1560-63

لوریس چکناواریان:
پدرم زمانی در تهران سالن سینما می‌ساخت

1560-64

لوریس چکناواریان آهنگساز و رهبر ارکستر گفت که از نوجوانی در تردید بوده است که فیلمساز شود یا آهنگساز.
لوریس چکناواریان بیان کرد پدر من زمانی که کودک بودم چند سالن سینمایی در تهران ساخت و من از کودکی در سینما بزرگ شدم بنابراین با محیط‌های سینمایی بیگانه نیستم.
وی ادامه داد: حتی من در نوجوانی در تردید بودم که فیلمساز شوم یا آهنگساز که علاقه من به موسیقی بیشتر بود و تنها چند فیلم کوتاه ساختم که هنوز به کسی نشان نداده ام ولی شاید روزی نمایش دهم.
این آهنگساز با اشاره به فیلم هایی که در جشنواره جهانی فجر دیده است، یادآور شد: هنوز نمی توانم درباره فیلم ها صحبت کنم چون فقط چند فیلم دیدم که یکی را دوست نداشتم و یکی خوب بود.چکناواریان درباره موسیقی فیلم های ایرانی یادآور شد: اکنون کارهای خوبی ساخته می شود و آهنگسازان خوبی مشغول به کار هستند. من تا قبل از انقلاب روی موسیقی فیلم هم کار می کردم اما دیگر در این حوزه فعالیت نکردم چون ارکستری در دسترس نداریم که در سطح استاندارد در این زمینه کار کند. الان هم بیشتر آهنگسازان با تعداد کمی از سازها در حوزه فیلم، آهنگسازی می کنند و حتی بیشتر از سازهایی مثل سینتی سایزر استفاده می شود که مورد علاقه من نیست ولی به هر حال آهنگسازان خوبی هستند که با بودجه های کم می توانند فعالیت کنند.
وی درباره موسیقی هایی که تلویزیون پخش می کند، اظهار کرد: تا زمانیکه صداوسیما تکلیف خود را با موسیقی روشن نکند موسیقی کشور پیشرفت نمی کند.
این رهبر ارکستر در پایان درباره آرزوی خود گفت: متاسفانه تلویزیون چندان موسیقی کلاسیک و موسیقی های خوب پخش نمی کند و من امیدوارم که در طول زندگی ام روزی وجود داشته باشد که در تلویزیون ارکستر سمفونیک را ببینم و بشنوم.

سردبیر سابق « کایه دو سینما »
بهترین فیلمهای ایرانی را معرفی کرد

1560-65

ژان میشل فرودون سردبیر سابق مجله معتبر «کایه دو سینما» نظر خود را درباره سینمای ایران، نگاه جشنواره کن به فیلم‌های ایرانی و بهترین فیلم ایرانی که دیده است بیان کرد.
ژان میشل فرودون منتقد فرانسوی و سردبیر سابق مجله‌ «کایه دوسینما» که در سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر حضور یافته است، گفت: «جشنواره جهانی فیلم فجر به تمام استانداردهای یک جشنواره بین‌المللی دست پیدا کرده است و خوشحالم که در این دوره از جشنواره حضور دارم و می‌توانم دوستان ایرانی خود را ببینم اما تنها چیزی که خیلی من را در این جشنواره متاسف کرد این است که بین جشنواره جهانی و ملی فیلم فجر فاصله زمانی وجود دارد و این دو جشنواره در کنار هم برگزار نمی شود.»
جای فیلم های ایرانی خالی است
او با اشاره به تعداد کم فیلم های ایرانی، گفت: «در واقع من به ایران آمده‌ام که فیلم‌های ایرانی را ببینم زیرا فیلم‌های خارجی را که می‌شود در جشنواره های مختلفی که در سراسر دنیا برگزار می شود، دید. فکر می‌کنم بخش ملی جشنواره فیلم فجر از اهمیت بسیاری برخوردار است و بسیاری از مهمانان آمده‌اند که آثار سینمای ایران را هم ببینند.»
«خانه سیاه است» بهترین فیلمی است که دیده‌ام
این منتقد سینما در پاسخ به این پرسش که بسیاری در ایران معتقدند جشنواره کن آثاری را از ایران انتخاب می کند که نگاه تلخی نسبت به شرایط این کشور داشته باشد نظر شما چیست؟ توضیح داد: «من چنین نظری را قبول نمی کنم و چنین نگاهی را در جشنواره فیلم کن نمی بینم. این جشنواره فیلم هایی را که از هرجهت خوب باشد انتخاب می کند و چنین نگاهی را نسبت به انتخاب آثار سینمایی ایران ندارد و هیچ تفاوتی نسبت به سینمای ایران و دیگر کشورها برایش وجود ندارد.»
او در بخش دیگری از صحبت های خود تاکید کرد: «بهترین فیلمی که تا امروز از سینمای ایران دیده‌ام، «خانه سیاه است» به کارگردانی فروغ فرخزاد بوده است.»
میشل فرودون در پایان گفت: «ایران طی ۲۰ سال گذشته بهترین فیلمسازان را به جهان معرفی کرده است که از آن جمله می‌توان به عباس کیارستمی اشاره کرد اما با تمام این شرایط امیدوارم سینمای ایران بتواند آثار متفاوت و در استایل های جدید بسازد و از تولید فیلم‌های نزدیک به آثار تلویزیونی دوری کند.»

