1665-10

بهنام صفوی درگذشت

1665-12

بهنام صفوی، خواننده معروف موسیقی پاپ پس از سال‌ها تحمل بیماری سرطان در سن ۳۶ سالگی درگذشت.
بهنام صفوی در رشتهٔ مهندسی عمران تحصیل کرده بود. او موسیقی را از دوران کودکی با ساز پیانو به صورت خودآموز آغاز کرد و سپس به فراگیری سازهای کوبه‌ای پرداخت.
بهنام صفوی در سال ۱۳۸۵ قطعه «تمنا» را منتشر کرد که مورد استقبال قرار گرفت و همین انگیزه‌ای برای تولید آلبوم اولش «عشق من باش» در سال ۱۳۸۸ شد.
«آرامش»، «فوق‌العاده» و «معجزه» دیگر آلبوم‌هایی است که از این خواننده پاپ به بازار عرضه شده است.
صفوی از سال ۱۳۹۲ دچار تومور مغزی شده بود که با پیشرفت این بیماری مجبور به عمل جراحی شد. حال بهنام صفوی بعد از عمل در ایران بهتر شده بود و حتی آلبوم جدید خودش به نام (معجزه) را هم منتشر کرد و کنسرت‌ها و اجراهای زیادی را هم برگزار کرد. همچنین چندین تک آهنگ را هم بعد از عمل خود منتشر کرد ولی در سال ۱۳۹۶ دوباره بیماری او تشدید شد و این دفعه برای درمان به آلمان سفر کرد و توسط دکتر مجید سمیعی در بیمارستانINI هانوفر آلمان تحت عمل جراحی دوباره قرار گرفت. صفوی پس از بهبودی شرایط جسمی به ایران بازگشت، اما دی ماه ۹۷ بار دیگر علائم بیماری در وی پدیدار و در بیمارستان بستری شد و در نهایت این بار نتوانست در مقابل بیماری تاب بیاورد.

1665-11

واکنش انجمن نویسندگان به همخوانی و رقص دانش آموزان با «جنتلمن»
فرزندان ما به شادی نیاز دارند!

1665-13

ماجرای اخیر همخوانی دانش‌آموزان مختلف ایران با ترانه جدید و شاد ساسی مانکن بنام «جنتلمن» در برخی از مدارس، که بطور گسترده ای در شبکه های اجتماعی پخش شد، موجی از واکنش‌های مختلف را در جامعه و فضای مجازی ایجاد کرده است.
چنین واکنش‌هایی گویای اهمیت چنین موضوعی است؛ موضوعی که با عتاب و خطاب و تنبیه و اخراج دانش‌آموزان و معلمان و مدیران حل نمی‌شود. آن‌گاه که میراث بزرگ، زنده و کاربردی موسیقی ملی و بومی خود را در نظام آموزشی نادیده می‌گیریم، در عمل به ابتذال خدمت می‌کنیم. لازم است نظام آموزشی ما موسیقی‌شناسان و جامعه‌شناسان را برای بهره‌گیری از گنجینه غنی موسیقی ایرانی در مدرسه‌ها فرابخواند. حذف موسیقی سالم و شادی‌بخش از نظام آموزشی، از مصادیق فقدان لطف و در نتیجه تولید خشونت است؛ خشونتی که با سرچشمه‌های دیگری نیز نسبت به بچه‌ها روا داشته می‌شود.
آیا همخوانی دانش‌آموزان در ورزش صبحگاهی و شادمانی دختران در برنامه‌های هنری، جرم به شمار می‌رود یا نیاز طبیعی دوران نوجوانی است؟ به رسمیت شناختن شادی و لذت بردن از فعالیت‌های هنری، ورزشی و علمی لازمه نشاط و طراوت مدارس است.
انجمن نویسندگان کودک و نوجوان ایران فراهم آوردن زمینه دسترسی کودکان و نوجوانان به انواع هنرهای زیبا – از جمله موسیقی – را حق طبیعی و مدنی کودکان و نوجوانان این کهن دیار می‌داند. با کنار گذاشتن برخوردهای حذفی و غیرمنطقی، و با تدوین برنامه‌های فرهنگی و هنری شادی‌بخش، زمینه‌های پرورش دانش‌آموزانی بانشاط و امیدوار را فراهم سازیم.

