1619-30

درخشش ساحل رز بازیگر ایرانی
در یک فیلم کوتاه ژاپنی

1619-31

درجشنواره امسال نیس فرانسه فیلم کوتاه Cold Feet ساخته کارگردان ژاپنی هواناگا با بازیگری هنرمند ایرانی «ساحل رز» توجه بسیاری از دست اندرکاران سینما را به بازیگر ایرانی فیلم جلب نمود و هنر بازیگری وی مورد ستایش قرار گرفت. و فیلم Cold Feet به جشنواره کن راه یافت.
فیلم Cold Feet در بخش فیلم های خارجی کاندیدای 4 جایزه جشنواره نیس برای بهترین فیلم کوتاه به زبان خارجی – بهترین فیلمنامه Screen Play، بهترین بازیگر زن نقش اول فیلم ساحل رز- بهترین بازیگر نقش دوم فیلم ساتوکو رامنی.
جالب اینکه بازیگر ایرانی ساحل رز پیشنهاد بازی در دو فیلم بلند مدت را در جشنواره نیس دریافت نمود.
با آرزوی موفقیت برای این هنرمند جوان ایرانی.

عکس العمل نسبت به پوستر فیلم تازه فرمان آرا

1619-32

اینروزها پوسترهای فیلم جدید بهمن فرمان آرا بنام «دلم میخواد» با عکس العمل های منفی رسانه های داخل روبرو شده است.
آنها معتقدند این پوستر در شأن استاد فرمان آرا نیست، چون شباهت زیادی به 90درصد از پوسترهای معمول روز را دارد بازیگران اصلی فیلم، کوچک و درحاشیه پوستر و تصویر رضا کیانیان درجلو، بعنوان تکخال فیلم رخ کشیده شده است درحالیکه نقش های اصلی فیلم را محمدرضا گلزار و مهناز افشار را به اتفاق سحر دولتشاهی و صابر ابر دارند و با توجه به آمار فروش فیلم، در دو سه سال اخیر کیانیان حتی یک فیلم پرفروش هم نداشته است.
به احتمال زیاد این اعتراضات سبب میشود قبل از نمایش فیلم، پوسترها تغییر کند.

محمد، خواننده جوان در دومین سالگرد
درگذشت حبیب، از شخصیت پدر حرف زد

1619-33

درحالیکه مراسم ویژه ای به مناسبت دومین سالگرد سفر ابدی حبیب در روستای نیاسته رامسر برگزار شده بود، محمد پسر هنرمندش درباره جسارت پدرش، عشق او به وطن اش حرف زد واینکه پدرش از هیچ سازمان دولتی، مقام و شخص بخصوصی، وام یا هدیه یا کمک مالی نگرفت و با همه وجود کوشید تا آلبوم خود را ارائه بدهد، کنسرت برگزار کند، ولی متاسفانه تا آخرین روزهای زندگیش با او مخالفت هایی کردند. ولی خوشحالم که پدرم سربلند رفت.
حبیب بعد از کوچ به امریکا و حدود 20 سال زندگی و فعالیت حدود 10 سال پیش به ایران بازگشت تا دوباره در خاک وطن اش فعالیت بکند که میسر نشد.

کارگردان جوان مشهدی جایزه خود را می فروشد

1619-35

مهدی ضیا چمنی نویسنده و کارگردان مطرح تئاتر که سال گذشته با نگارش نمایشنامه «حذفیات» برنده جایزه بخش بین المللی تئاتر فجر شد، اعلام داشت بدلیل مشکلات مالی این جایزه را به بهترین قیمت پیشنهادی می فروشد.
این مهم ترین جایزه تاریخ تئاتر خراسان است که در رقابت فشرده با آثار خارجی و داخلی در جشنواره فجر، به این کارگردان اهدا شد.
بسیاری از دست اندرکاران تئاتر، مقامات تئاتری مشهد را زیر سئوال بردند که چرا در حمایت از این هنرمند قدمی بر نمی دارند.

در فنیکس از کمدین های ایرانی تقدیر شد

1619-36

در فستیوال فیلم های کمدی فنیکس آریزونا، از 8 کمدین ایرانی قدردانی شد.
این کمدین ها: پرویز پرستویی، رضا عطاران، حمید فرخ نژاد، هومن سیدی، پژمان جمشیدی، مهناز افشار، ویشکا آسایش و شبنم مقدمی بودند.
این رویداد توجه غیرایرانیان را به فیلم های کمدی ایرانی جلب کرد، در این فستیوال جوایز بسیاری اهدا شد ولی به هیچ کارگردان، تهیه کننده و فیلمی جایزه داده نشد.

اصغر فرهادی رئیس هیئت داوران فستیوال سارایوو شد

1619-37

هیئت داوران فستیوال فیلم «سارایوو» که امسال بیست و چهارمین سالگرد خود را پشت سر می گذارد، اصغر فرهادی کارگردان ایرانی را بعنوان ریاست هیئت داوران برگزید.
داوران دیگر این فستیوال: جودیا فرانکوویچ بردار، مایک گودویچ، بریجیت لاکومب، آنا اوروشادزی هستند که از 3ماه قبل فرهادی را در جریان گذاشته بودند.

جعفری جوزانی داور جشنواره شانگهای

1619-38

بیست و یکمین جشنواره فیلم شانگهای چین، مسعود جعفری جوزانی را برای داوری جشنواره برگزید.
فیلم «ایران برگر» ساخته جوزانی دراین فستیوال حضوردارد و خود این هفته راهی چین شد.

