1577-72

،بدنبال زندانی شدن خواننده رپ به اتهام قتل

سرپرست دادسرای جنایی تهران او را جوانی با حجب و حیا معرفی کرد

1577-69

در موقعیتی که حمید صفت خواننده معروف رپ داخل ایران متهم به قتل ناپدری خود است محمد شهریاری سرپرست دادسرای امور جنایی تهران در اینستاگرام خود نوشت:
حمید صفت رو میگم، همین که اینقدر رو قاتل بودنش مانور دادیم، ایشون را دیروز باهاش صحبت کردم، آروم و متین سرش پائین بود و با حجب و حیا جواب می داد، اونم قربانی خشم لحظه ای شده بود این همه جنجال و هیاهو برای بردن آبروی این بنده خدا؟!
خوب ناخواسته مرتکب قتل شده حالا فرضا عمدی، باید بی آبرویش کرد؟ کاش اونم یه مقدار صبر داشت و کنترل خشم و غضب لحظه ای و هیجان نقش مهمی در جلوگیری از قتل دارد و این همان پیشگیری غیرکیفری است. بروز قتل های روزمره این گونه، توجه به این موضوع را بیشتر مطالبه می کند با کمی صبر و تحمل می شود این خشم و عصبانیت را به رفتار بهنجار و اجتماعی تبدیل کرد. نباید فراموش کرد کارکردهای نهادهایی چون خانواده، مدرسه و رسانه و سایر در این خصوص نقش تعیین کننده ای است به امید اینکه شاهد وقوع چنین قتل هایی نباشیم.
خود حمید صف چه گفت:
حمید صفت در برابر اتهام قتل شوهر مادرش گفت سه شنبه گذشته زمانی وارد خانه مادرم شدم که هوشنگ ناپدری ام با مادرم درگیر بود، من به دفاع از مادرم با هوشنگ درگیر شدم و مادرم را از خانه بیرون فرستادم از هوشنگ خواستم اینقدر مادرم را آزار ندهد، که گردن کلفتی کرد، با هم زدوخورد کردیم، او بسویی پرتاب شد و احتمالا سرش به جای تیزی خورده و بیهوش شده، وگرنه من او را نزدم.
پزشکی قانونی تائید کرده که جسم سنگینی با جمجمه هوشنگ برخورد نموده و سبب مرگش شده است و اینک خواننده رپ به اتهام قتل در زندان است و به احتمال زیاد با رضایت مادرش و احتمالا خانواده هوشنگ آزاد میشود!

