1639-50

لبخند ژوکوند نقاش ایرانی در موزه بین المللی

1639-51

«لبخند ژکوند» اثر هنری فرشته ستایش، نقاش ایرانی است که از سال گذشته تا به امروز افتخارات بین المللی بسیاری را کسب کرده است و در نهایت توسط موزه هنر مدرن و معاصر تورین برای قرار گرفتن در کلکسیون دائمی این موزه بین‌المللی پذیرفته شد. این اثر هنری در نمایشگاه‌های مختلفی از جمله گالری هنری Lux در ایتالیا و گالری Lokarjeva در اسلوونی به نمایش گذاشته شد و عاقبت “لبخند ژکوند” توسط موزه هنر مدرن و معاصر تورین برای قرار گرفتن در کلکسیون دائمی این موزه بین‌المللی پذیرفته شد. موزه هنر معاصر و مدرن تورین که به نام The MIIT Museum در عرصه بین‌المللی شناخته شده است، در گواهینامه صادر شده برای الحاق این اثر هنری به موزه، “لبخند ژکوند” را اثری تاثیرگذار می‌داند که حسی فراطبیعی را در یک سرگشتگی زمانی-مکانی جاودانه ساخته است. فرشته ستایش هنرمند نقاش ایرانی و متولد تهران است. بیش از ۳۵ سال است که نقاشی می‌کند و سابقه حضور در ۱۲ نمایشگاه انفرادی و بیش از ۹۰ نمایشگاه گروهی نقاشی در ایران و خارج از کشور را در پرونده کاری‌اش دارد. این هنرمند، عضو پیوسته انجمن هنرمندان نقاش ایران و عضو موسسه کانادایی بیافرین است.

فیلم های ایرانی در لیست 100 فیلم برتر تاریخ

1639-52

بی‌بی‌سی با نظرسنجی از بیش از ۲۰۰ منتقد و متخصص سینمایی از سراسر جهان اقدام به معرفی فهرست ۱۰۰ فیلم غیرانگلیسی برتر تاریخ سینما کرده است و سینمای ایران هم در این میان بی‌بهره نمانده است.
در این نظرسنجی ۲۰۹ منتقد و متخصص سینمایی از ۴۳ کشور جهان حضور داشته‌اند و هر یک در ابتدا فهرستی از ۱۰ فیلم خارجی مورد علاقه خود را اعلام کردند و در انتها فیلم‌هایی که بیشترین امتیازها را کسب کردند در رتبه‌های یک تا ۱۰۰ برترین فیلم‌های خارجی تاریخ سینما قرار گرفتند. در این فهرست ۱۰۰ فیلم از ۶۷ کارگردان متعلق به ۲۴ کشور و به ۱۹ زبان گوناگون حضور دارند. زبان فرانسوی را می‌توان زبان بین‌المللی سینمای فاخر نامید؛ چرا که در فهرست ۱۰۰ فیلم غیرانگلیسی برتر تاریخ سینما، ۲۷ فیلم با بالاترین رتبه‌ها به زبان فرانسوی هستند و پس از آن ۱۲ فیلم به زبان ماندارین (چینی) و ۱۱ فیلم نیز به زبان ایتالیایی و ژاپنی حضور دارند. از دیگر نکات قابل توجه این فهرست، حضور بسیار کمرنگ فیلم‌های ساخته شده توسط کارگردانان زن است و تنها چهار فیلم ساخته زنان در این فهرست حضور دارند و ۹۶ درصد فیلم‌ها ساخته سینماگران مرد است، این در حالی است که ۴۵ درصد از منتقدان شرکت‌کننده در نظرسنجی زن بوده‌اند. همچنین سینمای آسیای شرقی، ۲۵ درصد از فهرست ۱۰۰ فیلم غیرانگلیسی برتر را به خود اختصاص دادند و ژاپن (۱۱ فیلم)، چین (۶ فیلم)، تایوان (۴ فیلم)، هنگ کنگ (۳ فیلم) و کره جنوبی (۴ فیلم) در این فهرست را به خود اختصاص می‌دهند. در نهایت این فیلم «هفت سامورایی» ساخته «آکی‌ا کوراساوا» سینماگر نامدار ژاپنی بود که در مورد اقبال بیشتر منتقدان سینمایی از سراسر جهان قرار گرفت و عنوان برترین فیلم غیرانگلیسی تاریخ سینما را از آن خود کرد. سینمای ایران نیز حضور قابل ملاحظه‌ای در این فهرست به خود اختصاص داده است و فیلم برنده اسکار «جدایی نادر از سیمین» ساخته اصغر فرهادی رتبه ۲۱ را به خود اختصاص داده است و فیلم‌های «کلوزآپ»، «خانه دوست کجاست» و «طعم گیلاس» از ساخته‌های عباس کیارستمی کارگردان شناخته‌شده سینمای ایران در عرصه بین‌المللی نیز به ترتیب رتبه‌های ۳۹، ۹۴ و ۹۷ را به نام خود ثبت کرده‌اند.

