1525-20

داود رشیدی بازیگر قدیمی سینما،
تئاتر و تلویزیون درگذشت

1525-21

1525-22

1525-23

داود رشیدی بازیگر سرشناس سینما، تیاتر و تلویزیون، جمعه گذشته به دلیل ایست قلبی در سن 83 سالگی در تهران درگذشت، در حالیکه در سالهای اخیر دچار بیماری آلزایمر شده بود.
داوود رشیدی در سال ۱۳۱۲ در تهران متولد شد. وی از خاندان حایری مازندرانی دارای اصالت بابلی است. پدر او عبدالامیر رشیدی حائری دیپلمات بود و در چند کشور سفیر نیز شد. پدربزرگش علامه ابن‌الشیخ حائری از مشروطه خواهان و جدش زین‌العابدین حائری مازندرانی از مراجع تقلید عصر قاجار است.
او اولین بار، زمانی که هفت ساله بود توسط دختر عمه‌اش دکتر طوسی حایری به عبدالحسین نوشین برای بازی در نمایشِ مردم معرفی شد.
داود رشیدی تحصیلات دبیرستانی خود را در ترکیه و پاریس طی کرد و فارغ‌التحصیل کنسرواتوار ژنو در رشته کارگردانی و بازیگری تئاتر از ژنو بود. و سرانجام لیسانس حقوق سیاسی خود را از دانشگاه ژنو دریافت نمود.
رشیدی چند سال در اداره تئاتر فعال بود، بعد بعنوان مدیر گروه نمایش و سرگرمی تلویزیون ملی دعوت به کار شد و مدتی مدیرشبکه دوم بود.

1525-24

1525-25

در فیلم کندو، رشیدی در نقش «آقا حسینی» با بهروز وثوقی در سال ۱۳۵۴ بازی کرد و اوج بازیگری او در سینمای پیش از انقلاب بشمار می‌رود. وی «کندو» را از موفق‌ترین فیلم‌هایش دانسته و گفته بود که حتی الان بچه‌های نوجوان هم به من «آقا حسینی» می‌گویند.
مشهورترین نقشی که از او از آن سال‌ها در خاطره مردم مانده است، مفتش شش انگشتی سریال هزاردستان، به کارگردانی علی حاتمی بود. در سال ۱۳۷۰ او پیروزی شیکاگو را در تئاتر شهر تهران به روی صحنه برد که به پرفروش‌ترین تئاتر ایران پس از انقلاب تبدیل شد. نمایشنامه های معروفی که رشیدی در آنها نقش داشت ریچارد سوم، درانتظار گودو، پیروزی در شیکاگو و منهای دو بود و فیلم های معروف اش: شیلات، کمال الملک، گلهای داودی، ملاقات با طوطی و زمهریر بود.
آوای فاخته، گل پامچال، تنهاترین سردار، ولایت عشق، مختارنامه و کلاه پهلوی از دیگر کارهای تلویزیونی مشهور او در سال‌های گذشته بوده است.
در سال ۱۳۹۱ نشان درجه یک فرهنگ و هنر ایران از سوی ریاست جمهوری ایران به آقای رشیدی اعطا شد.
مهمترین ویژگی او فن بیانش بود که کلمات را با دقت خاصی و خیلی شمرده به زبان می‌آورد.
همکار ما مرتضی فرزانه در سفرش به ایران به دیدار داود رشیدی به بهانه جشن تولدش رفت، که تصاویرش را چند هفته قبل در مجله شاهد بودید. مراسمی که احترام برومند همسرش و لیلی دخترش برپا ساخته بودند.
علی نصیریان در واکنش به درگذشتِ وی گفت: پاره‌ای از تن ما جدا شد. این اتفاق بسیار مرا ناراحت کرده است. پرویز پرستویی نیز وی را یکی از پنج‌تنِ سینمای ایران خواند و این رخداد را به عزت‌الله انتظامی، علی نصیریان، جمشید مشایخی، و محمدعلی کشاورز تسلیت گفت. پیکر او قرار است روز یکشنبه از مقابل تالار وحدت به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا بدرقه شود.

