1627-47

نامزدهای دریافت نشان کیارستمی معرفی شدند

1627-48

1627-49

هفته قبل در ایران، نامزدهای دریافت نشان ویژه «عباس کیارستمی » در هجدهمین جشن حافظ معرفی شدند.
فیلم های: انزوا (ساخته مرتضی علی عباس میرزایی) ائو (خانه) ساخته اصغر یوسفی نژاد، پل خواب (اکتای براهنی) تمارض (عبد آبست) خرگیوش (مانی باغبانی)
این نشان به کارگردانانی تعلق می گیرد که نخستین فیلم خود را با بکارگیری المانت های تجربی و نوآورانه ساخته باشند.

اخاذی به اسم پرویز پرستویی

1627-50

هفته قبل پرویز پرستویی، گروهی که بنام او روی اینستاگرام و دیگر سوشیال میدیا، اقداماتی می کنند تاخت.
این عده از مردم به بهانه های مختلف پول، کمک طلب می کنند و یا برای دختران و زنان پیام های عاشقانه می فرستند. پرستویی با یک پیام ویدیویی گفت که لطفا این افراد مزاحم را شناسایی و معرفی کنید و صفحاتی که بنام من باز می کنند گزارش بدهید.
پرستویی در ضمن اقدام به شکایت قانونی نیز کرده است.

بیتا فرهی به رقص روی شیشه پیوست

1627-51

سریال شبکه نمایش خانگی رقص روی شیشه همچنان در حال جذب بازیگر است. این سریال در بیست و شش قسمت با موضوع مهاجرت ساخته خواهد شد. حال طبق جدیدترین اخبار سینمای ایران، بیتا فرهی به جمع بازیگران سریال شبکه نمایش خانگی رقص روی شیشه اضافه شد.
بیتا فرهی پیش از این در فیلم‌هایی مانند هامون، بانو، کیمیا، اعتراض و خانه‌ای روی آب نقش‌آفرینی کرده است. او برای بازی در فیلم هامون دیپلم افتخار بهترین بازیگری را از جشنواره فجر دریافت کرده است. او همچنین برای بازی در فیلم خون بازی به عنوان بهترین بازیگر زن جشنواره‌های پیونگ یانگ و کراچی انتخاب شده است.
تاکنون حضور بهرام رادان، مهتاب کرامتی، میترا حجار، مهرداد صدیقیان و امیر آقایی در این سریال تایید شده است. این سریال همچنین با حضور بیست و شش خواننده که هرکدام آهنگ تیتراژ یک قسمت را می‌خوانند، ساخته خواهد شد. فیلمنامه سریال رقص روی شیشه براساس طرحی از ابوالفضل کاهانی توسط طلا معتضدی نوشته شده است. کارگردانی این سریال شبکه نمایش خانگی بر عهده مهدی گلستانه و تهیه آن بر عهده پیمان جعفری است.

فیلم کوتاه روتوش با 140 جایزه بین المللی

1627-52

فیلم کوتاه روتوش ساخته کاوه مظاهری در طی یکسال اخیر با 140 حضور جهانی و 57 جایزه جهانی را بدست آورده است.
این فیلم جشنواره های لهستان، ترکیه، مجارستان، شیلی، آلمان، بروکسل، ایتالیا، ارمنستان، فرانسه، اسپانیا و آرژانتین را فتح کرده است.

به مناسبت چهل سالگی نمایش عمومی «دایره مینا»

1627-53

شکی نیست که جهان‌بینی مشترک داریوش مهرجویی و غلامحسین ساعدی به عنوان دو هنرمند و اندیشمند از دو مدیوم مختلف سینما و ادبیات را باید اصلی‌ترین علت موفقیت «دایره مینا» در نظر گرفت.
دغدغه‌های هستی‌شناسانه‌ ساعدی بستری برای فیلم‌ساز فلسفه‌خوانده فراهم می‌کنند تا در یکی از تیره‌ ترین فیلم‌های ساخته شده در تاریخ سینمای ایران به کندوکاو در وضعیت و هویت آدم‌های اجتماع بپردازد.
داریوش مهرجویی که قبل از این فیلم در آثار برجسته‌ای همچون گاو (۱۳۴۸)، آقای هالو (۱۳۴۹) و پستچی(۱۳۵۱) نگرش سینمایی و دل‌مشغولی‌های فکری‌اش درخصوص جایگاه هستی‌شناسانه‌ انسان را به روشنی در معرض دید مخاطب آثارش قرار داده بود و از همان ابتدای راه فیلم‌سازی‌اش مسیر متفاوتی در پیش گرفته بود، در «دایره مینا» نیز همان سبک و سیاق آثار قبلی‌اش را پی گرفت و با زبان سینمایی منحصر‌به ‏‏فرد و بلوغ ‌یافته‌اش داستانی از حرص و آز انسان و نزول اشرف مخلوقات به قعر دوزخ طمع خلق کرد. انسانی که در مسیر از خود بیگانگی‌اش به پست‌ترین و نازل ‌ترین امور تن می ‌دهد و در سیطره‌ خوی حیوانی تبدیل به حشره‌ای می‌شود که برای کسب پول، خون همنوعش را می ‌مکد.
ژان‌ پل ‌سارتر در «رمان تهوع» می‌نویسد: تهوع درون من نیست، آن را «آن‌جا» روی دیوار، روی بند شلوار، در تمام وجودم احساس می‌کنم. با کافه یکی است، این منم که درونش هستم…

درگذشت مهرداد پهلبد؛
معمار “وزارت فرهنگ و هنر” ایران

1627-55

مهرداد پهلبد، نخستین وزیر فرهنگ و هنر ایران, در سن صد و یک سالگی در آمریکا درگذشت.
مهرداد پهلبد، همسر شاهدخت شمس پهلوی خواهر محمدرضا شاه پهلوی، با آنکه از خانواده هنرمندی آمده بود اما شرایط در سالهای نخست قرن طوری بود که هنر شغل حساب نمی شد. او در سویس درس معماری خوانده بود و به واسطه نزدیکی خانوادگی به دربار و در جریان به گفته خودش یک ماجرای عاشقانه با شمس پهلوی، خواهر محمدرضا شاه پهلوی ازدواج کرد.
آن موقع وزارت فرهنگ که حکم وزارت آموزش و پرورش را داشت بخشی هم به نام هنرهای زیبا داشت برای امور هنری کشور. بخشی که بعدا به لطف تلاش های او به وزارت خانه تمام عیار بدل شد: وزارت فرهنگ و هنر با یک استراتژی اساسی که او بعدها در گفتگو با مهناز افخمی در بنیاد مطالعات ایران گفته است. او در اولین قدم نه سراغ هنر، که سراغ هنرمندان رفته بود تا “سطح اجتماعی” آنها را از “مطرب” بالاتر بیاورد. واژه “هنرمند” از جمله دستاوردهای اوست.
راه اندازی گروه کر ملی ایران، ارکستر سمفونی، سازمان ملی فولکلور ایران، سازمان ملی باله، تاسیس خانه اپرای ایران تالار رودکی، ساخت و راه اندازی موزه های مختلف ، حمایت موج نوی سینما در ایران، راه اندازی مرکز تولید و نشر فیلم های مستند و عرضه این هنرهای پا گرفته در ایران در عرصه بین الملی از جمله کارهایی است که او کرد از جمله با حمایت و همراهی ملکه پیشین و البته با دردسرهای فراوان و از جمله کمبود بودجه.