1638-52

 

جایزه برای فیلم «زنانی با گوشواره های باروتی»

 1638-53

فیلم مستند «زنانی با گوشواره‌های باروتی» به کارگردانی رضا فرهمند و تهیه‌کنندگی مرتضی شعبانی، برنده جایزه اصلی شانزدهمین جشنواره بین‌المللی Signes de Nuit پاریس شد.
در بیانیه هیات داوران جشنواره بین‌المللی(Signes de Nuit نشانه‌های شب) پاریس درباره مستند «زنانی با گوشواره‌های باروتی» به کارگردانی رضا فرهمند آمده است: «فیلم یک گواهی مستقیم و شگرف است که به بخش‌های مختلف جنگ اجازه صحبت کردن می‌دهد. رضا فرهمند با دوربین شجاعش که به سوژه‌ها خیلی نزدیک است، ما را به مشاهده‌ تنش‌های شدید خط مقدم و رنج مردم می‌برد و موفق به گرفتن تصاویر و سخنانی می‌شود که ابهام در گفتمان حامیان داعش را به نمایش می‌گذارد».
در خلاصه موضوع این فیلم مستند ۷۰ دقیقه‌ای آمده است: «نور» ژورنالیست جنگ است و با همه مخاطره‌ها و فشارهای اجتماعی که برای حضورش در جنگ با داعش وجود دارد، مصرانه مبارزه می‌کند.
مستند «زنانی با گوشواره‌های باروتی» پس از موفقیت در جشنواره‌های سینماحقیقت و فجر، در اولین حضور بین‌المللی خود، در میان هفت فیلم مستند شاخص هفته منتقدان جشنواره لوکارنو سوییس حضور داشت.
این فیلم در ادامه حضورهای بین‌المللی خود درشصت و یکمین فستیوال بین‌المللی فیلم «لایپزیگ» روی پرده می‌رود. این جشنواره از ۷ تا ۱۳ آبان ۹۷ در شهر لایپزیگ آلمان برگزار می‌شود.

اشکان رهگذربرنده جایزه موسیقی کره شد

1638-56

جایزه کوکومیکس موسیقی جشنواره بین‌المللی فیلم فانتزی بوچئون کره به اشکان رهگذر، کارگردان و نویسنده انیمیشن سینمایی«آخرین داستان» رسید.
جایزه کوکومیکس موسیقی جشنواره بوچئون کره که به فیلمی تعلق می‌گیرد که بهترین استفاده را از موسیقی در روایت برده باشد به اشکان رهگذر، کارگردان انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» رسید. کریستف رضاعی آهنگساز انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» است که با برداشتی آزاد از شاهنامه به روایت قصه ضحاک ماردوش، آفریدون و کاوه آهنگر می‌پردازد. این انیمیشن که در بخش انیمیشن‌های بلند سینمایی بیستمین دوره جشنواره بوچئون حضور داشت در رقابت با 8 اثر از کشورهایی همچون برزیل، فرانسه، چین، کره و ژاپن جایزه کوکومیکس موسیقی را از آن خود کرد. پرویز پرستویی، لیلا حاتمی، حامد بهداد، اشکان خطیبی، بیتا فرهی، اکبر زنجان‌پور، فرخ نعمتی، حسن پورشیرازی، باران کوثری، مجید مظفری، شقایق فراهانی، ملیکا شریفی‌نیا، زهیر یاری، و بانیپال شومون از گویندگان نقش‌های این انیمیشن هستند.
انیمیشن سینمایی آخرین داستان به تهیه ‌کنندگی احسان رسول‌اف و تولیدشده در استودیو هورخش، پیش‌ازاین در سی ‌و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌‌های کودکان و نوجوانان اصفهان موفق به دریافت جایزه ویژه هیئت ‌داوران در بخش سینمای ایران و جوایز بهترین کارگردانی و فیلم‌نامه در بخش بین‌الملل شده بود.
جشنواره بین‌المللی فیلم فانتزی بوچئون از تاریخ 19 تا 23 اکتبر هرسال در شهر بوچئون کره جنوبی برگزار می‌شود.

