1550-83

آلبوم Sing Me Home
با نوازندگی کیهان کلهر از برندگان جایزه گرمی بود

1550-84

در میان برندگان جوایز گرمی امسال، آلبوم Sing Me Home به سرپرستی یویوما و آهنگسازی و نوازندگی کیهان کلهر برنده جایزه بهترین موسیقی جهانی شد.
یویوما یکی از بزرگترین و تواناترین نوازندگان ویولن سل معاصر به همراه گروه موسیقی Silk Road جاده ابریشم که شماری از برجسته ترین نوازندگان جهان چون کیهان کلهر از اعضای آن به حساب می آیند، به عنوان بهترین موسیقی جهانی سال 2017 برگزیده شد، جایزه ای که درواقع اسکار موسیقی به حساب می آید.
قبلا استاد محمدرضا شجریان، حسین علیزاده برای آلبوم های «فریاد» و «بی تو به سر نمی شود»، کاندیدای دریافت جایزه گرمی بودند ولی شانس برنده شدن نداشتند.
گروه جاده ابریشم در سال 1998 توسط یویوما در جهت تبادل فرهنگی و هنری کشورهای مسیر جاده ابریشم و کشورهای اروپایی ارائه شد با اجرای کنسرت ها، نمایشگاه ها، ضبط و انتشار آلبوم ها همراه شد.
درجمع هنرمندان ایرانی بجز کیهان کلهر، سیامک آقایی (سنتور) و سیامک جهانگیری(نی) با گروه همکاری دارند. گروه علاقمند اجرای برنامه در ایران هستند ولی به گفته کلهر هم سالن مناسب وجود ندارد و هم هزینه های گروه 20 نفره بسیار سنگین است.

امیر تتلو و عکس العمل ها در مورد اجرای آهنگ فرهاد

1550-85

امیر تتلو خواننده ای که اخیرا تا پشت میله های زندان هم رفت. در سالگرد تولد فرهاد خواننده ماندنی، آهنگ «آینه» را بازخوانی کرد و به دنبال آن گروهی به تتلو اعتراض کردند که او وقتی در مدح سران حکومت می خواند حق ندارد ترانه جاودانه «آینه» فرهاد را بخواند! و گروهی روی سوشیال میدیا نوشته اند: تتلو با این کارها پیکر فرهاد را در گور لرزاند!
تتلو گفته من به احترام فرهاد این موزیک ویدیو را تهیه و به او تقدیم کردم. و امیدوارم روزی مردم درباره من نگویند که حیف شد!

مسائل شخصی سبب توقف فیلم لاله شد

1550-86

«اسی نیک نژاد» بعد از ماهها اقامت در امریکا، برای پیگیری پروژه بزرگ سینمایی خود «لاله» به ایران سفر کرد ولی هفته قبل در مصاحبه ای گفت متاسفانه بعد از 3 سال متوجه شدم مدیران سینمایی به دلیل مشکلات شخصی و مسائل خصوصی با این پروژه برخورد کردند و پیگیری من تا این لحظه به جایی نرسیده است.
این فیلم سینمایی که سرگذشت اولین قهرمان زن اتومبیلرانی ایران است، در دولت گذشته با سرمایه گذاری مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی جلوی دوربین رفت ولی در نیمه های فیلم با روی کار آمدن حجت الله ایوبی، در سمت رئیس سازمان سینمایی، این پروژه به بهانه هزینه های سنگین و کارگردانی توسط یک کارگردان مقیم خارج متوقف شد.
اسی نیک نژاد می گوید برخورد مسئولان سینمایی داخلی قلب مرا شکسته و من درحیرتم که چرا به سرمایه کلانی که برای این فیلم بکار رفته اهمیتی نمیدهند.

مقامات سینمای داخل:
فستیوال فیلم عصر در ترکیه رسمیت ندارد

1550-87

در شرایطی که اعلام شده بود فستیوال فیلم عصر ASR Film Festival در آنکارا ترکیه در تاریخ 19 تا 11 فوریه برگزار میشود، مقامات سینمایی داخل به کلی منکر صلاحیت این فستیوال شدند و از کسانی که فیلم های خود را به ترکیه فرستاده اند خواستند آنها را پس بگیرند.
برگزارکننده این فستیوال یک تاجر ایرانی مقیم ترکیه بنام اسماعیل ایزددوست که مدیر شبکه تلویزیونی PNTV است که میگویند قرار بود دو سال پیش باشگاه پرسپولیس را در حدود 290 میلیارد تومان بخرد و اینک به برگزاری این فستیوال اقدام کرده است و حتی نام داوران آن: کیومرث پوراحمد، نادر طریقت، مهدی احمدی، ابراهیم شیبانی وغزل شاکری اعلام شد که گویا بجز غزل شاکری بقیه از سفر منصرف شدند. در این میان قربان محمدپور کارگردان فیلم سلام بمبئی انصراف خود را اعلام داشت و جواد نوروزبیگی تهیه کننده این فیلم و 4 فیلم دیگر هم فیلم های خود را پس گرفت.
در این میان ایزددوست گفته اقدام ما یک اقدام فرهنگی هنری است و مقابله با تهاجم فرهنگی بحساب می آمد.

