اش در اینستاگرام چاپ شده است.
امیرعلی پسر ملک مطیعی در این باره توضیح داد که پدرم از عدم پخش این مصاحبه ها هیچ عکس العملی تا امروز نشان نداده و چاپ و پخش جوابیه ای از سوی او در اینستاگرام هم تکذیب میشود. خوشبختانه هنرمندان قدیمی و جدید از پدرم حمایت کردند و پدرم سپاسگزارشان است و ما مطمئن هستیم با تائید مدیران صدا و سیما این دو برنامه بزودی پخش میشود.

ستایش بی بی سی از ملک مطیعی
سبب عدم پخش مصاحبه هایش شد

1595-52

بی بی سی BBC در یک برنامه ویژه از ناصر ملک مطیعی بازیگر پیشکسوت سینمای ایران ستایش کرد. در این برنامه ملک مطیعی را میراث ملی ایران نام نهادند و همین سبب شد تا جلوی پخش دو برنامه با مصاحبه هائی از ملک مطیعی را بگیرند.
گفته شد : میراث ملی فقط نوابغ ریاضی، معماران بزرگ، نقاشان جریان ساز، ادیبان و فیلمسازانی با محبوبیت جهانی نیستند، چهره های فرهنگی عامه، به اندازه همه حرفه های ذکر شده در شکل گیری مفهومی انتزاعی و بی نهایت وسیعی که به نام ایران می شناسیم نقش دارند با این نگاه ناصر ملک مطیعی را باید به عنوان میراث ملی ایرانیان جدی گرفت.
بدنبال پخش این برنامه، به دستور مقامات مسئول داخل دو مصاحبه بحث انگیز ملک مطیعی در شبکه نسیم و شما حذف شد.

انتشار کتاب جدیدی درباره فرهاد

1595-53

کتاب “فرهاد و دوستان” که برای نخستین بار به صورت اختصاصی کارنامه فرهاد آوازه خوان سرشناس را بررسی می کند منتشر شد.
این کتاب به قلم حامد احمدی روایتی تازه از زندگی هنری فرهاد است. کتاب در سه قسمت: “فرهاد در نمای باز” ، “فرهاد در نمای بسته” و “فرهاد در نمای عمومی” فعالیت هنری این خواننده را در پیش و پس از انقلاب مرور وروایت میکند.
در بخشی از آن به فعالیت های فرهاد در زمان اوج هنریش می پردازد. شهیارقنبری که بعنوان شاعر با ترانه هایی چون مرد تنها، جمعه، هفته خاکستری با فرهاد همکاری داشته، در خاطرات گفته نشده ای از آن دوران روایت میکند که اختصاصاً در اختیار این کتاب گذاشته است.
درفصل “علامت سئوال فرهاد” : تهران . زمستان 1357، حکومت نظامی تهران، قلهک، خانه اسفندیار منفرزاده، به جایی پا میگذاریم که دوستان، همان گروه درخشان : شهیار قنبری شاعر، منفرزاده آهنگساز، فرهاد آوازخوان دور هم جمع شده اند. همکاری تازه ای در کار نیست. ضلع های آن مثلث که ژورنالیست ها طلائیش خطاب میکردند رودر رو مشغول بحث و جدل و گله هستند، شهیار قنبری آن شب بی واژه و نت و آواز برایمان روایت میکند : شب تلخی بود ، برای اینکه سرهم فریاد میزدم تا ساعت 5 صبح، فرهاد گفت چرا بمن نگفتید؟ پس پشت آن ترانه ها چه فکری بود؟ حق من بود که بدانم ، شاید اگر می فهمیدم تصمیم دیگری میگرفتم. من اما تعجب کرده بودم ، که چطور چنین چیزی را مطرح میکند.
این کتاب که با آلبومی از عکسهای اختصاصی همراه است در 136 صفحه به قیمت 13500 تومان از سوی انتشارات نگاه به چاپ رسیده است.

حکم قتل یک کارگردان صادر شد

1595-54

یک مفتی سعودی فتوای قتل کارگردان فیلم “پادشاه شن ها” King of the sands را صادر کرد. این کارگردان نجدت انزور زاده سوریه است که فیلم را درباره سرگذشت پایه گذار رژیم آل سعود ساخته است.
عدنان الفایض شیخ معروف سعودی این فتوا را به دلیل توهین نجدت به خاندان آل سعود که از دیدگاه او از ذخایر دین اسلام هستند صادر کرده است.
این فیلم در سال 2010 تا 2012 جلوی دوربین بود و فابیوتستی بازیگر با سابقه ایتالیایی نقش عبدالعزیز ابن سعود سرکرده قبیله سعودی و بیل فلووز بازیگر امریکائی نقش جان فیلبی جاسوس انگلیسی را بازی میکند. نجدت انزوراز لحظه صدور حکم بکلی ناپدید شده است.