1532-76

مداح معروف داخل ایران:
مگر بهروز وثوقی چه گناهی کرده؟

1532-79

1532-78

غلام کویتی پور مداح معروف و پرطرفدار داخل ایران، در برنامه اینترنتی (35 آنلاین) گفت بهروز وثوقی بازیگر برجسته سینمای ایران چه گناهی کرده که باید پشت مرز ترکیه بایستد و پدر مریض اش را که درحال احتضار است ببیند و با او وداع کند؟
«35آنلاین» با اجرای فریدون جیرانی است که در برنامه جهل و پنجم خود میزبان غلام کویتی یکی از معروفترین چهره های موسیقی حماسی و تاریخی ایران بود.
کویتی پور در بخشی از حرفهای خود گفت: نگاه هنری مسئولان فرهنگی ما اساسا کور است. هنرمندان ما در هر عرصه ای که هستند اعجاز می کنند، روی سخن من با مسئولان است، 37 سال گذشته و باید چشم شان را باز کنند.
کویتی پور گفت بهروز وثوقی چه گناهی در حق هنر ایران کرده است که باید اینگونه پشت مرز با پدرش وداع کند و این حرف خیلی بد است که شما به یک پیش کسوت هنر بگوئید ببخشید ما برای راه دادن تان به سرزمین تان مشکل داریم.

مقدمات فیلم تازه فرهادی با شرکت
حاویرباردم و پنه لوپه کروز آماده شد

1532-80

اصغرفرهادی اخیرا در اسپانیا، همه مقدمات ساخت فیلم جدیدش را با شرکت دو بازیگر معروف سینما، حاویرباردم و پنه لوپه کروز، آماده کرده است.
الکساندر ماله گی از کمپانی «ممنتو فیلم» که فیلم های گذشته و فروشنده فرهادی را تهیه کرد به اتفاق پدرو المودوار کارگردان صاحب نام اسپانیایی و اگوستین المودوار و برادرش در کمپانی «ال دسئو» تهیه فیلم تازه فرهادی را به عهده گرفته اند.
به گفته تهیه کننده این فیلم، این اثر یک اثر روان شناختی در شکل و شمایل قصه های آگاتاکریستی است و از صحنه های پرهیجانی برخوردارمی باشد و طبق گفته تهیه کننده قرار است در پائیز امسال، فیلم در اسپانیا جلوی دوربین برود.

جایزه هیات داوران جشنواره سینمای حقیقت برای کیارستمی

1532-81

بخش مسابقه بین المللی، جشنواره سینما حقیقت، در سه گروه مستندهای کوتاه، نیمه بلند و بلند برگزار میشود و امسال جایزه ویژه هیئت داوران برای عباس کیارستمی فیلمسار برجسته و فقید در نظر گرفته شده است.
این جشنواره در تاریخ 14 تا 21 آذرماه با جوایز: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و 5 جایزه نقدی به برندگان این بخش در قالب 3 جایزه: بهترین فیلم مستند کوتاه (3هزاردلار) مستند نیمه بلند (4هزاردلار) مستند بلند (5هزاردلار) و دو جایزه هیات داوران (دو جایزه 2هزاردلاری) اهدا می کند.
همزمان جشنواره بین المللی فیلم آسیایی (بوسان) جایزه ویژه خود را به عباس کیارستمی هدیه داد که احمد کیارستمی این جایزه را در کره جنوبی دریافت داشت.

فیلم سلام بمبئی در ماه آذر در ایران روی پرده می رود

1532-82

درحالیکه زمزمه هایی درباره نمایش فیلم «سلام بمبئی» درخارج از ایران شنیده میشود، این فیلم پرخرج و کاملا متفاوت قرار است در ماه آذر در ایران روی پرده سینماها برود این فیلم که نویسنده وکارگردان آن قربان محمدپور و تهیه کننده اش جواد نوروزبیگی است باب تازه ای را به روی تولید فیلم های مشترک باز کرد.
در این فیلم که به سبک و سیاق بسیار جوان پسند، احساسی و حادثه ای ساخته شده، محمدرضا گلزار، بنیامین بهادری دو چهره محبوب سینما و موزیک، دیا میرزا چهره محبوب سینمای هند و چهره های با سابقه سینمای هند: گلشن گروو، دلیپ تاهیل شرکت دارند.
داستان فیلم درباره عشقی پرشور میان یک دانشجوی ایرانی در هند با یک دختر دانشجوی هندی است.

محسن سیف منتقد قدیمی در بیمارستان

1532-95

اینروزها هر بازیگر سینما و تلویزیون که در بیمارستان بستری میشود بلافاصله خبرش در رسانه ها انعکاس می یابد و گروهی از جمله مسئولان به عیادت میروند، ولی در این میان گروه مظلوم رسانه های داخل در سخت ترین شرایط بیماری هم، کمتر کسی از آنها خبر دارد.
در میان این چهره ها محسن سیف منتقد و نویسنده سینمایی به دلیل ناراحتی شدید گوارشی و خونریزی داخلی به بیمارستان انتقال یافته و اینک دو هفته است که در بیمارستان بستری است وکمتر کسی خبر دارد.
محسن سیف کار نقد برای مطبوعات را از سال های 1340 آغاز کرده است.

حمید فرخ نژاد تحت عمل جراحی قرار گرفت

1532-84

هفته قبل حمید فرخ نژاد بازیگر روز سینمای ایران، به دنبال عارضه در کیسه صفرا تحت عمل جراحی قرار گرفت.
فرخ نژاد که آخرین کار سینمایی اش «گشت ارشاد 2» با فروش بالایی همراه شد، بدنبال درد شدید به بیمارستان سینای تهران انتقال یافت و با توجه به سوابق بیماری، بخاطر سنگ کیسه صفرا، بلافاصله بستری و تحت عمل قرار گرفته و از خطر بزرگی گذشت.
فرخ نژاد که تازه از سفرخارج برگشته بود، بعد از عمل به خانه انتقال یافت تا دوره نقاهت را بگذراند.

