1615-51

نشریه امریکایی:
«رفتن» میراث خلاقانه عباس کیا رستمی

1615-52

نشریه آمریکایی استیک در ستایش فیلم «رفتن» برادران محمودی نوشته است: «درگذشت عباس کیارستمی جهان را از یکی از بزرگ‌ترین هنرمندان سینمایی‌اش محروم ساخت. با وجود این فقدان، ایران و همسایگان آن همچنان مرکزی برای فیلمسازی مبتکرانه محسوب می‌شوند.
یکی از صداهایی که اخیرا از این منطقه ظهورکرده نوید محمودی است که فیلم «رفتن» او به عنوان نماینده رسمی افغانستان برای بخش بهترین فیلم خارجی زبان اسکار ۲۰۱۷ معرفی شد.
این فیلم تلاش یک زن و شوهر جوان برای رسیدن به اروپا برای فرار از سختی‌های اقتصادی را تصویر کرده و همه نشانه‌های داستان‌سرایی انسان‌دوستانه کلاسیک را دارد. این فیلم یکی از فیلم‌هایی است که قرار است در طول یک برنامه یک ماهه با عنوان «در ترانزیت: پناهندگان در فیلم» به سرپرستی ژان-کریستوفر هوراک در یوسی‌ال‌ای به نمایش درآید.

فیلم کوپال بهترین فیلم جشنواره هنرها در امریکا

1615-54

هفته قبل فیلم سینمایی کوپال به کارگردانی کاظم مولایی در پنجمین فستیوال هنرهای زیبای کالیفرنیا جایزه بهترین فیلم را صاحب شد.
این فیلم که با شرکت بازیگر فقید لوون هفتوان، نازنین فراهانی و پوریا رحیمی و سگی بنام تارون ساخته شده، بعنوان تنها فیلم ایرانی در فستیوال جایزه بزرگ بهترین فیلم داستانی را بدست آورد. این فستیوال برای فیلمسازان مستقل و خلاق است، این فیلم در بیش از 40 جشنواره جهانی، 14 جایزه گرفته است.

پرستویی: خبر مرگم را هم از تلویزیون اعلام نکنند!

1615-55

پرویز پرستویی به بهانه تازه ای دوباره از تلویزیون انتقاد کرد و از مدیران آن خواست خبر مرگ او را هم از این رسانه اعلام نکنند!
پرستویی در حمایت از پوریا تابان مجری سابق برنامه های ورزشی «دورخیز» و «ورزش از نگاه دو» که از سه سال پیش اجازه حضور در این رسانه را ندارد، دیروز در اینستاگرام خود نوشت:«پوریای عزیزم، از اونجایی که هیچوقت روز تولد خودمم یادم نمیمونه،متاسفانه نمیدونستم امشب تولدته.با تمام وجودم تولدت و تبریک میگم.و از خداوند بزرگ بهترین هارو برات آرزو میکنم.چرا میگم از خداوند بزرگ ؟چون از بنده ها که باید حق تورو بهت برگردانند نا امید شدم.میدونی کیا رو میگم ،منظورم مسئولین صدا و سیمای جمهوری اسلامی است که من میدانم در چند سالی که در شبکه ۲ برنامه دورخیز مجری بودی و چقدر صادقانه کار کردی و الان بی هیچ دلیلی نمیتونی در رسانه ملی کارکنی .کاش با تماس هایی که با مسئولین مربوطه داشتم دلیل عدم حضورت را میگفتند.البته تعجبی نداره.همانطوری که پیشکسوت عزیزمان ناصر ملک مطیعی را به تلویزیون بردند و برنامه ضبط کردند و اجازه پخش ندادند .همانطور که زنده یاد ناصر چشم آذر رو به تلویزیون دعوت کردند و راه ندادند.همانطوریکه جعفر پناهی رو به کن نفرستادند.همانطور که بهروز وثوقی رو اجازه برگشت به خانه خودش ،وطنش نمیدن.حالا میخوام یه کادو تقدیمت کنم.تا زمانیکه تورو به تلویزیون برنگردانند ،من هم پا به آنجا نخواهم گذاشت و تاکید میکنم ،مرگم را هم ازتلویزیون اعلام نکنند».
پرستویی دو سال پیش نیز در واکنش به بخشی از صحبتهای مسعود فراستی علیه او در برنامه «هفت» گفته بود: «در چنین وانفسایی تنها تریبونی که فراستی می‌تواند از آن لذت ببرد رسانه ملی است. او حتی پیش همکاران خودش هم وجهه‌ای ندارد. خراب کردن من توسط آقای فراستی برایم خنده‌دار شده است. ایشان حتی حافظه خوبی هم ندارند. در زمان اکران فیلم «لیلی با من است» من را با جری لوئیس مقایسه کردند، بعد از آژانس شیشه‌ای صحبت‌های مثبتی را مطرح کردند و حالا معتقدند که بازی من در این فیلم هم اشتباه بوده است.مقصر اصلی مدیران تلویزیون هستند که نمی‌دانم چرا نمی‌بینند یا اگر می‌بینند حتماً تعمدی دارند و قرار است تیشه به ریشه سینما زده شود.» او همچنین در ادامه می‌افزاید: من به آقای علی‌عسگری خوشامد گفتم و منتظر بودم تا تغییرات خوبی در این رسانه ایجاد شود؛ اما شرایط بدتر شده است.
پرستویی آخرین بار اوایل سال ۹۵ در برنامه استانی «خوشا شیراز» حاضر شد و با وجود گلایه از این رسانه، حضور رییس جدید آن علی عسگری را به فال نیک گرفت.او در آن برنامه گفته بود:«…بگذارید این تغییر مدیریتی را به فال نیک بگیریم. من که به شخصه تلاش می‌کنم خوش‌بین ‌باشم. این خوش‌بینی را همه‌مان نسبت به همدیگر داشته باشیم. بعد از سریال «آشپزباشی» بجز برنامه «دو قدم مانده به صبح» و موضوع آن‌که مرتبط به سالگرد سقوط ایرباس بود هیچ وقت رغبت نکردم به تلویزیون بیایم. به خاطر بی‌احترامی، بی‌توجهی و… مسائل بسیاری که خودتان هم می‌دانید اما با همه این اوصاف می‌خواهم حضور آقای علی عسگری را به فال نیک بگیرم. بیایید از همان تدبیر و امیدی که مردم رأی دادند وام بگیرید و امید بازگشت کارگردانان خوب به خانه‌های خودشان یعنی صداوسیما را زنده کنید تا مردم را پای تلویزیون بنشانید؛ امید و عشق بدهند؛ شادی بدهند؛ تخلیه‌شان بکنند؛ تسکینشان باشند؛ خوش‌بینانه نگاه کنیم؛ من می‌خواهم به تلویزیون برگردم و کار بکنم. دلم می‌خواهد، فکر کنم تلویزیون مال من است، تلویزیون مال مردم است مال همه ماست! خوش آمدید آقای علی‌عسگری، ولی تو را به خدا بیایید و همه ذهنیت‌های قبلی را پاک کنید. اعتماد کنید؛ هم به مخاطب و هم به دست‌اندرکاران تلویزیون»
حال باید دید مدیران سیما وقعی به شرط گذاری پرستویی برای بازگرداندن پوریا تابان می کنند، یا قید هر دوی شان را می زنند؟!

