1566-17

تنها اصغر فرهادی در روزهای تنهایی
و بیکسی شاپور قریب به سراغش رفت

1566-28

1566-29

شاید خیلی ها خبر ندارند، که یکی از پرکارترین و صاحب سبک ترین کارگردانهای سینمای قبل و بعد از انقلاب ایران. سالهای آخر عمر را درتنهایی، بیکسی و فقر گذراند و بعد هم دچار آلزایمر شد.
شاپور قریب که از سال 1347 با فیلم «دختر شاه پریون» کارگردانی را آغاز کرد و فیلم اش با فروش بالایی روبرو شد. در طی سالهای 1349 تا 1354، عروس بیانکا، کاکو، بدنام، غریبه را با بازیگران برجسته چون بهروز وثوقی، ناصر ملک مطیعی، فروزان و ایرج قادری ساخت و با فیلم «هفت تیرهای چوبی» قدرت کاری خود را نشان داد. بعد از انقلاب هم فیلمهای پرفروشی چون بگذار زندگی کنم، سایه های غم، روزهای بلند انتظار، بازگشت قهرمان، اشک و لبخند و سوگند و سرانجام آخرین فیلم خود ایستگاه آخر را ساخت و بعد از آن سینما او را به دلیل بیماری و ناتوانی کنار گذاشت، هیچ سازمان و خانه و موسسه ای سراغ او را نگرفت و تنها اصغر فرهادی بود، که گاه به او سر میزد، داروهایش را تهیه می کرد و او را نزد دکتر می برد و بعد که او دچار آلزایمر شد، در نهایت فقر و بیکسی مرد.

سالگرد سفر ابدی حبیب در رامسر

1566-22

هفته قبل اولین سالگرد سفر حبیب خواننده آهنگ ماندنی «من مرد تنهای شبم» در کتالم رامسر برپا شد. دوستداران حبیب این مراسم را ضمن حضور برمزارش، در یک گردهمائی بزرگ و صحبت از سوابق هنری اش، آهنگهای محبوب اش و آخرین آرزوهایش که تهیه و پخش آلبوم و اجرای کنسرت برای مردم بود، یادش را گرامی داشتند.
حبیب 21 خرداد سال قبل براثر ایست قلبی در روستای نیاسته در کتالم رامسر با زندگی وداع گفت درحالیکه آلبوم های پرفروشی چون: مرد تنهای شب، سلام همسایه، آفتاب مهتاب، همراز، خورشید خانم، آخه عزیزم چی میشه، صفر، بزن باران، کویر بلور، خداوندا، خانه کوچک، جوونی، خودشه، ایران بانو در کارنامه او جای دارد.
دوستداران حبیب ضمن دلجویی از همسرش ناهید و دو فرزندش، آهنگهای او را پخش کردند و همصدا خواندند.

یک جوان ایرانی در کنسرواتوار مسکو

1566-24

یک جوان ایرانی دانشجوی رشته موسیقی در آزمون سال جاری نوازندگی پیانوی کنسرواتوار مسکو مورد پذیرش این دانشگاه واقع شد.
سینا شمشمانی اولین موزیسین ایرانی است که به حق در این دانشگاه برجسته موسیقی جهان پذیرفته شده است.
کنسرواتوار مسکو بنام چایکوفسکی یکی از مراکز تحصیلات عالیه موسیقی در جهان است که در سال 1866 با همکاری سیکولای دوبنشتاین و شاهزاده نیکولای پتروویچ تاسیس شد و پس از کنسرواتور سنت پیترزبورگ قدیمی ترین کنسرواتوار روسیه است که بالاترین نوابغ موسیقی جهان را تربیت کرده از جمله سرگئی راخمانینف نوازنده پیانو آهنگساز و رهبر ارکستر) ولادیمیر اشکنازی (نوازنده پیانو و رهبر ارکستر) سویه تسلاف ریختر از فارغ التحصیلان این مرکز هستند.

نشان ویژه رئیس جمهورارمنستان
به موسیقیدان برجسته ایرانی

1566-25

سرژ سرکیسیان رئیس جمهور ارمنستان با اهدای نشان ویژه از رازمیک اوهانیان استاد موسیقی ایرانی تقدیر کرد.
اوهانیان استاد موسیقی و رهبر ارکسترسمفونیک تهران به خاطر خدمات فرهنگی به تاریخ و فرهنگ ایران و ارمنستان نشان ارزشمند هنری ارمنستان را بنام موسس آن خرناتسی فیلسوف و تاریخ شناس ارمنی دریافت کرد.
اوهانیان در عرصه موسیقی بخصوص جمع آوری آوازهای ملی ایرانی و ارمنی، اجراهای متعدد، شناساندن فرهنگ دو کشور در صحنه های جهانی تا امروز مدال ها و نشان های دیگری هم صاحب شده از جمله نشان درجه یک هنری ایران و مدال طلای فستیوال موسیقی ارمنستان.

توجه به موسیقی سنتی ایران در مکزیک

1566-26

1566-27

در نمایشگاه فرهنگ های ملل در مکزیک، موسیقی سنتی ایران مورد توجه مکزیکی ها و دیگر ملل حاضر دراین نمایشگاه قرار گرفت.
این نمایشگاه هنر که همه ساله در مکزیکو سیتی برپا میشود، بالای 4 بیلیون بازدید کننده دارد و امسال گروه موسیقی سنتی کالیوه از ایران، طنین موسیقی ایرانی را به گوشها رساند و مورد توجه و تحسین طبقات مختلف و سنین متفاوت قرار گرفت وبخصوص مردم مکزیک با علاقه ویژه اجرای موسیقی را دنبال کردند.
آمار تماشاگران برنامه ها نشان داد که گروه موسیقی کالیوه در لیست چند گروه پرطرفدار بودند، که حتی عده ای تقاضای اجراهای دیگری را داشتند.

سروصدای یک سریال عاشقانه با بازیگران معروف

1566-23

اینروزها یک سریال عاشقانه با بازیگران معروف سینمای ایران تهیه شده که به گفته سازندگان آن می تواند رکوردی چون سریال «شهرزاد» برجای بگذارد.
در این سریال محمدرضا گلزار، ساره بیات، مهناز افشار، حسین یاری، پانته آ بهرام، بهاره کیان افشار، فرزاد فرزین، حمیدرضا پگاه و مسعود رایگان بازی دارند و در پشت صحنه های سریال، گاه چهره های معروف حضور می یابند که این بار ایرج خواننده قدیمی دیده شد، ضمن اینکه فرزاد فرزین خواننده روز، برای اولین بار در این سریال بازی می کند.
سریال از ورود یک زن زیبا به یک خانواده می گوید که ناگهان همه چیز را بهم می ریزد.