1717-19

محمدعلی کشاورز، بازیگر سرشناس ایرانی، درگذشت

1717-20

محمدعلی کشاورز، بازیگر با سابقه سینما، تئاتر و تلویزیون ایران در نودسالگی درگذشت. او دارای نشان درجه یک فرهنگ و هنر ایران بود.
به گزارش رسانه‌های ایران آقای کشاورز اوایل خرداد به دلیل عارضه کلیوی و بالا رفتن سطح کراتین خون در بیمارستان بستری شد و بلافاصله مراحل درمانی خود را زیر نظر تیم پزشکی آغاز کرد. پس از آن او به دلیل عفونت ریه در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شد.

صدیقه کیانفر بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون درگذشت

1717-22

صدیقه کیانفر بازیگر پیشکسوت تئاتر، رادیو و تلویزیون صبح پنجم خردادماه در منزل شخصی خود به علت ایست قلبی چشم از جهان فرو بست. کیانفر که متولد ۱۳۱۱ بود، فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۳۶ در رادیو شروع کرده بود.
وی در طول عمر هنری خود در آثار سینمایی متعددی از جمله «هامون»، «آپارتمان شماره ۱۳»، «مأموریت آقای شادی»، «همسر» و «من زمین را دوست دارم» ایفای نقش کرده بود.
« بچه های کوچه دوستی» هنگامه مفید، «همه بچه های من» مرضیه برومند»، «بی گناهان» احمد امینی، «میوه ممنوعه» حسن فتحی و »رسم عاشقی» سعید سلطانی نیز از جمله مجموعه های تلویزیونی هستند که صدیقه کیانفر در آن ها به ایفای نقش پرداخته بود.

بهمن فرمان آرا، در اکران آنلاین
کمتر دزدی اتفاق می‌افتد

1717-23

فیلم«حکایت دریا» سه سال پیش ساخته شد و مجوز نمایش گرفت ولی از آنجا که در سینمای ما فقط نورچشمی‌ها به‌راحتی می‌توانند اکران بگیرند و با توجه به اینکه تعطیلات سه چهار ماهه کرونایی سبب شد که فیلم‌های بسیاری در صف اکران بمانند، صلاح دیدیم به اکران آنلاین رضایت بدهیم تا اینکه یک سال و نیم دیگر در انتظار اکران بمانیم.
سانس‌های زیادی از اکران فیلم قبلی من ، «دلم می‌خواد» هو در زمان اکران آن دزیده شد و به نمایش‌های فیلم‌های دیگر اختصاص پیدا کرد. البته در این زمینه مدرکی ندارم که این مساله طبق دستور بوده یا نه ولی هر چه بود سبب شد فیلمی را که به‌راحتی می‌توانست چندین میلیارد فروش داشته باشد، تکه پاره کنند.
فرمان آرا می گوید : قانون در فضای مجازی هم رعایت نمی‌شود. مردم هنوز برخی از فیلم‌های بسیار قدیمی مرا در یوتیوب می‌بینند. در هر صورت باید به خدا توکل کرد چون تنها کسی که برخورد منصفانه‌ای در مورد اکران فیلم‌ها دارد، خداوند است نه وزارت ارشاد یا دوستانی که عضو کمیسیون‌های متعددی هستند و مدام از فیلمفارسی سخن می‌گویند و کسی هم از آنان نمی‌پرسد چه کسی به فیلم‌های پرفروش الان پروانه ساخت و پروانه نمایش داده؟!

«قهرمان» اصغر فرهادی
و «شیشلیک» مهدویان مجوز ساخت گرفتند

1717-30

در آخرین جلسه شورای ساخت سازمان سینمایی در نیمه دوم خرداد، فیلمنامه‌های «بدون همه چیز» به تهیه کنندگی جواد نوروزبیگی و کارگردانی و نویسندگی محسن قرایی، «بیرو» به تهیه‌کنندگی مجید برزگر و کارگردانی و نویسندگی مرتضی علی عباس میرزایی، «بازی دراز» به تهیه‌کنندگی محمدرضا شرف‌الدین و کارگردانی و نویسندگی یاسمین نصرتی، «قهرمان» به تهیه‌کنندگی، کارگردانی و نویسندگی اصغر فرهادی، «شیشلیک» به تهیه‌کنندگی محمدرضا منصوری، کارگردانی محمد حسین مهدویان و نویسندگی امیر مهدی ژوله، «تولدت مبارک» به تهیه‌کنندگی و نویسندگی کامشاد کوشان و کارگردانی حسن قلی زاده، «شب داخلی دیوار» به تهیه‌کنندگی علی جلیلوند و کارگردانی و نویسندگی وحید جلیلوند، «بعد از اتفاق» به تهیه‌کنندگی شهاب حسینی و کارگردانی و نویسندگی پوریا حیدری اوره موافقت شد.