درگذشت کامل علیپور نوازنده و آهنگساز هنرمند

1615-66

«کامل علیپور» نوازنده و آهنگساز معروف و قدیمی، در هاله ای از سکوت رفت و کمتر کسی درباره او سخن گفت و یا کمترین نشانه ای از او بروی سوشیال میدیا دیدیم، بخصوص فیس بوک و اینستاگرام وغیره، که هر روز تصاویر شام وناهار همدیگر را به نمایش می گذارند.
کامل علیپور که در 67 سالگی با زندگی وداع گفت همراه وهمدم زندگی او شایسته ظلی خواننده آهنگهای کلاسیک با اندوه گفت آنروز از صبح حالش زیاد خوب نبود، من صبح که راهی کار بودم، دلواپس پرسیدم می خواهی به دکتر سری بزنیم گفت نه حالم خوب است، ولی عصر که برگشتم، دیدم کف اتاق افتاده و نفس نمی کشد، با آمبولانس او را به بیمارستان رساندیم، پزشکان گفتند براثر سکته مغزی رفته است خیلی سریع و بدون درد و ناراحتی.
کامل مدتها بود، ریه هایش بشدت بیمار بود، به راحتی نفس نمی کشید. دستهایش می لرزید، دارو زیاد می خورد، ولی همچنان می کوشید شاگردان خود را تعلیم بدهد. کامل از کودکی رشته موسیقی را دنبال کرده بود، تحصیلات موسیقی داشت. با مهارت تار و سه تار می نواخت در کانادا و امریکا، آهنگهایی برای خوانندگان معروف ساخت از جمله آلبوم: «از دست عشق» برای زنده یاد جهان و آلبوم «درویشان» برای حمیرا، آهنگهایی برای زویا و آهنگ معروف «تابلوی نوروزی» با صدای مهستی، گلوریا و شهلا سرشار.
اخیرا آهنگ هایی برای من ساخت از جمله «حلاج وشان» و آهنگی برای عارف بنام «مژده بده».
خانواده اش او را به ایران بردند تا در کنار دیگر اعضای خانواده اش به خاک بسپارند.
تسلیتی صمیمانه داریم برای خانواده کامل علیپورو همراه همیشگی اش شایسته ظلی و همکاران اش.

