1623-37

کامیار شاپور فرزند فروغ فرخزاد درگذشت

1623-38

کامیار شاپور فرزند فروغ فرخزاد و پرویز شاپور سال‌ها از بیماری ریوی رنج می‌برد تا سرانجام با همین بیماری در سن ۶۶سالگی در تهران درگذشت.
او نقاش بود و موسیقی خیابانی اجرا می‌کرد. از خانواده شاپور فقط دایی و دخترخاله کامیار شاپور باقی مانده‌اند.
افسانه بیات دختر پوران فرخزاد و دخترخاله کامیار شاپور به ایسنا گفته که کامیار مدتی به خاطر ریه‌هایش در بیمارستان بستری بود اما روز دوشنبه، ۲۵ تیرماه (16 جولای) نزدیک صبح به خاطر ایست قلبی از دنیا رفت. هنوز زمان برگزاری مراسم خاکسپاری کامیار شاپور مشخص نیست.
افسانه بیات گفته که او و دایی‌اش تنها بازمانده‌های خانواده شاپور هستند که او هم خیلی مریض است، برای همین مراحل اداری خاکسپاری چند روزی زمان می‌برد.
کامیار شاپور فرزند فروغ فرخزاد و پرویز شاپور در ۲۹ خردادماه سال ۱۳۳۱ به دنیا آمد. او نقاش بود و مدتی هم موسیقی خیابانی اجرا می‌کرد. «عشق یک مجسمه فلزی است» و «نورهای معطر طلایی» از جمله مجموعه‌ اشعار کامیار شاپور هستند که توسط انتشارات مروارید در سال ۱۳۹۲ منتشر شدند.

فیلم زندگی پروین اعتصامی ساخته میشود

1623-40

همین روزها فیلمی بر مبنای زندگی پروین اعتصامی شاعره نامدار جلوی دوربین میرود.
داستان فیلم را نغمه ثمینی نمایش نامه نویس معروف نوشته و کوشیده تا این فیلم نمایی تازه و واقعی از چهره این شاعره نشان بدهد.
پروین از گشایندگان راه برای زنان شاعر بود، زمانی که جامعه سنتی اجازه نمی داد زنان درباره احساسات خود سخن و سروده ای داشته باشند.
تا بحال فیلم های مستندی درباره پروین ساخته شده ولی این اولین فیلم سینمایی درباره پروین است.

یک فیلمساز داخل ایران مجوز بازی آذر شیوا را گرفت

1623-41

دو سه دست اندرکار سینما در ایران اخیرا دریافت مجوز بازیگری برای آذر شیوا ستاره قدیمی سینما را تائید کردند.
گرچه کمتر کسی می داند که آذر شیوا، سالهاست در خلوت خود در حومه پاریس حتی حاضر به دیدار از پاریس هم نیست. این فیلمساز با تکیه به آدامس فروشی آذر شیوا جلوی دانشگاه بعنوان اعتراض به شرایط بد بیمه درمانی و بازنشستگی هنرمندان و بعد هم دستگیری او قبل از انقلاب چنین مجوزی را گرفته ولی آذر شیوا بعد از فیلم «درخت ها ایستاده می میرند» از سینما کناره گرفت. خیلی ها حتی گفتند او شدیدا مورد توجه شاه ایران بود و برایش خانه بزرگ و گرانقیمتی در شمال تهران خریده بودند.
آذر شیوا در طی 40 سال اخیر، دو سه بار در پاریس در برنامه های فرهنگی روی صحنه رفت.

بچه های لاله زار در سالگرد آغاسی خواندند

1623-43

بیش از 60 نفر از بازیگران، نوازندگان، خوانندگان قدیمی تئاترهای لاله زار قبل از انقلاب، هفته قبل در چهاردهمین سالگرد درگذشت نعمت الله آغاسی خواننده مردمی، برمزارش گرد آمدند و ترانه های قدیمی او از جمله آمنه را به اتفاق خواندند و در تمام مدت اجرای جمعی این ترانه مردم حاضر در محل اشک می ریختند.
دو نفر از کارکنان قدیمی تیاترها که با صندلی چرخدار آمده بودند به مردم گفتند بعضی از ما 40 سال در لاله زار برای شما خاطره ساختیم ولی در طی سالهای اخیر، هیچکس حال ما را نپرسید حتی یادی از آغاسی هم نکردند.

