1514-59

دیکاپریو در نقش مولانا
و رابرت داونی جونیور در نقش شمس

1514-60

دو چهره ی محبوب و پولساز سینما، لیوناردو دیکاپریو و رابرت داونی جونیور، در فیلمی از قصه زندگی مولانا جلال الدین رومی شاعرایرانی در قرن سیزدهم بازی میکنند.
بدنبال ترجمه اشعار رومی به انگلیسی که در لیست پرفروش ترین کتاب ها قرار گرفت و بدنبال توجه خاص هالیوود برای ساختن فیلم رومی، در پشت پرده برسر اینکه براستی رومی به کدام سرزمین یعنی ایران و ترکیه تعلق دارد، توافق هایی بعمل آمد و اخیرا دیوید فرانزونی سناریوی آنرا نوشته و برای تدارکات آن به ترکیه سفر کرده است.
نکته مهم اینکه اخیرا از جانب گروهی از رومی شناسان، مقامات فرهنگی ایران و ترکیه، حتی افغانستان به تهیه این فیلم اعتراض کرده اند، ولی بنظر میرسد همه مقدمات تهیه فیلم برای سال 2017 آماده شده و چون در ایران امکان ساخت فیلم وجود ندارد، ترکیه را برگزیده اند.در تصویر بالا شهاب جعفرنژاد، دیکاپریو را در شکل و شمایل مولانا بسیار هنرمندانه تصویرسازی کرده است.

پرویز صبری کارگردان سینما
فلج در گوشه آسایشگاه

1514-61

بابک صبری پسر پرویز صبری کارگردان با سابقه سینما، این هفته فریاد برآورد که پدرش 5 ماه قبل بدنبال یک تصادف دچار فلج مغزی شده و بعد از مدتها بستری بودن در بیمارستان، به یک آسایشگاه در شرایط اسفباری در حوالی شهریار انتقال یافت و تا این لحظه هیچیک از مسئولان سینمای ایران و حتی هنرمندان سینما، یکبار هم به عیادت او نرفته اند.
صبری با آثار ماندنی چون عیالوار، شنگول و منگول حق برسر سینمای ایران دارد.
بابک می گوید چند ماه پیش به خانه سینما مراجعه کردم و درخواست کمک کردم. ولی آنها نه تنها اعتنایی نکردند بلکه برای انجام بیمه تکمیلی اش هم جواب رد دادند. اینروزها تنها درآمد پدرم حقوق اندک بازنشستگی وزارت ارشاد است.

پردیس افکاری:
بازیگرانی که به پارتی شبانه نروند بیکار می شوند

1514-62

پردیس افکاری ستاره سینما و تلویزیون می گوید با توجه به جوی که حاکم بر سینما و تلویزیون است، بسیاری از ستارگان دچار بیکاری و شرایط ناهنجار مالی میشوند.
وی گفت افرادی چون من که باندی ندارند و در مهمانی های شبانه دست اندرکاران شرکت ندارند، جای کار هم ندارند. اینروزها هر کس پولی به جیب دارد تهیه کننده میشود و توقع دارند ستاره ها در پارتی های شبانه شان شرکت کنند!.

دریک برنامه تلویزیونی، مادر و پسری
بعد از 36 سال همدیگر را پیدا کردند

1514-63

1514-64

دربرنامه تلویزیونی ماه عسل در ایران، یک مادر و پسر بعد از 36 سال دوری، همدیگر را دیدند این مادر از عراق به ایران می آید و به همراه خانواده در مازندران در 14 سالگی ازدواج می کند و صاحب فرزندی بنام امید میشود ولی این زندگی بعد از چند سال از هم می پاشد و امید به پدر سپرده میشود و دیگر هیچ دیداری میان مادر و پسر رخ نمی دهد.
بعد از 2 سال به مادر خبر میدهند که امید در یک تصادف جان باخته، ولی مادر همچنان امید به زنده بودن فرزند خود داشته، ولی در نهایت نا امیدی از مازندران به کرمان میرود و در آنجا با خانواده خودکه از عراق آمده بودند می آمیزد و در همانجا ازدواج می کند و در سال 1997 به عراق بر می گردند و شوهرش می فهمد که امید زنده است و برای یافتن او به ایران سفر میکند و سرانجام امید را پیدا می کند و هفته قبل در برنامه ماه عسل امید در برابر مادر زانو میزند و دست او را می بوسد.

