1575-48

نمایش فیلم های هیچکاک سینمای ایران در ایتالیا

1575-54

4 فیلم قدیمی ساموئل خاچیکیان، هیچکاک سینمای ایران، در سی و یکمین سالگرد جشنواره سینمای بازیافته در ایتالیا به نمایش در آمد.
این جشنواره که به دانشجویان و محققین تاریخ سینما تعلق دارد امسال آثار مهم تاریخ سینما متعلق به ژان ویگو، باستر کیتون، سرگئی ایزنشتاین، روبرتو روسلینی و ساموئل خاچیکیان را ارائه داد.
فیلم های خاچیکیان شامل: چهارراه حوادث (1955) طوفان در شهرما(1958) دلهره(1962) و ضربت (1964) بود. فیلم هایی که مرزی میان فیلم به اصطلاح فارسی و فیلم های روشنفکرانه زمان خود بود.
خاچیکیان متولد اکتبر 1923 تبریز و از ارامنه ایران بود که پدرش از کشتار ارامنه جان سالم بدر برده و به تبریز پناهنده شده بود و بعدها خاچیکیان به یک فیلمساز صاحب سبک در سینمای ایران مبدل شد و فیلم های پردلهره و ترسناکی ساخت.

کنسرت اشعار شاهنامه و پرهیز از الحان عربی کنسل شد

1575-49

قراربود شهرام و حافظ ناظری براساس آهنگسازی بر روی اشعار شاهنامه با هدف حفظ آواز ایرانی بدور از الحان عربی، برای ادای دین به شاعر نامدار ایران فردوسی کنسرت بزرگی برپا شود ولی در قوچان لغو شد.
در اصل اولین گام اجرای این سری کنسرت ها از قوچان بود ولی حتی اجرای آوازسازی در تالار وزارت کشور با وجود هماهنگی های لازم مراسم امضاء آلبوم «ناگفته» با حضور حافظ ناظری به دلیل نامشخصی کنسل شد و دوستداران این برنامه بطور گسترده ای اعتراض کردند و ناظری ها تصمیم گرفتند محل برگزاری کنسرت را از این سالن به کاخ نیاوران تغییر بدهند و برای اجراهای تمدیدی این کنسرت، برنامه ای برای مراسم امضاء و دیدار با مخاطبان بعد از اجرا در نظر گرفته اند قرار است سومین تجدید کنسرت آواز پارسی حافظ و شهرام ناظری در 9 و 10 شهریور در کاخ نیاوران اجرا شود.

فیلم گمیچی 2 جایزه گرفت

1575-50

فیلم بلند«گمیچی» در جشنواره پرتغالی 2 جایزه اول را دریافت کرد.
گمیچی (کشتیبان) به کارگردانی مجیداسماعیلی دو جایزه بهترین فیلم بلند و بهترین فیلمبرداری را از بیست و یکمین جشنواره اوانکا (Avanca) در پرتغال به دست آورد. در این جشنواره تا امروز چند اثر کوتاه ایرانی جوایزی را برده اند.
نکته جالب اینکه بروی سوشیال میدیا آمده پس از تحمل مشقت های فراوان بچه های تدارکات در فیلم هنوز بعضی از عوامل فیلم چون راننده وانت حقوق خود را دریافت نکرده اند!

گلشیفته با فیلم ترانه عقرب ها به جشنواره میرود

1575-51

گلشیفته فراهانی ستاره هنرمند ایرانی در تبعید، اینروزها با فیلم «ترانه عقرب ها» ساخته «انوپ سینگ» به جشنواره های جهانی سفر می کند.
گلشیفته در این فیلم با بازیگر معروف سینمای هند «عرفان خان» همبازی ست و فیلم قصه زن جوان قبیله ای است که در حال فراگیری رموز قدیمی شفا بخشی از مادر بزرگ خود است که با خواندن آواز، زهر را از تن عقرب گزیده بیرون می آورد. و یک شتربان در بیابان های راجستان هند، صدای او را می شنود و شیفته اش شده و در سر راهش قرار می گیرد.
چند کمپانی فرانسوی، سوئیسی، موناکویی و سنگاپوری تهیه فیلم را بعهده دارند و اخیرا فیلم در چند جشنواره از جمله لوکارنو شرکت کرد.

90 سالگی ژاله علو

1575-52

1575-53

در ششمین دوره جشنواره فیلم شهر در تهران، بزرگداشت محمود کلاری فیلمبردار هنرمند و باسابقه و همچنین جشن تولد 90 سالگی ژاله علو چهره قدیمی رادیو، تلویزیون سینما و دوبله برگزار شد.
در این مراسم جمشید مشایخی پیش کسوت سینما و تئاتر و تلویزیون روی صحنه آمد و اعلام نمود ژاله علو 90 ساله شد و بلافاصله کیک تولد ژاله با پخش تولدت مبارک با صدای محمد نوری در صحنه ظاهر شد و ژاله در میان کف زدن ها و بپا خاستن حاضرین، شمع های تولد خود را فوت کرد و سپس سروده ای از خود را ضمن تشکر خواند:
ما میان عشق بازان یکه ایم
ما زباران محبت چکه ایم
رخ نبوده در آینه یار
ما از آن آیینه ها یک تکه ایم

به دلیل زخمی شدن بازیگر، نمایش متوقف شد!

1575-55

در شرایطی که نمایش «آرسن» برای اجرا در تئاتر شهر آماده شده بود، بدلیل مصدوم شدن یکی از بازیگران، نمایش متوقف شد.
بعد از اینکه پزشک معالج نظر داد خاطره حاتمی بازیگر نمایش نمی تواند به این زودیها به اجرا بپردازد کارگردان اثر بهزاد صدیقی بلافاصله ایلار نوشهری را جانشین کرد ولی احتمالا تا تمرینات لازم، تا حداقل 5 روز کار متوقف می گردد.
نمایش قصه زن میانسالی بنام آنت و نوجوانی بنام آرش با بازیگری: مائده طهماسبی، خاطره خاتمی (آیلار نوشهری) وفرهاد آئیش در سالن قشقایی تالار شهر است.