1596-57

همایون شجریان: حال پدر بدتر نشده اما خوب هم نیست

1596-65

همایون شجریان در گفتگویی با یورونیوز درباره وضعیت سلامت محمدرضا شجریان گفت:
سال گذشته برای پدر بیماری پیش آمد و مجبور شدند به‌شدت اشعه درمانی و رادیوتراپی کنند، اما این کار ضمن اینکه مریضی را کنترل می‌کند باعث می‌شود بافت‌های سالم نیز آسیب ببینند و یکسری اشکالاتی نیز ایجاد می‌کند. امروز نسبت به آن روزهای اول خیلی وضعیت‌شان بهتر است. در یک مقطعی که ایشان در شرایط قابل قبول و تثبیت‌شده‌ای قرارگرفت؛ گفتیم دو راه پیش‌روی ما قرار دارد، یعنی یا ایشان با فیزیوتراپی و درمان به سمت خیلی بهترشدن پیش می‌رود یا اینکه خدای‌ناکرده مریضی پیشرفت می‌کند و ایشان را به سمت بدترشدن می‌برد. وی در ادامه افزود: هفت، هشت ماه است که متاسفانه وضعیت بیماری به سمت بهترشدن نرفته، ولی خوشبختانه بدتر هم نشده است، اما ما همچنان بر سر همان دورراهی مانده‌ایم. پدر نه آنچنان بدتر شده‌اند و نه آنچنان بهتر. خب، این امکان وجود دارد که بیماری فعالیتش را درون ایشان شروع کند که برای ما جای نگرانی دارد. آن بخشی که می‌خواستیم به‌وسیله فیزیوتراپی بهتر شود هفت، هشت ماه است که در یک مرحله‌ ثابت مانده و ما را ناامید کرده است . همایون شجریان همچنین عنوان کرد: حضور و وجود ایشان برای ما نعمتی است و همچنان که در گذشته بودند هوشیاری‌های عجیب و غریب خودشان را دارند. ما هم برای سلامتی‌شان دعا می‌کنیم . به‌گزارش ایلنا، وی در پاسخ به این سوال که آیا دوست دارید یکبار دیگر با پدر روی صحنه بروید؟ گفت: اگر ایشان شرایطشان به‌گونه‌ای باشد که بتوانند و بخواهند به صحنه بازگردند من روی صحنه می‌آیم و خاک‌های جلو پای ایشان را پاک می‌کنم؛ در کنار ایشان نشستن همیشه برای من افتخار بوده است.

واکنش پرویز پرستویی به اعتراضات اخیر کشور

1596-66

پرویز پرستویی با حضور در برنامه «سی و پنج» به صحبت درباره دولت حسن روحانی پرداخت و گفت که همیشه هم نباید توپ را در زمین دولت انداخت.
پرویز پرستویی که مهمان برنامه زنده «سی و پنج» با اجرای فریدون جیرانی بود درباره اعتراضات اخیر نیز سخن گفت. وی در بخشی از صحبت‌هایش گفت: «به روحانی نقد دارم اما می‌گویم توپ را نباید همیشه به زمین دولت بیندازیم مردم ایران نشان داده‌اند هر جا به آنها توجه نشان دادید و احترام گذاشتید به میدان آمده‌اند.» او ادامه داد: «به خاطر اتفاقات این روزها دل من به درد می‌آید. باید ببینیم مردم به کجا رسیده‌اند که این اتفاقات افتاده است. فیلم «خانه کاغذی» به خاطر همین اتفاقات قربانی شد. اینها حال من را بد می‌کند.» این بازیگر بیان داشت: «همیشه یاد گرفته‌ایم خودمان را سانسور کنیم. اما این تکیه کلام من است که می‌گویم همیشه توپ را توی زمین دولت نیندازیم.» پرستویی در ادامه هم گفت: «هر چند این سوال را دارم که اصلا آقای روحانی خانه سینما و اهالی سینما را می‌شناسد؟» این بازیگر تصریح کرد: «داریم تماشاچی را به سمت و سویی هدایت می‌کنیم که انگار قرار نیست دیگر فیلم جدی ببیند.» او در بخش دیگری از صحبت هایش عنوان کرد: «من پرکارترین و پرپیشنهادترین هنرپیشه‌ام اما کار نمی‌کنم. مخاطب برای من مهم است. و نمی‌گویم مخاطب کیلویی چند و پولم را بگیرم و بروم؟» پرستویی ادامه داد: «از کار در فیلم «خانه کاغذی» واقعا لذت بردم. اما چرا نباید به خاطر حسین پاکدل تیزرهای فیلم پخش نشود؟ آیا اگر نظام دیگری در این مملکت بیاید باید من را اعدام کنند؟ من نه آشوبگر هستم نه اغتشاشگر.»
پرستویی با انتقاد نسبت به عملکرد صدا و سیما گفت: «چرا آقایان صدا و سیما بعد از این همه سال ناصر ملک مطیعی را می‌آوریم و برنامه رفت روی آنتن و برنامه قطع شد؟ چرا با روح آدم‌ها بازی می‌کنیم؟ حرمت ملک‌‌مطیعی را شکستید. واقعا دست مریزاد می‌گویم که ایرج قادری هم بازی کرد هم کارگردانی. سعید راد و آفرین عبیسی کار کردند.» او همچنین بیان کرد: «جشنواره فیلم فجر دیگر برای من لطفی ندارد. این قدر جایزه‌ای که برای «بادیگارد» گرفتم برایم چرک شد که گفتم خدا کند دیگر جایزه‌ای نگذارند تا دیگر مسئله‌ای پیش نیاید!»