کیارستمی در فهرست منتخب برادران بلژیکی داردن

1577-61

1577-62

روزنامه اعتماد
ژان پي‌ير و لوك داردن Jean Pierre and Luc Dardenne، برادران فيلمساز بلژيكي سزاوار برترين جايگاه در فهرست بهترين فيلمسازاني هستند كه اين روزها در صنعت سينماي فرانسه فعاليت مي‌كنند. اين دو فيلمساز ٧٩ فيلم برتر قرن‌ بيستم را كه بايد ببينيد، معرفي كرده‌اند. اين فهرست را La Cinetek منتشر كرده است.
انتخاب داردن‌ها شامل نخستين فيلم‌هاي ناطق از جمله فيلم «M» ساخته فريتس لانگ، فيلمساز سرشناس اتريشي- آلماني تا فيلمساز مولف ايراني عباس كيارستمي، آكي كوريسماكي فيلمساز فنلاندي و ناني مورتي فيلمساز ايتاليايي مي‌شود.
عباس كيارستمي، فيلمساز اسطوره‌اي ايران با سه فيلم «زير درختان زيتون» (١٩٩١)، «خانه دوست كجاست؟» (١٩٨٧) و «زندگي ادامه دارد» (١٩٥٦) در اين فهرست حضور دارد. روبر برسون با چهار فيلم «ناگهان بالتازار» (١٩٦٦)، «موشت» (١٩٦٧)، «زنداني محكوم به مرگ گريخت» (١٩٥٦) و «خاطرات كشيش روستا» (١٩٥١) در اين فهرست جاي دارند. اين دو برادر پيش از اين گفته بودند كه با ساخت فيلم «رزتا» (١٩٩٩) به فيلم كلاسيك «موشت» برسون اداي احترام كرده‌اند.
همچنين در اين فهرست فيلم‌هاي غيرداستاني «بي‌آفتاب» (١٩٨٣) ساخته كريس ماركر و «شوآ» به كارگرداني كلود لنزمن نيز ديده مي‌شود. كن لوچ با دو درام‌ «قوش» ١٩٦٩و «سنگ باران» (١٩٩٣) در اين فهرست جاي دارد.
هر چند در اين فهرست با ديدن نام وودي آلن براي ساخت «جنايت و جنحه» (١٩٨٩) غافلگير مي‌شويم. فيلم «صحنه‌هاي داخلي» كه وودي آلن آن را در سال ١٩٧٨ روي پرده برد، ديگر انتخاب داردن‌ها است؛ فيلمي كه مرهون فيلمسازي اينگمار برگمان است اما در زمان اكران فيلم، منتقدان آن را تقليدي سطح پايين از استاد فيلمسازي سوئدي معرفي كردند.
از طرفي اينگمار برگمان با دو فيلم «تابستان با مونيكا» (١٩٥٢) و «آستانه زندگي» (١٩٥٨) در اين فهرست جاي دارد. روايت مارتين اسكورسيزي از جواني كه بي‌خوابي او را رنج مي‌دهد و شغل شبانه تاكسيراني را انتخاب مي‌كند، يكي از انتخاب‌هاي داردن‌ها است.
اما داردن‌ها پنج انتخاب خود را به موريس پيالا، فيلمساز فرانسوي كه او را به خاطر سبك واقع‌گرايانه‌اش مي‌شناسيم، اختصاص داده‌اند كه مشهورترين آنها «زير آفتاب شيطان» (١٩٨٧) برنده نخل طلايي جشنواره كن است. اين دو فيلمساز بلژيكي، هشت اثر سينمايي روبرتو روسيلني، كارگردان ايتاليايي نئورئاليست را كه از جمله آنها مي‌توان به «سفري به ايتاليا»، «آلمان، سال صفر» و «استرومبولي» (١٩٥٠) اشاره كرد.

افتتاح فستیوال کن با فیلم تازه فرهادی

1577-63

نخستین نمایش فیلم جدید اصغرفرهادی «همه میدانند Everybody Knows» در 9 ماه می سال 2018 در فستیوال بین المللی کن خواهد بود.
این فیلم که فیلمبرداری آن از 21 اگوست در شهر مادرید آغاز شده و در آخر نوامبر پایان می گیرد، با حضور بازیگران سرشناس پنه لوپه کروز و حاویرباردم، ریکاردو دارین ساخته میشود. و پخش کننده فرانسوی اعلام داشت درست در روز نخست جشنواره کن، فیلم روی اکران میرود.
قصه فیلم درباره دختری است که به دیدار فامیل خود به دهکده زادگاهش در اسپانیا میرود اما در یک اجتماع فامیلی ناگهان دختربچه ای ناپدید میشود و ماجراهای هیجان انگیز فیلم آغاز می گردد.
کمپانی یونیورسال، فیلم را در سراسر جهان پخش می کند.

تخمین درآمد بالای نیم میلیارد دلاری
برای سریال های ترکیه در سال 2018

1577-64

محدودیت ها، سانسور و سختگیری در انتخاب داستان های عشقی و تاریخی در ایران سبب شده ترکیه در سال 2017 حداقل درآمدی برابر با 350 میلیون دلار از راه ساخت سریالهای تلویزیونی بدست آورد.
سریال سازی در ترکیه در طی دهه اخیر که سینمای این کشور بکلی افول کرده بود، به طور باورنکردنی در سطح بین المللی رشد کرده ودرآمد وارداتی آن در سال 2018 احتمالا به بالای نیم میلیارد دلار خواهد رسید.
سریال های ترکیه از جمله «حریم سلطان» به سراسر جهان از جمله روسیه فروخته شد و به مرور به شیلی و بازار امریکای لاتین راه یافت هزینه هر قسمت این سریال ها بسیار بالاست و بازیگران دستمزدهای چند هزار دلاری طلب می کنند.

