1641-52

پیاده روی هزارکیلومتری فیلمساز آلمانی

1641-53

گرگوری ریشترز کارزاری برای جلب توجه سیاستمداران اروپایی به موضوع کودکان پناهجو به راه انداخته است. تنها همراه او فولکس واگنی قدیمی است که در پایان سفر به سود این کودکان به مزایده گذاشته می‌شود.
به گزارش دویچه وله، گرگوری ریشترز از سال ۲۰۱۵ که بحث بر سر موضوع پناهجویان در اروپا بالا گرفت و در پی تحولات کاله فرانسه (محل تجمع پناهجویان در نزدیکی مرز فرانسه-بریتانیا که به جنگل مشهور بود) تصمیم گرفت در حمایت از پناهجویان وارد عمل شود؛ تصمیمی که به دلایل مختلف عملی نشد. او پس از تحولات ماه‌های اخیر در شهر کمنیتس در شرق آلمان و حمله راست‌های افراطی به پناهجویان و خارجی‌ها انگیزه‌ای تازه برای حمایت از پناهجویان یافت.
این فیلمساز آلمانی حدود شش هفته پیش تصمیم گرفت با پای پیاده مسیر پاریس تا برلین را طی کند؛ ایده‌ای که می‌گوید در ابتدا حتی برخی با تمسخر به آن واکنش نشان می‌دادند. این بار اما تصمیم عملی شد. ریشترز از ۲۵ آبان‌ماه از پایتخت فرانسه به راه افتاده و پس از ۲۸ توقف در ۲۸ شهر در برابر دروازه براندنبورگ در برلین سفر خود را به پایان خواهد برد. هدف از این کارزار که او آن را به تنهایی پیش می‌برد، جلب توجه سیاستمداران اروپایی به موضوع کودکان بدون والدین در اردوگاه‌های پناهجویی در یونان است.
تنها همراه همیشگی او فولکس واگنی قدیمی است که راننده‌ای داوطلب در بخش‌های مختلف سفر آن را پشت سر این فیلمساز می‌راند. بدنه این فولکس واگن که به دست هنرمندان گرافیتی در فرانسه نقاشی شده، محل امضای کسانی است که از این کارزار حمایت می‌کنند. این خودرو در پایان به سود کودکان پناهجو به فروش گذاشته خواهد شد.
گرگوری ریشترز امیدوار است بتواند – در بهترین حالت تا کریسمس امسال – هزار کودک را از این اردوگاه‌ها خارج کند و در کشورهای اروپایی پناه دهد.

ثبت تپه های مریخی دامغان در ناسا

1641-55

ثبت تپه های مریخی دامغان در ناسا به عنوان یکی از مهمترین مناطق شبیه تپه های کره مریخ بر روی زمین یکی از مهم ترین دستاوردهای ملی است.
تپه های مریخی شهرستان دامغان در چند نقطه قرار دارد که اصلی ترین آن ها در دهستان تویه رودبار در مسیر روستای نمکه در 57 کیلومتری شمال دامغان و دیگری در نزدیکی روستای رشم در 130 کیلومتری جنوب دامغان قرار گرفته است.
رئیس انجمن نجوم و ستاره شناسی استان سمنان گفت: تپه های مریخی دامغان در کنار دره ستارگان قشم، گندم بریانک کرمان و منطقه ای در کاشان، به عنوان چهار پارک گردشگری فضایی در ناسا ثبت شد.
وی گفت: با ثبت این مجموعه در ناسا، بودجه ای به این مجموعه تعلق می گیرد و باید با سرعت بخشیدن به ایجاد زیرساخت ها و فراهم کردن زمینه ورود گردشگر به تپه های مریخی، همت و توجه مسوولان برای رونق گردشگری در این منطقه تقویت شود. خوشنویسان با اشاره به جذابیت ثبت جهانی تپه های مریخی دامغان، افزود: ثبت ناسا ویژگی بسیار مهمی است که سیل عظیم گردشگر به ویژه گردشگران علمی دنیا را به این منطقه می کشاند. وی تصریح کرد: در طول سال های جاری، این مکان کشف و شناسایی شد و با تلاش عوامل انجمن نجوم و ستاره شناسی استان سمنان و مسوولان، اکنون شاهد ثبت این مجموعه بی نظیر در سامانه ناسا هستیم.
وی افزود: در دنیای امروز، گردشگری علمی در حال افزایش است که این مکان نیز، ظرفیتی بالقوه برای جذب گردشگران علمی و طبیعت دوست است. وی به ضرورت تامین زیرساخت های لازم برای این مجموعه اشاره کرد و گفت: با ثبت تپه های مریخی دامغان در ناسا، انگیزه تامین زیرساخت های مورد نیاز برای استفاده از این نعمت خدادادی باید ایجاد شود. وی افزود: دولت با کمک بخش خصوصی با نگاه ویژه به این مجموعه، باید زیرساخت های لازم را برای ورود گردشگران به این مجموعه فراهم کند. وی تپه های مریخی را سرمایه ای عظیم برای کشور دانست و گفت: استفاده از این ظرفیت، می تواند موجب کارآفرینی، جذب گردشگر، رشد شهر و کشور و ایجاد اشتغال شود. تپه‌های مریخی یکی از پدیده‌های زمین‌شناختی بسیار جذاب و زیبا در شهر تاریخی دامغان است که به عنوان یکی از شبیه ترین مکان های کره زمین به سیاره مریخ شناخته می شود. در شهرستان دامغان تا کنون 124 اثر ثبت‌ملی شده است و حدود 2 هزار مکان تاریخی در این شهرستان وجود دارد.

