1557-58

ناگفته های اشرف پهلوی در یک فیلم مستند

1557-59

خانه مستند در ایران، در تازه ترین مستند خود به موضوع زندگی و عملکردها و نقش اشرف پهلوی در دوران حکومت شاه می پردازد و قرار است این فیلم مستند دوساعته تا اوایل تابستان آماده شود.
سعیده نیک اختر کارگردان این فیلم میگوید سعی کردیم پرتره ای از شخصیت و عملکردهای اشرف پهلوی، از دوران کودکی، جوانی و روابطش حرف بزنیم و کوشیدیم نگاهی زنانه به زندگی اشرف پهلوی به عنوان یکی از موثرترین افراد حاضر در دوران سلطنت محمدرضا شاه داشته باشیم.
در این فیلم مستند «حلقه اشرف» به روابط اشرف با نزدیکانش، همسران شاه و خود برادرش محمدرضا شاه می پردازد رابطه اشرف با فوزیه اولین همسر شاه، بسیار مهم و حیاتی است وشناخت اشرف از دنیای خارج بدلیل رابطه با فوزیه شکل می گیرد زیرا از طریق همین رابطه ، اشرف سفری به مصر می کند و آنجا با تجهیزات سلطنتی دربار مصر آشنا میشود و این رابطه گرچه برای اشرف بسیار تاثیرگذار بود ولی بعلت رابطه عاشقانه ای که بین او و برادر فوزیه بوجود آمد این رابطه به سردی گرائید.
اشرف زنی بسیار زیرک و قدرتمند بود و حتی درکودتای 28 مرداد سبب کشیده شدن پای سازمان سیا به این ماجرا و شکست نهضت ملی شدن نفت شد.

سریال شهرزاد 2 قبل از تابستان پخش میشود

1557-60

فصل دوم سریال «شهرزاد» که طبق آمار محبوب ترین سریال ایرانی در چند سال اخیر به حساب می آید، برای پخش و توزیع در شبکه خانگی در اواخر خرداد آماده میشود.
این سریال که بدنبال دستگیری یکی از تهیه کنندگان اش دچار توقف شد تا امروز 40درصد آن ضبط شده و برای پخش آماده است. حسن فتحی کارگردان شب و روز بازیگران را جلوی دوربین می برد و ضبط کلی آن تا مهرماه بطول می انجامد.
در قسمت دوم سریال، شهاب حسینی، ترانه علیدوستی، مصطفی زمانی، پرویز فلاحی پور، مهدی سلطانی از همان قسمت اول حضور دارند و ستارگان تازه ای چون آتنه فقیه نصیری، رویا نونهالی و رضا کیانیان هم به آنها پیوسته اند.

اولین فیلم ایتالیایی
بعد از 50 سال در ایران جلوی دوربین میرود

1557-61

فیلمی بنام «درست شبیه پسرمن» درامی ساخته کنستانزا کاترا جلیو ایتالیایی در ایران جلوی دوربین رفته است، درست 50 سال است نه از فیلم های ایتالیایی و نه از ساخت فیلم خارجی در ایران خبری نیست و اینک این فیلم با همکاری ایتالیا، بلژیک، کرواسی که بخشی از آن در ایتالیا ساخته شد و قصه یک پسر نوجوان افغانی و در رابطه با جنگ طالبان و افغان هاست.
فرزاد پاک از «تنگرین فیلمز» تهیه کننده ایرانی این فیلم است و فیلم به زبان های فارسی، ایتالیایی و انگلیسی است و 30درصد آن در ورامین، سنگان و برقان از همین هفته آغاز شده است.
اندرا پاریس از کمپانی تهیه کننده فیلم می گوید این اولین پروژه فیلم ایتالیایی بعد از دهه 1960 در ایران است و قصه اسماعیل کودک افغان است که از مناطق جنگی می گریزد وسرانجام سر از ایتالیا در می آورد ووقتی می فهمد مادرش هنوز زنده است تصمیم به سفر به افغانستان میگیرد.

گوهرخیراندیش تحت عمل جراحی قرار گرفت

1557-62

گوهر خیراندیش بازیگر قدیمی سینما، هفته قبل هنگام بازی در سریال جدید «دیوار به دیوار» در شبکه 3، ناگهان براثر زمین خوردگی شدید به بیمارستان انتقال یافت.
گوهرخیراندیش بدلیل پاره شدن تاندون هایش از ناحیه مچ پا، بلافاصله تحت عمل جراحی قرار گرفت و ناچار است هر چه زوتر سر کار خود بازگردد چون در ایران بیمه خاصی برای بازیگران و اینگونه حوادث وجود ندارد و از سو کردن های میلیون دلاری هالیوود خبری نیست.
خیراندیش در این سریال با فرهاد آئیش، آزاده صمدی، رویا تیموریان و ویشکا آسایش به کارگردانی ساسان مقدم همبازی است که در 60 قسمت ساخته میشود.