از یک عمر خدمـات سینمـایی امیرنادری
در جشنواره جهانی فیلم پارسی تقدیرمیشود

1577-65

قرار است در تاریخ 10 سپتامبر، در جشنواره جهانی فیلم پارسی سیدنی استرالیا، با اهدای جایزه یک عمر خدمات هنری از امیر نادری فیلمساز صاحب سبک ایرانی تقدیر شود.
در این جشنواره ابتدا فیلم انیمیشن Window Horses ساخته ماری فلمینگ کارگردان کانادایی روی پرده میرود فیلمی که شهره آغداشلو و پیمان معادی به رویش صدا گذاشته اند.
«زیر سقف دودی» به کارگردانی پوران درخشنده، «نفس» ساخته نرگس آبیار، «به دنیا آمدن» به کارگردانی محسن عبدالوهاب، «رفتن» ساخته نوید محمودی محصول مشترک ایران و افعانستان، «آنها» ساخته آناهیتا قزوینی زاده به تهیه کنندگی جین کمپیون کارگردان فیلم پیانو در این جشنواره حضور دارند ضمن اینکه فیلم «کوه» امیرنادری همزمان با تقدیر او بروی پرده میرود.

اهدای تقدیرنامه های نخست وزیر،
وزیرفرهنگ و پارلمان کانادا به لیلا حاتمی

1577-66

به دنبال برگزاری مراسم بزرگداشت لیلا حاتمی بازیگر سرشناس سینمای ایران در شهر ونکوور کانادا قرار است در چند شهر بزرگ دیگر از جمله نیویورک و لس آنجلس نیز مراسم مشابهی برای او برگزار شود.
لیلا حاتمی داور جشنواره فیلم کن و عضو آکادمی اسکار، در مراسمی که به همت دکتر امیرهوشنگ هاشمی نویسنده و منتقد سینما و عضو هیئت داوران جشن حافظ در ونکوور با حضور ایرانیان مقیم شهر برپا شد، استقبال پرشوری را بدنبال داشت.
در این مراسم خانم بویین پیام های جان هورگان نخست وزیر و لیزا بیر وزیر فرهنگ ایالت بریتیش کلمبیا را خواند و سپس تقدیرنامه رسمی دولت کانادا را به پاس فعالی ها و دست آوردهای ارزنده هنریش به او اهدا نمود.
این مراسم بدنبال نمایش «جدایی نادر از سیمین» انجام شد و تقدیرنامه ای از سوی پارلمان کانادا توسط فین دانلی نماینده پارلمان به لیلا حاتمی داده شد.

رونمایی از آثار مرادی کرمانی در پکن

1577-67

مراسم رونمایی از کتابهای هوشنگ مرادی کرمانی، نویسنده نامدار به زبان چینی در محل غرفه ایران در نمایشگاه کتاب پکن در چین برگزار شد.
در این رویداد دو کتاب «مربای شیرین» و «خمره» با حضور ناشران آثار مرادی کرمانی ارائه شد و خود نویسنده گفت احساس بسیار خوب و هیجان انگیزی دارم، که 2 جلد کتابم به زبان چینی چاپ شده البته کتاب داستان «شیر» هم که به دوران کودکی خودم مربوط بود به همین زبان چاپ شد.
کرمانی گفت کتاب خمره که به 20 زبان در کشورهای مختلف ترجمه و چاپ و جوایز بین المللی بسیاری را صاحب شده ماجرای دوستانی است که دچار کمبود آب میشود.

لغو کنسرت گروه راک الله – لاس
در هلند، به کنسل شدن تور آنها می انجامد

1577-68

بدنبال تهدیدهای پیاپی در مورد انفجار و برهم زدن کنسرت گروه امریکایی «راک الله- لاس» در روتردام هلند، با دستور پلیس و مقامات امنیتی ، سالن کنسرت بلافاصله تخلیه شد و همزمان یک اتومبیل حامل کپسول های گاز در نزدیکی محل کنسرت نیز کشف و راننده دستگیر شد.
احمد ابوطالب شهردار مسلمان روتردام در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت پیدا شدن این اتومبیل حامل کپسول گاز قضیه تهدیدها را جدی کرده و باید این کنسرت کنسل می شد. این گروه در سال 2008 در لس آنجلس پایه گذاری شده وبارها اعلام کرده اند انتخاب این نام به خاطر طنین مقدس آن بوده و در طی سالها از سوی مسلمانان تهدید شده و ناخشنودی خود را اعلام کرده اند، ولی از داخل ایران، پیام های حمایت دریافت داشته اند.