۲ انیمیشن کوتاه ایرانی
در راه مهم‌ترین جشنواره پویانمایی جهان

1717-24

جشنواره فیلم‌های انیمیشن «انسی» یکی از معتبرترین رویدادها در عرصه پویانمایی در سطح بین‌المللی است که هر ساله در ماه ژوئن در شهر انسی فرانسه برگزار می‌شود.
شصتمین جشنواره بین‌المللی انیمیشن انسی امسال به صورت مجازی و از تاریخ ۱۵ تا ۳۰ ژوئن (۲۶ خرداد تا ۱۰ تیر) برگزار می‌شود و امسال میزبان نمایش دو اثر کوتاه ایرانی”قدم یازدهم” ساخته مریم کشکولی‌نیا در بخش فیلم‌های کوتاه مخاطبان جوان و “ما فقط یک سیاره داریم” به کارگردانی عقیل حسینیان در بخش فیلم‌های سفارشی این رویداد سینمایی خواهد بود . همچنین فیلم کوتاه «سگ‌ها» به کارگردانی محمد باباکوهی اشرفی و شش فیلمساز دیگر به عنوان محصول فرانسه در بخش رقابتی فیلم‌های کوتاه فارغ‌االتحصیلان به روی پرده خواهد رفت. امسال در بخش رقابتی اصلی جشنواره انیمیشن انسی، ۱۰ انیمیشن بلند «بینی یا توطئه ماوریکس» ساخته «آندری کرژانوفسکی» (روسیه)، «بکُش و این شهر را ترک کن» به کارگردانی «ماریوژ ویلژینسکی» (لهستان)، «خون آشام کوچک» ساخته «ژوان اسفار» (فرانسه)، «ضربان جنگل: فیلم» به کارگردانی «برنت داوس» (موریس)، «لوپین III اولین» به کارگردانی «تاکاشی یامازاکی» (ژاپن)، «۷ روز جنگ» به کارگردانی «یوتا مورانو» (ژاپن)، «داستان زنجبیل» ساخته «کنستانتین شرکین» (روسیه)، «خانواده پاگنده» ساخته «بن استسن» و «جرمی دگروسون» (بلژیک، فرانسه)، «فاجعه ، کودکی از مارتا جین کاناری» ساخته «رمی شایه» (فرانسه، دانمارک) و «ناهوئل و کتاب جادویی» ساخته «ژرمن آکونا» (شیلی) با هم رقابت می‌کنند.

پروژه مشترک ایران و فنلاند در انتظار پروانه ساخت !

1717-25

دست‌اندرکاران فیلم سینمایی «لایه‌های دروغ» از ادامه فیلمبرداری این فیلم پس از رفع کامل بحران کرونا خبر می‌دهند. محسن صرافی تهیه‌کننده فیلم می گوید: برای ادامه فیلمبرداری با دو بازیگر مطرح ایرانی به توافق رسیده‌ام و در حال رایزنی با سومین بازیگر ایرانی هستم تا پس از رفع بحران کرونا، فیلمبرداری را مجدد آغاز کنیم. بنیاد سینمایی فارابی بر مشارکت در ساخت این فیلم در همکاری با شرکت فنلاندی «سونرام پروداکشن» همکاری دارد و با عبور از ۵۰ درصد فیلمبرداری، تاکنون یک ریال از ایران خارج نشده و این فیلم با سرمایه شخصی و وارد کردن ارز به کشور تولید شده است. این فیلم  در بازار فیلم جشنواره کن ۲۰۱۹ و رایزنی و عقد تفاهم‌نامه با شرکت‌های پخش فنلاندی، آمریکایی و کانادایی به بهره‌وری مالی خواهد رسید. «آنتی رینی» و «آنو سینسالو» از بازیگران شناخته شده فنلاندی در فیلم «لایه‌های دروغ» ایفای نقش کرده‌اند. رامین سهراب، کارگردان، بازیگر و یکی از تهیه‌کنندگان دیگر فیلم است.

اعتراض فیلمبردار پیشکسوت
علیه «خانه سینما»: کاش این ذلت را نمی‌دیدیم!

1717-26

روشی که خانه سینما برای شناسایی واجدین شرایط کمک‌های معیشتی در پیش گرفته، مورد انتقادات مختلف قرار گرفته است. حسن قلی زاده کارگردان و تهیه کننده پیشکسوت سینما و فیلمبردار فیلم های «اجاره نشین ها»، «جنگ نفت کش ها» ، «آپارتمان شماره ۱۳» ، «گراند سینما»، «زردقناری»، «کشتی آنجلیکا» با نوشتن یک یادداشت به مدیریت خانه سینما در خصوص تجسس و تحقیق و تفحص در زندگی خصوصی سینماگران تحت عنوان حمایت اعتراض کرد.
«فرجام خانه رویایی ما که برایش جنگیدیم این است. خانه زیبای ما در حال تبدیل شدن به نوانخانه ای است که حتی شمقدری نیز نمی خواست. کاش روزی که عده ای تهدید به توپ بستن خانه سینما کردند مقاومت نمی کردیم و می زدند و این ذلت را نمی دیدیم. اقلا برایش زاری می کردیم.»

