1497-39

عباس کیا رستمی و سمیرا مخملباف
در لیست بهترین کارگردانان جهان در گاردین

1497-40

روزنامه گاردین اخیرا لیستی از 40 کارگردان منتخب تاریخ سینما منتشر کرده که عباس کیا رستمی در مقام ششم این لیست قرار دارد و سمیرا مخملباف در ردیف 36.
قبل از کیا رستمی نام های دیوید لینچ- مارتین اسکورسیزی- جوئل واتان کوئن- استیون سودربرگ – ترنس مالیک دیده میشوند و بعد از کیا رستمی نام های بزرگ دیگری دیده میشوند چون:
ارول موریس، دیوید کرونبرگ، ترنس دیویس، کوئینتن تارانتینو، سای مینگ سیانگ، اسپایک جونز، انگ لی، مایکل مور، دیوید اوراس، سمیرا مخملباف، دیوید فینچر

تندیس زرین مرشدان به شهرام ناظری و سالار عقیلی

1497-41

1497-42

مراسم ششمین جشنواره مرشدان برتر ایران، با تجلیل از شهرام ناظری و سالار عقیلی دو خواننده برجسته برگزار شد.
به سالار عقیلی بدلیل اجرایش در رقابت های کشتی جام تختی که سمفونی تختی را با ارکستر سمفونیک تهران اجرا نمود از سوی مهندس کیومرث هاشمی رئیس کمیته ملی المپیک و عباس شیرخدا چهره ماندگار مرشدی تندیس طلایی اهدا شد.
وشهرام ناظری که اینروزها بعنوان شوالیه آواز ایرانی شهرت دارد هم صاحب تندیس زرین گردید.

گلشیفته فراهانی در نقش همسر آنتونیو بندراس

1497-50

«گلشیفته فراهانی» در ادامه فعالیت های خود در سینمای جهانی، اخیرا در فیلم تازه ای با آنتونیو بندراس همبازی و نقش همسر او را بازی میکند.
این فیلم آلتامیرا نام دارد، که هیو هادسن کارگردان با سابقه انگلیسی تبار، آنرا کارگردانی کرده است.
فیلم قصه یک باستان شناس و دخترش ماریاست، که نقاشی های غار آلتامیرا را کشف می کنند.

پرستویی جایزه خود را به بزرگان سینما تقدیم کرد

1497-43

پرویز پرستویی بخاطر بازی در فیلم «بادیگارد» ساخته ابراهیم حاتمی کیا، جایزه بهترین بازیگر را که سیمرغ طلایی بود دریافت کرد. ولی زمان دریافت جایزه گفت اجازه بدهید من این جایزه را به 5 استاد مسلم سینما تقدیم کنم.
پرستویی به عزت الله انتظامی، جمشید مشایخی، علی نصیریان، محمد علی کشاورز و داود رشیدی که در سالن حضور داشتند اشاره کرد و گفت این 5 پیش کسوت، برگردن سینمای ما حق دارند.

درکنسرت هنگامه اخوان مردها را راه ندادند

1497-44

هنگامه اخوان به مناسبت جشنواره فجر در ایران، دو کنسرت برگزار کرد، که فقط خانم ها اجازه ورود به سالن را داشتند و اصرار مردها برای حضور در این برنامه به جایی نرسید.
هنگامه اخوان با گروه ارکستر صبا، که همگی خانم هستند، مرتب در شهرهای مختلف ایران بروی صحنه میرود و فقط برای خانم ها می خواند.
هنگامه با اجرای آهنگ مرغ سحر چنان شوری بپا کرد که خانم های حاضر در سالن بپا خاسته و 10 دقیقه برایش کف زدند.

انتشار کتابی درباره آثار نادر نادرپور

1497-45

کتاب پژوهشی «مرمر شعر» (صور خیال در اشعار نادر نادرپور) به قلم زینب کرمانی نژاد در ایران منتشر شد.
این کتاب که در 3 فصل آثار این شاعر را از جنبه صورخیال مورد بررسی قرار داده، از سوی انتشارات تیرگان به بازار آمده است. محقق در فصل اول، به زندگی و شعر نادرپور پرداخته و بررسی مجموعه های شعرش موضوع فصل دوم کتاب است.
کرمانی نژاد در فصل سوم درباره صور خیال و انواع آن، تخیل، تشبیه و استعاره صحبت کرده است. در کنار هریک از انواع صور خیال از سروده های نادرپور نمونه هایی به عنوان شاهد مثال آورده و درباره هر یک توضیحاتی داده است.
نادر نادرپور در 18 فوریه سال 2000 در لس آنجلس درگذشت و آثاری چون: گیاه و سنگ، نه، آتش، از آسمان تا ریسمان و سرمه خورشید منتشر کرده است.