برنده نخل طلا متهم به آزارجنسی

1639-54

عبدالطیف کشیش برنده نخل طلای فستیوال کن، متهم به آزار جنسی یک هنرپیشه ۲۹ ساله شده است.
به گزارش بانی فیلم به نقل از رسانه‌های فرانسه، عبدالطیف کشیش کارگردانی که به خاطر ساخت فیلم «آبی گرم‌ ترین رنگ است» (در فرانسه به نام زندگی ادل اکران شد) جایزه اصلی جشنواره کن را برده بود امروز متهم به تجاوز به یک بازیگر شده است. نام این بازیگر فاش نشده اما به نوشته مطبوعات امروز پاریس این بازیگر زن علیه کارگردان «مکتوب، عشق من» و برنده نخل طلا برای فیلم «زندگی ادل» درسال ۲۰۱۳ شده بود شکایت کرده است. امروز بیشتر رسانه های فرانسه و شبکه‌های تلویزیونی این کشور درباره این رسوایی اخلاقی صحبت می‌کنند. وکیل این سینماگر فرانسوی- تونسی که قرار بود با ایران یک فیلم مشترک بسازد به شدت ادعای این هنرپیشه را رد کرده و گفته که او برای کسب شهرت چنین اتهامی را به کارگردان مشهور زده است. هنرپیشه مورد نظر درشکایت خود ادعا کرده که کشیش او را به مهمانی در منزلش دعوت کرده بوده وبعد از نوشیدن مشروبات، متوجه میشود که این فیلمساز او را مورد آزار و اذیت قرار داده است. مقامات قضایی فرانسه درحال بررسی و تحقیق در مورد این ادعا هستند.

«چشم انداز خالی» نامزد بهترین انیمیشن امریکا شد

1639-55

انیمیشن «چشم‌انداز خالی» کاندیدای بهترین انیمیشن جشنواره استراسبورگ آمریکا شد.
انیمیشن «چشم‌انداز خالی» ساخته علی زارع‌قنات‌نوی در بخش پایانی جشنواره فیلم استراسبورگ امریکا به رقابت می‌پردازد. در این دوره از جشنواره بیش از ۵۵۰۰ فیلم از سراسر دنیا شرکت کرده بودند. «چشم‌انداز خالی» به چشم انتظاری‌های مادری می‌پردازد که پسرش در جنگ است. این انیمیشن که از محصولات مدرسه کارگاهی سینما و شرکت فیلم‌سازی گلبرگ فیلم است، تاکنون در بیش از شصت جشنواره بین‌المللی به عنوان نماینده ایران حضور داشته و منتخب جشنواره ادمونتون کانادا (از جشنواره‌های دارای نشان آکادمی اسکار) شده است. جشنواره فیلم استراسبورگ امریکا هفدهم تا بیستم آبان‌ماه در ایالت ویرجینیای آمریکا برگزار شد.