محمدرضا گلزار کنسرت موفق خود را برگزار کرد

1623-44

1623-45

محمدرضا گلزار بازیگر محبوب سینمای داخل ایران، بعد از سالها دوری از صحنه موزیک، به همراه گروه ارکستر «ریزار» در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی تهران روی صحنه رفت و اجرای بسیار پرهیجان و دیدنی را به تماشا گذاشت.
در جریان کنسرت دوبازیگر جوان سینما یکتا ناصر و منوچهر هادی، سالگرد ازدواج خود را روی صحنه جشن گرفتند و گلزار مهماندار آنها بود.

موفقیت هنرمندان ایرانی در جشنواره های جهانی

1623-46

نمایش فیلمهای ایرانی در اروپا
فیلم مستند «دیپلماسی شکست ناپذیر آقای نادری» ساخته بهتاش صناعی ها و مریم مقدم در ادامه شرکت در جشنواره های مختلف جهانی در جشنواره فیلم های ایرانی در مونیخ بروی پرده میرود.
در ضمن فیلم های: خوک ساخته مانی حقیقی، قفس ساخته نرگس آبیار، طبل ساخته کیوان کریمی، مو و شماره 17 سهیلا ساخته محمود غفاری، لِرد ساخته محمد رسول اف، «قبل از انقلاب» ساخته دن هادوی و «وقتی که خداوند به خواب می رود» ساخته تیل هاودر به نمایش در می آیند.

تور اجرای نمایش مدیترانه
اجرای نمایش «مدیترانه» به کارگردانی علی شمس از اواخر اکتبر در رم آغاز میشود. این نمایش ایرانی بعدا در شهرهای ایتالیا، بوداپست، مجارستان و سوئد روی صحنه میرود و قصه شهر مردگان و بزرگترین گورستان آبی جهان یعنی مدیترانه است.

فیلم کوتاه «کل به جزء» در فستیوال لوکانیا
فیلم کوتاه «کل به جزء» ساخته وحید حسین نامی به بخش مسابقه لوکانیا ایتالیا راه یافت و این یکی از 14 فیلم است که در فستیوال به نمایش در می آید.
این فیلم 12 دقیقه روایت سرنگونی مجسمه یک دیکتاتور است که بعد از ذوب شدن بصورت اشیاء کوچک در جامعه جاری میشود.

انیمیشن گربه سفید در فلوریدا
انیمیشن کوتاه هیچکس ساخته الهام طرقی در جشنواره انیمیشن فلوریدا امریکا تجلیل شد. این انیمیشن در مورد گربه سفیدی است که در شهری با ساکنان سیاه زندگی می کند که مورد آزار گربه ها و انسانهای سیاه قرار می گیرد.

تماشاچی جایزه فستیوال روس را برد
فیلم کوتاه انیمیشن «تماشاچی» ساخته شیدا کاشی، درفستیوال بین المللی سینما و تلویزیون Taganay Muses در روسیه برنده جایزه شد و لوح تقدیر را به شیدا کاشی اهدا کردند.

جایزه مونیخ برای فیلم مرز
فیلم سینمایی مرز ساخته علی عباسی، جایزه بزرگ فستیوال مونیخ را به دست آورد و همراه آن 15 هزار یورو نیز دریافت داشت . این فیلم در فستیوال کن هم جایزه بزرگ نوعی نگاه را کسب کرد.

