1625-20

قصه دردناک فروش کلیه
داستانی حقیقی از یک هموطن لس آنجلسی

1625-21

من بیش از سی سال است در لس آنجلس زندگی میکنم و پولدار هم نیستم . ماه به ماه زندگیم میگذرد. حدود به یک ماه پیش بود ساعت 11 شب روی قیسبوک پستی دیدم درباره فروش کلیه در ایران: فروش فوری کلیه گروه خونی +O جنسیت خانم 23 ساله شماره تلفن و یادداشتی کوتاه که:بخاطر خدا آگهی را پاره نکنید به پولش خیلی نیاز دارم درک کنید.
رفتم بخوابم، دیدم نمیتوانم… بغض گلویم را گرفته بود. یک دختر 23 ساله چرا باید کلیه اش را بفروشد؟مگر چقدر پول میدهند که خودش را ناقص کند؟ نیازش چیست که تن به چنین کاری میدهد؟ بغضم ترکید… گریه امانم نمیداد، از رختخواب آمدم بیرون، دو ساعتی طول کشید که توانستم تلفنی پیدایش کنم.
پرسیدم دخترم مگر چقدر میدهند که میخواهی خودت را ناقص کنی؟ گفت شانس بیارم 6 – 7 میلیون تومن!
به او گفتم تا فردا صبر کن. صبح تلفن کردم و سوالهای مختلفی مثل کارآگاه ها از او کردم (آخر ما ایرانی ها به همه چیز شک داریم!) فهمیدم یک بچه کوچک دارد از شوهرش جدا شده و همه حق اش را بخشیده که حضانت فرزندش را داشته باشد. در حومه شهرستانی زندگی میکند که آب لوله کشی ندارند، پمپ آب چاهشان خراب شده و کسی درستش نمیکند، کرایه منزل عقب افتاده و بدهی دارد و…
گفتم فقط بمن قول بده که دیگه این فکر توی سرت نیاد… تو باید سالم باشی که بتونی بچه ات را بزرگ کنی!
زنگ زدم به دوستی در تهران که فوری معادل هزار دلار به حساب این دختر بریزد. یکساعت بعد اینکار شده بود چند روز بعد به من خبر داد که خانه ای در شهر اجاره کرده و بدهی هایش را داده بود و دعاگو بود هرچند که پایش لیز خورده بود و افتاده بود و میگفت فکر میکنم که شکسته.
گفتم دکتر رفتی که عکس بگیرد؟ گفت نه درد میکند ولی میتوانم تحمل کنم. اصرار که کردم گریه اش گرفت و گفت: آخه پولی که داده بودید تمام شد و دارم کار میکنم که عقب نیفتم – کارش خورد کردن سبزی و پیاز و سرخ کردن آنها برای سفارشات مردم است- مقداری دیگه فرستادم که برای خود و فرزندش دفترچه بیمه بگیره و خوشبختانه عکس گرفتند و پا شکستگی نداشت – اشاره کنم که این دختر جوان دچار پرکاری تیرویید و مشکلات مفاصل دست هم هست…
یکی دو روز بعد از سر کنجکاوی برای شناخت دوستان لس آنجلسی ام ایمیلی به 9 نفر فرستادم و موضوع را شرح دادم که اگر نفری 100 دلار بفرستید میشود این کار را ادامه داد بلافاصله دو تن از دوستان عکس العمل مثبت نشان دادند وبقیه ندیده گرفتند. ملالی نیست!
نتیجه اخلاقی یک: هفته گذشته از طرف شرکت بیمه فارمرز چکی به مبلغ 1059 دلار برایم فرستاده شد، بابت اینکه در چند سال گذشته چون بیمه اتومبیل و خانه ات با ما بوده زیادی پرداخت کرده بودی! نتیجه اخلاقی دو: از این دست بدی از اون دست میگیری این قانون طبیعته!

 

ممانعت از برگزاری مراسم سالمرگ احمد شاملو

1625-29

گزارش از میترا -خبرنگار مجله جوانان از ایران
سه شنبه دوم مرداد سالروز درگذشت احمد شاملو بود. دوستداران و طرفدارانش بر سر مزار او رفتند اما با حضور گسترده ماموران نیروی انتظامی در امامزاده طاهر کرج مواجه شدند. ماموران با خونسردی نشسته بودند و با تمسخر از مردم عین کلاسهای مدرسه میخواستند در قبال رفتن بر سر مزار، شعری از شاملو را بخوانند و میپرسیدند منظور از سرودن این شعر چی بوده؟؟ و با بی احترامی میگفتند سریع فاتحه بخوانید و محل را ترک کنید. جوانان زیادی از سراسر ایران آمده بودند و تصمیم به شعر خوانی دست جمعی داشتند اما به قدری صدای بلندگوهای مسجد را بلند کرده بودند که صدا به صدا نمیرسید، اما کماکان مردم در تمام قطعات متفرق شدند تا بلکه بتوانند به طور شایسته ادای احترام کنند که به آنها اجازه داده نشد.
به قول احمد شاملو: عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد…

