1669-22

مدال گوته برای شیرین نشاط

1669-23

همه ساله به مناسبت تولد «گوته» شاعر آلمانی، طی مراسمی جوایزی به چهره های برجسته بین المللی عرصه فرهنگ وهنر اهدا میشود که امسال شیرین نشاط کارگردان و نویسنده وعکاس ایرانی به اتفاق دوگان اکانلی نویسنده آلمانی ترک تبار و یک ناشر مغولستانی اکبات روزون مدال گوته را دریافت داشتند.
این مدال از سال 1955 به کسانی اهدا میشود که درعرصه رشد و شکوفایی زبان آلمانی در سطح جهانی و همکاریهای فرهنگی تلاش پیگیر دارند.
شیرین نشاط متولد قزوین از نوجوانی برای تحصیل به امریکا آمده و در دانشگاه برکلی رشته هنر را پایان داده است و آثار عکاسی او در مجموعه «زنان خدا» مورد توجه بسیار قرار گرفت و فیلم «زنان بدون مردان» او در فستیوال ونیز سال 2009 شیر نقره ای را برد و دومین فیلم او «درجستجوی ام کلثوم» در فستیوال های جهانی مورد توجه و ستایش قرار گرفت.

پولاد کیمیایی: آقای انتظامی شوخی های جنسی و ارزان خواندن مردم بد است

1669-24

محتوای فرهنگی این روزهای سینما بسیار بد، شرم آور و سخیف شده و بنده شخصا به این وضعیت موجود به شدت انتقاد دارم؛ مهمترین خواسته من از شخص رئیس سازمان سینمایی داشتن تدبیری جدی و فوری در مواجهه با این ماجرا است، آقای انتظامی شوخی های جنسی و ارزان خنداندن مردم بد است، هویت را به سینمای ایران باز گردانید.
کارگردان فیلم سینمایی «معکوس» در گفتگو با خبرنگاران افزود: سال ها پیش به دلیل بد بودن شرایط اقتصادی در سینما برخی این گونه تصور کردند که باید فیلم هایی به قصد گیشه ساخته شوند، فیلم هایی از جنس فیلمفارسی یا فیلم های سینمای هند! این اتفاق به خودی خود بد نبود اما وضعیت از جایی خراب شد که کم کم هویت از این سینما رخت بربست و دیگر هیچ نشانی از فیلم و سینما در این آثار باقی نماند. وی ادامه داد: سینمای گیشه ای خودش یک سری استانداردها و قواعدی دارد که باید رعایت شود؛ باید به کوالیته ساخت و شکل عناصر تکنیکی که در یک فیلم گیشه ای به کار می رود توجه شود باید بودجه ای که برای آن فیلم مصرف می شود مطابق با قواره و اندازه آن اثر باشد اما متأسفانه آنچه ما امروزه به اسم سینمای گیشه ای در کشورمان می بینیم هیچ یک از این خصوصیات را ندارند و همگی تبدیل به شوخی های کلامی و حتی فیزیکی جنسی شده اند و می خواهند به هر قیمتی که شده از مخاطب خنده بگیرند!
کیمیایی سپس با بیان اینکه هویت سینمایی ما این روزها گم شده تصریح کرد: متأسفانه گونه های مختلف سینمایی که پیش از این حداقل در جشنواره ها شاهد آن بودیم از بین رفته، سینما مخاطبان جدی خود را از دست داده و مخاطبانی را به دست آورده که به آن وفادار نیستند و قصدشان دنبال کردن فیلم و سینما نیست و صرفا به جهت تفریح و گذران وقت به سینما می روند تا فیلمی ببینند و سرگرم شوند.

جوایز ارزشمند ادبی برای نگار جوادی دخترعلی اصغر حاج سید جوادی

1669-25

هفته قبل در سفارت فرانسه در واشنگتن دی سی، هیات داوران توسعه آلبرتین جایزه ده هزار دلاری بهترن داستان فرانسوی ترجمه به انگلیسی بنام از شرق بریده را به نگار جوادی دختر علی اصغرحاج سید جوادی از فعالان سیاسی واز اولین اعضای کانون نویسندگان ایران اهدا شد.
این جایزه هرساله بر مبنای رای خوانندگان بهترین کتاب ها انتخاب میشود و جایزه امسال توسط دو ناشر معتبر: وان کلیف وآربلز در دفتر فرهنگی سفارت فرانسه در امریکا به نگار تقدیم گردید که 8 هزار دلار به نگار و 2 هزار دلار به مترجم کتاب تینا کوور اهدا شد.
سال گذشته این کتاب در فهرست نامزدهای اصلی جایزه ملی امریکا بعنوان بهترین اثر ادبی ترجمه شده جای گرفت و در سال 2016 جایزه ادبی استیل فرانسه را بخود اختصاص داد.

پنج نامزدی برای «کارت پرواز» در پالم اسپرینگ آمریکا

1669-26

فیلم سینمایی «کارت پرواز» ساخته مهدی رحمانی موفق به نامزدی در پنج رشته اصلی در بخش مسابقه جشنواره بین المللی پالم اسپرینگ آمریکا شد.
به گزارش رسیده، در فهرستی که جشنواره بین المللی فیلم Queen Palm به تازه گی از نامزدهای بخش های مختلف مسابقه اصلی فیلم های بلند خود اعلام کرده، نام فیلم سینمایی «کارت پرواز» با نامزدی در پنج رشته اصلی این مسابقه دیده می شود .
ندا جبراییلی نامزد بهترین بازیگر زن، امیر عربی، مهدی رحمانی و بابک میرزاخانی نامزد بهترین فیلمنامه، محمد رسولی نامزد بهترین فیلمبرداری، محمدرضا مویینی نامزد بهترین تدوین و بابک میرزاخانی نامزد بهترین موسیقی از این جشنواره جهانی شده اند.
فستیوال بین المللی فیلم Queen Palm در ماه آینده در شهر پالم اسپرینگ کالیفرنیا برگزار خواهد شد.