1564-72

فیلمی درباره زن پناهنده افغان

1564-73

کریم امینی فیلم «ننگرهار» را اخیرا ساخته، که قصه یک زن افغان پناهنده به ایران است، که به اتفاق همسرش دست به مهاجرت زده و با مشکلات فراوانی روبرو شده است.
«زرغونه» اهل ننگر هار ولایتی در شرق افغانستان است، که نگار عابدی ایفاگر نقش این زن، مدتها با زنان افغانی در ایران زندگی کرد تا کاملا لهجه افغانی را یاد بگیرد.
این فیلم به زودی روانه جشنواره های داخلی و خارجی میشود و بازیگرانی چون نگار عابدی، بشیر نیکزاد، نازیلا احمدی، وحید هوشمند در آن بازی دارند.

اعطای جایزه بهترین موسیقیدان آسیا به حسین علیزاده

1564-74

بنیاد مرکز جهانی موسیقی کره جنوبی، جایزه برترین موسیقیدان آسیا را به استاد حسین علیزاده از ایران اهدا کرد.
بنیاد مرکز جهانی موسیقی، هر دو سال یکبار اقدام به گزینش برترین های موسیقی از میان موسیقیدانان برگزیده آسیایی می کند که امسال پلاک ویژه و مبلغ 10 هزار دلار بعنوان جایزه اول به این چهره برجسته موسیقی ایران تعلق گرفت.
در ضمن دومین جایزه موسیقی جهانی آسیا (Asian world music Award) توسط مرکز موسیقی جهان در کره جنوبی (World Music center) به حسین علیزاده آهنگساز و نوازنده مطرح کشورمان تعلق گرفت. پیش از این در سال ۲۰۱۴ این جایزه به یویوما تعلق گرفت و ۲۶ می ۲۰۱۷ جایزه این بنیاد به مسئولان فرهنگی سفارت ایران در کره به نمایندگی از حسین علیزاده اعطا شد.
حسین علیزاده در زمان اهدای جایزه در مراسم حضور نداشت.

نقاشی دیواری رزم رستم و افراسیاب در میدان فردوسی

1564-75

درحالیکه سی وچند سال پیش گروهی فناتیک به سوی مجسمه فردوسی هجوم آورده و قصد ویرانی اش را داشتند، اینروزها باهمت هنرمندان ایران چون عباس برزگر گنجی، بروی دیواری در میدان فردوسی،یک نقاشی زیبا 700 متر مربعی از «رزم نخست رستم و افراسیاب» کشیده شده که توجه مردم را جلب کرده وحتی به رسانه های غیر ایرانی نیز رسیده است.
این اقدام به مناسبت سالروز بزرگداشت فردوسی و شاهنامه در محور میدان فردوسی تا دروازه دولت اجرا شده و قرار است چنین اقدامی در میادین دیگرتهران نیز صورت گیرد.

نارسایی کلیه جمشید مشایخی را خانه نشین کرد

1564-76

جمشید مشایخی از پیشکسوتان سینمای ایران، به دنبال نارسائی کلیه، به بیمارستان انتقال یافته و تحت درمان قرار گرفت و با وجود وخیم شدن حالش، پزشکان متخصص از هر سویی به یاری آمدند و مشایخی را سرانجام با داروهایش روانه خانه کردند، چون اینروزها درایران شایع است ماندگاری در بیمارستان مرگ به دنبال دارد.
دوستان مشایخی می گویند او بدلیل مصرف داروهای سنگین بیشتر اوقات در خواب است تا سلامت خود را بازیابد.

کشف قبرهای سنگی 2 قلو، 3 قلوی 5 هزارساله

1564-77

بررسیها و تحقیقات تازه باستان شناسی در ایران، منجر به کشف قبرهای سنگی دو قلو و 3 قلوی به هم چسبیده 5 هزار ساله در دمب کوه سیستان و بلوچستان شد که برآورد می شود 5 هزار قبر سنگی دیگر در این منطقه وجود دارد.
این مجموعه قبرها در محوطه ای به وسعت 430 هکتار جای دارد که به تاریخ دوره اشکانی ها و برخی هزاره سوم پیش از میلاد است.
در این کاوش ها، اشیاء فلزی بسیاری یافت شده، که توسط کارشناسان در دست شناسایی و مرمت است.

وزیرفرهنگ از هنرمندان عذرخواهی کرد

1564-78

هفته قبل وزیرفرهنگ ایران به دلیل یک مصاحبه توام با طنز از همه دست اندرکاران هنر عذرخواهی کرد.
وزیر فرهنگ در مصاحبه ای در جریان انتخابات، از او پرسیدند نظرتان درباره دیدار آقای ابراهیم رئیسی و امیر تتلو چیست؟ وزیر گفت: اگر این کاندیدای مورد نظر می خواست، من چند هنرمند براش می فرستادم! که به هنرمندان برخورده بود، بلافاصله طی اطلاعیه ای از همه دست اندرکاران هنر سینما پوزش طلبید و گفت پایه های فرهنگ وهنر ما بر دوش هنرمندان است و احترام شان و قدرشان را می دانیم.