لغو کنسرت احسان خواجه امیری در ساری

1596-61

به گزارش خبرنگار ایلنا، احسان خواجه امیری که قرار بود 13 و 14 دی کنسرتی را در سالن سینما سپهر ساری برگزار کند به دلیل آنچه «خوب نبودن حال و روز مردم و شرایط نامناسب» عنوان کرده این کنسرت را لغو کرد.
خواجه‌امیری طی یادداشتی در این باره آورده است: «با سلام خدمت هم‌وطن‌های عزیزم. با توجه به شرایط پیش اومده از اونجایی که خیلی از هموطنانم این روزا حالشون خوب نیست صلاح دونستیم کنسرت فردای ساری رو به تاریخ دیگری موکول کنیم که انشالا به زودی اعلام میشه. از مسئولین هم خواهش می‌کنم یکم بیشتر خودشون رو از مردم بدونن و درک‌شون کنن این روزها ما از استرس زلزله و آلودگی هوا و گرونی‌های لحظه به لحظه و مسایل دیگه پر شدیم امیدوارم هر چه زودتر حال مردم کشورم و خوب ببینم.»

پس از ۴۰ سال اسطوره سینما پا به زورخانه گذاشت
ملک مطیعی: روز فوت تختی کسی به من نگاه نکرد

1596-64

1596-63

به مناسبت پنجاهمین سالگرد درگذشت جهان پهلوان غلامرضا تختی و روز جوانمردی از ناصر ملک‌مطیعی تقدیر به عمل آمد و این هنرمند پیشکسوت پا به زورخانه گذاشت.
محمد نصیری رفیق و همدم مرحوم تختی قهرمان وزنه‌برداری که پنجاه سال پیش در المپیک مکزیکوسیتی طلا گرفته، رضا عقیلی نویسنده و کارگردان پیشکسوت سینما، اشکان عقیلی فرزند رضا از مجریان صدا وسیما، علی اصغر شاهزیدی استاد آواز ایران و شاگرد تاج اصفهانی، خانواده مرحوم ارحام صدر، رسول کربکندی پیشکسوت فوتبال، حسن اکلیلی هنرمند اصفهانی و بسیاری از بزرگان هنر و ورزش در این مراسم حضور یافتند. این مراسم با مدیریت فرهاد طلوع‌کیان، رئیس سابق فدراسیون پهلوانی و زورخانه‌ای به میزبانی مهدی هدایت، موسس موسسه فرهنگ قرآن و ورزش علی‌بن‌ابیطالب در اصفهان برگزار شد. ناصر ملک‌مطیعی در این برنامه گفت: «گود زورخانه، مهد رفاقت، دوستی، غیرت و تعصب است.» او با بیان اینکه چهل سال است به زورخانه نیامده و از زورخانه خاطرات بسیار شیرینی دارد، افزود: «من از گود زورخانه و زمین فوتبال به اینجا رسیده‌ام که اکنون جرئت می‌کنم چند کلمه‌‌ای در این مکان صحبت کنم. باید از کسانی که سنت و فرهنگ ما را حفظ می‌کنند تشکر کرد، همچنین در این راستا از پهلوان هدایت که چنین مجموعه‌ای را بنا کرده تا ورزش زورخانه‌ای و فرهنگ پهلوانی را ترویج کند تشکر می‌کنم.» ملک‌مطیعی گفت: «ما از نسل پوریای ولی هستیم، ما جهان پهلوان تختی را داشتیم و به او افتخار می‌کنیم. روزی که آقاتختی فوت شد برای مراسم رفتم، آن موقع اگر جایی می‌رفتم مردم اطرافم جمع می‌شدند اما آن روز همه آمده بودند و کسی به من نگاه نکرد؛ آن موقع فهمیدم محبوبیت یعنی چی!»

