1622-15

دومین سالگرد درگذشت عباس کیارستمی

1622-17

مراسم دومین سالگرد درگذشت عباس کیارستمی کارگردان صاحب سبک سینمای ایران، هفته آینده برمزار او در ترک مزرعه لواسان برگزار میشود.
گروهی از نویسندگان، شعرا، دست اندرکاران سینما و تئاتر درمراسم سخن خواهند گفت و بهمن کیارستمی فرزند او درباره ناتمام ماندن پرونده شکایت پزشکی پدرش سخن می گوید و اینکه هنوز نظام پزشکی این قصور را نپذیرفته است.

قهرمانان ملی در گالری فرشته

1622-16

نمایشگاه انفرادی «ایران ناسیونال» با آثاری از علی آل‌حسینی در گالری فرشته افتتاح می‌شود.
عصر آدینه پانزدهم تیرماه، از ساعت 16 آیین افتتاحیه نمایشگاه «ایران ناسیونال» در گالری فرشته برگزار می‌شود. «ایران ناسیونال» عنوانِ نمایشگاهی انفرادی از مجموعه آثار علی آل‌حسینی است که عکس‌هایی از قهرمانان ملی دهه‌های 40 و 50 خورشیدی را با مِتد چاپ دستی روی پارچه به تصویر کشیده است.
در شرح متن این نمایشگاه با عنوان «همان پسرک، همان سکوها» به قلم حمیدرضا صدرآمده است:
آن‌جا هستند، درون آن میدان، دنبال توپ می دوند، دوباره…
شعارهایی به گوش می‌رسند. بلند می‌شوند و بلندتر، پر طنین‌تر. بویی به مشام می‌رسد، رایحه‌ای خوشبو، عطر امجدیه. مست می‌شوی، مست…
توانایی شیفتگان فوتبال در جامپ کات حیرت انگیز است. آنها به آسانی دیداری را به دیداری دیگر در زمانی دیگر پیوند می‌دهند و از دورانی به دوران دیگر سفر می‌کنند. تو با آن جامپ کات‌ها راهی امجدیه می‌شوی. دوباره می‌شوی همان پسرک سکونشین. پسرکی که می‌خواهد به روزگار بدسگال پوزخند بزند.
آن میدان و آن سکوها، خانه ات بود. خانه ای برای پرسه های بی موقع، بی مقدمه، بی بهانه. با خاطره‌هایی که خوشبختانه کاری از دستت برای کنار گذاشتن شان برنمی‌آید.
آن‌جا هستند، درون آن میدان، دنبال توپ می دوند، دوباره…

موفقیت سینمای ایران در جشنواره های جهانی

فستیوال فیلم های ایرانی در  فیلیپین

1622-18

فستیوال فیلم های ایرانی در دانشگاه دولتی فیلیپین، از این هفته آغاز بکار کرد.
در این جشنواره: فیلم های رخ دیوانه، مزار شریف، طعم شیرین خیال، بادیگارد، کفش هایم کو؟ خواب زمستانی، دلشدگان، کنعان، حقیقت گمشده و فیلم مستند شام آخر به نمایش درمی آید. در این جشنواره اساتید و دانشجویان رشته سینما و دست اندرکاران فیلم و تلویزیون شرکت می کنند.

جایزه بهترین فستیوال فیلم اسپانیا برای فیلم تمارض

1622-19

فیلم سینمایی تمارض به کارگردانی عبد آبست بطور مشترک با فیلم «خانه ما» از برلین جایزه بهترین فیلم فستیوال Spain Moving Images را بدست آورد.
در اطلاعیه داوران آمده: این فیلم به دلیل جرات و جسارت در پرداخت صحنه ها و اینکه چگونه اختلاف نگاه می تواند سرآغاز یک تراژدی باشد، شایسته این جایزه بود.

متهمین دایره بیستم در رقابت جشنواره در ارمنستان

1622-20

فیلم ایرانی «متهمین دایره بیستم» ساخته حسام اسلامی در بخش مسابقه مستند فستیوال «زردآلوی طلایی» ارمنستان در رقابت با فیلم های مختلف با 13 فیلم از ایتالیا، ترکیه، امریکا، برزیل، هلند، کرواسی در میدان است.
این فیلم قبلا در دهمین جشنواره سینما حقیقت نامزد تندیس فیروزه ای شد و سپس سیمرغ طلایی جشنواره فجر، شیرسنگی،جایزه بهترین فیلم و کارگردانی در وین را هم به دست آورده است.

جایزه جشنواره فرسکو برای فیلم فروزان

1622-21

فیلم کوتاه «فروزان» ساخته میرعباس خسروی نژاد برنده جایزه تندیس بهترین فیلم داستانی در جشنواره فرسکو ارمنستان شد.
فیلم بدلیل بهره از احساسات انسانی و اجتماعی مورد توجه بسیاری از داوران قرارگرفته است.