انتشار اجرای بین‌المللی ارکستر سمفونیک تهران
با محور صلح و شادی

1717-27

اجرای خانگی ارکستر سمفونیک تهران باحضور بیش از ۱۷۰ نوازنده و‌خواننده منتشر شد. اجرای ارکستر سمفونیک تهران با همراهی نوازندگان و خوانندگان بیش از ۱۵ کشور است و بردیا کیارس نوازنده و رهبر ارکستر کار مدیریت هنری پروژه را به عهده داشته است.
در این اجرای خانگی که بیشتر از ۱۷۰ نوازنده و خواننده حضور دارند، موومان چهارم سمفونی ۹ بتهوون اجرا می‌شود و این قطعه محوریت صلح، شادی و برادری دارد.
پیش از این توسط بنیاد فرهنگی هنری رودکی، دو اجرای خانگی «سبکبال» و «شور عاشقانه» توسط ارکستر ملی ایران اجرا و منتشر شده است.

«عاشقی در هانوی» منتظر اجازه ورود به ویتنام!

1717-29

قربان محمدپور، تهیه‌کننده کارگردان فیلم سینمایی «عاشقی در هانوی» برای آغاز فیلمبرداری این پروژه در انتظار اجازه ورود به ویتنام است. قرار بوده است  اسفند ماه سال98 گروه فیلمیبرادری  وارد کشور ویتنام شوند که متاسفانه به دلیل شیوع بیماری کرونا این پروژه نیز به تاخیر افتاد . گروه  منتظر هستند تا کرونا تمام شود تا دولت ویتنام اجازه ورود به این کشور را بدهد. اگر همه چیز خوب پیش رود «عاشقی در هانوی» اواخر تابستان جلوی دوربین می رود. به دلیل گرمای شدید در ویتنام باید فصلی را برای کار انتخاب شود که هوا قابل تحمل باشد. با تغییر زمان فیلمبرداری امکان تغییر بازیگران وجود دارد .

آخرین وضعیت تولیدات سینمایی در روزهای کرونایی

1717-28

تولیدات سینمایی با رعایت دستورالعمل ستاد ملی مبارزه با کرونا ادامه پیدا می کند. پیرو اطلاعیه ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر امکان آغاز فعالیت‌های تولیدی کشور با رعایت ضوابط بهداشتی، فعالیت آثار نیمه تمام دارای مجوز بزودی آغاز خواهد شد و متقاضیان جدید می‌توانند مدارک مورد نیاز را در سامانه سازمان سینمایی بارگذاری کنند.
کلیه فعالیتها براساس ضوابط اعلام‌شده ستاد ملی مبارزه با کرونا درباره واحد های تولیدی انجام می پذیرد و مسئولیت رعایت این ضوابط با تهیه کنندگان فیلم هاست است .
ایجاد شرایط برای رعایت دستورالعمل‌ها ، موارد مربوط به رفت و آمد گروه و فاصله گذاری حین فعالیت در زمره حقوق همکاران هر پروژه است که باید تهیه کنندگان نسبت به اجرای آنها تعهد لازم را بدهند.

کارگران ایرانی، فیلمی درباره قاتل بروس لی می سازد

1717-31

درشرایطی که هزاران سوژه تاریخی و اجتماعی درایران وجوددارد، یک کارگردان هموطن بنام بهمن گودرزی برای ساختن فیلمی درباره قاتل بروس راهی هنگ کنگ میشود این کارگردان درانتظاربازگشائی مرزها و امکان فیلمسازی است.
خود چینی ها وهنگ کنگی مات ومبهوت مانده اند که چرا و به چه دلیل یک کارگردان ایرانی در پی قاتل بروس لی است؟ و حتی ازچند بازیگرچینی و هنگ کنگی نیز دعوت به بازی شده است. ازجمع بازیگران ایرانی امیرجعفری، امین حیایی و ریحانه پارسا انتخاب شده اند البته کارگردان فیلم گفته قضیه را جدی نگیرید، چون فیلم تم کمدی دارد و البته اگر با اعتراض خانواده بروس لی روبرو نشود جای تردید دارد.

فروش بالای فیلم مطرب فیلمسازان را عصبانی ساخته!

1717-32

موفقیت تجاری فیلم «مطرب» با بازی پرویز پرستویی و الناز شاکردوست به کارگردانی مصطفی کیانی، بسیاری از دست اندرکاران سینما را عصبانی ساخته است.
درسال 1398 فیلم مطرب درصدرپرفروش ترین فیلم سال قرارگرفت و مخالفان زبان گشودند فیلم مطرب را تجاری و بازاری و حتی با عنوان فیلمفارسی خواندند.
این فیلم که 000/000/458/385 یعنی حدود 400 میلیارد فروش کرد به گفته سینماگران مخالف، بدلیل نشانه ها و سمبل هایی از دوران گذشته قبل ازانقلاب ایران و پرداختن به خواننده ای باب سلیقه داخل و خارج، فیلمی است بنیان سینمای هنری و بقولی قابل تفکروشاید انقلابی را سست کرده است.