1682-27

فرزند مرحوم ملک مطیعی درباره
تخریب سنگ قبر پدرش چه گفت؟

1682-34

امیرعلی ملک‌مطیعی، فرزند ناصر ملک مطیعی درباره این موضوع گفت: «واقعا متاسفم برای وضعیت پیش آمده. نمی‌دانم پشت این ماجرا چه قصد و نیتی وجود دارد و ما هم تازه متوجه این موضوع شدیم که به نظر می‌رسد در دو، سه روز پیش اتفاق افتاده است.»
فرزند زنده‌یاد ملک‌مطیعی در ادامه با اشاره به مخدوش شدن سنگ مزار یکی دیگر از هنرمندان گفت: «سنگ قبر پدر من و آقای روبیک منصوری کنار هم قرار دارد و این اتفاق برای اسم هر دوی اینها رخ داده بود. ما امروز رفتیم و این آثار را از روی هر دو سنگ پاک کردیم.»
امیرعلی ملک‌ مطیعی در پایان گفت: «علت این اتفاق معلوم نیست اما اگر مسوولین این قطعه و بهشت زهرا عزمی داشته باشند و بخواهند حتما می‌توانند با دوربین مداربسته -اگر وجود داشته باشد- یا نگهبان آن بخش این افراد را پیدا کنند.»

حضور 7 فیلم ایرانی در بوسان

1682-35

فهرست بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم بوسان کره جنوبی با حضور پر رنگ سینمای ایران در این رویداد اعلام شد.
به گزارش ایسنا، فیلم «در میان تپه‌ها» اولین فیلم بلند ساخته محمدرضا کیوان‌فر و «دیاپازون» به کارگردانی حامد تهرانی دو نماینده سینمای ایران در بخش مسابقه رسمی “جریان‌های نو” بیست و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم پوسان هستند. در این بخش در مجموع ۱۴ فیلم از کشورهای مختلف جهان برای کسب جوایز به رقابت می پردازد.
اما در بخش “پنجره‌ای به سینمای آسیا” نیز ۵ فیلم ایرانی شامل «شبی که ماه کامل شد» به کارگردانی نرگس آبیار، «ناگهان درخت» ساخته صفی یزدانیان، «هفت و نیم» از نوید محمودی، «بنفشه آفریقایی» به کارگردانی مونا زندی حقیقی و «سینما دانکی» از شاهد احمدلو به نمایندگی از سینمای ایران به روی پرده خواهند رفت.
بیست و چهارمین دوره جشنواره بین المللی فیلم بوسان در تاریخ ٣ تا ١٢ اکتبر در شهر بوسان کره برگزار می‌شود.

جایزه بنیاد بلونلیج ایتالیا به فیلم آناهید رسید

1682-36

بنیاد بلونلیج که یک نهاد معتبر ایتالیایی ست و در عرصه اجتماعی و فرهنگی فعالیت بین المللی می‌کند، در چهارچوب پروژه مارکوپولو جوایز امسال را به پنج نفر که دو نفر از آنها از سینماگران ایرانی هستند اهدا کرد.
همایون ارشادی (بازیگر)، آناهید آباد (کارگردان)، پیر پائولو پیاسترا (تهیه کننده ایتالیایی)، لویچی بونیارو (شهردار شهر ونیز)، کریستیانو کوراتزاری (ریاست فرهنگی ایالت ونتو/ ونیز) دریافت کننده جایزه بودند‌. این مراسم در چهارچوب ۷۶ امین جشنواره بین المللی ونیز طی مراسمی با حضور چهره های سرشناس اهدا شد.
در متن جوایز همایون ارشادی ذکر شده است: به جناب آقای همایون ارشادی بازیگر هنرمند و خلاق و ماندگار ایرانی که با جان بخشیدن به پرسوناژ هایی در نقش های مختلف همزادپنداری تماشاگران را برانگیخته است.
در متن آناهید آباد آمده است: به آناهید آباد کارگردان خلاق و با احساس از دنیای شرق که حقیقت را با رؤیای ظریف و لطیف در اثرش به تصویر می‌کشد.