هفتادسالگی حسین عرفانی دوبلور و بازیگر قدیمی

1625-22

هفته قبل همکاران دوبلور، بازیگران سینما و تئاتر و تلویزیون، در استودیوی دوبلاژ، آغاز 70سالگی حسین عرفانی دوبلور با سابقه و بازیگر سریال های قبل از انقلاب را جشن گرفتند.
این مراسم بصورت سورپرایز بود و زهره شکوفنده 67 ساله، شهروز ملک آرا، شیرین ارسنجانی درباره حسین عرفانی سخن گفتند و بخش هایی از صدای او را جای ستارگان معروف پخش کردند.

جلوی تلفن دستی و دوربین عکاسی
زمان عیادت از مشایخی گرفته شد

1625-23

به دنبال هجوم بازیگران کوچک و بزرگ و دست اندرکاران خبر و مردم عادی به سوی بیمارستان به بهانه عیادت جمشید مشایخی، ناگهان مسئولان نمایش اعلام کردند هیچکس حق ندارد با دوربین و تلفن دستی به دیدار این پیشکسوت بیمار و بستری برود و بنام خود تبلیغ کند.
در طی 2 ماه گذشته بیش از 120 نفر به بهانه عیادت به سراغ مشایخی در بیمارستان رفته و بجای نشستن کنار او، بردن گل و دلجویی بعد از انداختن چند عکس و فیلم او را ترک گفته اند و این سبب خشم اطرافیان و فامیل و حتی برخی همکاران قدیمی او شده است.
در این میان پخش تصاویر دیدار محمدرضا گلزار با مشایخی مورد اعتراض گلزار قرار گرفت. گفت من نه دوربین و نه تلفن با خود داشتم، از کارکنان بیمارستان هم نخواستم عکسی بگیرند چون این یک دیدار احساسی میان استاد و شاگرد است.

شورانگیز بازی در سریال را نپذیرفت

1625-24

شورانگیز طباطبایی ستاره قدیمی سینمای قبل از انقلاب، که از چهره های محبوب یک دهه سینما بود، اخیرا به بازی در یک سریال بعنوان هنرمند مهمان دعوت شد، که این پیشنهاد را نپذیرفت.
شورانگیز در اولین سال انقلاب با محمد صالح علاء کارگردان تئاتر و تلویزیون ازدواج کرده و صاحب فرزندانی هم شدند. درهمان زمان شورانگیز ازبازی درسینما منع شد و خود ترجیح داد یک همسر وفادار باشد ولی درهرحال خاطره سالها بازی در سینما، همچنان با او بود.
شنیدیم اخیرا یکی دو سریال سازان از او دعوت کردند تا بعنوان هنرمند مهمان در دو بخش سریال ظاهر شود ولی او نپذیرفت و گفت 40 سال است با بازیگری وداع کرده است.

دعوت روناک از مردم برای پوشیدن لباس محلی

1625-25

گروه روناک در تازه ترین کنسرت خود با تلفیقی از موسیقی سنتی محلی نواحی ایران با حمایت موسسه فروغ فلق به روی صحنه می رود.
به گزارش رسیده، گروه موسیقی «روناک» به سرپرستی کیوان علی محمدی این بار با اجرای قطعاتی جدید از موسیقی نواحی و بین‌الملل روز چهارشنبه دهم مرداد ماه کنسرت خود را در تالار وحدت برگزار می کند. در این کنسرت کیوان علی محمدی، سعید اسماعیل‌زاده خوانندگان گروه روناک را تشکیل می دهند.
کیوان علی محمدی از دو سوپرایز ویژه این کنسرت که از ساعت ۲۱:۳۰ روز ۱۰ مرداد در تالار وحدت برگزار می‌شود خبر می دهد.
روناک با پوشش اقوام مختلف ایران متشکل از خانم ها و آقایان به اجرای آواهای مناطق مختلف ایران می پردازد که در صورت امکان از تمامی مخاطبان این برنامه برای حمایت از فرهنگ و هنر اصیل کشورشان خواستارند تا با لباس محلی در تالار حاضر شوند.