گردهمائی دوستداران محمود استادمحمد

1638-55

هنرمندان و دوستداران زنده‌یاد محمود استاد محمد در سالروز تولد این هنرمند تئاتر گردهم آمدند. به نقل از بنیاد محمود استاد محمد، هنرمندان و دوستداران او چهارشنبه دوم آبان ماه، همزمان با سالروز تولد این نمایشنامه‌نویس در تئاتر شهر گردهم آمدند تا یاد و خاطره او را زنده نگاه دارند…
در این مراسم، مجموعه آثار تکمیل شده این هنرمند که گردآوری و انتشار آن برعهده نشر چشمه بوده است در معرض دید علاقمندان قرار گرفت. همچنین نمایشنامه «عکس خانوادگی» به کارگردانی رضا بهرامی خوانده شد. این نمایش چندی پیش توسط این گروه در تماشاخانه سنگلج به صحنه رفته بود.
در این مراسم محمد رحمانیان، شهرام گیل‌آبادی، ابوالفضل پورعرب سخنرانی داشتند.

تقدیر مجلس کانادا از شهرام و حافظ ناظری

1638-54

پس از اجرای کنسرت «ناگفته» ناظری‌ها در کانادا، مجلس این کشور از شهرام و حافظ ناظری تقدیر کرد.
اجرای «ناگفته» ۲۱ اکتبر در سالن سه‌هزار و پانصد نفره «سونی سنتر» همراه با تقدیر مجلس کانادا برگزار شد. در متن این تقدیر آمده است: «از شما سپاسگزای می‌کنیم که استعداد اسطوره‌ای و نبوغ هنریتان را با مردم تورنتو درمیان گذاشتید و بدانید که طرفدارهای بسیار زیادی در این‌جا دارید»
استاد «شهرام ناظری» ضمن خوش‌آمد گویی به حضار از این‌که در کنسرت «ناگفته» شرکت کردند تشکر کرد و گفت: «بسیار سپاسگزاریم که با سختی خودتان را به این کنسرت رسانده‌اید.» حافظ ناظری خالق اثر «ناگفته» نیز ضمن تشکر از همراهی مردم حرف‌هایش را این‌گونه آغاز کرد: «هدف این کنسرت این است که فرهنگ شنیداری مردم را عوض کند. ما می‌توانستیم قطعه‌های خاطره‌‌انگیز اجرا کنیم اما کار سخت را انتخاب کردیم تا بر شما و نسل جوان دوستدار موسیقی تاثیر بگذاریم و از طریق موسیقی با جهان ارتباط برقرار کنیم».
حافظ ناظری با همراهی شهرام ناظری و گروه بین‌المللی «ناگفته» چندی پیش تمرینات خود را در کشور کانادا آغاز اجراهایی در اتاوا، مونترال، تورنتو کلگری و ونکوور داشتند.

اقدام خیرخواهانه نیکی کریمی

1638-59

نیکی کریمی بازیگر سینمای ایران برای راه‌اندازی یک مرکز فرهنگی هنری ثابت و یک مرکز سیار ویژه کودکان در شهر زلزله‌زده‌ سرپل‌ذهاب با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همکاری می‌کند.
بر اساس تفاهم‌نامه منعقده یک کتاب‌خانه سیار و منافع دو ساله یک باب ساختمان برای فعالیت های کانون، از سوی این بازیگر و از محل کمک‌های مردمی که در جریان زلزله کرمانشاه در اختیار ایشان قرار گرفته بود، به کانون واگذار می شود تا کودکان و نوجوانان ساکن شهر سرپل ذهاب و روستاهای مناطق زلزله زده از خدمات فرهنگی و هنری استفاده کنند.
لازم به ذکر است که به دلیل ورود آسیب های جدی به مرکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان در سرپل‌ذهاب در جریان زلزله سال 1396 و تا آماده شدن مرکز جدید کانون، فعالیتهای این مجموعه در ساختمانی که به همت این هنرپیشه سینما آماده سازی شده، انجام خواهد شد.
بر اساس این گزارش کانون پس از زلزله استان کرمانشاه برنامه‌های گسترده‌ای را برای کاهش آسیب‌های روحی کودکان و نوجوانان ساکن این مناطق در قالب طرح امداد فرهنگی اجرا کرد که این فعالیت‌ها همچنان در آن مناطق ادامه دارد و همکاری چهره‌های نام آشنای فرهنگی و هنری باعث گسترش این نوع فعالیت‌ها در مناطق آسیب‌دیده خواهد شد.

