1645-105

بابک احمدی:
جایزه شاملو یک امیدواری برای شعرنو ایران است

1645-106

یک منتقد ادبی، برگزاری جایزه شعر شاملو را نشانگر وجود امیدواری در شعر نو ایران توصیف کرد و گفت: سبک شعری شاملو به شاعران نامدار جهانی چون پابلو نرودا و نظام حکمت شباهت دارد.
«بابک احمدی» در شب میلاد احمد شاملو و اختتامیه دوره چهارم جایزه او درباره شعر اجتماعی شاملو صحبت کرد و گفت: جایزه احمد شاملو، جایزه‌ای است که در این شرایط سخت بتوانیم بگوییم هنوز شعر هست و آن را از دست نداده‌ایم.
وی اظهار داشت: برخی می‌گویند ما در ایران، بحران شعر و نبود شاعر داریم در صورتی که بحران از خود جامعه‌ای است که شعر را پس می‌زند؛ در چنین شرایطی است که حرف از شاعری ملی چون احمد شاملو اهمیت دارد و باید درباره اینکه ما چقدر مدیون او و زندگی فرهنگی‌اش هستیم، صحبت کنیم.
این منتقد ادبی شاملو را با شاعران نامدار جهان مقایسه کرد و ادامه داد: چهار شاعر از چهار کشور، چهار زبان و چهار موقعیت جغرافیایی متفاوت داریم که کارشان و شعرشان شبیه یکدیگر است؛ پابلو نرودا از شیلی، لویی آراگون از فرانسه، ناظم حکمت از ترکیه و شاملو از ایران.
احمدی عنوان کرد: شاید حرفم تلخ باشد اما خوشحالم که او نماند و این روزها را ندید؛ شاید اگر امروز بود فکر می‌کرد که شعرش بر جوان ما اثر نکرده که به دنبال خزعبلات شبکه‌های اجتماعی می‌رود. او به معنای دقیق کلمه شاعر مدرنیته بود و هیچ کس به اندازه او به انسان توجه نکرد. به هر حال من خوشحالم که شاملو این روزهای سخت را ندید اما مطمئنم که این روزها تمام می‌شود و روزهای خوب می‌آید و به عنوان یک پیرمرد می‌خواهم این پیام را به نسل جوان بدهم که امیدوار باشید این روزها هم می‌گذرد، امید پیام شعر شاملو است.
جایزه‌ شعر احمد شاملو از سال 1394 به همت و با تلاش اعضای موسسه‌ «الف. بامداد» بنیان گذاشته شد که موسسه‌ای است فرهنگی پژوهشی، به مدیریت آیدا شاملو، همسر احمد شاملو و به یاری چند تن از دوستان و علاقه مندان این شاعر اداره می‌شود.
این جایزه‌ شامل تندیس، لوح تقدیر و جایزه‌ نقدی است که در آیینی در سالروز تولد احمد شاملو، 21 آذر ماه، به برنده اهدا می‌شود.
این آیین شامگاه بیست و یکم آذر در کانون زبان پارسی برگزار شد و مجموعه شعر «خط سیاه، متروی لندن» سروده علیرضا آبیر، نشر کتاب فانوس، به عنوان مجموعه شعر برگزیده چهارمین دوره شعر شاملو انتخاب شد.