رونمایی از سردیس اکبر رادی
و ناصر مسعودی در سبزه میدان رشت

1560-66

1560-67

آیین رونمایی از سردیس استاد اکبر رادی و ناصر مسعودی ساعت ۱۸ روز شنبه نهم اردیبهشت ماه ۹۶ در سبزه میدان شهر رشت برگزارمی شود.
به گزارش روابط عمومی بنیاد اکبر رادی، در این آیین که با حضور هنرمندان، مدیران و مسئولان، اهالی شهر رشت و اعضای هیئت مدیره بنیاد اکبر رادی توسط شهرداری رشت و با همکاری بنیاد اکبر رادی در فضای بار سبزه میدان شهر رشت برگزارمی شود، دکتر ثابت قدم- شهردار شهر رشت- حمیده بانو عنقا، دکتر عطاالله کوپال، ناصر مسعودی، مرتضی عاطفی- شهردار منطقه دو رشت- به ایراد سخن می پردازند.پخش کلیپی از استاد اکبر رادی و ناصر مسعودی، اجرای موسیقی استاد جهاندار، اجرای نمایشنامه خوانی قطعاتی از آثار اکبر رادی از دیگر بخش های این آیین خواهد بود.
بر اساس این گزارش، این مراسم که به منظور پاسداشت تلاش ها و خدمات دو چهره ماندگار عرصه تئاتر و موسیقی کشور برگزار می شود، دو سردیس استاد اکبر رادی و استاد ناصر مسعودی توسط استاد محمد حیدری در ابعاد ۵۰ در ۶۵ در ۷۰ سانتیمتر از جنس سنگ ساخته شده و شهرداری شهر رشت در اقدامی جدید تصمیم به نصب مشاهیر فرهنگی هنری خود در سبزه میدان شهر رشت گرفته است. در این آیین شهردار، استاندار و مسئولان شهری و فرهنگی شهر رشت، حمیده بانو عنقا (همسر استاد اکبر رادی و رییس هیات مدیره بنیاد اکبر رادی)، آرش رادی ( فرزند استاد اکبر رادی)، ناصر مسعودی، دکتر عطاالله کوپال، هادی مرزبان، فرامرز طالبی، حسین مسافر، مهدی شفیعی، بهزاد صدیقی، مریم معترف، نادر برهانی مرند، دکتر بهروز محمودی بختیاری و بسیاری از هنرمندان شهر گیلان شرکت خواهندکرد.

آلونسو از موسسان بلک فکتوری سینما:
کیا رستمی براساس شعر، فیلم هایش را می ساخت

1560-68

استفانیا بونت آلونسو از موسسان «بلک فکتوری سینما» و مدیراجرایی دو کارگاه زنده یاد عباس کیارستمی در امریکای جنوبی و اسپانیا گفت کیارستمی فیلم هایش را براساس شعر می ساخت.
استفانیا گفت بیش از 100 فیلم که از هنرجویان این کارگاهها در جشنواره های مختلف جهانی نمایش داده شده اینک برای نمایش و حضور در جشنواره به ایران هم آمده اند.
کیارستمی همیشه به هنرجویان خود می گفت: من چیزی ندارم به شما یاد بدهم، باید نگاه کنید و نگاه کنید، بیرون بروید و با دقت همه چیز را تماشا کنید.
کیارستمی عادت داشت برای ما شعر بخواند و من واقعا تحت تاثیر اشعارش قرار می گرفتم من با سینمای ایران آشنا نیستم ولی شعرهای ایرانی را دوست دارم و کیارستمی همه فیلم هایش را براساس شعرها می ساخت و به همین جهت آثارش شاعرانه بود.

