1646-74

۳۰ فیلم برگزیده سینمای ایران از دیدگاه یک منتقد

1646-79

محمد حقیقت منتقد و سینمایی نویس پیشکسوت که در پاریس اقامت دارد، در مطلبی به انگیزه گذشت چهل سال از تاریخ سینمای نوین ایران بعد از انقلاب، فهرستی متشکل از ۳۰ اثر منتخب خود را معرفی کرده که خواندن آن خالی از لطف نیست.
حالا که چهل سال از تاریخ سینمای نوین ایران بعد از انقلاب می گذرد، اینجانب منتخبی از بین فیلم هایی که طی این سالها موفق به دیدن آنها شده ام را در زیر می آورم.
یادمان باشد که سینمای ما بیش از صد سال عمر داشته و تا قبل از انقلاب، از ۱۳۰۹ تا ۱۳۵۷ تعداد ۱۱۹۵ فیلم بلند ثبت شده در ژانرهای گوناگون ساخته اند که در آن میان فیلم های باارزشی از کارگردانان بزرگی هم در کارنامه این سینما وجود دارد که همه به آن واقف هستند. این فیلم ها درجشنواره های مهمی مثل برلین، مسکو، کن، ونیز، شیکاگو و… نیزبه خوبی مطرح شده بودند.
سینمای نوین ایران بویژه از ۱۳۶۳ به این سو (بویژه با دونده اثر امیرنادری)، توانسته توجه جشنواره های جهانی و پخش کننده های کشورهای بسیاری به خود جلب کند و همانطور که همه می دانند، توانسته تمام جوایز مهم جشنواره ها را هم به خود اختصاص بدهد که معادل چنین موفقیتی را مثلا در کشورهای آسیایی، به ندرت دیده ایم. سینمای ایران طی چهل سال اخیر فراز ونشیب های گوناگونی داشته و باید منتظر بود تا ببینیم در سال جدید میلادی ۲۰۱۹، چه مسیری را در پیش خواهد داشت. در سالهای اخیر تعداد فیلمهای بسیار که اغلب کمدی های سطحی بوده اند و در بقیه موارد کمتر آثار با ارزش قابل ارائه به جهان در آن دیده شده، می تواند کمی نگران کننده و هشدار دهنده باشد. آیا می توان ناامیدانه هم چشم به آینده دوخت؟ به مناسبت این دوره چهل ساله انتخاب (۳۰ اثر به ترتیب حروف الفبا) را پیش رو می گذاریم.
در بین آنها اگر چه بیشتر آثار با ارزش هنری مورد نظرم بوده، اما فیلمهای عام پسند خوب را نیزکه مورد علاقه ام بوده، ازنظر دور نداشته ام. در این میان نباید نام شاهکار بی مانند چهل سال اخیر «کلوزآپ» استاد عباس کیارستمی را هم نباید فراموش کرد.
۱– آژانس شیشه ای، ابراهیم حاتمی کیا ۲-آن سوی آتش، کیانوش عیاری ۳– اجاره نشین ها، داریوش مهرجویی ۴- اسب حیوان نجیبی است، عبدالرضاکاهانی ۵- باشو غریبه کوچک، بهرام بیضایی ۶- جدایی نادر از سیمین، اصغرفرهادی ۷- جزیره آهنی، محمد رسول اف ۸- خانه دوست کجاست؟ عباس کیارستمی ۹-خواب تلخ، محسن امیریوسفی ۱۰- دایره، جعفر پناهی ۱۱- دت یعنی دختر، ابوالفضل جلیلی ۱۲- درباره الی، اصغرفرهادی ۱۳- دندان مار، مسعود کیمیایی ۱۴- دونده، امیرنادری ۱۵- زمانی برای مستی اسب ها، بهمن قبادی ۱۶- زندگی و دیگر هیچ، عباس کیارستمی ۱۷ – زیر نور ماه، رضا میرکریمی ۱۸- سارا، داریوش مهرجویی ۱۹- سلام سینما، محسن مخملباف ۲۰ – طعم گیلاس، عباس کیارستمی ۲۱- عصبانی نیستم، رضا درمیشیان ۲۲- کلوزآپ، عباس کیارستمی ۲۳- لیلی با من است، کمال تبریزی ۲۴- مادر، علی حاتمی ۲۵- ماهی و گربه، شهرام مکری ۲۶- ناخدا خورشید، ناصر تقوایی ۲۷- نار و نی، سعید ابراهیمی فر ۲۸- ناصرالدین شاه آکتور سینما، محسن مخملباف ۲۹ – نرگس، رخشان بنی اعتماد ۳۰ -همچنان که می مردم، مصطفی سیاری.