نت های مسی کاندیدای جایزه هارل امریکا

1682-37

مستند بلند «نت‌های مسی یک رویا» به کارگردانی رضا فرهمند و تهیه‌کنندگی مرتضی شعبانی، پس از انتخاب در بخش مسابقه اصلی جشنواره فیلم کامدن – آمریکا، کاندیدای دریافت جایزه بزرگ «هارل» برای بهترین فیلم مستند در این جشنواره شده است.
فیلم‌های جایزه هارل به‌عنوان مهمترین مستندهای سال معرفی می‌شوند. سایت جشنواره درباره این فیلم چنین نوشته است: «این فیلم ما را با تمامیت و قدرت خود و همچنین ادعای بسیار خاصی از طرف کارگردان که روش‌های فراموش‌نشدنی برای درج خلاقیت‌های بی‌حد و مرز در شیوه‌های مستندسازی پیرامون جهان خود پیدا کرده، متحیر کرد»
«Camden International Film Festival» یکی از جشنواره‌های بزرگ و معتبر مستند در آمریکا است که از ۱۲ تا ۱۵ سپتامبر برگزار می‌شود.
پخش بین‌المللی این فیلم با «ArtHouse Cinematheque» در کانادا با مدیریت مرجان علیزاده است.

درگذشت مهدی علی محمدی پیشکسوت رادیو و دوبلاژ

1682-38

مهدی علیمحمدی، دوبلور پیش‌کسوت و گوینده قدیمی، شامگاه چهارشنبه، ۱۳ شهریور، در ۹۵ سالگی درگذشت.
مهدی علیمحمدی که به صدای مخملی‌اش در «داستان شب» رادیو مشهور بود، کار گویندگی و دوبله را از سال ۱۳۴۰ آغاز کرده بود و زمان اجرای نمایشنامه های رادیویی مردم را به پای رادیو می کشید.
به‌ گزارش خبرگزاری ایسنا، مهدی علیمحمدی در آیین بزرگداشتی که دو سال پیش با حضور شماری از شاگردانش که خود از چهره‌های مشهور دوبله هستند برگزار شد، گفته بود: «من ممکن است از دنیا سیر باشم، اما از شما سیر نمی‌شوم، چون به‌جز انسانیت و مهربانی از شما ندیدم.»
«خانواده دکتر ارنست»، «نویسندگان بزرگ جهان»، «ربکا»، و «نیک و نیکو» از جمله آثاری است که آقای علیمحمدی مدیریت دوبلاژ آنها را بر عهده داشت.

همکاری پریانکا چوپرا، ستاره هندی با فیلمساز ایرانی

1682-39

به گزارش خبرآنلاین، پریانکا چوپرا، بازیگر ۳۷ ساله هندی در فیلمی اقتباسی از کتاب «ببر سفید» The White Tiger بازی می‌کند. این کتاب در سال ۲۰۰۸ برنده جایزه بوکر شد.
رامین بحرانی، فیلمساز ایرانی و کارگردان فیلم‌هایی چون «فارنهایت ۴۵۱» که سال گذشته نامزد پنج جایزه امی شد و «۹۹ خانه» محصول ۲۰۱۴، این فیلم را برای نتفلیکس می‌سازد.
راج کومار رائو که یکی از بازیگران معروف سینمای هند است، در این فیلم در کنار چوپرا و بازیگر تازه واردی به نام آدارش گوراو بازی خواهد کرد. فیلمبرداری این اثر از ماه اکتبر در هند آغاز می‌شود.
این فیلم داستان پسرکی روستایی به نام بالرام هالوای را روایت می‌کند که پدرش سال‌ها راننده کالسکه‌ بود، اما او به‌جای ادامه راه پدر، ترجیح می دهد چای‌فروشی کند. او سپس با تقلب، فساد و دروغ‌گویی پیشرفت می‌کند و سرانجام به فردی پست و جنایتکار تبدیل می‌شود.