آخرین وضعیت سلامتی
داریوش اسدزاده از زبان خودش

1645-107

داریوش اسدزاده در گفتگو با خبرنگاران، با اشاره به آخرین وضعیت سلامتی خود گفت: به دلیل عفونت کلیه و همچنین ذات‌الریه چند روزی در بیمارستان بستری بودم که خوشبختانه با تلاش پزشکان از بیمارستان مرخص شدم و هم‌اکنون در منزل استراحت می‌کنم و دارو مصرف می‌کنم.
وی ادامه داد: همچنان باید برای ادامه درمان به پزشک مراجعه کنم و تحت نظر آنها باشم اما بنا به تشخیص دیگر نیازی به بستری شدن در بیمارستان نیست. پزشکان برای من داروهای مختلفی تجویز کردند و حدوداً روزی ۱۵ قرص مصرف می‌کنم.
اسدزاده با اشاره به اینکه بیماری توان او را کمی کاهش داده است، گفت: متاسفانه نمی‌توانم خوب راه بروم و بعد از کمی قدم زدن یا حرکت، خسته می‌شوم و باید بنشینم و استراحت کنم به همین دلیل ساعات زیادی از شبانه‌روز را خواب هستم.
اسدزاده که در سن ۹۵ سالگی و علی‌رغم بیماری همچنان روحیه خوبی دارد، به طنز گفت: حالم خوب است و از همه پزشکانی که برای درمان بیماری من تلاش کردند و همچنین کسانی که در این مدت به یاد من بودند، تشکر می‌کنم هرچند متاسفانه در اوایل جوانی زمین‌گیر شده‌ام.

ممنوعیت تمام کنسرت های راک

1645-108

رفتار خارج از عرف هواداران یک گروه دلیل این ممنوعیت ذکر شده، اما هواداران راک می‌پرسند آیا تنبیه ده‌ها گروه برای یک اشتباه منصفانه و عادلانه است؟
به گزارش شهروند، در شرایطی که علاقه‌مندان موسیقی راک این روزها در تب‌وتاب برگزاری فستیوال موسیقی و آزادی بودند؛ ناگهان خبر رسید که تمامی کنسرت‌های موسیقی راک در برج آزادی به دلایل نامعلوم لغو شده است. این اتفاق درحالی رخ می‌دهد که فستیوال موسیقی و آزادی از دو روز پیش آغاز و حتی دو گروه موسیقی مدار و شهریار مسرور نیز روی صحنه رفته بودند… پیگیری این اتفاق از سوی خبرنگار «شهروند» اما به این نتیجه رسیده که باوجود اعلام روابط عمومی مجموعه فرهنگی-هنری برج آزادی لغو تمامی اجراهای این جشنواره و کنسرت‌های راک در مجموعه آزادی نه‌تنها به مدیریت این سالن -که تنها سالن اختصاصی اجرای موسیقی راک در شهر تهران است- ربط ندارد، که حتی از نهادهایی بالاتر از دفتر موسیقی و حراست وزارت ارشاد مجوز اجرای صحنه‌ای گرفته بودند.
رسانه‌های موسیقی در روز گذشته به ‌نقل از فرشاد رمضانی، سرپرست گروه موسیقی دگردیس که اجراشان نخستین کنسرتی بود که لغو شد، آورده‌اند که «بدرفتاری گروه‌های دیگری که پیشتر در برج آزادی اجرا داشتند و رفتار ناشایست و خارج از عرف هوادارانشان عامل لغو کنسرت‌های برج آزادی بوده. »اگرچه روابط عمومی و مدیریت سالن آزادی پاسخگوی خبرنگار «شهروند» درباره سوالات پیش‌آمده نبودند، اما پیگیری‌های «شهروند» حکایت از این دارد که ظاهرا هفته گذشته در یکی از کنسرت‌هایی که در سالن آزادی روی صحنه رفته، از رفتارهای هواداران آن گروه راک تصویربرداری شده و بعد از این‌که آن تصاویر در فضای مجازی منتشر شده‌اند، نهادی که نامش هنوز اعلام نشده، وارد موضوع شده و تمام اجراهای راک و حتی «مشکوک به راک» را تا اطلاع ثانوی لغو کرده است. شنیده‌ها حاکی از این است که ممکن است ممنوعیت اجراهای راک تا پایان ‌سال‌جاری نیز ادامه داشته باشد. این ممنوعیت البته در بین فعالان موسیقی و نیز کاربران فضای مجازی بازتاب‌های منفی بسیاری داشته است.