تجلیل از نیکی کریمی در موزه هنرهای معاصر واشینگتن

1646-75

موزه هنرهای معاصر (ارتورسکلر) در واشنگتن در ماه فوریه طی مراسمی ویژه از ستاره با سابقه و هنرمند سینمای ایران نیکی کریمی تجلیل می کند.
این برنامه در 17 و 18 فوریه 2019 با نمایش چند فیلم نیکی بعنوان کارگردان و بازیگر، حاضرین با او پرسش هایی را مطرح می کنند نیکی کریمی از بازیگران مطرح و کارگردانان هنرمند است که سینما را با فیلم مستند عباس کیارستمی «داشتن یا نداشتن» شروع کرد و سپس فیلم های«یک شب» و «سوت پایان»، «شیفت شب»، «چند روزبعد» را کارگردانی کرد.
کریمی جوایز مهمی از جشنواره های جهانی چون سن سباستین (سارا) فستیوال فیلم فجر (دیوانه ای از قفس پرید و دانش پنجم)، جشنواره های ایتالیا ، مصر، فرانسه به دست آورد و داور فستیوال هایی چون کن بوده است.

کشف پایگاه باستانی هخامنشیان در اسرائیل

1646-76

باستان شناسان توانستند یک پایگاه نظامی متعلق به دوران ایران باستان را در شمال اسرائیل در نزدیکی شهر عکا کشف کنند. قدمت این پایگاه به حدود ۲۵۰۰ سال پیش و دوران حکمرانی هخامنشیان بر ایران زمین برمی‌گردد.
به گزارش یورونیوز؛ گمان می‌رود این پایگاه نظامی که در سایت باستان شناسی «تل کیسون» قرار دارد، متعلق به نظامیان ارتش کمبوجیه، بزرگترین پسر کوروش کبیر باشد و در جریان حملات ایرانیان به مصر باستان در سالهای ۵۲۰ قبل از میلاد ساخته شده باشد.
بر اساس مطالعات انجام شده، احتمالا کمبوجیه در این پایگاه ارتش خود را جمع و سپس از این منطقه به سرزمین‌های تحت قلمرو پادشاهان نیل حمله کرده است.
حفاری‌های این منطقه تحت نظارت تیمی از پژوهشگران دانشگاه شیکاگو و در دو مرحله انجام شد؛ مرحله اول حفاری‌ها به سال ۲۰۱۶ میلادی برمی‌گردد و مرحله دوم آن نیز در سال ۲۰۱۸ انجام شده است.
پادشاهی هخامنشی در سالهای ۵۸۰ قبل از میلاد توسط کوروش کبیر و پس از غلبۀ او بر مادها، لیدی‌ها و کلدانی‌ها بنیان گذاشته شد. کمبوجیه پسر ارشد او نیز رویای پدر و حکمرانی بر کل منطقه را در سر داشت.
بر اساس یافته‌های باستان شناسی، به دلیل استراتژیک بودن این منطقه، حتی پس از حمله به مصر نیز ایرانیان بطور گسترده از این پایگاه استفاده کرده و علاوه بر استفاده نظامی، آن را به یک مرکز بزرگ فعالیتهای اداری تبدیل کرده‌ بودند.
باستان شناسان توانسته‌اند در این پایگاه اشیائی مانند شیشه‌های سرامیکی و ظرفهای سفالین پخت و پز نیز پیدا کنند. آنها می‌گویند که کشفیاتشان در این منطقه دربارۀ ارتش کمبوجیه با اطلاعاتی که در منابع باستانی از جمله تاریخ هرودت آمده، همخوانی دارد.

آکادمی پزشکان و دندانپزشکان ایرانی در آلمان
به ناصر مسعودی نشان افتخار دادند

1646-77

اگر در ایران انجمن ها، سازمان ها، وزارت خانه های هنر و موسیقی، به استاد ناصر مسعودی پیر موسیقی فولکلوریک ایران جایزه ای در خور اهدا نکردند، او را روی صحنه ها گلباران نکردند درعوض آکادمی پزشکان و دندانپزشکان ایرانی در کلن به این چهره ماندنی موسیقی محلی ایران، نشان افتخار دادند.
این آکادمی با حضور 160 دانشمند ایرانی طی مراسمی نشان افتخار فرهیختگان وهنرمندان نامدار آکادمی را به ناصر مسعودی برای 60 سال سابقه خوانندگی تقدیم کرد.
ناصرمسعودی با 400 ترانه و قطعه آوازی در کارنامه خود، با بزرگان موسیقی ایران چون مرتضی حنانه، فرهنگ شریف، روح الله خالقی و حبیب الله بدیعی همکاری داشته است.
در پایان مراسم ناصر مسعودی عضو افتخاری آکادمی پزشکان و دندانپزشکان ایرانی در آلمان شد. در این مراسم لوح سپاس انجمن ادبی فرهنگی حافظ نیز به استاد مسعودی اهدا شد.

علیرضا خمسه کمدین معروف در صحنه های تاتر امریکا

1646-78

علیرضا خمسه کمدین معروف سینمای و تلویزیون ایران، با یک نمایش کمدی بنام «بگونگو» به امریکا آمده است.
خمسه سابقه طولانی در فیلم ها وسریال های داخل ایران دارد، توانایی های خود را در صحنه نیز نشان داده و نمایش «بگو مگو» که توسط گروه تئاتر واشنگتن ارائه میشود نوشته و کارگردانی علیرضا خمسه و بازی او احسان کرمی است که اجرای آن را از ماه ژانویه از واشنگتن دی سی، ویرجینیا و مریلند آغاز می کند.