1642-60

برمزار روح انگیزسامی نژاد نوشتند:
اینجا اولین معشوق سینما آرمیده است

1642-61

فیلم «دختر لر» اولین فیلم ناطق سینمای ایران بود، که در آن عبدالحسین سپنتا در نقش جعفر و روح انگیز سامی نژاد بعنوان اولین ستاره زن سینمای ایران درنقش گلنار ظاهر شدند و آنها اولین عاشق و معشوق سینمای ناطق ایران بودند.
«گلنار» در این فیلم سیاه و سفید دختر یک تاجر ثروتمند است که توسط راهزنان ربوده شده و ناچار میشود در یک قهوه خانه در خوزستان تن به کار سخت بدهد، جعفر مامور دولت است که بطور اتفاقی با گلنار آشنا شده و به او علاقمند میشود و بعد با کمک او به شرارت و راهزنان پایان میدهد.
روح انگیز سامی نژاد در دو فیلم دیگر به کارگردانی عبدالحسین سپنتا در سال 1313 که زندگی نامه فردوسی و شیرین و فرهاد بود بازی کرد ولی بدلیل بی حجاب بودن، مورد سرزنش و هجوم خانواده قرار گرفت و ناچار شد 30 سال آخرعمرش را در تنهایی سپری کند و سرانجام در اردیبهشت 1376 در 81 سالگی در تهران در نهایت تنهایی درگذشت و سپنتا هم در سال 1348 در 70 سالگی در اصفهان با زندگی وداع گفت اما دو سه دوستدار سینما، سال درگذشت روح انگیز سنگ قبری بروی مزارش گذاشت با این مضمون: اینجا اولین معشوق سینمای ایران آرمیده است. گروهی فناتیک سه بار این سنگ را شکستند ولی همچنان گروهی سنگ دیگری جایگزین کردند.

جوانا لاملی Joanna Lumley
بازیگر انگلیسی در فیلم خود از ایران میگوید

1642-62

جوانا لاملی بازیگر با سابقه انگلیسی تبار برای ساخت یک فیلم مستند درباره جاده ابریشم به چند کشور از جمله ایران سفر کرده و فیلم مستند او از کانال ITV با نام Joanna Lumley’s Silk Rood Adventure پخش شده و میشود.
جوانا درباره سفرخاطره انگیز خود به ایران و دیگرکشورها می گوید: من به این فکر میکردم که ازبکستان چه شکل و شمایلی دارد، اینکه پر از بناهای قدیمی، شترها و مردم سنتی است ولی ناگهان خود را با ازبکستان پیشرفته روبرو دیدم، شهرها با ساختمان های بلند، بلوارها، جاده های درختکاری شده، خانه اپرا، معماری شگفت انگیز. درباره ایران بسیار شنیده بودم، والدین من بسیار به ایران سفرکرده اند پدرم در لاهور متولد شد، پدربزرگ و مادر بزرگ مادری ام در آن زمان به ایران سفر می کنند. مادر بزرگم بسیاری از کشورها را دیده بود، می گفت اگر قرار باشد جایی را برای زندگی انتخاب کنم، ایران است وهمین ها مرا به سوی ایران پرواز داد و با مردم مهربان، تحصیلکرده و روشنفکری روبرو شدم.
در گرجستان با آن هوای پاک و تمیز به تفلیس رفتم، به بلندای کوه ها که بوی بهشت میدهد.

بازیگر نامدارهندی 600هزار دلار
بدهی کشاورزان را پرداخت

1642-63

اینروزها میان بازیگران سرشناس داخل ایران، جر و بحث برسر «آمیتا باچان» سوپراستار هندی است که با پرداخت 600هزار دلار (40 میلیون روئیه) کشاورزان زادگاه خود را از بار سنگین بدهکاری خلاص کرد.
این کشاورزان ساکن ایالت اوتارپرادش هند محل تولد این سوپراستار هستند و بنا به آمار، دهها هزار کشاورز در هندوستان زیربار سنگین بدهی های خود کمر خم کرده وحتی طی 20 سال 300هزار نفر دست به خودکشی زده اند و این ناشی از خشکسالی و پائین آمدن فروش محصولات شان است.
آمیتا باچان 76 سالگی که بازی در 190 فیلم را درکارنامه خود دارد اخیرا سوژه گروهی از کشاورزان نقاط مختلف ایران شده که در زادگاه بازیگران و خوانندگان معروف به کشاورزی مشغولند و از آنها تقاضای کمک دارند خود هنرمندان نیز اینک به فکر افتاده اند تا شاید آمیتا را الگو قرار دهند.

