1635-53

بسیاری از ستارگان قدیمی سینمای قبل از انقلاب
یا با زندگی وداع گفتند و یا در انزوا بسر می برند

باورتان میشود، بسیاری از سوپراستارهای قبل از انقلاب، که برپرده سینماها می درخشیدند، در طی چند سال اخیر یا بطور ناگهانی درگذشتند و یا در انزوای کامل و بیماری درگوشه اتاقی بسر می برند.

سفر اسطوره ها

1635-54

درجمع سوپراستارهای قدیمی: فردین، ناصرملک مطیعی، ایرج قادری در نهایت دل شکستگی با زندگی وداع گفتند و گروهی لجبازانانه آنها را تا آخرین روزهای زندگی شان زجر دادند و خوار کردند و به جرات در هیچ سرزمینی با اسطوره ها چنین نکرده و نمی کنند.

ثریا حکمت

1635-55

ثریا حکمت از ستارگان معروف سینما و تلویزیون که در فیلم هایی چون «ناجورها» بازی کرده بود و بعد از انقلاب هم در آواز قو(به کارگردانی سعید اسدی) و خواستگرای و ای ایران ظاهر شد، در اواخر سالهای 1380 بدلیل بیکاری و بیماری در انزوای کامل بود تا در سال 1394 در یک فیلم کوتاه بازی کرد و بعد بیمار و بستری شده و در سال 2016 در بیمارستان درگذشت.

سعید کنگرانی و نگار

1635-56

دو چهره معروف سینما و تلویزیون، که در طی 25 سال اخیر خیلی قول ها به آنها دادند در یکی دو فیلم بی اهمیت هم به آنها نقش سپردند، ولی هر دو در نهایت  ناامیدی و شکست رفتند، نگار با سرطان رفت وسعید با شوک قلبی.

سپهرنیا و گرشا و متوسلانی

1635-57

سه تفنگدار کمدی ایران نیز در سالهای بعد از انقلاب با بی مهری روبرو شدند، متوسلانی کارگردانی دو سه فیلم را پیدا کرد ولی جلوی بازیگری اش را گرفتند، گرشا به جز یکی دو نقش کم اهمیت در نا امیدی و بیماری رفت و سپهرنیا که هنوز پر از انرژی بود، فقط امکان سفر به ایران را پیدا کرد وگرنه با وجود چند پیشنهاد خوب، به او اجازه بازی ندادند تا آنجا که وقتی در سالهای اخیر مجوزی صادر شد، خود سپهرنیا دیگر روی خوشی نشان نداد.

زری خوشکام وآفرین

1635-64

دو ستاره جنجالی قبل از انقلاب، ناگهان تا سالهای زیادی منع شدند، گرچه زری خوشکام بعد از ازدوج با علی حاتمی به مرور خود را کنار کشید و آفرین تنها با چند نقش مادران رنجدیده امکان بازی یافت، ولی او هم انزوا را ترجیح داد.

فیروزه و دینامیک

1635-59

فیروزه از خوانندگان پرهیاهوی قبل از انقلاب، بکلی خود را از معرکه خبری کنار کشید و فقط به حضور درعروسی ها و جشنهای خانگی رضایت داد و اتفاقا درآمد خوبی هم برایش حاصل شد، دینامیک ستاره وخواننده پرطرفدار قبل از انقلاب، بکلی از خواندن و بازی کردن منع شد و درسالهای اخیر هم حاضر به بازی در نقش های کوچک هم نشد تا سرانجام ایران را ترک گفت.

شهرزاد

1635-60

رقصنده هنرمندی بود که در فیلم های موج نو هم می رقصید و هم بازی می کرد، خود دو فیلم کارگردانی کرد ولی بعد از انقلاب بکلی از هرگونه فعالیتی منع شد و سالها منزوی بود حرف از زندگی غم انگیزش در خیابانها می زدند ولی بعد خود اعلام کرد با یک مقرری دولتی زندگی سختی را می گذراند.

فروزان، شورانگیز، سپیده

1635-61

3 ستاره پرکار قبل از انقلاب، بکلی از بازی منع شدند، در این میان شورانگیز عاقلانه عمل کرد با کارگردان صاحب سبک محمد صالح علاء ازدواج کرد و یک همسر و مادر مهربان شد و از دور سینما را بقولی تماشا کرد ولی حسرتی به دل داشت، سپیده نیز با تاجر ثروتمندی وصلت نمود و زندگی دور از سروصدایی را دنبال نمود، فروزان بعد از اذیت ه ایی که شد بکلی منزوی شد و گاه برای دیدار فرزندش به امریکا می آمد و میرفت ولی در هیچ فیلمی ظاهر نشد و عاقبت هم به گفته دوستانش دق کرد و رفت.

مهدی میثاقیه دق کرد

1635-62

یکی از تواناترین تهیه کننده های سینمای قبل از انقلاب، مهدی میثاقیه، سالها در زندان بود، بعد هم در شرایطی او را آزاد کردند دیگر حتی اطراف خود را نمی شناخت و یکروز غروب درخانه خود دق کرد و از او خاطره فیلم های موج نو سینمای ایران همیشه در اذهان میماند.

ارحام صدر، علی تابش، کورس سرهنگ زاده ، گلپا

1635-63

بسیاری از سوپراستارهای قبل از انقلاب نظیرارحام صدر گرچه درآرامش زندگی کردند ولی درحسرت دوباره روی صحنه رفتن و در فیلم ها بازی کردن را با خود به گور بردند. علی تابش چهره قدیمی رادیو، امکان حضور در رادیو را هم پیدا نکرد. کورس سرهنگ زاده با صدایی مخملی امکان اجرای برنامه در رادیو تلویزیون و کنسرت ها را نیافت و گلپا فقط یک آلبوم ارائه داد و شاگردانی را تعلیم داد ولی همچنان در انزوای خود ماند.