ماجرای دستگیری دختری که تصاویر رقص
او پخش شد و ماجرای خروج او از ایران

1623-47

به دنبال پخش رقص مائده هژبری در شبکه های اجتماعی، ناگهان ماموران به سراغش رفتند و دستگیرش کردند و سپس شبکه تلویزیون دولتی اعترافات او را با اشکهایش پخش کرد، که سبب عکس العمل های شدیدی شد گروهی از چپ و راست به جان تلویزیون افتادند که پخش این رقص ها در تشویق گناه و فساد است از سویی محمود صادقی نماینده مجلس گفت اگر قرار است اعترافات این دختر را پخش کنید چرا مصاحبه با قربانیان آزارهای جنسی سعید طوسی مربی قرآن را پخش نمی کنید؟
نکته مهم اینکه در کوران این جنجال ها، ناگهان تصاویری از مائده در ترکیه پخش شد که کنار خواننده معروف داخل ایران امیر تتلو روی شبکه های اجتماعی آمده بود و خبر می داد که او به اتفاق تتلو از ایران خارج شده است. بروی تیتر خبرها آمده که مائده دختر 17 ساله جنجالی، همین روزها درکنسرت تتلو روی صحنه می رقصد! از سویی پیامی از خود مائده بروی سوشیال مدیا آمد که من ترکیه نرفته ام و چنین قصدی ندارم و با نام من تبلیغ نکنید.

امیر نادری با 30 میلیون دلار، «فارنهایت» را می‌سازد

1623-49

بانی فیلم: برای امیر نادری نگارش سناریویی به اتفاق رامین بحرانی از روی رمان براد بری «فارنهایت۴۵۱» یک اعتبار بی نظیر است.
نادری که قبلاً هم به همراه بحرانی روی سناریوی فیلم «۹۹ خانه» کار کرده بود، این روزها درگیر فیلم تازه اش با عنوان موقت «فانوس خیال» است و به جهت توفیق نمایش «فارنهایت۴۵۱» پرویز نوری با او گفت و گویی اختصاصی انجام داده است:
• اول بگویید چه شد که تصمیم گرفتید در دوباره سازی یک اثر کلاسیک سینما کار کنید؟
– فرصتی باور نکردنی بود. داشتم با رامین [بحرانی] درباره «فارنهایت451» فرانسوا تروفو حرف می زدم و ناگهان به فکرم رسید چه طور است ما آن رمان و داستان را در زمان حاضر پیاده کنیم؟ اولش رامین مردد بود اما وقتی من توضیح بیشتری دادم، پذیرفت.
از کجا اطمینان داشتید چنین فیلم پُر هزینه ای می تواند تهیه کننده داشته باشد؟
– موضوع را با مدیران HBO در میان گذاشتیم و آن ها تا فهمیدند می خواهیم چه تغییراتی در داستان بدهیم، موافقت کردند.
• با چه هزینه ای؟
– با ۳۰ میلیون دلار، باور می کنید؟ آن هم فیلمی با دو تا ایرانی!
• فکرتان در امروزی کردن «فارنهایت» چه بود؟
– به نظرم موضوع داستان برادبری این اجازه را می دادید که اوضاع و احوال کنونی را جایگزین آن چه در اصل کتاب بود، بکنیم. بعد هم دیدیم دوباره ساختن فیلم تروفو کار غلطی است. فیلم تروفو متعلق به نیم قرن پیش بود و زمان همه چیز را تغییر داده بود. به فکرمان رسید نقش قهرمان داستان یعنی «مونتاگ» را به یک سیاه پوست بدهیم. البته دلیلش هم معلوم بود.
• فقط همین؟
– نه، این اولین تغییر بود بعدش هم زمان را برگرداندیم به دوران اینترنتی و کامپیوتری و ماشینی امروز بی آنکه بخواهیم فضای تخیلی اش را از دست بدهیم «فارنهایت» ما یک تخیلی مدرن است.
• به نظرم یکی از مهم ترین تغییراتی که داده اید ترسیم خشونت و سبعیت محیط بود، آن چه در دنیای کنونی همه جا گیر شده است.
– می دانید، ما قصه را از جایی شروع کردیم که تقریباً بیش تر کتاب ها سوزانده شده و حالا گروه «مردان آتش» می خواهند آن هایی را که هنوز کتاب می خوانند، از میان بردارند. بعد این آدم ها چه کسانی اند؟ واقعاً در محیط و دنیایی که الان زندگی می کنیم جایی برای کتاب خوان ها هست؟
 • زیباترین نمونه و صحنه فیلم آن جاست که یک زن میانسال با کتاب هایش در آتش سوزانده می شود.
– همین دیگر. برای حفظ کتاب از حمله وحشیانه «مردان آتش» جز این راهی هست؟
• شما پایان داستان را این بار برخلاف فیلم تروفو، با پرواز یک پرنده و پیوستن آن به بیشمار پرنده در آسمان، تغییر داده اید. چرا؟
– به تصورمان به این شکل می شد پیام امید و روشنی را نشان داد و نمی خواستیم با صحنه ای غم انگیز و نومید کننده تمام کنیم.
• آیا شبکه HBO از فیلم تان راضی بوده اند؟
– بسیار زیاد. آن ها فیلم را پسندیده اند و فیلم هم میلیون ها بیننده داشته است. همین. کات.