اولین حضور مِشمِشه در کن

1665-15

فیلم «مِشمِشه» به نویسندگی و کارگردانی شاهد احمدلو و تهیه‌کنندگی علی یاور در اولین حضور بین‌المللی خود در بازار جهانی فستیوال کن ۲۰۱۹ به نمایش درمی‌آید.
بخش بازار جهانی کن یکی از مهمترین رویدادهای سینمایی جهان محسوب می‌شود که فرصت مناسبی در جهت ارائه و معرفی فیلم‌ها برای حضور و رقابت در جشنواره‌های جهانی پیش رو است.
در آستانه برگزاری جشنواره کن، سازندگان «مِشمِشه» از اولین پوستر بین‌المللی این فیلم با نام «سینما خر» رونمایی کردند. طراحی این پوستر را احسان برآبادی برعهده داشته است.
پخش کننده جهانی این فیلم مؤسسه بین‌المللی هنر هفتم با مدیریت علیرضا شاهرخی است.
«سینما خر»، یک فیلم در فیلم متفاوت و یک کمدی سیاه است که به موضوع روابط و مناسبات فیلمسازی در سینما می‌پردازد.

جشنواره تئاتر کانادا میزبان نمایش ایرانی

1665-17

بیست و نهمین جشنواره تئاتر فرینج تورنتو امسال از ۵ جولای در کانادا آغاز می شود و به مدت ۳ هفته میزبان بیش از ۷۰ گروه داخلی و بین المللی است.
این جشنواره که بزرگترین و معتبر ترین جشنواره تئاتر کانادا است در بیست و نهمین دوره خود علاوه بر اجراهایی از ۸ کشور دنیا، برای اولین بار میزبان نمایشی از ایران نیز می شود.گروه تئاتر «سایه» که چند سالی است حضور موفقی در جشنواره های بین المللی داشته است با نمایش «در» به نویسندگی و کارگردانی مهدی مشهور در بخش اصلی این جشنواره شرکت می کند. این نمایش که با بازی شیوا مکی نیان و مینا زمان به زبان انگلیسی اجرا می شود پیش از این در مرکز تئاتر تایم اسکوئر در برادوی نیویورک با استقبال منتقدان و مخاطبان روبرو شده است. نمایش «در» که پیش از این در کشورهای آلمان و سوئد نیز روی صحنه رفته قرار است بلافاصله پس از اجرا در تورنتو راهی فرانسه شود تا در بخش آف هفتاد و یکمین جشنواره تئاتر آوینیون نیز اجرا شود.از دیگر عوامل این نمایش می توان به مشاور کارگردان و صداپیشه: بنیامین اثباتی، طراح صحنه و لباس: سعید حسنلو، امور بین‌الملل: سارا رسولی، گرافیک: سید محمد مساوات اشاره کرد.گروه تئاتر «سایه» پیش از این نمایش «کلمات و مرد» و «منظومه آدمکهایی برای صحنه» به نویسندگی و کارگردانی مهدی مشهور را در کشورهای بلاروس، روسیه، ارمنستان، لیتوانی، ایتالیا، آلمان، فرانسه و آمریکا اجرا کرده است

جایزه جشنواره نیویورک برای عکاس ایرانی

1665-18

عکاس ایرانی در جشنواره عکس نیویورک – منهتن آمریکا مدال برنز انجمن عکاسی آمریکا را کسب کرد.
به گزارش رسیده، در جشنواره منهتن نیویورک، عکس «مقبره» از آلما منشی باغان موفق به کسب مدال برنز PSA شد.
در این رویداد که زیر نظر فدراسیون بین المللی هنر عکاسی (فیاپ) و انجمن عکاسی آمریکا (PSA) برگزار شد، آثاری از عکاسان عضو کلوپ فوکوس (نمایندگی فیاپ در ایران) در بخش‌های مختلف جشنواره شامل بابک مهرافشار، امین دهقان، محمد فرهادی، احمد خطیری، ابراهیم بهرامی، آلما منشی باغان، سعید عبدالهی و طالب حیدری پذیرفته شدند.