جایزه ی چهل هزار یوروئی به دو کارگردان و
تهیه کننده ایرانی در فستیوال فیلم روتردام هلند

1497-46

1497-47

فیلم «رویاهای رادیوئی» ساخته ی بابک جلالی فیلمساز ایرانی مقیم بریتانیا برنده ی جایزه ی «ببر» جشنواره بین المللی فیلم روتردام در هلند شد.
داستان فیلم درباره ی یک نویسنده ی ایرانی است با بازی هنرمند پرآوازه «محسن نامجو» که تلاش می کند گروه راک «کابل دریمز و متالیکا» را برای یک اجرای مشترک در برنامه ای رادیویی گردهم آورد…
علاوه بر محسن نامجو خواننده و آهنگساز اعضای گروه «کابل دریمز» یکی از مشهورترین گروه های راک افغانستان و همچنین «لارس اولریک» درامر ود یکی از بنیانگذاران گروه متالیکا هم در فیلم شرکت دارند.
هیئت داوران جشنواره روتردام دلیل اعطای جایزه به فیلم «رویاهای رادیوئی» را «نگاه طنزآمیزو ظریف، به آوارگی و بیگانگی گروهی از آدمهای جا نیفتاده در یک فرهنگ خارجی» عنوان کرده است. این فیلم یکی از هشت نامزد جایزه جشنواره روتردام بود که به فیلمسازان رو به رشد و کمتر شناخته شده اختصاص دارد.
بابک جلالی کارگردان و «مرجانه مقیمی» تهیه کننده فیلم به طور مشترک برنده این جایزه 40 هزار یوروئی شدند. رویاهای رادیویی، دومین فیلم بابک جلالی است که در سال 2009 در جشنواره فیلم لوکارنو شرکت داشت.

محمدرضا گلزار، بازیگر ایرانی
درخانه شاهرخ خان بازیگر هندی

1497-48

محمدرضا گلزار بازیگر محبوب سینمای ایران، که اینروزها بخاطر بازی در فیلم «سلام بمبئی» در هند بسر می برد و با بازیگران مشهور هند همبازی است، هفته قبل به دعوت شاهرخ خان گران ترین بازیگر هندی، به خانه اش رفت و حدود 4 ساعت درباره سینمای ایران وهند و همچنین امکان همبازی شدن با هم حرف زدند.
گلزار در فیلم تازه خود با آمیتاب باچان از نامداران قدیمی سینمای هند همبازی است و نشریات هندی نوشتند اگر گلزار با شاهرخ خان همبازی شود، به یک ستاره روز سینمای هند مبدل می شود. در آخرین لحظات هم مطلع شدیم بنیامین خواننده محبوب جوانان نیز به این پروژه دعوت شده و اعلام همکاری نموده است.

حمید ایزدپناه پژوهشگر بزرگ فرهنگ و تاریخ لرستان درگذشت

1497-49

حمید ایزدپناه، شاعر، نویسنده و پژوهشگر که نخستین مدیرکل فرهنگ و هنر لرستان در سالهای 40 و 50 خورشیدی در 72 سالگی در پاریس درگذشت با این وصیت که پیکرش را در خرم آباد به خاک بسپارند.
ایزدپناه نقشی فراگیر در حفظ و حراست و احیاء گنجینه ی فرهنگی و تاریخی لرستان که سرزمینی سرشار از جلوه ها و میراث های ارجمند فرهنگی است ایفا کرد اما کارشناسان وجه بارز کارنامه ی درخشان فعالیت های فرهنگی او را تالیف ده ها کتاب و رساله و مقاله در حوزه های مختلف باستان شناسی و فرهنگی دانسته اند که در شمار منابع و مآخذ یگانه ی قوم لراست برای نسل های آینده وپژوهشگران.
اما شاخص ترین خدمت او به لرستان (و ایران) به هنگام مدیریتش در اداره ی کل فرهنگ و هنر بازپس گیری قلعه ی فلک الافلاک (تبعیدگاه زندانیان بعد از 28مرداد 32) از ارتش و تبدیل آن به یک موزه ی ارزشمند فرهنگی است.