1492-108

درخشش فیلم های ایرانی
در جشنواره های بین المللی

1492-109

3 فیلم ایرانی : «شیار143»، «فصل فراموشی فریبا» و «تا آمدن احمد» چهار جایزه از هشتمین جشنواره فیلم «جیپور» هند را دریافت کردند.
فیلم کوتاه «ماجرای یک شب بارانی» به کارگردانی مهدی فرد قادری هم موفق به دریافت جایزه بهترین فیلم جشنواره فیلم سن پدرو در جنوب کالیفرنیا شد و فیلم مستند «نیمه بلند»، «با خدا می رقصم» به کارگردانی هوشنگ میرزائی، بهترین فیلم مستند بالای 30 دقیقه جشنواره کلگری کانادا شد.

1492-110

گردآفرید، نقال مبتکر ایرانی

1492-112

«گردآفرید» یک نام و یک چهره ی برجسته ی ایرانی در قلمرو نقالی، توانسته است با شیوه ای تازه و در قالبی نو با نقل داستان های حماسی شاهنامه و مضامین و مفاهیم بدیع دیگر هزارها مخاطب و تماشاگر چه در داخل و چه بیرون از ایران را مجذوب توانائی های خود کند.
لازم به یادآوری است که از سالهای دور پیش از آمدن تلویزیون به ایران بلکه در سالهای دورتر پیش از اختراع تلویزیون و دیگر وسایل ارتباط همگانی و فراگیر نقالی هنری رایج در ایران بود که با طلوع نقالان بلندپایه به نقل داستان های هیجان برانگیز شاهنامه با توانمندی خاص خود در قهوه خانه های معتبر به اجرا میگذاشتند که جمعیت عظیمی مخاطب داشت که اولین راه شناساندن شاهنامه به توده های مردم هم بود تا آنجا که وقتی نقال به داستان پرهیجان نبرد رستم و سهراب می رسید برشمار جمعیت مخاطبان هم افزوده میشد.
ولی این نخستین بار است که یک زن (آنهم جوان) فرهیخته بر مسند محتشم نقالی در ایران تکیه داده و از شهرت و منزلت زایدالوصفی هم برخوردار شده تا آنجا که مورد تائید نقالان بلندپایه ی پر آوازه قرار گرفته و رخصت نقالی یافته است تازگی کار گردآفرید پرداختن به نقل داستانهایی جز داستان های شاهنامه هم هست داستان های مناسب از متون ادبیات کلاسیک و حتی داستان هایی مناسب با نقالی از داستانسرایان امروز ایرانی. عکسی که می بینید او را در کنار استاد فرهنگ فرهی نشان می دهد.

هدیه یک خواننده ی جوان مقیم ایران
به استاد بهرام بیضایی که 75 ساله شد

1492-113

استاد بهرام بیضایی نمایشنامه نویس و نویسنده، پژوهشگر وکارگردان پرآوازه و برجسته سینما و تاتر که مدتی است به دعوت دانشگاه استنفورد به تدریس پرداخته و به اتمام آثار نیمه تمامش در ایران، جشن 75 سالگی اش را با خانواده ودانشجویانش برگزار کرد. طرفه این که یکی از خواننده های معروف جوان مقیم تهران به عنوان هدیه ی تولد استاد ویدیوی مستندی تدارک دیده از گزیده های آثار استاد با آوای گرم خود که بازتاب گسترده ای یافته است.

نشریه تهران پست 22 ساله شد

1492-114

نشریه تهران پست، به سردبیری ارونقی کرمانی، این هفته 22 ساله شد. این نشریه پربار و پر صفحه، که در واشنگتن دی سی چاپ میشود، با مطالب مختلف متنوع ، سیاسی و اجتماعی ، هنری و ورزشی همراه است و سردبیر با تجربه آن ارونقی کرمانی، سالها در ایران سردبیر نشریه پرتیراژ اطلاعات هفتگی بود و یکی از رمان نویس های موفق بحساب می آمد و کتابهایش همیشه از پرفروش ترین ها بود بطوری که هنوز این کتابها در ایران و خارج از ایران دست به دست می گردد.
22 سالگی تهران پست را به همکار و پیشگام مان ارونقی کرمانی وهمکاران شان سیمین حبیبیان، نوشین جوان، دکتر سعید کنعانی، دکتر مهدی حسینی دماوندی ، کوزه کنان، فریبرز عطارد، آسیستان پروفسور فیروز امینی و مدیریت داخلی فرامرز یگانه و کاریکاتوریست رضا آیرملو تبریک می گوئیم.

همایون شجریان:
در فیلم کیمیایی بازی نمی کنم

1492-111

درحالیکه بیش از 5 نشریه داخل ایران از بازی همایون شجریان در فیلم تازه مسعود کیمیایی نوشته بودند و حتی تاریخ شروع فیلمبرداری را نیز اعلام نمودند، این هفته همایون شجریان گفت من ضمن احترام به مسعود کیمیایی بازی در نقش یک خواننده را در فیلم جدید این کارگردان رد کردم.
همایون که اخیرا در سومین جشن سالیانه موسیقی ما، در چند بخش چهره برگزیده بود، 3 آلبوم تازه در دست دارد که بزودی پخش خواهد شد.

لادن طباطبایی در تلگرام هک شد

1492-115

لادن طباطبایی ستاره جوان سینما و تلویزیون داخل ایران، با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود، از هک شدن تلگرام خود سخن گفت و تاکید نمود که از این پس هر پیغام و پست بنام من برایتان آمد بدانید که مال من نیست، من اصلا دیگر در تلگرام نیستم.
این هکر مهربان نوشته اند که مرا هر روز می بینند و قدرت نابودن کردن و آبرو بردن مرا دارند، نمیدانم این هکر چه منظوری دارد چون با حرفها و پیام های جلف و مذبوحانه، مرا آزار میدهد.
من هم فقط پیغام میدهم اگر آبروی من بردنی است ببر!