1681-60

فرمان آرا: فیلمفارسی شرف دارد
به بعضی از فیلمهای امروز سینمای ایران

1681-61

بهمن فرمان‌آرا که در بیست‌ویکمین جشن سینمای ایران برای اهدای تندیس بهترین کارگردان روی صحنه رفته بود، انتقاداتی را متوجه حال و احوال این‌روزهای سینما کرد.
کارگردان «بوی کافور، عطر یاس» در جشن خانه سینما گفت: هر کمکی که به سینما شود لازم است زیرا به سرعت در حال رفتن به سوی ابتذال است. او افزود: فیلم‌فارسی به برخی فیلم‌های امروز شرف دارد و سینماداران که بخش مهمی از درآمد را دارند اسباب سلیقه شده‌اند و مشخص می‌کنند چه چیزی اکران شود یا نشود. در مورد فیلم من، سینمایی بود که ۲۴ سانس داشت و دو فیلم نشان می‌داد. ۲۳ سانس «هزارپا» را نشان می‌داد و یک سانس صبح، فیلم‌ من را!

رژه بانوان هنرمند سعودی بدون حجاب در ونیز

1681-62

پنجشنبه گذشته فیلم بلند داستانی «کاندیدای ایده‌آل» ساخته فیلمساز زن سعودی هیفا المنصور، نخستین اکران جهانی خود را در ونیز آغاز کرد.
براساس سنت تمام فیلمهای بخش مسابقه، دست‌اندرکاران این فیلم هم با لباسهای فاخر در برابر دوربین عکاسان و علاقمندان به سینما، روی فرش قرمز رفتند.
نکته جالب توجه و تامل برانگیز در مورد حضور گروه فیلمسازی سعودی این بود که زنان و دخترهای این گروه فیلمسازی هیچگونه حجاب اسلامی نداشتند.
جالب اینکه در این فیلم هم در صحنه‌های داخلی، هیچ‌کدام از زنان در برابر دوربین حجاب اسلامی ندارند!

شهرام ناظری و عملکرد غلط صدا و سیما

1681-63

شهرام ناظری خواننده موسیقی سنتی ایران گفت که عملکرد غلط رسانه‌ها و به ویژه صدا و سیما سلیقه فرهنگی – هنری مردم را تنزل داده است.
ناظری پنجشنبه شب هنگام برگزاری کنسرت موسیقی خود در تالار فخرالدین اسعد گرگانی خطاب به تماشاچیان اظهار داشت: علاقه و استقبال مردم از کارهای فاخر در حوزه موسیقی نسبت به گذشته کاهش زیادی داشته است.
او دلیل عمده تغییر ذائقه هنری مردم را عملکرد رسانه ها و به ویژه صدا و سیما عنوان کرد اما اشاره بیشتری به جزییات آن نکرد و راهکاری هم ارایه نداد.
شهرام ناظری در این کنسرت چند قطعه را اجرا کرد که با استقبال تماشاچیان مواجه شد.
قطعه “زمستان” که سراینده شعر آن “مهدی اخوان ثالث” شاعر معاصر از خطه خراسان است از جمله قطعاتی که بود که ناظری آن را با ترکیب ارکستر ایرانی اجرا کرد.

