1673-35

داریوش اسدزاده ممنوع الملاقات شد

1673-36

عباس عظیمی مدیرعامل مؤسسه هنرمندان پیشکسوت درباره وضعیت جسمانی داریوش اسدزاده بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون ایران که طی چند روز اخیر در بیمارستان ایرانمهر بستری شده است، گفت: استاد داریوش اسدزاده به دلیل ناراحتی تنفسی و تنگی نفس حاصل از کهولت سن چند روزی است در بیمارستان بستری شده و در حال حاضر به تشخیص پزشک ممنوع‌الملاقات است. وی اظهار کرد: البته شرایط جسمانی استاد نسبت به چند روز گذشته و از زمانی که در بیمارستان بستری شد، بهتر و رو به بهبود است.

احتمال توقیف اموال ایران درخارج درصورت نمایش سریالهای خارجی بدون مجوز

1673-38

مرتضی شایسته می‌گوید: پخش سریال‌های خارجی بدون کسب اجازه و مجوز از سازندگان آنها احتمال دارد که بهانه دست آنها داده و موجب توقیف اموال ایران در خارج از کشور شود.
مرتضی شایسته (سخنگوی انجمن تهیه‌کنندگان مستقل سینمای ایران) گفت: یکی از بحث‌هایی که این هفته در هیات مدیره انجمن تهیه‌کنندگان مستقل سینمای ایران مورد بحث قرار گرفت موضوع نمایش فیلم‌ها و سریال‌های خارجی بدون کسب اجازه از سازندگان آنها بود.
شایسته گفت: متاسفانه اخیرا شبکه‌های V.O.D ایرانی دست به تخلف‌های آشکار می‌زنند. این تخلفات نه تنها خلاف قانون است بلکه باعث ضرر و زیان هنگفت به بیت‌المال نیز خواهد شد چراکه باتوجه به بلوکه بودن دارایی‌های ایران در صورت تایید مراجع قضایی بین‌المللی، این وجوه به نفع شاکی خارجی می‌تواند ضبط شود.
سخنگوی انجمن تهیه‌کنندگان مستقل سینمای ایران افزود: این موسسات هیچکدام برای نمایش فیلم‌ها یا سریال‌های خارجی از وزارت فرهنگ و ارشاد ایران مجوز و پروانه نمایش دریافت نمی‌کنند.
وی افزود: هیات مدیره انجمن اعتقاد دارد چنین روش‌هایی باعث هرج و مرج در زمینه حرفه سینما و تولید سریال خواهد شد و عملا به سینمای ایران از طریق رقابت غیرمشروع لطمه جدی وارد خواهد ساخت. همچنین موسسات “ویدئو- رسانه” به تدریج از میدان خارج خواهند شد.

کارگردان ایرانی رئیس داوران جشنواره سارک شد

1673-40

حسن ناظر به عنوان رییس هیات داوران جشنواره سارک، آثار ارسال شده به این جشنواره را داوری کرد.
حسن ناظر فیلمساز ایرانی به عنوان رئیس هیأت داوران نهمین جشنواره بین المللی سارک در شهر کلمبو سری لانکا به کار خود پایان داد.
اتحادیه «سارک» متشکل از ۸ کشور در منطقه جنوب آسیا است، تفاوت این جشنواره با دیگر جشنواره‌های بین المللی در این است که فیلم‌های ارسالی به دفتر جشنواره فقط از طرف نمایندگان هر کشور به طور رسمی صورت می‌گیرد و فیلم‌های ارسالی نماینده کشور مورد نظر به شمار می‌روند.
این جشنواره از تاریخ ۲ تا ۸ جولای برگزار شد.
داوران این جشنواره از کشورهای خارج از اتحادیه سارک بودند که حسن ناظر از کشور ایران به ریاست هیات داوران و امانویل کروز از فیلیپین و همچنین میلانا مایار از کشور بوسنی و هرزگوین به عنوان داوران این دوره از جشنواره انتخاب شدند.
۳۴ فیلم از ۸ کشور اتحادیه سارک در سالن اصلی شهر کلمبو به نمایش گذاشته شد و سرانجام در اختتامیه این جشنواره که ۷ جولای با حضور سفیران و مقامات دولتی اتحادیه سارک، پس از اعلام بیانیه هیات داوران توسط حسن ناظر از ایران، کشور هند با فیلم «ناگارگیرتا» موفق به دریافت جایزه بهترین فیلم، کارگردانی و موسیقی شد و همچنین جوایز دیگر به کشورهایی چون نپال، بنگلادش، سری لانکا و افغانستان اهدا شد.
فیلم فارسی زبان «نامه ای به رئیس جمهور» از کشور افغانستان نیز برنده جایزه فیلمنامه شد.

جی ماو در جشنواره پرتغال

1673-41

فیلم کوتاه «جی‌ماو» (با عنوان انگلیسی“ISOLATED”) ساخته محمد احمدى‌نیا به بخش مسابقه جشنواره «فیلم‌آرت» پرتغال راه یافت.
«جی‌ماو» داستان شخصی به نام سیاوش را روایت می‌کند که به دلیل بیکاری از روستایی در کرمانشاه عازم تهران می‌شود، اما در تهران دچار مشکل می‌شود و…
پنجمین دوره جشنواره “FILM ART” که ویژه سینماى مستقل است، پنجم تا پانزدهم سپتامبر (۱۴ تا ۲۴ شهریورماه) در « کویمبرا» از شهرهاى مهم و مرکزى کشور پرتغال و قدیمى‌ترین شهر دانشگاهى قاره اروپا برگزار مى‌شود.

جوانان مسئولیت پذیر دنیای هنر

1673-43

در دنیای پر هیاهوی هنر امروز که شاهد رشد و پرورش خوانندگان جوان چه در داخل و چه در خارج هستیم، به وضوح میتوان دید که هنوز هستند جوانانی که پا به عرصه میگذارند اما حساب شده عمل میکنند و گوش مخاطب اهمیتی خاص برایشان دارد، هر چیزی را نمیخوانند و هر کاری را انجام نمیدهند و به کاری که میکنند ایمان دارند. در این میان میتوان به جوانانی چون: مهدی دارابی( هوروش بند) گروه چارتار، آرون افشار و آرین ماکاری اشاره کرد. جای بسی خوشحالی است بودن این جوانان در دریای پر از تلاطم این روزها بتوانند حداقل چند دقیقه شنونده را از تلخی ها و سختی های این روزها فارغ کنند.
میترا محتشمی

چند فیلم ایرانی در جشنواره ادمونتون

1673-44

فیلم کوتاه «مَگرالِن» به کارگردانی و تهیه کنندگی مریم زارعی و نویسندگی پیام سعیدی در جشنواره بین المللی فیلم «ادمونتون» ۲۰۱۹ روی پرده می‌رود. مریم زارعی که با اولین تجربه فیلمسازی اش در این دوره از جشنواره حضور دارد، دانش آموخته تئاتر از دانشگاه سوره و دانشگاه آلبرتا کانادا است.
فیلم‌های کوتاه «کلاس رانندگی» ساخته مرضیه ریاحی، انیمیشن «خاکستری متمایل» ساخته اقبال شیرزایی ثانی و مستند «دلبند» ساخته یاسر طالبی از دیگر نمایندگان ایران در این رویداد هستند و بهترین فیلم کوتاه و بهترین انیمیشن جشنواره به آکادمی اسکار معرفی خواهند شد.
سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم «ادمونتون» ۲۶ سپتامبر تا ۵ اکتبر ۲۰۱۹ برابر با ۳ تا ۱۳ مهرماه در شهر ادمونتون کانادا برگزار می‌شود.