ستاره کره ای بازیگر فیلم ایرانی!

1615-56

لی یونگ آئه که در ایران بخاطر سریال اش بنام «یانگوم» معروف است در یک فیلم عاشقانه محصول مشترک ایران، کره، ویتنام شرکت می کند.
قربان محمدپور که اخیرا فیلم «دختر شیطان» را با همکاری هندیها ساخته، برای فیلم تازه خود «عاشقی در هانوی» از لی یونگ آئه Leeyoung-Ae که ایرانیان او را یانگوم می شناسند، دعوت به همکاری کرده و برای تهیه مقدمات فیلم به سئول در کره جنوبی سفر کردند.
قربان محمدپور 2 فیلم سلام بمبئی و اخیرا دختر شیطان را با بازیگران ایرانی و هندی ساخته و شانس بزرگ برای این فیلم ها، نمایش آنها در 80هزار سینما در چین است.

همسر بازیگر معروف جلوی استادیوم دستگیر شد

1615-57

همسر یک بازیگر معروف داخل ایران که هنوز نام اش اعلام نشده، هفته قبل هنگام ورود به استادیوم ورزشی آزادی در تهران به اتفاق همسرش بازداشت شد.
این بازیگر می خواست همسرش را با گریم مردانه وارد استادیوم بکند که شناسایی شده و از سوی مامورین حراست بازداشت شدند.
در طی یکسال گذشته بیش از 40 دختر جوان که می خواستند با آرایش مردانه بدرون سالن های ورزشی بروند دستگیر شده اند. البته می گویند مجازات خاصی برای آنها در نظر نمی گیرند و با تعهد آزادشان می کنند.

کیهان کلهر در اجرای تازه در امریکا

1615-59

به دنبال استقبال پرشور امریکایی ها از برنامه های ویژه کیهان کلهر نوازنده اعجازآفرین کمانچه، این هنرمند ایرانی در نیویورک و بوستن دو اجرای تازه در هفته قبل داشت و قرار است با اردال ارزنجان بعد از ایران و ترکیه، اینک در لس آنجلس نیز اجرای دیگری داشته باشند.
ایندو در یک آلبوم مشترک بنام «تا بیکران دوردست» در قالب بداهه نوازی در ایران منتشر کرده اند.

جایزه بهترین فیلمنامه فستیوال کن
در تهران به جعفر پناهی تحویل داده شد

1615-60

این روزها در محافل سینمای ایران و علاقمندان به سینما و جشنواره کن و جایزه این رخداد هنری به فیلم سه رخ ساخته جعفر پناهی ازمهمترین رویدادهای هنری کشور است.
در فضای مجازی کارناوالی از تبریک های پی در پی سایت ها وگروه ها و همینطور هنرمندان به جعفر پناهی شکل گرفته است. همه این دوستان سهم حضور فیلمنامه نویسی به نام نادر ساعی ور را نادیده گرفته اند. فیلمنامه سه رخ تراوش قلم این نویسنده می باشد. فیلمنامه مشترک نادر ساعی ور و جعفر پناهی و جالب این است که همه فراموش کرده اند که فیلمنامه سه رخ تنها متعلق به جعفر پناهی نیست. یادمان باشد سهم آدم ها را شهرتشان تعیین نمی کند. انصاف را در مسائل هنری باید رعایت کرد، این نویسنده اهل تبریز سهم به سزائی در نوشتن فیلمنامه سه رخ دارد، بد نیست نگاهی به دیپلم افتخاری و جایزه ای که لوح آن به نام نادر ساعی ور هم هست بیندازیم.