بهمن کیا رستمی: آخرین تصویری
که پدر از من و من از پدر گرفتم

1532-85

بهمن کیارستمی در توضیح عکسی که اخیرا منتشر کرد نوشت: امروز داشتم فایل های تلفن دستی ام را منتقل می کردم دو تا عکس دیدم که از حیاط خانه در تیرماه امسال گرفتیم، همین که پدرم توانسته بود از تخت تا حیاط بیاید جای بسی خوشنودی بود و روزمان روز شده بود، من با گوشی ام این عکس را می گیرم و بعد پدر تلفن را می خواهد تا از من عکس بگیرد، اما دستانش آنقدر می لرزد که نمی تواند گوشی را نگه دارد، گوشی را روی میز میگذارد و این عکس را می گیرد.
یادش بخیر

عکس العمل اصغر فرهادی به گروهی فحاش

1532-86

همزمان با فروش رکوردشکن فیلم «فروشنده» در ایران، گروهی شروع به فحاشی و توهین و انتقادات غیراصولی به فرهادی و فیلم او کردند، که سرانجام فرهادی لب به اعتراض گشود و در شماره 37ماهنامه اندیشه پویا گفت: اقلیت انگشت شماری اصلا کاری به فیلم ندارند، خود فیلم برایشان مهم نیست، بدنبال چیز دیگری هستند، اگر احساس کنم که سکوتم را به این حساب می گذارند که میشود جلوتر آمد، دیگر درست نیست سکوت کنم، وقتی وارد حریم خصوصی من میشوند، نمی توانم سکوت کنم.
من هم یک شهروند، یک انسان هستم، و اجازه نمیدهم درباره ایم هرزه گویی و حق کشی کنند و تهمت بزنند. این جا خط قرمزی است که من سکوت نمی کنم و حتی به لحاظ حقوقی می توانم پیگیر باشم.
وقتی به مسئول جشنواره فیلم دوحه گفتم که می گویند خواهر پادشاه هزینه فیلم فروشنده را داده، خندید. من یک بار کامل توضیح داده ام و فکر می کنم آنهایی که این حرف ها را میزنند، خودشان هم می دانند که دروغ می گویند و دنبال این که چیزی را شفاف بکنند نیستند، این قدر هم ماجرا زرد است که اصلا واردش نمی شوم. نمیشود گفت عماد یعنی مرد ایرانی، نمی شود گفت خانه عماد و رعنا یعنی ایران. اینها تعمیم پذیر نیستند، یا لااقل در موقعیت های بحرانی رفتارهای بسیار متفاوتی نشان میدهند که از فردیت آنها برآمده است.
پیام فیلم؟ پیام مال تلگراف خانه است بحث پیام نیست، اگر پیامی از این فیلم برداشت میشود، حاصل جمع شمای مخاطب با فیلم است نه برآمده از خود فیلم. به تنهایی می دانم آنهایی که دم از سینمای متعهد میزنند، کاملا مخالف این حرف هستند.
من اگر تماشاگر فیلم باشم، به لحاظ سیاسی پیرامون «درباره الی» می توانم حرف بزنم و پیرامون فروشنده کمتر. اما اگر شما تماشاگری باشید که نشانه ها را به گونه ای دیگر کنار هم بگذارید، به نتیجه دیگری میرسید.
حالا می شنوم که میگویند ساعدی طرفدار فلان گروه سیاسی بوده و فرهادی به او در فیلمش ادای احترام کرده. اگر این طور است، چرا شرح حال و داستان ساعدی در کتاب ادبیات دبیرستان آمده است؟ چرا اوایل انقلاب از گاو به عنوان یک فیلم پاکیزه اسم برده شد؟ یعنی نمی دانستند نویسنده اصلی داستان چه کسی است؟ نوبت فیلم فروشنده که شد، این اسناد رو شد؟ این ها از نظر من شیطنت هایی است که دارد انجام میشود و کاملا به آنها آگاهم.

گله های زرین دست از مسئولان سینما

1532-87

محمد زرین دست کارگردان کوچ کرده به ایران می گوید: سیاست گذاری های غلط مدیران سینمایی در ایران باعث بیکاری سینماگران شده نه کاهش تولیدات آثار تلویزیونی و حرف هایی که مدیران سینمایی می زنند اشتباه است و وضعیتی که اینک بر سینمای ایران حاکم شده، برای ما دردآور است.
زرین دست فارغ التحصیل سینما از دانشگاه یوسی ال ای می گوید برخلاف ادعاهای اخیر در مورد ارتباط بیکاری در سینما به سازمان سینمایی، درواقع در همه زمینه ها تولید کاهش یافته، تلویزیون که چند صد تله فیلم تولید می کرد کاملا متوقف شده است. درست 4 سال است که من 2 فیلمنامه بعد از دهها بارنویسی برای پروانه ساخت به سازمان سینما ارسال کردم اما پروانه ساخت نگرفتم درعوض تا دلتان بخواهد به فیلم های ضعیف و بی ارزش پروانه میدهند. همین ها سینمای ما را نابود می کند، هیچکس نمی پرسد من و امثال من چگونه امرار معاش کنند.
من بعد از سالها تحصیل در رشته سینما و تجربه های بسیار، مثل توپ فوتبال از سوی آقای ایوبی به ایل بیگی و بعد به دیگری پاس داده می شویم و ما را وا می دارند گردن کج کنیم.