کنسرت باران عشـق ناصـرچشـم آذر
به یاد کیارستمی و ایرج قادری اجرا شد
چشم آذر به احترام محمد حیدری، قطعه سوغاتی را اجرا کرد

1525-26

1525-27

1525-28

کنسرت ناصر چشم آذر موزیسین برجسته به یاد عباس کیارستمی، ایرج قادری و رسول ملاقلی پور اجرا شد.
این کنسرت بزرگ به رهبری ناصر چشم آذر در سوم شهریورماه در تالار وحدت با اجرای قطعاتی از موسیقی فیلم کیارستمی، فیلم تاراج به کارگردانی ایرج قادری، و موسیقی فیلم «قارچ سمی» به کارگردانی ملاقلی پور، قصه های مجید به کارگردانی کیومرث پوراحمد و ریمیکس فیلم های: هامون، خواب و بیدار، اجاره نشین ها همراه بود که درواقع بزرگداشت این چهره های سرشناس بود. ناصر چشم آذر بعد از اجرای قطعه های «باران عشق» انتظار، شور عشق، کمی مکث کرد تا اینکه یکی از نوازنده ها گفت در این نشست باید گلچین پخش می شد سپس کلیپی با صدای زنده یاد کیارستمی پخش شد و تصاویری از یک فیلم این هنرمند که موسیقی متن آن را ناصر چشم آذر ساخته بود با تشویق حاضران همراه شد.
چشم آذر ضمن قدردانی، از درگذشت محمد حیدری آهنگساز نامدار ابراز تاسف نموده و قطعه سوغاتی او را اجرا کرد.
چشم آذر سپس آهنگهای بدون کلام باران شادی و رنگ آذری (کین تشکا) را اجرا کرد و آنگاه مانی رهنما، ترانه های هجرت، زائر، خلوت و خدای آسمونها را خواند.

با وجود گروهی مخالف، کنسرت شهرام ناظری
و حافظ ناظری در یزد برگزار شد

1525-29

کنسرت بزرگ شهرام ناظری خواننده برجسته موسیقی کلاسیک و حافظ ناظری خواننده متفاوت و نوگرا، پنجشنبه گذشته در مرکز شهرستان تفت در استان یزد، برگزار شد.
این کنسرت که تحت شرایط امنیتی شدید و درحالیکه عده ای مصرا قصد لغو آنرا داشتند اجرا شد. حدود 5 هزار نفر ازعلاقمندان موسیقی سنتی در سالن گرد آمدند تا شاهد اجرای پدر و پسر هنرمندی باشند که از مولانا و شاهنامه فردوسی می خواندند.
قبل از برگزاری کنسرت، عده ای با تجمع در مقابل سالن به نماز پرداختند و قصد بهم زدن کنسرت را داشتند اما با وجود فشار فراوان مردم و مخاطبان موسیقی بدون سانسور وارد شد و کنسرت به اجرا درآمد.
حافظ ناظری در اینستاگرام خود نوشت علیرغم این که بسیاری از دوستان دلسوزمان با توجه به تهدیدهای مکرر می خواستند ما را از اجرای این کنسرت منصرف کنند ولی ما همگی تسلیم این تهدیدها نشدیم، تهدیدهایی که تنها معنایش خیانت به هنر ومردم هنردوست کشورمان و شانه خالی کردن از وظیفه اصلی و مسئولیتی است که برای حفظ عدالت قداست هنر بردوش تمام هنرمندان این سرزمین است.

ازدواج ستاره سریال میوه ممنوعه

1525-30

هفته قبل شبنم فرشادجو بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون، با مرد مورد علاقه خود ازدواج کرد.
شبنم را دوستدارانش با سریال های پرطرفداری چون: میوه ممنوعه، شوخی کردم، شاهگوش می شناسند درحالیکه شبنم دارای تحصیلات عالیه در رشته های هنرهای نمایشی از دانشگاه تهران است و سابقه حضور در نمایش نامه های زیادی را که تعدادی اجرای تلویزیونی و سینمایی داشت، دارد.

اشکهای زری خوشکام در شب افتتاحیه فیلم دخترش

1525-31

1525-32

چندی پیش زری خوشکام ستاره قدیمی سینما و همسر علی حاتمی، در مراسم نمایش فیلم جدیدی به کارگردانی سهیل بیرقی با حضور دخترش لیلا حاتمی گریست.
زری خوشکام که خود روزگاری ستاره روز سینما بود، این بار به عنوان مادر یک ستاره در فرش قرمز ظاهر شده بود و کمترکسی او را می شناخت، چون همه برای انداختن عکس با لیلا هجوم می آوردند و زری خوشکام با دیدن موفقیت دخترش اشک می ریخت و از اینکه چند نفری نیز او را می شناختند خوشحال بود.