ماجرای جواد یساری و فخیم زاده

1615-61

بعضی اوقات شاید بهتر باشد قانون را قلقلک نداد و تحریک نکرد تا در سکوت خبری کارها سیر طبیعی خودشان را بدون دردسر طی کنند.این را گفتیم تا برسیم به قضیه خبری که دفتر موسیقی وزارت ارشاد اعلام کرد جواد یساری برای خواندن در فیلم «دشمن زن» مجوز ندارد.
فیلمی از محصولات دفتر پویا فیلم به تهیه ‌کنندگی حسین فرحبخش و عبدالله علیخانی که اولین فیلم کارگردان جوانش کریم امینی هم محسوب می شود.فیلم همانطور که از ظاهرش پیداست یک کمدی عامه پسند است که سازندگانش برای جلب توجه بیشتر عامه سینماروها اخیرا با انتشار پوستری که خبر می دهد از سرّ درون(!)،یک کلام روی آن نوشتند «با صدای خواننده مردمی:جواد یساری»! جالب آنکه فیلم مذکور بدون دلیل خاصی در سکوت کامل خبری ساخته شد و حالا با این موضعگیری ارشاد در قبال ترانه خوانی جواد یساری،احتمالا سازندگانش ناچار شوند از خیر صدای این خواننده به اصطلاح «کوچه بازاری» بگذرند. حال آنکه با توجه به حساسیتهایی که در اینگونه موارد در کشور ما رخ می نمایند،مدیریت آنها در سکوت و نوعی بی تفاوتی عمدی راهکار بهتری است.
نمونه ای از این دست تاکتیک ها را به نقل از صفحه اینستاگرام مهدی فخیم زاده درباره سریال «بیصدا فریاد کن» بخوانید: «این سریال را ۱۰ سال پیش برای شبکه دو با مضمون مواد مخدر و قرص اکستازی ساختم.قرصهای اکستازی تازه وارد شده بود و چون قیمتش گران بود قاچاقچی ها تقلبی اش را تولید کرده بودندو دهها نفر را به دیار باقی فرستاده بودند.من همین موضوع را دستمایه سریال قرار دادم و کار نسبتا موفقی از آب درآمد.از خاطرات این کار، حضور مرحوم عبدالعلی همایون بازیگر نقش سرکار استوار در مجموعه صمد پرویز صیاد در این سریال است.قبل از شروع فیلمبرداری همایون بدیدن من آمد. تازه به ایران برگشته بود. بشدت مشتاق بود که بار دیگر بعد از سی سال جلوی دوربین برود. نتوانستم جلوی ذوق شوق این هنرپیشه قدیمی و کهنه کار مقاومت کنم.می دانستم که اگر با مسولین درمیان بگذارم، مسلما مخالفت می کنند. به همین دلیل دل به دریا زدم و بی سر و صدا او را در نقش پزشک جلوی دوربین فرستادم و خودم را آماده تبعات بعدی کردم.‌ چنان باهیجان و پرتوان بازی میکرد که همه ما را متعجب کرده بود. متاسفانه قبل از اینکه سریال برای نمایش آماده شود، همایون ازاین دنیا رفت و در نتیجه مطابق معمول کسی با مرده کاری نداشت و از من باز خواستی به عمل نیامد » !دقیقا یادم هست در یکی از روزهای کاری در دهه ۸۰ مرحوم عبدالعلی همایون با دفتر بانی فیلم هم تماس گرفت و خواستار این شد که مصاحبه ای با او داشته باشیم و از این گفت که دلش برای بازیگری تنگ شده و دوست دارد تنهایی اش را با حضور کنار دوستان هنرمندش از بین ببرد.متاسفانه در آن مقطع اجازه انجام این گفت وگو صادر نشد و مدتی بعد هم خبر درگذشت او را شنیدم.با خواندن مطلب مهدی فخیم زاده با خودم گفتم شاید در آن زمان من هم باید ریسک می کردم و گفت وگو را انجام می دادم.»

جناب خان خواننده تیم ملی فوتبال؟

1615-62

به گزارش سرویس گوناگون جام نیـوز ، ماجرای انتخاب ترانه تیم ملی فوتبال ایران برای جام جهانی روسیه داستان ها و ماجراهای فراوانی را به خود دید و پس از انصراف علیرضا قربانی و محمد معتمدی، گزینه هایی چون حامد همایون نیز مطرح شدند و عصر دیروز خبر اجرای یک ترانه از سوی عروسک محبوب تلویزیون «جناب خان» جدیدترین اتفاق در حول و حوش این ماجراست که در اختیار رسانه ها قرار گرفته است.
«جناب خان» به همراهی امیرسلطان احمدی و محمد بحرانی موزیکی برای همراهی تیم ملی فوتبال ایران در این دوره از جام جهانی تدارک دیده اند و این اثر در مرحله تولید قرار دارد و به صورت کاملا سکرت در حال انجام است.این موسیقی در اصل سه خواننده دارد، بحرانی، سلطان احمدی و جناب خان که در پایان به جمع این دو اضافه شده است.
بحرانی و سلطان احمدی که در دوره قبلی جام جهانی نیز کلیپی با همین مضمون ساخته بودند، این بار عروسک جناب خان را نیز با خود همراه کرده اند و قرار است بزودی کلیپی با حضور این سه نفر ساخته شود و همزمان با شروع بازی های جام جهانی از شبکه های مختلف سیما پخش شود.همچنین پیشتر اعلام شده بود که قرار است جناب خان تیم ملی فوتبال ایران را در روسیه همراهی کند اما هنوز نتیجه قطعی اعلام نشده است.
از دیگر عوامل این موسیقی می توان به آهنگساز: بردیا کیارس، با حضور افتخاری محسن شریفیان (گروه لیان)، ترانه سرا: امیرسلطان احمدی همخوان ها: مهران نائل، مهناز خطیبی، کیمیا کیارس، الکا هدایت که در استودیو پاپ ضبط شده است اشاره کرد.