1546-45

درگذشت رکن الدین خسروی

1546-46

هفته قبل رکن الدین خسروی، نویسنده، کارگردان تئاتر و مترجم و از بنیانگذاران دانشکده هنرهای دراماتیک در لندن درگذشت.
خسروی متولد 16 اسفند 1308، بعد از یک دوره مبارزه با سرطان، در سن 87 سالگی با زندگی وداع گفت. خسروی آثاری را روی صحنه تئاتر برد از جمله انتیگون نوشته ژان آنوی، ابراهیم توپچی و آقا بیک نوشته منوچهر رادین، محاکمه ژاندارک: نوشته برتولت برشت، سی زوئه بانسی مرده است از اتول فوگارد، گوشه نشینان: ژان پل سارتر.
خسروی بعد از دریافت دیپلم ادبیات از دبیرستان البرز در سال 1327، وارد دانشکده حقوق شد و در سال 1329 با تغییر رشته، در دانشکده ادبیات تحصیلات خود را ادامه داد و سپس در کلاسهای تئاتر و هنرپیشگی پروفسور دیویدسون و دکتر مهدی فروغی شرکت کرد و همان زمان ها نمایشات: حکومت زنان خان بروجردی، سایه دره، خاموشی دریا، کلبه ای در جنگل را روی صحنه برد.

درگذشت پیشکسوت انیمیشن

1546-47

درحالیکه هنوز خاطره ج- تجارتچی کاریکاتوریست قدیمی در ذهن ها مانده، نسل بعد از او که بیشتر در عرصه انیمیشن فعالیت داشتند نیز یکی یکی به سفر آخرت میروند که آخرین آنها مهدی سماکار بود که آثار ماندنی از خود برجای گذاشت و نکته مهم اینکه با زمانه نسل جدید هماهنگ بود و بدنبال یک دوره طولانی بیماری، در خانه خود درگذشت.
سماکار در قطعه هنرمندان که اینروزها با شرایط و قوانین خاصی همراه است به خاک سپرده شد.

همکاری مشترک ارکسترسمفونیک تهران و ایتالیا

1546-48

1546-49

شهرداد روحانی رهبر ارکسترسمفونیک تهران کنسرت بزرگ مشترکی با پائولو رهبر ارکسترهای بزرگ ایتالیا، در جشنواره فجر اجرا خواهند کرد.
ایندو رهبر برجسته ارکستر تمرینات خود را با حضور نوازندگان ایرانی و ایتالیایی آغاز نمودند تا در هفتمین روز جشنواره بروی صحنه بروند.
شهرداد روحانی در این باره میگوید: یکی از مهمترین اهداف من بعد از پذیرش رهبری ارکستر سمفونیک تهران، مراوده فرهنگی با هنرمندان و گروه های بین المللی بودکه می تواند نقش تعیین کننده ای در جریان معرفی ارکسترسمفونیک تهران به دنیا داشته باشند.
من در این مدت حتی با نوازندگان ایرانی مقیم خارج نیز ارتباط برقرار کردم و خواهان همکاری و حضورشان در ارکسترسمفونیک تهران شدم بطوری که در همین کنسرت مشترک ما با ارکستر فستیوال پوچینی ایتالیا، خانم نسیم سعد از نوازندگان مطرح ویلن سل که سالها در خارج فعالیت دارد بعنوان تک نواز قطعه باغ ایرانی با ما روی صحنه است.
ارکستر فستیوال پوچینی از مطرح ترین ارکسترهای ایتالیا با حضور 40 نوازنده ایتالیایی به رهبری پائولوالمی است که در آن شب هرکدام بخشی از برنامه را رهبری می کنیم و نوازندگان ایرانی و ایتالیایی کنار هم نوازندگی می کنند.
ارکستر سمفونیک تهران و ایتالیا به رهبری شهرداد روحانی و پائولو المی در 30 همین ماه در تالار وحدت روی صحنه رفتند.

سرانجام فیلم فروشنده کاندیدای رسمی اسکار شد

1546-50

فیلم پرسروصدای فروشنده به کارگردانی اصغر فرهادی، نماینده سینمای ایران این هفته بعد از گذر از رقابت های فشرده میان صد فیلم عاقبت بعنوان کاندیدای رسمی اسکار برگزیده شد.
فروشنده رقبای سرسخت دیگری هم دارد، ولی با توجه به جوایزی که تا امروز دریافت داشته از جمله بهترین فیلمنامه و شهاب حسینی به عنوان بهترین بازیگر مرد از جشنواره کن و نامزدی گلدن گلوب و در ضمن از سوی انجمن منتقدان امریکایی تائید شده، شانس زیادی برای دریافت اسکار دارد و بقولی افتخار دیگری است برای جامعه ایرانی در سراسر جهان. اصغر فرهادی در سال 2012، با فیلم «جدایی نادر از سیمین» A Separation برنده جایزه بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان اسکار و گلدن گلوب و جشنواره های متعدد دیگری شده بود.

شکایت پخش کنندگان «فروشنده» از شبکه فیس وان

1546-51

در شرایطی که فیلم فروشنده به کارگردانی اصغر فرهادی از همین هفته در سینماهای مختلف در امریکا از جمله لس آنجلس روی پرده میرود، یک شبکه ماهواره ای بنام فیس وانFace 1 بطور غیرقانونی یک نسخه را با کیفیت بد از فیلم فروشنده را از این شبکه پخش کرد و بدنبال آن دو کمپانی امریکایی کوهن میدیا گروپ و آمازون استودیو در مورد شکایت علیه این شبکه اقدام کردند تا در ضمن جلوی پخش فیلم را از دیگر شبکه های ماهواره ای بگیرند.
این فیلم در ایران وارد شبکه نمایش خانگی شده است ولی تا این لحظه کسی نتوانسته آنرا بدون پرداخت دانلود کند.

قسمت دوم فیلم سلام بمبئی جلوی دوربین میرود

1546-52

نوروز بیگی و قربان محمدپور تهیه کننده و کارگردان فیلم جنجالی «سلام بمبئی» پیش تولید بخش دوم این فیلم را به زودی آماده می کنند و محمدپور همچنان نویسنده وکارگردان آن خواهد بود.
این فیلم که چند هفته است در سینماهای تهران و شهرستان ها با فروش بالایی روی پرده است در اصل دلیل ساخت فیلم دوم را سبب شد و گروه سازنده راهی هند میشوند.
محمدپور درباره این فیلم می گوید به دلیل آشنایی با سینمای هند و امکانات و مشکلات، این بار با آمادگی بیشتر به هند میروم و پیشاپیش با دو سه بازیگر مطرح سینمای هند قرارهایی گذاشته ام که امیدوارم قبل از نوروز، قراردادها را ببندیم و پروانه ساخت بگیریم تا درخردادماه فیلم جلوی دوربین برود.
این بار قصه «سلام بمبئی» درباره یکی از بچه های ابلیس است که نمی خواهد راه پدر را ادامه بدهد و قصد توبه دارد. قصه دختر ابلیس است که خداوند به او می گوید ما به پدرت گفتیم به آدم سجده کن ونکرد و حالا تو باید روی زمین به انسانی که تا بحال از سوی شیطان گمراه نشده سجده کنی.
تا این لحظه بازی گلزار و بنیامین در فیلم قطعی است.