1692-28

درگذشت رضا عبدی

1692-29

رضا عبدی گوینده، صداپیشه و بازیگر برنامه صبح جمعه رادیو صبح پنجشنبه ۲۳ آبان درگذشت.
بیشترین فعالیت او به برنامه های صبح جمعه رادیو ایران بازمی گردد.
رضا عبدی گوینده پیشکسوت رادیو و برنامه «جمعه ایرانی» بود که با تعطیلی این برنامه، حضوری جدی در برنامه های رادیویی نداشت.

تخت جمشید درمعرض خطر

1692-31

برخی از مسئولان شهرستان مرودشت بر این باورند که آلایندگی‌های ناشی از فعالیت پتروشیمی شیراز بر مجموعه جهانی تخت جمشید اثرات مخرب دارد و باید بر اساس مطالعات علمی هر چه زودتر برای این امر چاره‌اندیشی شود.
به گزارش ایرنا؛ یادمان تاریخی تخت‌جمشید، شاخص‌ترین بنای بجا مانده از دوران ایران باستان است که با عوامل تخریبی متعددی از جمله عوامل طبیعی، گل سنگ، فرونشست و… مواجه است. این موضوع در حالی از سوی برخی مسئولان مطرح شده که در حال حاضر گروه خارجی مرمتگران بدون مرز نیز در حال مرمت بخش‌هایی از مجموعه جهانی تخت جمشید در قالب فصل دوم کار خود در این مکان هستند، عملیات این مرمت از اواخر مهرماه ۹۸ آغاز شده و حدود یک ماه و نیم ادامه دارد.

گروه شیلرمیزبان 9 هزار ایرانی

1692-32

کنسرت گروه موسیقی الکترونیک شیلر روزهای 16، 17 و 20 آبان در حالی در تالار وزارت کشور برگزار شد که این گروه آلمانی در سه شب میزبان حدود 9 هزار مخاطب ایرانی بود.
گروه شیلر به سرپرستی کریستوفر فون دیلن طی سه شب با اجرا منتخبی از قطعات محبوب گروه به همراه قطعاتی از آلبوم جدید گروه با نام «صبح دم» به‌ صحنه رفت.
این گروه که نخستین بار پاییز سال 96 برای اجرای کنسرت به ایران آمد و فروردین امسال آلبوم «صبح دم» را در همکاری با هنرمندان ایرانی منتشر کرد، یکی از پرطرفدارترین گروه‌های موسیقی خارجی در بین مخاطبان ایرانی ا‌ست که با مخاطبانش در ایران برای سومین مرتبه دیدار کرد.
فون دیلن در آغاز اجرا ضمن خوشامدگویی از حضور دوباره در ایران ابراز شادی و به فارسی، انگلیسی و آلمانی از حاضران تشکر کرد.

فیلمهای ایرانی در فستیوالهای بین المللی

تندیس زرین و لوح جشنواره لینگ چانگ به فیلم ایرانی رسید

1692-33

تندیس زرین و لوح جشنواره لینگ چانگ به فیلم ایرانی رسید
فیلم «چشمانت را ببند» ساخته ابوذر حیدری که در هفتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه «لینگ چانگ» چین حضور پیدا کرده بود، تندیس زرین و لوح این جشنواره را به خود اختصاص داد.
«چشمانت را ببند» روایت جوانی کلیدساز است که با فقر شدید دست و پنجه نرم می کند. دوستش به او پیشنهاد می‌کند که با کمک هم از یک گاوصندوق دزدی کنند و پس از آنکه مشکل مالی‌شان مرتفع شد، پول را پس بدهند. جوان قبول می‌کند، اما در هنگام باز کردن قفل گاوصندوق اتفاقی رخ می‌دهد…
سید سجاد قافله باشی تهیه کننده «چشمانت را ببند» و ابوذر حیدری کارگردانی این اثر را برعهده داشته اند.

«رضا» برنده جایزه جشنواره آسیایی بارسلون

1692-34

فیلم سینمایی «رضا» ساخته علیرضا معتمدی جایزه بهترین فیلم هفتمین جشنواره فیلم‌های آسیایی بارسلون را دریافت کرد.
این جشنواره با هدف معرفی داستان‌ها و روایت‌های نو از قاره کهن با نمایش فیلم‌های برگزیده از ۲۵ کشور آسیایی از ۹ تا ۱۹ آبان مصادف با ۳۱ اکتبر تا ۱۰ نوامبر در شهر بارسلون اسپانیا برگزار شد.
فیلم سینمایی «رضا» پیش از این جایزه سینه‌پلاس جشنواره بلفور فرانسه و تقدیرنامه هیأت داوران جشنواره بمبئی را دریافت کرده بود.
در این فیلم سحر دولتشاهی، ستاره پسیانی، رضا داوودنژاد، افسر اسدی، سولماز غنی، پانته‌آ مرزبانیان، نسیم میرزاده و علیرضا معتمدی بازی می‌کنند و عرضه و پخش جهانی آن را محمد اطبایی (مستقل‌های ایرانی) بر عهده دارد.

«درجستجوی فریده» در رقابت اسکار

1692-35

آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار فهرست ۱۵۹ اثر مستند واجد شرایط رقابت در شاخه بهترین مستند اسکار ۲۰۲۰ را اعلام کرد و مستند ایرانی «در جستجوی فریده» به کارگردانی آزاده موسوی و کوروش عطایی نیز یکی از آثاری است که می‌تواند در این شاخه رقابت کند، در حالی‌که این فیلم در بخش غیرانگلیسی‌زبان اسکار هم رقابت می‌کند.
این مستند پیش‌تر نیز به عنوان نماینده رسمی سینمای ایران در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی (خارجی) جوایز سینمایی اسکار انتخاب شده بود. فهرست کوتاه ۱۵ فیلم منتخب شاخه اسکار مستند ۲۰۲۰ در تاریخ ۱۶ دسامبر (۲۵ آذر ماه) اعلام می‌شود. نامزدهای نهایی اسکار روز ۱۳ ژانویه (۲۳ دی‌ماه) مشخص و مراسم اعطای جوایز نود و دومین دوره این رویداد سینمایی در تاریخ ۹ فوریه (بامداد دوشنبه ۲۱ بهمن) برگزار می‌شود.

تبریک سفارت فرانسه به مستندساز ایرانی
سفارت فرانسه در تهران با پست توئیتی در روز یکشنبه ۱۹ آبان (۱۰ نوامبر) فتح‌الله امیری، کارگردان مستندساز ایرانی، را به خاطر درخشش فیلمش با نام «درقلمرو دم عنکبوتی» در جشنواره «منیگوت» ستود.
سفارت فرانسه در این پست نوشت: «آفرین به فتح‌الله امیری برنده جایزه منیگوت به خاطر فیلم “درقلمرو دم عنکبوتی” که به تنوع زیستی باورنکردنی ایران می‌پردازد! ‌‌