فستیوال فیلم و برنامه های فرهنگی ایران
در سینما تک دانمارک

1514-65

1514-66

سینما تک موسسه ی فیلم دانمارک در ماه ژوئن برنامه ی گسترده ای در بزرگداشت سینمای ایران برگزار خواهد کرد وآثار برجسته ای از تاریخ سینمای ایران به شرح زیر به نمایش درخواهد آمد: خشت و آینه، خانه سیاه است، رگبار، باشو غریبه ی کوچک، هامون و کلوزآپ، درباره ی دلیل تمرکز روی دوره ی 1960 تا 1990 از تاریخ سینمای ایران «راسموس برندستروپ» برنامه ریز سینما تک فیلم دانمارک و مدیر برگزارکننده ی فستیوال به بی بی سی فارسی گفته است:«شاید ساده ترین جوابش این باشد که برنامه های فرهنگی وسخنرانی ها درباره ی سینمای ایران به موازات نمایش این فیلم ها در سینما تک جریان خواهد داشت، سینما، رسانه ای جدا افتاده نیست برای همین ما برنامه هایی برای آشنایی بیشتر با میراث ادبی فروغ فرخزاد در کنار «خانه سیاه است» و غلامحسین ساعدی در کنار نمایش فیلم «گاو» مهرجویی برگزار می کنیم همچنین در کنار آنها برای شناخت بیشتر فضای فرهنگی پیش از انقلاب برنامه هایی هم درباره ی موسیقی و فرهنگ شهری داریم.

ترانه سرای معروف در بیمارستان

1514-67

محمدعلی شیرازی شاعر و ترانه سرای معروف به علت بیماری ریوی و گوارشی در بیمارستان بستری شد.
او از پیش از انقلاب برای خواننده هائی چون داریوش (زندونی) عارف (سلطان قلب ها و دیوانه بی آزار) ابی (شکار) پوران (دخترکولی) ویگن (چرا نمی رقصی، به سوی آشیان و شب غم) عهدیه (نامه و لالایی) گوگوش (دریای انتظار و نازتو بنازم)
این ترانه سرای شیرازی بعد از انقلاب، نیز برای محمد اصفهانی، امیر تاجیک، مسعود خادم، قاسم افشار، فریدون بیگدلی ترانه ساخته است.

شاهنامه به نثر درصد هزار کلمه در شکل فشرده

1514-68

سهراب چمن آرا بنا به گفته ی خود:«محتوای اصلی شاهنامه را درصدهزار کلمه به شکل فشرده در کتاب تالیف خود عرضه داشته است تا نسل جوان و به ویژه جوانان ایرانی خارج از کشور [نه فقط ایرانی ها که افراد ملل و نحل دیگر هم با زبان فارسی سخن میگویند و می خوانند] از اصل وعصاره ی پیام فردوسی آگاه شوند و یا حداقل بدانند که موضوع چیست و متوجه ی عظمت شاهکار فردوسی بشوند.
بنابراین هر کاری انجام بگیرد که شور خواندن شاهنامه و آگاهی از محتوای آن را در ما برانگیزد خدمتی کارساز انجام گرفته است و کار آقای چمن آرا از اینگونه است. مولف درباره ی سه بخش اصلی شاهنامه توضیحات سودمندی در اختیار می گذارد. او همچنین کار ایرج گلسرخی موسیقیدان و آهنگساز که شور ایرانخواهی او نیز به تالیف روایتی از شاهنامه در800 صفحه به نثر را دنبال کرده با این تفاوت که مولف این روایت را به شکل فشرده انجام داده با اطلاعاتی درباره ی فردوسی و چگونگی سرایش این حماسه ی بزرگ.
شرکت کتاب را باید در انتخاب و چاپ این کتاب مفید تحسین کرد.

نوجوان نابغه ی 12 ساله،
در رشته ی «فن آوری بیومدیکال د انشگاه»

1514-69

یک نوجوان 12 ساله ی کالیفرنیایی که موفق به دریافت سه پایان نامه ی تحصیلی از سه کالج شده است ماجرای شگفت انگیزی دارد اووقتی 7 ساله بود به یک کالج منطقه ای رفت که مسئولان کالج باور نمی کردند که او بتواند از عهده ی تحصیل در کالج برآید تا سرانجام به او اجازه دادند که با همراهی مادرش در کلاسهای درس حضور یابد نبوع این نوجوان « تنیشک آبراهام» راه او را به ورود دانشگاه گشود و او رشته ی فناوری بیومدیکال (مهندس پزشکی) را انتخاب کرده است و مایل است در 18 سالگی که مدرک کارشناسی اش را دریافت کند در مقطع دکترا به تحصیل ادامه دهد.