طنزپرداز 105 ساله درگذشت

1557-63

محمد خرمشاهی طنزپرداز قدیمی هفته قبل در سن 105 سالگی درگذشت.
خرمشاهی متولد 1291 بودکه از 12 سالگی به نوشتن و سرودن روی آورد و در طی سالها فعالیت با 90 نام مستعار در 90 روزنامه و مجله طنز می نوشت.
خرمشاهی سابقه همکاری با نشریات معروف چون «توفیق» و « گل آقا» را داشت و بسیاری از سروده های او ورد زبان مردم بود چون: «درخانه ما رونق اگر نیست صفا هست» یا «چوب خدا صدا ندارد»
خرمشاهی با چهره های نامداری چون ابوالقاسم حالت، عمران صلاحی و کیومرث صابری همکار بود.

جواد یساری : 38 سال است از خواندن منع شده ام

1557-64

جواد یساری در یک برنامه تلویزیونی داخل ایران «چارگوش» از کشتی گیر بودن، ورشکست شدن و برای اینکه بدهکاری های خود را بدهد به خواندن روی آورد، سخن گفت.
یساری میگوید از نوجوانی دوست داشتم بخوانم، اما یک ماجرا و ورشکستگی ام مرا خواننده کرد. در جوانی کشتی می گرفتم اما وقتی در یک مسابقه پایم به شدت آسیب دید و از کشتی منع شدم درست همزمان مغازه لوازم خانگی ام در میدان شاپور تهران به ورشکستگی کشید و نتوانستم بدهکاری هایم را به مردم بدهم، شرمنده مردم بودم تصمیم گرفتم بدنبال خوانندگی بروم، خدا را شکر کارم گرفت، البته اولین ترانه ام در سال 1348 موفق نبود ولی سال 52 که اولین کاست خود را به بازار دادم مردم استقبال خوبی کردند و خیلی زود جزو خوانندگان محبوب کوچه بازاری قرار گرفتم و آخرین آلبوم من «سپیده دم» بود که فروش میلیونی داشت، بعد از انقلاب با وجود تلاش بسیار به من مجوز خوانندگی ندادند بارها گفته ام اگر قتل عمد هم کرده بودم بعد از حدود 40 سال بخشیده می شدم و درست 38 سال است که من به انتظار مجوز خوانندگی هستم.

پدرانی که فرزندان خود را به سینما آوردند

1557-68

پدران سرشناس سینما که فرزندان خود را به عرصه سینما آوردند، کم نیستند و نمونه اش:
علی حاتمی، مسعود کیمیایی، سیروس الوند، سعید سهیلی، رسول ملاقلی پور، منوچهر محمدی، اصغر فرهادی، عزت الله انتظامی و داود رشیدی، جهانگیز کوثری، علی اکبر ثقفی، کمال تبریزی، فرامرز قریبیان، ابراهیم حاتمی کیا، علیرضا داودنژاد، مجید مظفری، پرویز فنی زاده، اسماعیل محرابی، مهدی هاشمی، جلیل فرجاد، آتیلا پسیانی.
لیلا حاتمی در نقش کودکی کمال الملک به کارگردانی پدرش علی حاتمی آغاز کرد. باران کوثری با فیلم نرگس به تهیه کندگی پدرش جهانگیر کوثری و سپس در فیلم زیر پوست شهر ساخته مادرش رخشان بنی اعتماد ظاهر شد. پولاد کیمیایی با فیلم غارت مسعود کیمیایی آغاز کرد و این همکاری تا آخرین فیلم مشترک شان «قاتل اهلی» ادامه داشت، سارا و سعید سهیلی در فیلم های پدرشان سعید سهیلی بازی داشتند. سام قریبیان با فیلم گردباد شروع کرد، لیلی رشیدی با دلشدگان آغاز نمود، رضا داودنژاد و ماهور الوند در فیلم های پدران شان ظاهر شدند. سارینا فرهادی در فیلم پدرش اصغر فرهادی جدایی نادر از سیمین شرکت کرد وبسیاری دیگر که با تکیه به شهرت و اعتبار پدر در سینما به جلو رفتند.

1557-66