جونیت ارکین: سه بار ناشناس به ایران سفر کردم

1550-88

جونیت ارکین بازیگر محبوب قدیمی سینمای ترکیه که در فیلم های مشترک ایران و ترکیه با نام فخرالدین بازی می کرد، در مصاحبه با یک نشریه ترک گفت من از ایران خاطرات قشنگی دارم و مردم ایران را بسیار دوست دارم و بدلیل پیش آمدن انقلاب در ایران ارتباط من با سینمای این کشور قطع شد و جالب اینکه همیشه در برخورد با مهاجرین ایرانی در ترکیه، از گرمی و محبت شان خوشحال می شدم.
من درست 30 سال است دیگر فعالیت چندانی ندارم، ظاهرا پیر شده ام ولی در طی سالها، 3 بار با دوستان خود و فامیل به ایران سفر کردم به تهران و اصفهان رفتم، چند نفری مرا شناختند و عکس گرفتند ولی 99 درصد مرا با تیپ تازه نشناختند، گرچه من هم نمی خواستم مرا کسی بشناسد.

عکس العمل نسبت به برنده شدن
فیلم ایرانی «زیر سایه» در اسکار انگلیسی

1550-89

هفته قبل در مراسم اهدای جوایز بفتای (Bafta) انگلستان، یک فیلم ایرانی بنام «زیرسایه» ساخته بابک انوری جایزه بهترین اثر یک کاردان ونویسنده و تهیه کننده فیلم اول را صاحب شد.
مقامات داخل ایران نسبت به برنده شدن این فیلم عکس العمل نشان دادند و گفتند این فیلم کاملا سیاسی ضد ایرانی بود و نباید در چنین فستیوالی شرکت می کرد و دادن جایزه به آن نیز، نوعی لجبازی بود.
جالب اینکه در شب اهدای جوایز بفتا، کن لوچ کارگردان برجسته انگلیسی هنگام دریافت جایزه بهترین فیلم انگلیسی زبان از دولت انگلیس بعنوان یک حکومت که با بی رحمی و درنده خویی با مردم برخورد می کند نام برد.

در ایران هم بدترین فیلم و بدترین بازیگر انتخاب شد!

1550-90

به سبک امریکا، در ایران هم نشریه همشهری بدترین بازیگر و بدترین فیلم های جشنواره را در قالب گرمی و تمشک زرین معرفی کرد.
این گزینش طبق نظرسنجی انجام میشود و در آن 4 منتقد و نویسنده سینمایی شرکت دارند و امسال حمید فرخ نژاد به خاطر بازی در فیلم «گشت 2» با اکثریت آرا برنده تمشک طلایی بدترین بازیگر مرد شد بعد از او پولاد کیمیایی بخاطر قاتل اهلی صاحب تمشک شد، نیکی کریمی برای فیلم «آذر» تمشک طلایی را برد و پگاه آهنگرانی مقام دوم را بدست آورد. بدترین فیلم سوفی و دیوانه، ساخته مهدی کریم پور، اول پشت دیوار سکوت: مسعود جوزانی دوم شدند.
گوی طلایی بدترین بازیگر مرد به هادی حجازی فر برای فیلم «ماجرای نیمروز» و لیلا حاتمی برای زن خوب تعلق گرفت.

برای نقش داریوش رفیعی 5 ماه تمرین کردم

1550-91

علی موسویان که برای بازی در نقش داریوش رفیعی برگزیده شده بود می گوید برای رفتن در قالب شخصیت این خواننده نامدار، من حدود 5 ماه شب و روز تمرین می کردم.
موسویان که سالها در زمینه تئاتر فعالیت داشته و اینروزها در سریال «شهرک جیم» مشغول بازی است می گوید مسعود عجمی مرا برای بازی در این نقش برگزیده که قبلا در کلاسهای سولفژ شرکت کرده بودم و می خواندم، قرار شد جلوی دوربین خودم بخوانم و برای تطابق خود با شخصیت و صدای داریوش رفیعی ماهها زحمت کشیدم و در ضمن خود را به دست یک گریمور با سابقه سپردم تا بتوانم کاملا چهره و حرکات و صدای داریوش رفیعی را ارائه بدهم.