نام های ایرانی در ونیز و اسکار امسال

1682-40

اگر فیلم «متری شش ونیم» در فستیوال ونیز برنده جایزه ای نشد درعوض خبرهای خوشی در رابطه با ونیز و اسکار درباره ایرانیان به گوش رسید.
گلشیفته فراهانی ستاره ایرانی درعرصه سینمای بین المللی، بخاطر بازی در فیلم فرانسوی Arab Blue در بخش روزهای ونیز جایزه برگزیده تماشاگران ونیز را صاحب شد، گلشیفته دراین فیلم نقش یک روانکاو تونسی را بازی می کند که بعد از سالها از فرانسه به سرزمین خود بازگشته است. فیلم را کارگردان تونسی تبار فرانسوی مانل لبیدی لابه» ساخته است.
در فستیوال نیز فیلم مستند «خانه سیاه» است، فروغ فرخزاد بعنوان یک اثرمهم تاریخ مستند بازی ثبت شد و همراه با فیلم تپه های مارلیک بعد از 50 سال دوباره به نمایش درآمد ضمن اینکه ترمیم و بازسازی هائی در نسخه های فیلم بعمل آمده بود.
همزمان کارگردان ایرانی تبار اتریشی سودابه مرتضایی با فیلم جوی JOY در بخش فیلمهای بین المللی اسکار شرکت می کند فیلمی است براساس زنان اهل نیجریه که بعنوان کارگر جنسی به فروش میرسند.

کشف بقایای پستخانه ایرانی 2500 ساله درترکیه

1682-41

کاوش‌های باستان‌شناسان در تپه «‌اولزو»‌ واقع در استان «‌آماسیه» به کشف بقایای یک پستخانه ۲۵۰۰ ساله ایرانی منجر شد.
به نقل از حریت دیلی نیوز، سیزدهمین دوره از کاوش‌های باستان‌شناسان در تپه «‌اولزو»‌ از بیست و چهارم ماه جولای امسال آغاز شد.تاکنون حدود ۱۰ بنا درجریان‌ کاوش در این تپه کشف شده است.
«سوکت دونمز» استاد دپارتمان باستان‌شناسی دانشگاه استانبول، که سرپرستی این گروه تحقیقاتی را برعهده دارد بیان کرد،‌ این تیم باستان‌شناسی بقایای بنایی را که حدود ۱۲۰ متر مربع را در برمی‌گیرد و به نظر می‌رسد در گذشته به عنوان یک پستخانه مورد استفاده قرار می‌گرفته است، کشف کردند. به گفته سرپرست این تیم باستان‌شناسی،‌ این بنای ۲۵۰۰ ساله به دوران حکومت ایرانیان در این منطقه تعلق دارد.
«دونمز» ‌بیان کرد: «هر ساله شاهد اکتشافات مهمی در این منطقه هستیم. این منطقه از لحاظ باستان‌شناسی از اهمیت بالایی برخوردار است. از سال ۲۰۱۰ تاکنون آثار و بقایای کشف شده در این منطقه، با معماری و سبک ایرانی مرتبط بوده‌اند. اهمیت این منطقه به ورود ایرانی‌ها به این مکان و ساخت بناهایی با استفاده‌ از سبک معماری ایرانی است. آن‌ها یک آتشکده در این منطقه بنا کردند و سپس شهر خود را اطراف آن توسعه دادند. یک عبادتگاه جاده‌های سنگی و تالارهای ستون‌دار نیز در نزدیکی این آتشکده وجود دارد. این سالن ستون‌دار، اولین بنای متعلق به دوران حکومت ایرانی‌ها بوده که در منطقه آناتولی کشف شد. تالارهای ستون‌دار دیگری که متعلق به عصرهای دیگر باشند پیش از این کشف شده‌اند اما این تالار که قدمت آن به قرن پنجم می‌رسد بسیار حائز اهمیت است. اینکه این تالار درست مقابل آتشکده قرار دارد این فرضیه را به وجود می‌آورد که این تالار به عنوان مکانی برای گردهمایی مورد استفاده قرار می‌گرفته است.»