علی عباسی تهیه کننده نامدار سالها،
اسیرحسادت همکاران شد

1639-56

رونمایی از کتاب «علی عباسی تقدیم می‌کند: روایت یک کابوس سی‌ساله» در خانه سینما برگزار شد.
به گزارش رسیده، جلسه‌ رونمایی از کتاب «علی عباسی تقدیم می‌کند: روایت یک کابوس سی‌ساله»، با حضور علی عباسی تهیه‌کننده‌ فیلم‌های «رضا موتوری»، «حسن کچل»، «پنجره»، «نازنین»، «سوته‌دلان»، «تنگنا» و «تنگسیر» با شماری از فیلم‌سازان، تهیه‌کنندگان، بازیگران و منتقدان و علاقمندان به تاریخ سینمای ایران در خانه‌ سینما برگزار شد. در ابتدای این جلسه امیر پوریا، منتقد و مدرس سینما، سخنرانی کوتاه را با توضیحی درباره‌ی حضور علی عباسی در سینمای پیش از انقلاب شروع کرد و گفت واقعیت این است که عباسی هیچ شباهتی به بقیه‌ تهیه‌ کنندگانی که در آن سال‌ها صرفاً فیلم تولید می‌کردند نداشته؛ او کار فرهنگی را با نوشتن در روزنامه‌ها و مجله‌های سینمایی شروع کرد و به‌تدریج و بدون پارتی‌بازی‌های مرسوم و متداول، برنامه‌های تلویزیونی‌ای ویژه‌ سینما راه انداخت که در تاریخ تلویزیون بی‌نظیرند. بعد هم وقتی پا به عرصه‌ تهیه‌ فیلم گذاشت، از همان ابتدا می‌دانست می‌خواهد چه نوع فیلم‌هایی را تولید کند، اما خبر نداشت که در سال‌های بعد اسیر حسادت همکارانی می‌شود که دفترهای تولید فیلم‌شان در محله‌ ارباب‌جمشید بود و از دفتر او که در بلوار الیزابت راه افتاده بود دل خوشی نداشتند. بعد از این، قصیده گلمکانی، مؤلف کتاب چند کلمه‌ای درباره‌ آشنایی خودش با عباسی گفت و توضیح داد که ترجیح می‌دهد به‌جای هر حرف دیگری، فیلم کوتاهی را که سال‌ها پیش به شکل آماتور برای عباسی ساخته نمایش دهد؛ فیلمی به‌ نام «سیب‌هایی برای درخت آلو» که از یک نظر به کتاب شبیه است؛ در هر دو مؤلف و سوژه هم‌زمان درگیر ماجرا هستند. بخش‌هایی از گفت‌وگوهای گلمکانی با عباس کیارستمی، جلال معیریان، مسعود کیمیایی، علیرضا داوودنژاد و پرویز نوری هم در این فیلم بود. علیرضا محمودی، منتقد و محقق سینما، بعد از نمایش فیلم در سخنرانی کوتاهی به شرح سینمای ایران در سال‌های دور پرداخت و گفت در دل سینمای آن سال‌ها که سال‌های رونق سینمای ایران بود و فیلم‌های مختلفی در ژانرهای مختلف ساخته می‌شدند و روی پرده‌ سینما می‌رفتند، علی عباسی یکی از معدود آدم‌هایی بود که هوش و ذکاوت بسیاری داشت و می‌دانست اگر فیلمی فروش بالایی نداشته باشد، امکان ادامه‌ کار نیست و باید فیلم‌های دیگری هم تولید کند که فرصت تهیه‌ فیلم‌های فیلم‌سازان جوان موج نویی را هم داشته باشد. در پایان مراسم علی عباسی و قصیده گلمکانی نسخه‌هایی از کتاب را برای علاقمندان امضا کردند. کتاب «علی عباسی تقدیم می‌کند: روایت یک کابوس سی‌ساله» را نشرچشمه منتشر کرده و بزودی چاپ دوم آن به بازار می‌آید.

2جایزه جشنواره دهوک برای زندگی بدون زندگی

1639-57

فیلم «زندگی بدون زندگی» دو جایزه اصلی بخش سینمای کردی جشنواره بین المللی فیلم دهوک را کسب کرد.
«زندگی بدون زندگی» به نویسندگی و کارگردانی کاوه معین‌فر و تهیه کنندگی جعفر محمدی در ششمین دوره جشنواره بین المللی دهوک در بخش مسابقه سینمای کردی جایزه ویژه هیات داوران برای بهترین فیلم و جایزه بهترین فیلمنامه را کسب کرد. جشنواره دهوک که در اقلیم کردستان عراق برگزار می‌شود از سال ۲۰۱۱ شروع به کار کرده و هدف اصلی جشنواره ترویج و حمایت از سینمای کردی و ارتباط فیلمسازان کرد در سراسر جهان بیان شده است. جشنواره بین المللی دهوک پانزدهمین حضور فیلم معین‌فر در جشنواره های جهانی است که از جشنواره توکیو ۲۰۱۷ آغاز شده بود. همچنین در بخش مسابقه سینمای جهان در این جشنواره آیدا پناهنده جایزه خلاقیت برای بهترین فیلم اول و دوم را دریافت کرد. در خلاصه داستان فیلم آمده است که اردشیر به سرطان مبتلا شده و ساتیار پسرش از راهی غیر معمول پول های طلب پدرش را از بدهکاران می‌گیرد.

