1572-79

درگذشت فریدون آزما مدیر تولید و بازیگر

1572-74

هفته قبل فریدون آزما مدیر تولید فیلم های سینمایی و بازیگر با سابقه در سن 73 سالگی براثر خونریزی داخلی در بیمارستان بهمن تهران درگذشت.
آزما در تولید فیلم ها و سریال های معروف چون: لژیون، بوی خوش زندگی، هامون، درد مشترک، کشتی آنجلیکا، پائیزان شرکت داشت و در بوی خوش زندگی، دادستان و هامون بازی کرده بود.

پوریا فرزند خسروشکیبایی از پدر می نویسد

1572-68

پوریا شکیبایی با انتشار تصویری از خود و پدرش خسرو شکیبایی به خاطره های او پرداخت.
پسر هنرپیشه فقید در اینستاگرام خود نوشت: جهان من با جهان تو متفاوت است، در جهان من فکر کردن به تو عبادت است در جهان تو فکر شدن به تو، عادت… آنقدر محکم شما را گرفته بودم تا نکند روزی این عکس به اندازه امروز دور و غریبه شود به خیالم زمان را نگه داشته بودم.
خسرو شکیبایی زاده 7 فروردین 1323 تهران در 28 تیرماه 1387 درگذشت. لحظات خود را در رشته بازیگری در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران پایان داد تا پیش از انقلاب فقط در عرصه تئاتر و دوبله فعالیت داشت و فعالیت حرفه ای در سینما را با بازی در فیلم خط قرمز (کیمیایی) در سال 1361 آغاز کرد و در 60 فیلم ظاهر شد. بازی او در نقش حمید هامون در فیلم هامون ساخته داریوش مهرجویی یکی از ماندگارترین نقش هایی است که ایفا کرده است.

آلبوم جدید مریم حیدرزاده

1572-69

مریم حیدرزاده، شاعر و ترانه سرای نامدار داخل ایران، آلبوم جدیدش «آبرنگ» را روانه بازار می کند.
در این مجموعه 15 ترانه بنام های: تازه یادم می افتد که تو رفتی، آبرنگ، من از همه تنها ترم، کافی شاپ، خداحافظ ، دلت وقتی می گیره، تو فقط بگو نمی ری، بارون میاد، گل نازم، تولد بی تو، بی طاقتم، ببوس، لالایی، ضبط و تولید شده است.
مریم حیدرزاده که بینایی خود را به دنبال چند عمل جراحی در کودکی از دست داده با بسیاری از آهنگسازان و خوانندگان از آغاز دهه 70 همکاری داشته است. آبرنگ سومین آلبوم مستقل شعر و دکلمه های حیدرزاده است.

برنده جایزه جشنواره، جایزه
خود را به خانواده میرزاخانی هدیه کرد

1572-70

کاوه مظاهری کارگردان مستندساز، هفته قبل وقتی جایزه بهترین فیلم جشنواره پرتغال برای فیلم روتوش را ازنگاه تماشاگران دریافت کرد، بلافاصله روی صحنه گفت من این جایزه را به خانواده مریم میرزاخانی، نابغه فقید ایرانی در عرصه ریاضیات جهان تقدیم می کنم.
درگذشت میرزاخانی دل همه ما را به درد آورد و این جایزه کمترین سپاس برای این نابغه است که دنیا برایش گریست.

عکسی از حبیب مجیدی در نمایشگاه عکس مرکز مطالعات سینمایی پیکفورد

1572-71

در نمایشگاه عکسی که از سوی مرکز مطالعات سینمایی پیکفورد که بخشی از آکادمی اشعار است عکسی از فیلم «میم مثل مادر» از عکاس معروف حبیب مجیدی شرکت دارد این نمایشگاه در لس آنجلس با حضور 35 فریم عکس ازعکاسان بین المللی فیلم های معروف که عضو انجمن عکاسان فیلم امریکا هستند برگزار میشود.
عکس هایی از فیلم های: لبوفسکی بزرگ (برادران کوئن) گاو خشمگین (مارتین اسکورسیزی) نبراسکا (الکساندر پین) فقط عاشقان زنده می مانند (جیم جارموش) ضد مرگ (تارانتینو).
حبیب مجیدی فارغ التحصیل رشته سینما و عکاس 30 فیلم چون: جدایی نادر از سیمین و فروشنده است.

تقدیر فستیوال سینمایی پراد از رفیع پیتز کارگردان ایرانی

1572-72

فستیوال سینمایی «پراد» در فرانسه در پنجاه و هشتمین دوره فعالیت خود با عنوان «ملاقات های بین المللی سینما» که اختصاص به برگزاری ستایش از آثار سینماگران بین المللی دارد امسال برنامه ویژه ای درباره یک فیلمساز ایرانی رفیع پیتز برپا داشت که تمام آثار او را به نمایش گذاشت.
رفیع پیتز فرزند ملک جهان خزاعی است که در سال 1967 در مشهد به دنیا آمده و تحصیلات سینمایی خود را در لندن پایان داده اولین فیلم خود را بنام «سلندر» بر مبنای سناریویی از بهرام بیضایی ساخته است.
در سال 1997 فیلم بلند «فصل پنجم» را کارگردانی و برنده جوایزی شد آخرین فیلم او در مرز امریکا و مکزیک بنام «بسوی نرو» در فستیوال برلین درخشید.

کشف اشیاء عتیقه 3هزارساله در دیواندره

1572-73

گروهی هنگام شخم زنی در دیواندره، به دهها قلم و اشیاء و اجناس عتیقه برخوردند که شامل خمره نقش دار سنگی، خمره سفالی، زره مفرقی با نقش دو شیر و آهو، دستبند مفرقی، چهار حلقه انگشتری مفرقی، سوزن تدفینی، چوب و مهر سنگی صورتی بود.
کارشناسان بلافاصله با بررسی اشیاء، آنها را به بیش از 3 هزارسال پیش دانستند که چند نفری که این اشیاء را پنهان کرده بودند دستگیر شدند.

یک فیلم داستانی و 3 فیلم کوتاه ایرانی در جشنواره کازان

1572-76

1572-77

دو فیلم مستند و یک فیلم داستانی و 2 فیلم کوتاه مستند ایرانی در جشنواره کازان روسیه شرکت کردند.
مستندهای : نور، سایه ، زندگی به کارگردانی شهریار پورسیدیان و بخشی به کارگردانی رضا غلامی مطلق در بخش مسابقه و مستند کوتاه «سس» به کارگردانی داریوش نجفی گول در بخش مسابقه داستانی کوتاه سیزدهمین دوره جشنواره فیلم کازان در رقابت ها حضور یافتند.
در این جشنواره 21 کشور تحت عنوان «گفتگوی فرهنگ ها» با هم رقابت دارند و از 5 تا 11 سپتامبر در شهر کازان پایتخت جمهوری تاتارستان برپاست.