نامه همسر مهناز افشار

1665-16

در پی شکایت یک آخوند بابلی سید غفار دریاباری از مهناز افشار ، یاسین رامین گفت: هموطن روحانی… «مرد خدا» باشید و بگذارید ما بندگان خدا از گفتار و کردار شما پند آموزی کنیم.
به گزارش عصر خبر، یاسین رامین همسر مهناز افشار در نامه ای به آخوند بابلی نوشت:
نامه همسر مهناز افشار به طلبه جوان: از تریبون امروز خود استفاده و از اتفاقات آینده پیشگیری کنید
چندی پیش توییتی در فضای مجازی منتشر شد که فحوای آن تبلیغ تن فروشی زنان و دختران این مرز و بوم بود و همسر بنده به عنوان یک زن ایرانی نسبت به آن واکنش داشت و جویای رگ غیرت مردان ایرانی شد. نکته قابل تامل این است که توییت مورد اشاره، به مدت شش روز در حال دست به دست شدن در فضای مجازی بود تا اینکه همسر بنده به دلیل عدم برخورد دستگاههای ذیربط، در این خصوص واکنش نشان داد. در این بین حادثه کشته شدن یک روحانی همدانی، که ظهر همان روز و چندین ساعت قبل از توییت خانم افشار اتفاق افتاده بود، دستمایه طراحی ناجوانمردانه ای بر علیه وی شد! تروری که به گواه گزارشات و اسناد، چندین ساعت پیش از توییت همسر بنده صورت پذیرفته بود را به گردن او انداختند!
چه بسا ممکن است پاسخ این پرسش که کشته شدن یک هموطن آخوند در همدان با چه انگیزه ای صورت پذیرفته است، متاسفانه بدلیل کشته شدن قاتل هرگز برملا نشود؛ حال آنکه سخنگوی قوه قضاییه نیز پس از بررسی های لازمه، هرگونه ارتباط بین این دو موضوع را اساسا تکذیب کرده اند.
نخستین ابهام درباره شکایت جنابعالی با عنوان “نشر اکاذیب”، این است که در حالی که توییت مورد اشاره به نام شما نبوده و شما هم انتساب این اکانت به خود را تکذیب کرده اید، استفاده اکانت مورد اشاره از تصویر جنابعالی چه ارتباطی به خانم افشار پیدا می کند و باعث انگیزه شما در طرح شکایت از ایشان شده است؟ و متاسفانه نکته ای که تا این لحظه از سوی جنابعالی و رسانه های حامی شما مورد غفلت یا تغافل قرار گرفته است، محتوای پیام منتشر شده و انتساب آن به یک روحانی است!

حضورهنرمندان ایرانی در دوره
دو سالانه بین المللی هنر معاصر ونیز

1665-19

3هنرمند ایرانی امسال در پنجاه وهشتمین دوره بی ینال هنر در ونیز حضور دارند این گردهمائی هنری از 7 ماه می شروع شده و تا 24 نوامبر ادامه دارد و 90 کشور غرفه های هنرهای معاصر خود را به نمایش می گذارند و بالای نیم میلیون نفر از این غرفه ها بازدید می کنند.
غرفه ایران با نام : از بودن و سرودن براساس سروده ای از محمدرضا شفیعی کدکنی در محل فاندا کومارچلو در مجاورت محل فاندا کومارچلو در مجاورت میدان سن مارکو خواهد بود و آثاری از رضا لواسانی، سمیرا علیخان زاده و علی میرعظیمی به نمایش در آمده است.
هنرمندان حاضر در این دوسالانه ونیز:حسن سلطانی رئیس دانشگاه هنر، محسن سلیمانی مدرس دانشگاه، فرح اصولی هنرمند، امیر سقراطی پژوهشگر، احسان آقایی رئیس موزه هنرهای معاصر تهران، علی بختیاری کارشناس هنری و هادی مظفری کمیسیونر انجمن نمایشگاه است.

انتشار کتاب اسناد تاریخی «خاندان غفاری»

1665-20

کتاب خواندنی و پر ازمنابع تاریخی: اسناد تاریخی خاندان غفاری به کوشش کریم اصفهانیان و بهرام غفاری و همکاری علی عمران، انتشار یافت که از سلسله انتشارات بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار است.
در این میان همه عواید کتاب صرف ترجمه و تالیف و چاپ کتب و کمک به مجله آینده و احتمالا اهدای جوایز به نویسندگان خواهد شد.
بر مقدمه کتاب: ایرج افشار و کریم اصفهانیان مطالبی نوشته اند.
کتاب در بخش های مختلف: دوره سلطنت محمدشاه قاجار و رویدادهای این دوره با ارائه اسناد و مدارک و پرداختن به فرمان های مختلف، نامه های مهم.
بخش دوم اسناد و مدارک دوره سلطنت ناصرالدین شاه قاجار.
بخش سوم دستخط های ناصرالدین شاه قاجار و عریضه های فرخ خان
در بخش های چهارم تا هشتم به نامه های فرخ خان به رجال و اشخاص مختلف، نامه های میرزا علینقی حکم الممالک و دوره بعد از سلطنت ناصرالدینشاه.
همراه با دستخط ها، فرمان ها و تصاویر مختلف توام با اسناد بسیار مهم و تاریخی آمده است که برای همه آنهایی که در پیش شناخت تاریخ این دوره و دستیابی به اسنادومدارک دارند بسیار خواندنی و ارزشمند است.