کریستوفر رضاعی جایزه موسیقی
جشنواره بین المللی فیلم فانتزی کره را برد

1639-58

«کریستف رضاعی»، جایزه‌ی موسیقی جشنواره بین‌المللی فیلم فانتزی بوچئون کره را برای ساخت موسیقی متن فیلم «آخرین داستان» به نویسندگی و کارگردانی «اشکان رهگذر» دریافت کرد.
این جایزه با نامِ «کوکومیکس» به فیلمی تعلق می‌گیرد که بهترین استفاده را از موسیقی در روایت برده باشد. کریستف رضاعی در موسیقی متنِ این فیلم با برداشتی آزاد از شاهنامه به روایت قصه ضحاک ماردوش، آفریدون و کاوه آهنگر پرداخته است. این انیمیشن که در بخش انیمیشن‌های بلند سینمایی بیستمین دوره جشنواره بوچئون حضور داشت در رقابت با ۸ اثر از کشورهایی همچون برزیل، فرانسه، چین، کره و ژاپن جایزه کوکومیکس موسیقی را از آن خود کرد. پرویز پرستویی، لیلا حاتمی، حامد بهداد، اشکان خطیبی، بیتا فرهی، اکبر زنجان‌پور، فرخ نعمتی، حسن پورشیرازی، باران کوثری، مجید مظفری، شقایق فراهانی، ملیکا شریفی‌نیا، زهیر یاری، و بانیپال شومون از گویندگان نقش‌های این انیمیشن هستند. انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» به تهیه‌کنندگی احسان رسول‌اف، پیش‌ازاین در سی ‌و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌‌های کودکان و نوجوانان اصفهان موفق به دریافت جایزه ویژه هیات‌داوران در بخش سینمای ایران و جوایز بهترین کارگردانی و فیلم‌نامه در بخش بین‌الملل شده بود.

گروه موسیقی دلیار با 2 خواننده زن
18 آبان روی صحنه میرود

1639-59

نازلی سلطان‌زاده خواننده گروه دلیار درباره اجرای پیش رو گروه گفت: این سومین همکاری من با گروه دلیار به سرپرستی ندا بهزاد است.
اولین اجرای من با این گروه 20 آذر سال گذشته، دومین اجرا روز 12 تیرماه امسال و سومین همکاری ما در فرهنگسرای نیاوران خواهد بود. او ادامه داد: این کنسرت به‌ صورت مشترک با دو خواننده متشکل از بنده و خانم عاطفه نوروزی روی صحنه می‌رود و به شکلی تهیه شده است که هرکدام از ما دو قطعه اجرا کرده و نفر بعدی روی سن خواهد رفت. با این تفاوت که قطعات من همگی شاد فولکلوریک بوده و قطعات خواننده دیگر پاپ است. همچنین در انتهای برنامه یک قطعه به‌صورت مشترک با صدای من و نوروزی اجرا خواهد شد. این کنسرت روز جمعه 18 آبان ماه ساعت 21 در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

یک ایرانی طراح پوسترجشنواره فیلم باکو

1639-60

جشنواره فیلم کوتاه آذربایجان/ باکو ۱۴ تا ۱۷ نوامبر (۲۳ تا ۲۶ آبان‌ماه) برگزار می‌شود که از ۴۷ کشور ۴۶۰ فیلم به این جشنواره ارسال شده است.
برای برپایی جشنواره ۱۰۰ فیلم از ۳۰ کشور تا سقف ۳۵ دقیقه پذیرفته شده که نمایش برای عموم رایگان است. جشنواره فیلم کوتاه باکو با پوستری از تصویر انار که سمبل کشور آذربایجان است، برگزار می‌شود که طراحی آن را حمیدرضا بیدقی طراح ایرانی برعهده داشته است. در این پوستر سایه دوربین به گذر سریع زمان و نیز کوتاهی فیلم‌ها اشاره دارد، چون سایه همیشه روی هیچ چیز ثابت نمی‌ماند و از آن سریع عبور می‌کند. در عین حال که انار جای حلقه‌های فیلم قرار گرفته است. حمیدرضا بیدقی طراحی پوستر جشنواره‌ی جهانی فجر و فیلم‌های سینمایی را برعهده داشته است.