1699-39

شهلا ریاحی درگذشت

1699-38

شهلا ریاحی، هنرپیشه تئاتر، سینما، تلویزیون و اولین کارگردان زن ایران در سن نودوسه‌سالگی در بیمارستانی در تهران درگذشت.
منوچهر ریاحی فرزند این هنرمند در گفت وگو با خبرنگاران از درگذشت وی شامگاه سه‌شنبه، دهم دی خبر داد.
شهلا ریاحی با اسم اصلی قدرت‌زمان وفادوست در ۱۷ بهمن ۱۳۰۵ در تهران به دنیا آمد. او تحصیلات خود را تا مقطع سیکل ادامه داد و در ۱۷سالگی، بنا به خواست و راهنمایی همسرش اسماعیل ریاحی به صحنه تئاتر تهران راه یافت.
در نخستین بازی‌اش که برگرفته از نمایشنامه‌ای با عنوان سیاست هارون‌الرشید بود، نقش اول را به‌ گونه‌ای ایفا کرد که با استقبال بسیاری مواجه شد و بازی در این اثر باعث شد بعدها به‌عنوان یک بازیگر سرشناس موردتوجه قرار گیرد. او سینمای حرفه‌ای را سال ۱۳۳۰ با فیلم خواب‌های طلایی به کارگردانی معزالدیوان فکری تجربه کرد. ریاحی سال ۱۳۳۵ فیلم مرجان را کارگردانی کرد و به این ترتیب نام اولین زن کارگردان سینمای ایران را به خود اختصاص داد.
وی گوینده رادیو و تلویزیون، مجری برنامه‌های کودک تلویزیون بود. شهلا ریاحی هنرپیشه صدا و دوبلور بود و فیلم‌های زیاد ایرانی و خارجی را دوبله کرد از جمله فیلم‌های معروفی چون دلیجان آتش و بربادرفته. وی در کنار بزرگانی همچون حسین عرفانی، منوچهر نوذری، احمد رسول زاده، ولی‌الله مؤمنی، نصرالله مدقالچی به کار دوبله پرداخت.
از این هنرمند عرصه نمایش، ۸ آذر ۱۳۹۴ و هم‌زمان با آغاز نمایش فیلم سینمایی شیفت شب به کارگردانی نیکی کریمی به‌عنوان نخستین کارگردان زن سینما تجلیل شد. شهلا ریاحی در حدود ۷۰ فیلم سینمایی نقش‌آفرینی کرد. از آثار ماندگار وی می‌توان دلشدگان، گلنار، مرگ پلنگ، چشم عقاب، فرار از جهنم، تحفه هند، رویای نیمه‌شب تابستان و بچه‌های طلاق را نام برد.

گروهی از هنرمندان و نویسندگان خواستار لغو
برنامه های دو هنرمند ایتالیایی در فجر شدند

1699-34

هفته قبل گروهی از هنرمندان و نویسندگان ایرانی طی نامه ای به دو هنرمند ایتالیایی رومئو کاستالوچی و بوجینو باربا خواستار لغو اجرای نمایشنامه هایشان در جشنواره تیاتر فجر شدند.
این عده با اشاره به حوادث اخیر در ایران، به هنرمندان خارجی توصیه کرده اند که وسیله پوشاندن این رویدادها نباشند و بدانند که فستیوال فجر به مردم ایران تعلق ندارد و بجای آن از مردم و قربانیان این کشتارها حمایت نمایند.
نام هایی که دراین نامه آمده اند: سوسن فرخ نیا، پرویز صیاد، نیلوفربیضایی، ناصر رحمانی نژاد، اسماعیل خوئی، فرج سرکوهی، نسیم خاکسار، ناصر زراعتی، فریدون تنکابنی، اکبرمعصوم بیگی، منوچهر دقتی، اسد سیف، قاضی ربیحاوی.

شهاب حسینی خواستار رفع ممنوعیت
حضور بهروز وثوقی در سینمای ایران شد

1699-35

شهاب حسینی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «طی سال‌هایی که بنده کوچک در سینمای ایران فعالیت داشتم و عمر آن بیش از بیست سال است، از کلیت نظام سینمایی کشورم هیچ گونه انتظار خاصی نداشته‌ام و تا به حال در هیچ زمینه ای مطالبه ای نداشتم. اما حال دارم.» او در ادامه نوشته است: «رفع ممنوعیت حضور بهروز وثوقی را بر پرده سینما ایران عمیقا خواستارم. چراکه از وقتی افتخار حضور در کنار ایشان و آشنایی با مرام و تفکرات ایشان را پیدا کردم، ایشان را به مراتب انسانی بزرگ‌تر از آنچه بر پرده سینما از او می‌شناختم، یافتم.» این بازیگر در ادامه پست خود نوشته است: «حال این مهم با فیلم محسن امیریوسفی، آشغال‌های دوست داشتنی اصل، که سال‌هاست در جریان اصل بودن آن هستم، در دسترس است. از مسئولان تصمیم‌گیرنده انتظار دارم این مهم را جامه عمل بپوشانند.»