اهدای نشان داود رشیدی به علی نصیریان و مهتاب نصیرپـور و احمدرضـا احمدی

1681-64

مراسم سومین دوره اهدای نشان داود رشیدی، عصر پنجشنبه ۷ شهریور، در سالن زنده یاد عباس کیارستمی بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.
در ابتدای این مراسم یاد و خاطر جمشید مشایخی، داریوش اسدزاده و حسین‌علی طباطبایی از هنرمندان فقید گرامی داشته شد.
احمد مسجدجامعی، محمد جواد حق شناس، سید حسین سیدزاده، شهرام کرمی، شهرام گیل‌آبادی، علیرضا تابش، حسین پاکدل، علی نصیریان، مجید توکلی، کیوان کثیریان، فاطمه معتمد آریا، همایون ارشادی، فریبا کوثری، خسرو احمدی، بهناز جعفری، مجتبی میرطهماسب، مرضیه برومند، بهرام شاه محمدلو، آتیلا پسیانی، محمد رضا رحمانیان، کامبوزیا پرتوی، سروش صحت، لیلی رشیدی ، احترام برومند، کمند امیرسلیمانی، سعید امیرسلیمانی، منیژه حکمت، عزت‌الله رمضان فر، خسرو دهقان، کیوان کثیریان، شاهرخ فروتنیان، آتوسا قلم فرسایی، نسیم ادبی، علی مصفا، مصطفی احمدی، امید روحانی، افسانه چهره آزاد، محمدرضا خاکی، هرمز هدایت، هایده حائری، امیر اثباتی، علی دهکردی، زری خوشکام، ترانه علیدوستی، لیلا حاتمی، محمود بصیری، خسرو دهقان از جمله حاضران در این مراسم بودند.

درگذشت دکتر پرویز زاویه،
اولین خبرنگار مجله جوانان در آمریکا

1681-65

گزارش از فرامرز قاسمي
هفته پيش دكتر پرويز زاويه خبرنگار مجله جوانان در آمريكا در منزل خود در شمال ايران بدرود حیات گفت.
اين خبرنگار پيشكسوت و چيره دست در سالهاي ١٩٦٤ تا ١٩٨٤ خبرنگار مجله جوانان ايران در آمريكا بود و تنها روزنامه نگار ايراني بود كه توانسته بود با رييس جمهور آمريكا مصاحبه داشته باشد.
در آن سالها آمريكا دوران بحراني سختي داشت. ترور جان كندي وبرادرش روحيه مردم را ضعيف كرده بود وجنگ ويتنام را كه كندي شروع كرده بود در اوج خود بود. اعتصابات و راهپيمايي هاي انبوه سياه پوستان و خطر جدي جنگ اتمي بين آمريكا و شوروي منجر به پيدايش هيپي ها و جوانهاي بي هدف و معتاد شده بود.
دكتر زاويه انساني فرزانه و سربلند و روزنامه نگار استثنايي و پر كاري بود كه مطالب متعددي در مورد اخبار و تفسيرهای سیاسی جهان و آمريكاي آنروز در جوانان نوشت.
دكتر زاويه با مصاحبه با ريچارد نيكسون رييس جمهور وقت آمريكا باعث شناسایی خود و افزودن پرستيژ مجله جوانان به عنوان پرتيراژ ترين مجله شد. ريچارد نيكسون در مصاحبه خود با دكتر زاويه گفته بود كه جنگ ويتنام را تمام خواهد كرد، چين را با إمريكا و بازار جهاني آشنا خواهد كرد و ايران و شاه ايران را از بهترين دوستان استراتژيك آمريكا براي امنيت و ثبات خاور ميانه و جنگ سرد با شوروي دانسته بود.
دكتر پرويز زاويه پس از سالها اقامت در آمريكا در سال هاي ١٩٨٠ به خاطر عشق به وطن به ايران بازگشت و با همسرش در شمال ايران و درياي خزر زندگي كرد.
مصاحبه بسيار پر طرفدار ديگر دكتر زاويه با محمد علي بود كه علاوه بر قوي ترين بوكسور جهاني با هیاهوی مسلمان شدن و امتناع او از رفتن به جنگ ويتنام از محبوبيت جهاني برخوردار بود و مصاحبه با او بسيار مشكل بود. محمد علي كه به تازگي اسم خود را از كاسيوس كلي به محمد علي تبديل كرده بود در مصاحبه با زاويه از عشق خود به مردم ايران و قصد بازديد از ايران صحبت كرده بود.
مجله جوانان درگذشت زنده ياد دكتر پرويز زاويه را به دوستان، همكاران و بستگان وي در ايران و آمريكا تسليت ميگويد.