1634-33

درگذشت حسین توصیفیان ، چهره قدیمی رادیو

1634-34

هفته قبل حسین توصیفیان چهره قدیمی و توانای رادیویی در ایران درگذشت.
توصیفیان که با برنامه های پرطرفداری چون اخبار ایران و جهان، جانی دالر، برنامه کارگر، برنامه گفتنی ها به محبوبیت فراوانی دستیافت و یکبار در رفراندوم هنری مجله جوانان مقام بالایی را کسب کرد. بعد از انقلاب دیگر هیچ فعالیت رادیویی نداشت واز حدود 29 سال پیش در انزوا بسر می برد و سرانجام براثر نارسائی تنفسی در بیمارستان درگذشت.
درگذشت توصیفیان را به خانواده محترم اش از جمله خانواده پورکرم در لس آنجلس و همکاران سابق اش تسلیت می گوئیم.

یداله صمدی فیلم مشدی عباد را گذاشت و رفت

1634-32

یدالله صمدی کارگردان با سابقه سینما هفته قبل در سن 66 سالگی بدلیل عارضه کبدی درگذشت.
صمدی که با فیلم های: اتوبوس، ایستگاه ، ساوالان، آپارتمان شماره 13، دو نفرو نصفی، سارا، بانوی من توانایی خود را ثابت کرد از 7 سال پیش در اندیشه ساخت فیلم کمدی مشدی عباد بود ولی تا آخرین روز زندگیش سرمایه فیلم را تهیه نکرد و ناکام رفت. او عقیده داشت مشدی عباد یک اشکها و لبخندهای ایرانی است که فروش بالایی خواهد داشت. 

درخشش فیلم ها وهنرمندان ایرانی در فستیوال ها

انیمیشن روباه جایزه بهترین انیمیشن کوتاه را در بلغارستان گرفت

1634-39

فیلم انیمیشن روباه ساخته صادق جوادی، جایزه بهترین انیمیشن کوتاه را در فستیوال وارنا در بلغارستان صاحب شد این فیلم با 39 رقیب از کشورهای اروپائی و آسیایی روبرو بود ولی سوژه انسانی آن مورد توجه قرار گرفت.

انیمیشن لولو در فستیوال ایتالیا

1634-40

انیمیشن «لولو» ساخته کیانوش عابدی و نیما مجلسی، به فستیوال رجیو در ایتالیا راه یافت. این فیلم قسمتی از یک مجموعه است و داستان 3 لولو را روایت می کند که در آینه ها زندگی می کنند.

ذبح در فستیوال فیلم بلغارستان

1634-41

فیلم کوتاه «ذبح» ساخته مشترک سامان حسین پور و آکو زندکریمی در فستیوال فیلم بلغارستان شرکت کرد. صوفیه همه ساله این جشنواره را برپا می دارد.

درخشش فیلم ایرانی در فستیوال سبو

فیلم سینمایی «کوپال» به کارگردانی کاظم ملایی جایزه ویژه هیئت داوران فستیوال فیلم «سبو» در فیلیپین را ربود. همزمان فیلم انیمیشن کوتاه «روباه» ساخته صادق جوادی نیز جایزه بهترین فیلم را دریافت داشت.

جلوی تخریب خانه پدری فروغ و فریدون فرخزاد را گرفتند

1634-44

در ماه قبل میراث فرهنگی تهران، سرانجام جلوی تخریب خانه پدری فروغ و پوران و فریدون فرخزاد را گرفت.
این خانه که در محله امیریه، کوچه خادم آزاد، یکی از قدیمی ترین محلات در جنوب شهر تهران بود، که به اواخر دوره قاجار مربوط است و ظاهرا ارزش تاریخی مهمی ندارد ولی به علت زندگی چند شخصیت نامدار چون فروغ فرخزاد، پوران و فریدون فرخزاد که در آن سالهای کودکی و نوجوانی خود را طی کرده اند و خاطره های بسیاری برجای نهادند مورد توجه علاقمندان قرار دارد.

تولد 94 سالگی وحدت، هنرمند پیشکسوت در تهران

1634-46

تولد 94 سالگی استاد وحدت در منزل شخصی با حضور تعدای از هنرمندان از جمله پوری بنایی، همایون و … دوستانش برگزار شد. وحدت در بیش از ۴۳ فیلم حضور داشته‌است. فیلم عروس فرنگی ساخته سال ۱۳۴۳ یکی از برترین کارهای اوست. این فیلم اولین فیلم ایرانی بود که در جشنواره آسیایی موفق به دریافت جایزه دلفین طلایی شد.
(عکس و خبر از مرتضی فرزانه)

گرامی داشت زادروز تولد استاد شجریان در قونیه

1634-48

زادروز تولد استاد محمدرضا شجریان درکنسرت پسرش همایون شجریان، در قونیه محل دلخواه استاد با احترام و عشق برگزار شد.
در این کنسرت عرفانی گروه موسیقی تنبور«شمس» به آهنگسازی کیخسرو پورناظری و صدای همایون در قونیه ترکیه اجرا گردید درحالیکه اسین چلبی نوه بیست و دوم مولانا و رئیس بنیاد جهانی مولانا، وزیر فرهنگ و هنر ترکیه، خانم اربابی و نماینده بنیاد مولانا در ایران حضور داشتند.
در پایان برنامه، اسین چلبی از کیخسرو پورناظری بخاطر یک عمرتلاش هنری و خدمت به موسیقی عرفانی، قدردانی شد در ضمن مامورین گمرک مرز بازرگان هنگام ورود این جمع هنرمندان با بی احترامی، حدود 3 ساعت 70 شخصیت هنری را به انتظار گذاشتند.

ترانه علیدوستی داور فستیوال فیلم ژاپن

1634-47

ترانه علیدوستی ستاره محبوب سریال شهرزاد، بعنوان داور به جمع 4 داور سی و یکمین دوره فستیوال بین المللی فیلم توکیو در ژاپن پیوست.
علیدوستی در کنار تهیه کننده امریکایی «برایان برک» کارگردان هنگ کنگی استنلی کوان، بازیگر ژاپنی کاهو مینامی و دیگر اعضاء آغاز این جشنواره را قضاوت میکند.
در بخش رقابتی این فستیوال 16 فیلم از فرانسه، آلمان، دانمارک، ژاپن، برزیل، کانادا، مجارستان، مکزیک، چین، ترکیه، ایتالیا، انگلستان رقابت دارند و فیلمی از ایران در آن دیده نمی شود ولی فیلم «عرق سرد» ساخته سهیل بیرقی به نمایش در می آید.