دو فیلمساز سرشناس بعد از کوچ
حاضر به بازگشت و فعالیت دوباره نشدند

1641-54

در طی 40 سال گذشته چند فیلمساز و بازیگر و دست اندرکار هنر، ایران را ترک گفتند ولی در میان آنها امیر نادری و محسن مخملباف شرایط و موقعیت دیگری داشتند. و امیر نادری در اواخر سالهای 1980 ایران را به قصد امریکا ترک گفت درحالیکه در کارنامه اش فیلم های: دونده، تنگسیر، تنگنا، ساز دهنی، خداحافظ رفیق، ساخت ایران را داشت.
نادری درخارج همچنان به فیلمسازی روی آورد و فیلم های «وگاس» که در سال 2008 به فستیوال ونیز راه یافت و فیلم اخیرش «کوهستان» که یک جایزه افتخاری از فستیوال ونیز صاحب شد. فیلم های دیگری هم ساخت وهنوز هم سرگرم فیلم تازه ای است و با وجود استقبال و توجه و حتی تقاضای بازگشت به ایران، حاضر به بازگشت نشد.
دومین فیلمساز: محسن مخملباف است که در سالهای 1990، از پرکارترین فیلمسازان داخل ایران بود و فیلم های: توبه نصوح، دو چشم بی سو، استعاذه، شب های زاینده رود، نوبت عاشقی، ناصرالدین شاه اکتور سینما، هنرپیشه، سلام سینما، را در کارنامه خود داشت.
مخملباف سپس به خارج رفت و فیلمسازی را ادامه داد و «سکوت» اولین تجربه اش بود و در قالب یک فیلمساز معترض فیلم های : فریاد مورچه ها، باغبان، رئیس جمهور را ساخت که از سوی سیستم ایران بکلی مردود شناخته شد، گرچه مخملباف قصد بازگشت نداشت و هنوز به راه خود ادامه میدهد.

جشنواره بلفور میزبان دو سینماگر ایرانی

1641-56

درجشنواره بین المللی بلفور که امسال سی وسومین دور خود را درشهر بلفور فرانسه برگزار می کند دو فیلمساز ایرانی حضور دارند.
به گزارش بانی فیلم، «رضا» اولین فیلم بلند علیرضا معتمدی دربخش مسابقه جشنواره بلفور به همراه هفت فیلم دیگر پذیرفته شده اند. علیرضا معتمدی، سحر دولتشاهی، ستاره پسیانی، رضا داود نژاد، افسراسدی، سولمازغنی، پانته آ مرزبانیان، نسیم میرزاده و… بازیگران این فیلم بوده اند.
سایرفیلمها این بخش از کشورهای امریکا، کره جنوبی، برزیل، اسپانیا و ژاپن انتخاب شده اند. در بخش مسابقه این جشنواره، تنها فیلمهای اول، دوم واحتمالا سوم کارگردانان پذیرفته می شوند. جشنواره بلفور جدا از بخش مسابقه، بخش را نیز به فیلمهای بلند بخش فیلمهای کوتاه اختصاص داده است که شرایط شرکت در آن مانند بخش مسابقه است.
امسال دربین داوران بین المللی، میترا فراهانی سینماگر ایرانی نیز حضور دارد. فراهانی به تازگی وارد جرگه تهیه کنندگی شده و آخرین فیلم ژان لوک گدار را به طور مشترک با یک کمپانی تهیه کرده بود که این فیلم در جشنواره کن امسال بنمایش درآمد.
درجشنواره بلفورکه از ۱۷ تا ۲۵ نوامیر برپا خواهد شد، قبلا چندین باری سینمای ایران حضور داشته بود و جوایزی هم به دست آورده بود.

فیلمهای ایرانی در فستیوالهای بین المللی

1641-57

فیلم مرز برنده آکادمی اروپا

فیلم مرز به کارگردانی علی عباسی جایزه ویژه رشته جلوه های تصویری را از سوی آکادمی فیلم اروپا به دست آورد.
این فیلم در 4 رشته کاندیداست،که شامل بهترین فیلم و بهترین کارگردانی میشود و قرار است در 15 دسامبر مراسم اهدای آن برگزار شود.

چشم انداز برنده شد

فیلم انیمیشن چشم انداز خالی، بهترین فیلم انیمیشن فستیوال استراسبورگ امریکا شد.
این فیلم ساخته علی زارع قنات نوی است که در میان 500 فیلم برنده شد.