بهروز افخمی: صادق هدایت هم جنس گرا بوده!

1642-64

بهروز افخمی فیلمساز با سابقه در برنامه زنده «رادیکال 3» در شبکه 3 داخل ایران برای اولین بار صادق هدایت را هم جنس گرا معرفی کرد و گفت بسیاری اسرار در زندگی هدایت وجود دارد که تا امروز روشنفکران وهواداران متعصب اش سانسور کرده اند از جمله دگرباش بودن هدایت است.
به دنبال این ادعا، ناگهان گروهی از جمله علی دهباشی، شهلا زرلکی و احمد ایراندوست به مخالفت برخاستند و این ادعا را بی اساس خواندند و حامد عنقا هم در برنامه رادیویی گفت: این همه سال پژوهشگران و محققین و نویسندگان و روزنامه نگاران درباره هدایت تحقیق و بررسی کرده اند ولی در این میان فقط بهروز افخمی به اسنادی برخورده که قبلا انجوی شیرازی، دکتر کاتوزیان و مصطفی فرزانه به آن دست نیافته اند؟ عده ای هم گفته اند که افخمی برای بدست آوردن مجوزی تازه «هفت» این مسائل را مطرح ساخته تا توجه همه را جلب کند افخمی برای تولید آن برنامه، 50 تا 60 میلیون تومان برای هر بخش دستمزد می گرفت.

موفقیت فیلم ها و بازیگران ایرانی
در فستیوال های جهانی

1642-65

نمایش فیلم لوتوس در فستیوال انگلیس
فیلم لوتوس به کارگردانی محمدرضا وطن دوست در فستیوال بین المللی کینو فیلم انگلیس به نمایش در آمد در این فستیوال بخشی به مروری بر فیلم های ایرانی اختصاص یافته است.
فیلم قصه پیرزنی است که 12 سال به انتظار مجوز ورود به جزیره ای است که زن به دیدار تنها یک سرنشین آن میرود.

هدیه تهرانی بهترین بازیگر زن فستیوال تورنتو
درجشنواره سینه ایران تورنتو، جایزه بهترین فیلمنامه به آرش لاهوتی، جمیله دارالشفایی بخاطر فیلم روزهای نارنجی تعلق گرفت و هدیه تهرانی ستاره با سابقه سینمای بعد از انقلاب نیز جایزه بهترین بازیگر زن را صاحب شد.
این فیلم تا امروز در فستیوال های فیلم تورنتو، فستیوال کلگاری کانادا، فستیوال زوریخ آلمان، سائوپائولو برزیل، تافی فست لهستان، مالاتیا ترکیه، مانهایم آلمان و مدفیلم ایتالیا شرکت و یا به نمایش درآمده است.
در این فیلم: هدیه تهرانی، علی مصفا، صدف لشگری، امین گلستانه شرکت دارند.

آقای گوزن در فستیوال آلمان
انیمیشن کوتاه «آقای گوزن» بعد از حضور در چند فستیوال بین المللی، این بار دربخش رقابتی فستیوال بین المللی فیلم «اکس گراند» آلمان برای شب جایزه 2000 یورویی به رقابت می آید.
این انیمیشن جوایز کراک (روسیه) سان اسکرین (امریکا) استاپ تریک (لهستان) انیماتو (سویس)، کلیک (هلند) لودز(لهستان) لیندز (اتریش) وایادولید (اسپانیا) ری انیمانیا (ارمنستان) را کسب کرده است.

دو فیلم ایرانی برنده فستیوال زاگرب
دو فیلم : نگاه و محموله برنده جایزه کالسکه طلایی فستیوال زاگرب شدند، فیلم کوتاه نگاه به کارگردانی : فرنوش صمدی، فیلم بلند «محموله» ساخته اوجنیک کلاونیچ با تهیه کنندگی پوریا حیدری جوایز را بردند.

جایزه بهترین فیلم جشنواره جهانی ورزشی
فیلم داستانی: «من ایرانی ام» به کارگردانی محمدرضا آهنج در فستیوال جهانی فیلم های ورزش در میلان جایزه بهترین فیلم را بدست آورد.
این فیلم با بازی علیرضا حیدری قهرمان سابق کشتی جهان و المپیک، قصه یک کشتی گیر را بیان می کند. ضمنا جایزه بهترین فیلم را فرانکو اسکانی رئیس فدراسیون جهانی فیلم های ورزشی به مجتبی علوی دبیر جشنواره فیلم های ورزشی داد.