1518-25

3 فیلم کوتاه ایرانی در 3 جشنواره

1518-26

سه فیلم «ماهی»، «برگهای پائیزی» «یک هیچ» ساخته سامان حسین پور در ششمین جشنواره فیلم کودک آرژانتین شرکت کردند. جشنواره ای که از 19 تا 23 جولای برپا میشود.
فیلم «ماهی» به نوزدهمین جشنواره جهانی «ماین» در امریکا راه یافت و «برگهای پائیزی» در جشنواره ماریک گرجستان کاندیدای 4 جایزه شد که شامل بهترین کارگردانی، بهترین فیلمبرداری، بهترین صدا و بهترین فیلم است. اینک 6 فیلم کوتاه دیگر هم آماده میشوند تا به جشنواره های دیگر ارائه گردد.
همزمان فیلم سینمایی «لانتوری» از ایران، در جشنواره کارلووی واری چکسلواکی شرکت کرد و مورد استقبال قرار گرفت. و کارگردان و بازیگر فیلم نیز به سئوالات حاضرین جواب دادند و خصوصا درباره فاجعه اسیدپاشی در ایران توضیحات کاملی دادند.

استفاده از سرود ای ایران در فیلم دراکولا
توهین به استاد شجریان بود

1518-27

هفته قبل حرفهایی درباره حذف آهنگ و ترانه ملی ای ایران با صدای استاد شجریان در فیلم کمدی دراکولا ساخته رضاعطاران بود و عده ای گفتند چون آهنگ «زیبا»ی استاد در تلویزیون پخش شد، جلوی این سرود را گرفتند.
این هفته روابط عمومی سازمان سینمایی اعلام کرد: شورای پروانه نمایش به دلیل استفاده بسیار نامناسب از این ترانه ملی و در جهت حفظ کرامت موسیقی ملی، این نحوه برخورد را شایسته استاد شجریان و سیمای ایران نمی داند.
شورا با توجه به اینکه در سکانسی از فیلم دراکولا، ترانه «ایران ای سرای امید» شجریان استفاده شده بود که چند معتاد در حال تریاک کشیدن، چرت زدن و پس از آن ورزش و تلاش برای ترک کردن بودند، این استفاده نابجا را توهین به استاد شجریان دانست.

درگذشت بهمن زرین پور

1518-28

بهمن زرین پور بازیگر با سابقه سینما و تلویزیون، هفته قبل به دنبال بیماری شدید ریوی در بیمارستانی در تهران درگذشت.
زرین پور که ابتدا با برنامه های رادیویی، سپس بازی در سریال صمد و دایی جان ناپلئون به شهرت رسید، بعد از انقلاب در خیلی از سریال ها، فیلم ازجمله فیلم ستارخان ساخته علی حاتمی و حکایت عاشقی، پاداش و دختری با کفش های کتانی بازی کرد. زرین پور متولد 1320 کرمانشاه بود. که بعدها با یک ستاره سینما بنام مینا جعفرزاده ازدواج کرد.
زرین پور اخیرا دچار ناراحتی ریه شده و بعد از تشخیص سرطان تحت عمل قرار گرفت ولی پزشکان در هفته های اخیر از او قطع امید کرده بودند.
زرین پور سریال های گالش های مادر بزرگ، عطر گل یاس و آوای خفته را نویسندگی و کارگردانی کرد.

ملکه رنجبر ستاره قدیمی در دهه 90

1518-29

ملکه رنجبر ستاره قدیمی سینما و تلویزیون و تئاتر، که در سالهای 90 زندگی خود به سر می برد به دنبال شایعه درگذشت اش گفت بخدا هنوز حال و روزم خوب است.
رنجبر گفت تعجب نکنید اگر بگویم در سالهای اخیر بیشتر جوانها از من دیدار وعیادت کرده اند و من چون برایم راه رفتن دیگر مشکل شده با کمک پرستارم رفت و آمد می کنم ولی خیلی دلم می خواهد به میان مردم بروم بیایم و آنها را به آغوش بکشم.
ملکه رنجبر از سالهای 1320 تا 1340 از ستارگان پرکار و محبوب بود.

چکناواریان بعد از جراحی رو به بهبودی است

1518-30

لوریس چکناواریان رهبر ارکستر و آهنگساز برجسته، که از چندی پیش به دلیل درد شدید در قفسه سینه به بیمارستان انتقال یافته بود، با جراحی و بازکردن چند رگ قلب اش، اینروزها دوره نقاهت را می گذراند.
چکناواریان گفت 85 درصد رگهای قلبم گرفته بود ولی با یاری خداوند و دعای خیر مردم، از خطر گذشتم. چکناواریان متولد 1316 بروجرد، تا امروز رهبری ارکسترهای بزرگ بین المللی را در امریکا، انگلیس، اتریش، کانادا، فنلاند، ارمنستان و تایلند به عهده داشته است.
آثار چکناواریان توسط ارکستر سمفونیک های لندن، هلسینکی، تهران، نیویورک و ارکستر فیلارمونیک های مختلف اجرا شده است.

دعوت پسران کیارستمی
از شخصیت های هنری و سینمایی فرانسه

1518-31

1518-32

احمد و بهمن کیارستمی پسران زنده یاد عباس کیارستمی از تعدادی از شخصیت های هنری و سینمایی فرانسه دعوت کردند تا در مراسم رسمی بزرگداشت این فیلمساز بزرگ ایرانی در خانه شعر پاریس شرکت کنند.
این مراسم با شکوه خاصی با حضورخانواده کیارستمی و حضور شخصیت هایی چون: ژیل ژاکوب مدیر سابق جشنواره کن، ژان کلود کاریر فیلمنامه نویس فرانسوی، پیر ریسیان و تعداد زیادی از منتقدین و نویسندگان فرانسوی و اروپایی شرکت داشتند و بسیاری از آنها به نیکی و احترام از کیا رستمی سخن گفتند.
بیش از صد نفر از شخصیت های برجسته دیگر از اینکه بدلیل سفر، بیماری و گرفتاری امکان حضور نیافتند، پیام هایشان را ارسال داشتند. در تصویر زیر دوستداران کیارستمی در پاریس تصاویر او را بیاد او در رود سن در پاریس جاری می سازند