۱۱ فیلم کوتاه ایرانی برگزیده فستیوال یونان

1619-40

در فستیوال فیلم های کوتاه ایرانی در یونان، 11 فیلم کوتاه در زمینه های مختلف برگزیده شدند و در طی مراسمی در آتن یونان به برگزیدگان جوایز و تقدیرنامه اهدا شد.
این فیلم ها:
بهترین انیمیشن : مونا شاهی برای «پسرک» بهترین فیلمنامه: کاوه مظاهری برای روتوش بهترین تصویربرداری: اشکان اشکانی برای «زونا» بهترین بازیگر زن: نسیم کیانی برای «روتوش» بهترین بازیگر مرد: فرزاد باقری برای «ایوب» بهترین فیلم: آرمان فیاض برای «مانیکور» بهترین تدوین: سعید نجاتی برای «باران آهسته می بارد» بهترین صداگذاری: رامین ابوالصدق برای «تناوب» بهترین طراحی صحنه: صلاح ساعد پناه برای «آب یخ» بهترین طراحی لباس: علی مردمی برای «گورمردها»

همکاری انیمیشن ایران و مجارستان

1619-41

یک کمپانی ایرانی تولید و تهیه انیمیشن و یک کمپانی مجارستانی، قرارداد ساخت یک فیلم انیمیشن سینمایی را منعقد نمودند.
بازار میفا درکنار جشنواره انیمیشن انسی فرانسه همه ساله طی 41 سال همیشه برگزار میشود و امسال استودیو گنبد کبود به مدیریت بابک و بهنود نکوئی در ایران، با ارائه انیمیشن «روبی و جوجه ها» در بخش رقابتی جشنواره انسی و همچنین همکاری با کمپانی مجاری، یک فیلم بزرگ سینمایی انیمیشن را در دست تهیه دارند.
دراین رقابت ها و همکاریها، بیش از 3 هزار دست اندرکار عرصه انیمیشن از 74کشور برای معرفی آثار خود می آیند.

نمایشگاه عکس از سینماگران نامدار

1619-42

نمایشگاه عکس «گذر از زمان» با نمایش عکس هایی از عباس کیارستمی، ابراهیم گلستان، کامران شیردل و ناصر تقوایی در گالری گاما تهران گشایش می یابد.
در این نمایشگاه عکسی از میرزا ابراهیم خان عکاس باشی، اولین تصویر بردار، عکاس ایرانی رونمایی میشود و برای علاقمندان سینما و عکاسی، درهای این نمایشگاه از اول تا 10 تیرماه باز است و احتمالا چند تن از چهره های معروف نیز حضور دارند.

تی وی پلاس سر از ماهواره در آورد

1619-43

بانی فیلم،گروه سینمای ایران: شبکه تی وی پلاس که به عنوان اولین تلویزیون اینترنتی ایران از سال ۹۳ فعالیت خود را آغاز کرد،گویا بزودی قصد دارد تا پخش خود را روی ماهواره پی بگیرد.این در حالی است طبق قانون اداره شبکه خصوصی ماهواره ای مجاز نیست و با توجه به اینکه خوراک این شبکه در داخل تهیه می شود،مشخص نیست دست اندرکاران آن چگونه دست به این اقدام زده اند.
شبکه تی وی پلاس چهار سال پیش توسط محمدرضا حسینیان مجری برنامه های تلویزیون و شبکه سه تاسیس شد و محتوای برنامه های آن که عموما هم گفت و گو و گزارش هستند و حاشیه ساز هم شدند؛ به شکلی شد که بستر را برای ممنوع التصویری وی فراهم کرد.
حسینیان اوایل سال گذشته نیز به دلیل انتشار ویدئویی که با لفظ «بی غیرتی» در فضای مجازی پخش شد،دردسرهایی را به جان خرید. ماجرای این ویدئو به این صورت است که یک زوج جوان در مقابل مجری نشسته‌اند و به سؤالات وی پاسخ می‌دهند. در بخشی از این ویدئوی۱۸دقیقه‌ای مجری در کمال تعجب از زن متأهل می‌پرسد:«آیا هیچ‌وقت به مرد دیگری علاقه‌مند بوده‌اید؟!» و زن متأهل هم در کمال صراحت می‌گوید: «آره، شهاب حسینی!». شوهر این زن که گویا پیش از این نیز از علاقه همسرش به شهاب حسینی خبر داشته می‌گوید: «هر وقت فیلم‌هایش را می‌بینم عصبی می‌شوم!» در ادامه مجری به زن متأهل با یادآوری ماجرای خواستگاری شوهر فعلی‌اش -سروش- می‌گوید اگر بعد از خواستگاری سروش، شهاب حسینی بیاید و بگوید فاطمه جان من هم شما را دوست دارم شما صادقانه به کدام جواب قبول میدهید؟ و زن با صراحت بیشتری از قبل جواب می‌دهد: «شهاب حسینی!» و مجری این‌بار از مرد می‌پرسد نظر شما درباره انتخاب شهاب حسینی توسط همسرتان از بین شما و شهاب چیست و مرد هم می‌گوید: «منطقی است»! این ویدئو اعتراضات گسترده ای را ایجاد کرد تا حسینیان به عنوان مدیرمسئول تی وی پلاس طی نامه ای عذرخواهی کند.
از سال گذشته با رفع ممنوع التصویری حسینیان و بازگشت او به تلویزیون شنیده شد که او از این شبکه اینترنتی جدا شده است.هر چند خودش به روشنی در این باره صحبت نکرده است.