نامه ابراهیم گلستان به جاهد

1577-71

بعد از انتشار گزارش «پرویز جاهد» از جلسه نمایش فیلم «رگبار» در دانشگاه سنت اندروز اسکاتلند با حضور «بهرام بیضایی»، «ابراهیم گلستان»، نویسنده و فیلم‌ساز برجسته سابق ایران که در انگلستان ساکن است، نامه‌ای خطاب به جاهد در مورد این گزارش و بهرام بیضایی نوشت. به گزارش ایسنا، «شرق» با این مقدمه، نامه مذکور را منتشر کرد:

پرویز جاهد گرامی
شق‌القمر شد و از این نوشته تو درباره بیضایی که امروز خواندم خیلی خوشم آمد. درست است که حکایتی که از بیضایی کرده‌ای چه فراوان گیرندگی داشت و چه بسیار در من اثر گذاشت اما به‌هرحال تو آن را درآورده بودی و از او نوشته بودی و توانسته بودی وضع دردناک اما تحسین‌آور بیضایی را روی کاغذ بیاوری.
در این دنیا و عرصه چاخان‌های بی‌پایان که از هرکس درباره هر آدم زپرتی می‌بینی که زپرتی‌ها از او تعریف می‌کنند جا دارد که گاهی از کسی که حتما نشد – و شاید در این نشد خود بیضایی هم که از گروه متملق‌ها نبود، خودش هم مؤثر بوده باشد و شاید – نشد که وقتی می‌بایستی می‌توانستم به درآوردن او خدمتی کنم. ترکیب بدترکیب نکبتی موجود نگذاشت که من آنچه را که می‌خواستم در حق او بکنم. میسرم نشد. این تقریباً تنها کسی بود که بایستی و می‌خواستم اما نتوانستم. نگاهداری دستگاه خودم هم میسر نشد و چیزی را که با چه وقت و چه امیدی ساخته بودم ممکن نشد که نگهداری کنم. به دنبال که نگاه می‌کنم خیلی از تغابن، از ناکامی‌ها و نشدن‌های خودم می‌بینم. نشد که به او که به شکل کمابیش پیشگویانه‌ای اعتقاد داشتم و لازم هم نبود که حتی به خودش هم بگویم چراکه نوعی پزدادن بسیار توخالی ازآب درمی‌آمد، فرصتی که بایستی می‌آمد نیامد و این حسن‌نیت من به باد رفت و من ناچار سال‌های به زحمت پر از بطالت را گذاشتم و گذشتم. حتی توی خاکسترهای امیال سوخته‌ام جز خودم کسی به آنچه نشد واقف نشد. حالا تو هم بشنو اما در یاد نگه ندار.
خوشحالم که میلانی توانست به او برسد اما محزونم که از آمدن او به انگلستان بی‌خبر بودم و بی‌خبر ماندم تا وقتی که از تو شنیدم که این‌جا بوده است و بعد رفته است. به‌هرحال ما همه روزی روزگاری جایی بوده‌ایم و بعد رفته‌ایم یا می‌رویم. در متن جریان این‌جور عدم‌های بی‌حاصل جاگرفتن نه منحصر به ماست نه با اتفاق‌افتادنشان کمر غول شکسته شده است.
اگر روزی روزگاری به بیضایی رسیدی سلام به او برسان و بگو درود بر تو که گوشه‌ای از توفیق را نصیب بردی. من این فیلم را ندیده‌ام. در واقع از بیضایی فقط باشوی غریبه را دیدم که در آن تحسینم که به پشیزی هم نمی‌ارزد نصیب او و بازیگرش شد. خودت سلام و امیدهای من به کارهای دقیق و کامل خودت را بگیر و بپذیر. به خانمت و پسرت هم سلام فراوان.
«سوم اگوست ٢٠١٧- ابراهیم گلستان