جشن تولد بتهوون درتالار رودکی

1645-109

رسیتال پیانوی « اولاف جان لانری» در بزرگداشت دویست و چهل و هشتمین زادروز « لودویگ وان بتهوون »، آهنگساز شهیر آلمانی، در تالار رودکی برگزار شد اما بسیاری از بزرگان موسیقی کلاسیک ایران غایب این مراسم بودند.
بتهوون در هفدهم دسامبر سال 1770 مصادف با 26 آذرماه 1149 شمسی در شهر بن و در کشور آلمان دیده به جهان گشود.
«اولاف جان لانری» که چندی پیش نیز کنسرتی با همراهی هموطن خود یعنی جیووانی ریچاردی نوازنده کنترباس در تهران برگزار کرده بود در رسیتال دیشب خود آثاری از بتهوون موسیقیدان شهیر قرن هفدهم میلادی و از هنرمندان نام آور دوران رمانتیک و کلاسیک تاریخ موسیقی جهان را اجرا کرد.
این پیانیست شهیر، متولد 1971 ایتالیا و فارغ التحصیل از کنسرواتوار ورونا و آکادمی پیانو در ایمولا است.
او تاکنون موفق شده تا نام خود را بعنوان برنده مسابقات معتبری چون «بوسونی» در ایتالیا، « World Music Piano Master » در مونت کارلو ومسابقه « Hamamatsu » در کشور ژاپن به ثبت برساند .
او تاکنون در فستیوال های بین المللی و همچنین به صورت رسیتال پیانو در شهرهای مختلف ایتالیا و سایر کشورها از جمله اتریش، فرانسه، آلمان، لهستان، ژاپن داشته است.
این هنرمند ایتالیایی که نوای دلنشین ساز او شهرتی جهانی دارد، در رسیتال خود، سونات شماره 8 (پاتِتیک) در سه موومان از «بتهوون» ، 6 پرلود ثر « کلود دبوسی » موسیقیدان شهیر فرانسوی و از چهره های مهم تاریخ موسیقی معاصر، بالاد شماره 1 و لالایی در رِ بمل ماژور از «فردریک شوپن» نوازنده و موسیقیدان برجسته قرن 18 لهستان، قطعه نمایش برای ستاره ها ( از آلبوم گر بنگری به سویم) اثر فوزیه مجد (آهنگساز، اتنوموزیکولوگ و پژوهشگر ایرانی) و قطعه « پرلود و فوگ در رِ دیز» از مرتضی شیرکوهی را اجرا کرد.
پس از اجرای قطعه پرلود و فوگ اثر مرتضی شیرکوهی، این هنرمند ایرانی با دعوت از سوی لانری روی صحنه تالار رودکی رفت و با تشویق گرم حاضران مواجه شد.
پس از پایان قطعات مربوط به رپرتوار برنامه اولاف لانری قطعه مازورکا اثر شوپن را بعنوان قطعه «بیز» اجرا کرد.

کارگاه نسخ خطی ایرانی در هلند برگزار شد

1645-110

در این برنامه که با همکاری بخش مطالعات فارسی دانشگاه مذکور برگزار شد، «اکبر ایرانی» رئیس مرکز پژوهشی میراث مکتوب و «سوسن اصیلی» مدیر بخش نسخ خطی کتابخانه دانشگاه تهران به ارائه دو گزارش تحقیقاتی درباره قدیمی‌ترین نسخ خطی فارسی و عربی متعلق به فلاسفه اسلامی همچون ابن حیان، فارابی، ابن سینا، ملاصدرا، ابن رشد، کندی، رازی و غیره موجود در دانشگاه تهران و کتابخانه‌های مختلف ایران پرداختند.
این کارگاه با حضور اساتیدی همچون پروفسور ویتکام، دکتر فان دن‌برخ و همچنین دانشجویان دوره دکترای ایران شناسی، مطالعات خاورمیانه، فلسفه اسلامی و زبان فارسی برگزار شد.
دانشگاه لایدن از دانشگاه های شناخته شده جهان بوده و با قدمت 450 ساله، قدیمی ترین دانشگاه هلند به شمار می‌رود.
هلند همواره از غنی‌ترین پایگاه‌های ایران شناسی در اروپا و خاستگاه ایران‌شناسان و اسلام شناسان معروفی همچون پروفسور دو بروین، ویلم فلور، هوخن دایک، یوهان ترهار، فیلیپ کرینبروک، کالین ترنر، یوپ لمیر بوده است.