فیلم کارگردان اتریشی، ایرانی تبار بهترین فیلم شد

1638-57

1638-58

فیلم یک خانم کارگردان ایرانی تبار، بعنوان نماینده سینمای اتریش درفستیوال فیلم لندن، برنده بهترین فیلم شد.
سودابه مرتضایی با فیلم مستند «جوی» درباره دختران ستم دیده افریقایی که برای بردگی به اتریش انتقال می یابند، ساخته شده و قصه دختری بنام «جوی» است که برای جبران بدهی های خود وهزینه های زندگی خانواده تن به خودفروشی میدهد.
سودابه 4 سال پیش هم با فیلم ماکاندو در فستیوال برلین شرکت کرد و با همین فیلم جایزه شهر وین را در فستیوال «ویناله» صاحب شد، که آن فیلم هم درباره اردوی پناهجویان در اطراف شهر وین بود.

توضیح پری زنگنه درباره نسبت فامیلی با خاشقجی

1638-60

به دنبال قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار عربستانی تبار در ترکیه، بروی سایت ها و تیترهای رسانه ها درباره نسبت فامیلی پری زنگنه خواننده برجسته اپرا خبرهایی آمده بودکه این هفته پری زنگنه در ارتباط با ماجرای اخیر، ازدواج یکی از دخترانش حدود 5 دهه قبل را با عدنان خاشقجی عموی جمال تائید کرد و اینکه دخترش شاه پری زنگنه وعدنان صاحب دو فرزند بودند و عدنان که متهم به فروش اسلحه شده بود، سال قبل در 82 سالگی در لندن درگذشت.

نخستین اثر مشترک سینمای ترکیه و ایران

1638-61

1638-62

کارگردان و بازیگران فیلم «ترانه‌ای عاشقانه برایم بخوان»، به‌عنوان اولین محصول مشترک ترکیه و ایران طی 45 سال اخیر در گفتگو با «آناتولی» از انگیزه خود برای ساخت این اثر سخن گفتند.
مهرداد غفارزاده درباره انگیزه خود از ساخت فیلم «ترانه‌ای عاشقانه برایم بخوان»، به‌عنوان نخستین محصول مشترک سینمای ترکیه و ایران طی 45 سال گذشته در مصاحبه با خبرگزاری آناتولی گفت: «یکی از دلایل آن علاقه ایرانیان، از جمله خودم به سریال‌های ترکیه و شهر استانبول است. آنها بازیگران ترک را می‌شناسند و خیلی دوست‌شان دارند».
«استانبول نه یک شهر، بلکه کشور است و دوست داشتم داستانی را در اینجا به تصویر بکشم. می‌خواستم اثری با ستاره های سینمای ترکیه داشته باشم. فکر می کنم مردم هم خیلی مشتاقند که این فیلم ساخته و پخش شود. تمام سعی‌مان را می‌کنیم تا ماه ژانویه این فیلم برای اکران در ترکیه آماده شود و در ایران نیز بعد از جشنواره فجر یا نوروز به روی پرده بیاید.
این یک فیلم تجاری و محصول مشترک ترکیه و ایران است. 20 درصد فیلمبرداری آن انجام شده و حدود 70 درصد داستان فیلم در ترکیه می‌گذرد. ستاره‌های سینمای دو کشور از جمله پژمان بازغی، افسانه پاکرو، علی براق جیلان، یوسف چیم و حازال تورسان در این اثر ایفای نقش می‌کنند»