حال فرنگیس فروهر رو به بهبودی است

1641-58

در شرایطی که لیلا فروهر با همه نیرو برای کنسرت بزرگ خود با عارف در تنکس گیوینگ آماده می شد، مادرش فرنگیس فروهر هنرمند قدیمی بدنبال بیماری ناگهانی بطور امرجنسی به بیمارستان انتقال یافت و لیلا و فریبا فروهر خود را به بالین او رساندند و خوشبختانه مراقبت های ویژه سبب شد، فرنگیس از خطر بگذرد و به مرور حالش بهتر شود و لیلا با خیال راحت برای اجرای کنسرت خود آماده شد.

توافق ایران و چین درباره تسهیل شرایط فیلمسازی

1641-59

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا از بنیاد سینمایی فارابی، نشست مشترک مؤسسه فیلم چین (China Film Group Corporation) با معاونت بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی چهارشنبه گذشته در محل این بنیاد برگزار شد.
در این نشست «کی شی»، رئیس مؤسسه فیلم چین با معرفی مؤسسه و پیشینه آن پیشنهاداتی را درخصوص همکاری‌های متقابل ارائه کرد. وی با ترسیم وضعیت رو به رشد در سال‌های اخیر و با برشمردن ویژگی‌های بارز سینمای ایران ابراز علاقه کرد سینمای ایران و چین اقدام به تبادل و انتقال تجربیات برای تولید مشترک داشته باشند.
رائد فریدزاده معاون بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی نیز با برشمردن سابقه دیرین همکاری‌های فرهنگی دو کشور بر علاقه و جدی بودن سینمای ایران در همکاری گسترده در حوزه صنعت تصویر با کشور چین تأکید کرد.
در این ملاقات طرفین درباره به ثمر رساندن تفاهم‌نامه مشترک بین نهادهای سینمایی دو کشور جهت تسهیل فعالیت بخش خصوصی در زمینه تولید مشترک فیلم‌های سینمایی و مستند به ویژه آثار مرتبط با کودکان و نوجوانان، امکان سنجی در خصوص تجهیز و نوسازی سالن‌های سینمایی ایران با توجه به قابلیت این مؤسسه، بررسی راه‌اندازی خدمات «سینمای سیار روستایی» با توجه به فناوری‌های معرفی شده از طرف این مؤسسه، فراهم سازی امکان نمایش فیلم‌های دو کشور به شکل اکران گسترده و تجاری و برگزاری جشنواره فیلم‌های ایرانی و چینی در دو کشور توافق کردند.
مصطفی احمدی مسئول بخش تولید مشترک بنیاد سینمایی فارابی و شائولین کوانگ، مدیر روابط بین‌المللی و چن شانگ، مسئول بخش بازرگانی موسسه فیلم چین نیز در این نشست حضور داشتند.

در آتش سوزی کالیفرنیا، برخی چهره های معروف ایرانی نیز خانه ها را تخلیه کردند

1641-60

درجمع چهره های معروف ایرانی که با اخطار و دستور تخلیه خانه های خود در جریان آتش سوزی گسترده کالیفرنیای جنوبی روبرو شده نام های آشنایی دیده می شد:
شهره آغداشلو و هوشنگ توزیع، دکتر ترشیزی، شهرام همایون، دکتر حمید رضا شاه محمدی، سعید سیام، فیروزه خطیبی، سعید اسدی، مهرداد پاکروان، حسین مجید، داریوش باقری، و جالب اینکه در اولین روزها مری آپیک نیز ناچار به ترک خانه خود شد.
خوشبختانه هیچکدام از این چهره ها و خانه هایشان آسیب ندیدند.

یک اعتراض با مزه

1641-61

بانی فیلم، گروه سینمای ایران: خواندن این حاشیه با مزه در میان انبوهی از اخبار جدی سینمای ایران هم خالی از لطف نیست.
علی احمدزاده کارگردان فیلم «مادر قلب اتمی» که سال گذشته اکران شد، در گیر جالبی که به سازندگان سریال ویدئویی «نهنگ آبی» داده، تصویر اخیر منتشر شده از گریم لیلا حاتمی در این سریال را به چالش کشیده است. او در مطلبی با کنار یکدیگر قرار دادن تصویر حاتمی در این سریال فریدون جیرانی با چهره ترانه علیدوستی در فیلم خودش، طراح گریم «نهنگ آبی» را متهم به کپی کاری کرده است. سعید ملکان که در فیلم احمدزاده طراح گریم بوده، گویا از کلاه گیس و گریم مشابهی برای حاتمی در این سریال هم استفاده کرده است.
احمدزاده اما با خطاب قرار دادن حاتمی بدون توجه به کارگردان و یا حتی خود ملکان با لحن تندی در اینستاگرام خود نوشته است:
«خانم حاتمی عزیز؛ به آقای ملکان (تهیه کننده وگریمور نامحترم موسسه اوج ) سلام برسونید و خدمتشان عرض کنید: کلاهی که امروز بر سر شماست بخشی از هویت یک کاراکتر است که قبل ها طراحی شده، خریداری شده و نمایش داده شده و حالا به این شکلی دزدیده شده و بدون هیچ تغییری دوباره بر سر شما فرو رفته.جای بسی تأسف است که امروز این گونه دزدی ها لا به لای دزدی های کلان کوچک شمرده می شود».