عذرخواهی مجری قند پهلو از لرستانی ها

1560-69

به دنبال توهینی که در برنامه تلویزیونی قند پهلو به مردم لرستان شده بود، شهرام شکیبا مجری برنامه از مردم عذرخواهی کرد.
شکیبا گفت در یکی از کتاب های خواندنی ادب فارسی نوشته دکتر علی اصغر حلبی حکایتی از کتاب امثال و حکم دهخدا نقل شده و در آن از فردی بنام حسینقلی خان بختیاری نام برده شده که متاسفانه ایشان را نمی شناختم و نمی دانستم که حسینقلی خان یک شخصیت تاریخی و مهم و واقعی ایل بختیاری است که پدرشان سردار اسعد بختیاری بوده است.
متاسفانه این شایعه پیش آمد که من از جانب خودم چیزی گفته ام که البته من تقصیرکارم، باید درباره شخصیت های تاریخی و اهل حکایت بیشتر تحقیق می کردم منتهی به نام دهخدا و دکتر حلبی اعتماد کردم و درواقع قصد توهین به این شخصیت تاریخی بختیاری را نداشتم.
من اصولا به شوخی ها و طنزهای قومیتی اعتراض دارم وخواهش دارم مرا ببخشند و از همه می خواهم اگر این بخش از برنامه بدستشان رسید جایی پخش نکنند.

برندگان جشنواره جهانی فیلم فجر در ایران

1560-70

1560-71

در بخش جایزه ی «نتپک» تندیس، دیپلم افتخار و مبلغ 50 میلیون ریال جایزه نقدی به اصغر یوسفی نژاد کارگردان «ائو» از ایران تعلق گرفت، در بخش بین مذاهب: دیپلم اعتماد و 50 میلیون ریال جایزه نقدی به وانگ ژابو کارگردان چاقو در آب پاک از چین اهدا شد.
در بخش فیلم های آسیایی آرین وزیر دفتری به خاطر فیلم «هنوز نه» 50 میلیون ریال اهدا گردید.
جایزه بهترین کارگردان 100 میلیون ریال و تندیس به شهربانو سادات برای فیلم «گرگ و بره» فیلم مشترک افغانستان، دانمارک، فرانسه و سوئد تعلق گرفت.
جایزه بهترین فیلم بلند به مبلغ 200 میلیون ریال به ثابت کورمانبکف از قزاقستان برای «بارآمده» اهدا شد.
جایزه بهترین فیلم کوتاه را هم مجید برزگر برای «هنوز نه» دریافت نمود.

جوایز محمد امین
جایزه بهترین کارگردان به مظفر حسین خانی برای فیلم «بابایی» به مبلغ 100 میلیون ریال. در بخش مسابقه بین المللی: جایزه بهترین فیلم کوتاه با جایزه 100 میلیون ریال به «آگهی فروش» ساخته قصیده گلمکانی اهدا شد.
جایزه بهترین دست آورد هنری به جین جینگ ژو فیلمبردار و وانگ تو کارگردان فیلم آقای بی دردسر محصول چین و فرانسه تعلق گرفت.
جایزه بهترین بازیگر مرد به استفانی دنولیوبوف بازیگر فیلم «گلوری» از بلغارستان اهدا شد و جایزه بهترین بازیگر زن به مارگیتا گوشوا برای همین فیلم با 100 میلیون ریال جایزه نقدی همراه بود. سیمرغ سیمین و 100 میلیون ریال جایزه به کارگردان کلمبیایی ایوان دی کائونا برای فیلم گناهکاران تعلق گرفت.

تدی چان کارگردان فیلم جکی چن در ایران

1560-72

تدی چان کارگردان معروف هنگ کنگی که بعنوان استاد فیلمسازی در کارگاه های فیلمسازی جشنواره فجر شرکت کرده بود، گفت درواقع برای تبادل نظر با فیلمسازان ایرانی به سرزمین شما آمدم.
من فیلم های ایرانی را خیلی می پسندم ولی بهترین فیلمی که تا بحال دیده ام «جدایی نادر از سیمین» بود که نظر مرا به سوی سینمای ایران کشاند.
در سال 2001 فیلم «جاسوس» را با شرکت جکی چن ساختم درحالیکه سابقه دوستی وهمکاری ما به دوران تین ایجری بر میگردد. ما هر دو در سالهای 80 هنگ کنگ در سال 350 فیلم می ساختیم ولی اینروزها حدود 50 فیلم، آنهم مشترک با چین است چون بیشتر بازیگران و چهره های معروف ما چون جکی چن و جان وو و انگ لی به هالیوود رفتند.