انتقاد عوامل کنسرت – نمایش «سی» از کاخ سعدآباد

1623-50

روابط عمومی کنسرت – نمایش «سی» در اطلاعیه ای از آماده سازی این برنامه خبر داد و از عدم همراهی متولیان کاخ سعد آباد انتقاد کرد.
به گزارش رسیده، پس از گذشت چهار ماه تلاش بی وقفه از آغاز پیش‌تولید پروژه‌ هنری «سی» به خوانندگی همایون شجریان و آهنگسازی سهراب پورناظری و کارگردانی حسن معجونی»، با متنی از محمد چرم شیر بر اساس داستانِ «سیاوش»، اکنون این پروژه به مرحله‌ آمادگی نهایی خود نزدیک شده است.
بازیگران برای ایفای نقش‌های سیاوش (مهدی پاکدل)، سودابه (سحر دولتشاهی)، کیکاووس (هوتن شکیبا)، شبرنگ (دلنیا آرام)، اسفندیار( بانیپال شومون) و فرنگیس (رعنا آزادی ور) و گروه ۶ نفره‌ پریان و گروه سی نفره‌ رقص و حرکت از چهار ماه قبل انتخاب و وارد مرحله تمرین شده‌اند.
محل اجرا پس از اتلاف وقت و کارشکنی های بی‌دلیل متولیان و افزایش ۳۰۰ درصدی اجاره بهای محوطه‌ چمن، از کاخ «سعد آباد» به سالن مجهز «رویال هال» تهران با گنجایش ۲۵۰۰ نفر تغییر یافت؛ همچنین آهنگسازی پروژه و تمرین گروه موسیقی و آماده سازی‌های اولیه و طراحی و اجرای دکور، صحنه، لباس، ویدیو مپینگ و غیره همه تا مرحله نهایی پیش رفته‌اند و هزینه‌های اولیه انجام پذیرفته است.
در این مرحله به سبب مساعد نبودن شرایط اجتماعی و خاص و ویژه بودن پروژه «سی»، به صلاحدید و پیشنهاد همایون شجریان، در جلسه ای با حضور سهراب پورناظری، حسن معجونی، تهمورس پورناظری (مدیریت پروژه) و محمدرضا حسین زاده (مدیریت تولید) و در نهایت تمامی عوامل سی، با مشورت و تصمیم جمعی، این پروژه به حالت انتظار درآمد تا در زمانی بهتر و در روزگاری که مردمِ شریف این مرز و بوم غم‌ها و نگرانی‌های معیشتی کمتری نسبت به حال و آینده خود داشته باشند و زمین و زمان محکم‌تری زیر پایشان باشد به مرحله‌ اجرا درآید.
امسال علاوه بر حضور عوامل حرفه‌ای و هنرمندانی که خود نقطه‌ برجسته‌ اجرای سال گذشته «سی» نیز بودند، می‌توان به حضور حسن معجونی و هنرنمایی بازیگران مجرب به همراه تکنولوژی ویدئو مپینگِ سه بعدی و پیشرفته اشاره کرد.

تقدیر از دو عکاس ایرانی در فستیوال عکس ترکیه

1623-51

امین زمزم با تصاویر «عمق 01» و مهدی روحی با «فانفار» موفق به دریافت جایزه ویژه روبان فیاپ در فستیوال عکس ترکیه شدند.
در این فستیوال که در 2 بخش زیرنظر فدراسیون بین المللی هنر عکاسی (فیاپ) و انجمن عکاسی امریکا(PSA) برگزار شد آثاری از عکاسان عضو کلوب فوکوس پذیرفته شد.
در بخش عکس AKFAD ترکیه با موضوع کشاورزی و زندگی، تصویر «زخم و بدون آب» از امین مداحیان و روبان فیاپ را گرفت.