رفع ممنوعیت حضور بازیگران
قبل از انقلاب در سینمای ایران

رئیس قبلی سازمان سینمایی و مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد در ایران، در نامه ای به وزیر فرهنگ و ارشاد تاکید کرده هیچ محدودیتی برای فعالیت بازیگران پیش از انقلاب درسینما به صرف سوابق سینمایی شان وجود ندارد و همه بازیگران قبل از انقلاب می توانند فعالیت خود را دنبال کنند.
طبق نوشته تابناک، پس از آنکه اخیرا خبرهایی درباره حضور بهروز وثوقی بازیگر برجسته سینما در فیلم «آشغال های دوست داشتنی اصل» محسن امیریوسفی در نامه ای به رئیس سازمان سینمایی درباره مشروعیت بازی بهروز وثوقی در این فیلم، استفاده کرده و در نامه رئیس پیشین سازمان سینمایی و مشاور وزارت فرهنگ صادر شده هیچ بازیگر قبل از انقلاب محدودیتی ندارد.
از دیدگاه حقوقی اگرسینماگری سراغ این بازیگران برود و نقش فیلم خود را به آنها بسپارد، اگر زمان صدور پروانه نمایش مشکلی پیش آید، صاحبان فیلم می توانند از وزارت فرهنگ و ارشاد شکایت کنند.

«جدایی نادر از سیمین» اصغر فرهادی
در لیست 100 فیلم برگزیده یک دهه

1699-36

در حالی سال ۲۰۱۹ به پایان رسید که انتشار فهرست بهترین‌ فیلم‌های دهه از سوی منتقدان سینمایی، نشان داد فیلم «جدایی نادر از سیمین A Separation» اصفر فرهادی از جایگاهی خاص در سینمای جهان برخوردار بوده است.
به نقل از سن فرانسیسکو اگزماینر، یکی از آخرین فهرست‌های برترین فیلم‌های دهه مربوط به منتقدان سایت سن‌فرانسیسکو اگزماینر است که در فهرست ۱۰ فیلم برتر دهه، فیلم «جدایی» اصغر فرهادی را در مکان هفتم جای داد. اما این تنها فهرستی نبود که «جدایی» در آن جای گرفت و جا دارد فهرست‌های دیگر هم بررسی شود:
منتقدان شلف این فیلم را در میان ۱۰۰ فیلم منتخب دهه جای دادند. منتقدان کنز ۵، «جدایی» را یکی از ۲۵ فیلم برتر دهه معرفی کردند و در حالی که «انگل» را در ردیف سیزدهم نشاندند، «مهتابMoonshine » برنده اسکار را در ردیف دهم قرار دادند، به «جدایی» مکان ششم تعلق گرفت. برترین فیلم این منتقدان «شبکه اجتماعی» دیوید فینچر شد.
در میان منتقدان سیتی پیجز، کیت هریس این فیلم را در میان برترین‌های دهه، فیلم دوم سال ۲۰۱۱ خواند.رولینگ استونز، اساپ لند، واچر، ایندی وایر و سانفرانسیسکو کرونیکل این فیلم را در رتبه های بالا قرار داده اند. از نظر منتقدان لس‌آنجلس تایمز نیز «جدایی» یکی از ۱۰ فیلم برتر دهه شد.

3 عضو کانون نویسندگان ایران
هرکدام به 6 سال زندان محکوم شدند

1699-37

هفته قبل کانون نویسندگان ایران اعلام کرد 3 عضو کانون: رضا خندان مهابادی، بکتاش آبتین- کیوان بازن هرکدام به 6 ماه زندان محکوم شدند.
اتهام این نویسندگان عضویت در قانون نویسندگان، انتشار خبرنامه داخلی قانون، آماده کردن کتاب پژوهشی درباره تاریخ 50 ساله کانون، حضور برمزار جان باختگان قتل های سیاسی و زنجیره ای جعفر پوینده، محمد مختاری و حضور در مراسم سالگرد احمد شاملو اعلام شده است.