«همه می دانند» فرهادی مواجه با ممیزی

1625-26

سرپوش هنری – این روزها در محافل سینمایی این پرسش به کرات مطرح می‌شود که آیا با توجه به تریلری که از فیلم همه می‌دانند در فضای مجازی منتشر شده، این فیلم می‌تواند در سینماهای ایران روی پرده رود؟ پاسخ سوال بالا تا حد زیادی برای هواداران اصغر فرهادی می‌تواند ناامیدکننده باشد. در حقیقت آن‌گونه که تریلر این فیلم نشان می‌دهد، فیلم تازه اصغر فرهادی حتی اگر بتواند از دامچاله سانسور رها شود، باز هم این فیلم برای نخستین‌بار او را با لیست بلندبالایی از ممیزی مواجه خواهد کرد.
ممیزی‌هایی که صرفا به حذف برخی صحنه‌های خاص محدود نخواهد بود؛ بلکه نوع پوشش بازیگران زن فیلم می‌تواند کاری کند که همه می‌دانند با لیستی از ممیزی برای پوشاندن برخی از این بازیگرها مواجه شود. جدیدترین فیلم اصغر فرهادی که در واپسین روزهای مرداد ١٣٩٦ در اسپانیا با نقش‌آفرینی حاویر باردم، پنه‌لوپه کروز، ریکاردو دارین و… کلید خورد؛ از همان زمان ساختش با حواشی متعددی درباره بازیگران سرشناسش، کناره‌گیری آگوستین و پدرو آلمودوار به دلیل عدم درک مشترک از تهیه‌کنندگی فیلم جدید اصغر فرهادی و… مواجه بوده و حالا ممیزی‌های احتمالی این فیلم می‌تواند ادامه‌ای باشد بر این حواشی.
واکنش تند فرهادی نسبت به درخواست ممیزی اندک برخی فیلم‌های پیشینش نظیر درخواست حذف صدای یک خواننده زن از پس‌زمینه یکی از سکانس‌های فیلم فروشنده این احتمال را تقویت می‌کند که فرهادی حاضر به ممیزی گسترده نشود و درعین‌ حال درخواست‌ها برای ممیزی را رسانه‌ای کند. درصورت رقم‌خوردنِ این وضعیت، فشار بخش قدرتمندی از اهالی سینما را بر مدیران سینمایی برای اکران این فیلم در ایران با حداقل ممیزی در پی خواهد داشت و این چالش تازه‌ای برای مدیریت سازمان سینمایی خواهد بود.

هنرمندان ایرانی در عرصه جهانی

رامین بحرانی و فاطمه معتمد آریا داوران فستیوال ونیز

1625-27

دو فیلمساز ایرانی، رامین بحرانی و فاطمه معتمد آریا، بعنوان داوران فستیوال ونیز دو بخش افق ها برگزیده شدند در کنار آنها، آتینا تسانگاری کارگردان یونانی، مایکل آلماریدا کارگردان امریکایی، فردریک جونز منتقد فرانسوی، الیسون مک لین کارگردان کانادایی و آندرا پالائورا کارگردان ایتالیایی انتخاب شدند.

مرد سینمای معاصر ایران در مادرید

1625-28

به بهانه مرد سینمای معاصر ایران، در مادرید اسپانیا، مراسمی برگزار شد در این مراسم بسیاری از علاقمندان سینمای ایران در اسپانیا در مرکز فرهنگی کایشا فروم گرد آمدند.
در این دوره نمایش فیلم ، آثاری چون: خانه ای در خیابان 41، سارا وآیدا، خواب آب، امکان مینا حضور دارند.

بهمن قبادی جایزه‌ افتخاری
Summer Film School را دریافت کرد

1625-30

فستیوال فیلم Summer Film School بزرگ‌ترین فستیوال فیلم غیر رقابتی جهان است که در کشور چک برگزار می‌شود و سالانه از سراسر جهان از ۲۰۰ فیلم بلند و ۱۰۰ فیلم کوتاه استقبال می‌کند. این فستیوال امسال جایزه‌ی افتخاری چهل و چهارمین دوره‌ی خود را به فیلم‌ساز مشهور کُرد ایرانی، بهمن قبادی اهدا کرد. این فستیوال از تاریخ ۲۷ ژوئن تا ۵ آگوست برگزار‌ می‌شود و هدف اصلی آن آموزش سینمای جهان به بازدیدکنندگان است. هر ساله بالغ بر ۵۵۰۰ هزار بازدید کننده دارد که اکثر این بازدیدکنندگان را دانشجویان و اهالی سینما و علاقه‌مندان به آن تشکیل می‌دهند. در بخش بزرگداشت این فستیوال، امسال از بهمن قبادی و آثار سینمایی‌اش تقدیر به عمل آمد. این فستیوال با پخش فیلم «لاکپشت‌ها هم پرواز می‌کنند» ساخته‌ی بهمن قبادی افتتاح شد و فیلم‌های «زمانی برای مستی اسب‌ها»، «فصل کرگدن» و «کسی از گربه‌های ایرانی خبر ندارد» در طی برگزاری روزهای فستیوال به نمایش در خواهند آمد. بهمن قبادی همچنین کلاس‌هایی در رابطه با سینما و فیلم‌سازی برای علاقه‌مندان برگزار خواهد کرد. مهمانان وفیلمسازان دیگری که پیشتر در SFS حضور داشتند از این قرارند: پیتر گرینوی، اکی کوریسماکی، میکا کاروسیماکی، امیر کوستوریستا، عباس کیارستمی، کن لوچ، یان تروئل، خولیو مدم، فردریک ثور فردریکسون، بلا تار، گوران پاسکالویچ، آموس گیتای و…