بازیگر سریال «دایی جان ناپلئون» جمعه گذشته ۹۳ ساله شد
نصرت کریمی: در 93 سالگی دیگر درخواستی از کسی ندارم

1596-58

از بانی فیلم
نصرت کریمی، بازیگر، کارگردان، مدرس، نویسنده و مجسمه ساز ایرانی شمع تولد ۹۳ سالگی خود را فوت کرد.
کریمی در گفت و گوی کوتاهی با بانی فیلم می گوید:«در ۹۳ سالگی دیگر درخواستی از کسی ندارم».
او که چندان علاقه و حوصله ای برای گفت وگو ندارد، ترجیح می دهد در مقابل پرسشهای ما به بیتی از فردوسی استناد کند که همیشه مورد توجهش بوده: «نمیرم از این پس که من زنده ام، که تخم سخن را پراکنده ام».
با این وصف بابک کریمی که در جهت ارتباط گرفتن ما با پدرش تلاش زیادی کرد، حال و روز این روزهای وی را مساعد توصیف می کند و می گوید متاسفانه در حال حاضر به دلیل کهولت سن چندان قادربه گفتگو نیست.
بابک کریمی به بانی فیلم گفت: «پدر این روزها حالش خوب است، معمولا فیلم می بیند و کتابهای مورد علاقه اش را می خواند».
بازیگر فیلمهای، باباشمل، «درشکه چی»، «تختخواب سه نفره»، «محلل»، «جدایی نادر از سیمین»، «فروشنده» و «هجوم» همچنین از برنامه ریزی برای برگزاری نمایشگاهی با محوریت آثار مجسمه سازی پدرش خبر داد و افزود:«آخرین کارهای هنری ایشان مجسمه سازی بوده و در دوره ای هم کاریکاتور می کشیده اند. امیدواریم برای آثار مجسمه سازی ایشان بزودی نمایشگاهی بگذاریم».
نصرت کریمی متولد اول دی ماه ۱۳۰۳ در تهران و فارغ التحصیل از هنرستان هنرپیشگی تهران و دانشکده سینمایی پراگ در رشته کارگردانی سینما و تلویزیون است. او آخرین بار در سال ۱۳۵۴ پشت دوربین فیلم «خانه خراب» چهارمین ساخته اش رفت و پس از آن فعالیت او در سینمای ایران بیشتر به عنوان برنامه ریز و دستیار کارگردان ادامه یافت.او طی سالهای اخیر به دلیل کهولت سن کمتر امکان فعالیت داشته است.حتی یک دهه پیش که مراسم شب نصرت کریمی به همت مجله بخارا در خانه هنرمندان برگزار شد، در همان ابتدای برنامه به دلیل نامساعد شدن وضعیت جسمانی به بیمارستان منتقل شد. خسرو سینایی در همان مراسم درباره این هنرمند گفت:«کریمی هرگز دچار غرور نشد. او مردی بود که فراز و نشیب زندگی را می شناخت و می دانست باید برای گذر زمان شکیبا بود».
نصرت کریمی در سال ۱۳۳۲ جهت ادامه تحصیلات هنری، عازم اروپا و در رم با کارگردانان بزرگ نئورئالیست (ایتالیایی، لوکینو ویسکونتی و ویتوریو دسیکا آشنا شد. فیلمهای این دو فیلمساز بزرگ کریمی را بشدت تحت تأثیر قرار دادند. او همچنین در پراگ در رشته کارگردانی سینما و تلویزیون با تخصص در رشته عروسکی و انیمیشن به تحصیل ادامه داد. او پس از فراغت از تحصیل در پراگ، به رم بازگشت و سه سال در آنجا زندگی کرد. وی در این دوره به عنوان دستیار کارگردان با دسیکا همکاری و نیز در تئاتر بازی کرد، در نمایشهای موزیکال ایفای نقش داشت و همچنین تعدادی از فیلمهای ایتالیایی را به فارسی دوبله کرد. کریمی نزدیک به دوازده سال در اروپا زندگی و فعالیت هنری کرد. فعالیتهای او پس از انقلاب محدود به اجرای نمایش عروسکی «میهمان ناخوانده» در سال ۶۶، کارگردانی فیلم انیمیشن «همبازی»، ساخت سریال تلویزیونی «وروجک» در نیمه دهه ۷۰، ساخت مجموعه فیلمهای کوتاه تلویزیونی درباره کنترل آلودگی هوا و… شد. بازی چند وجهی او در سریال بی نظیر «دایی جان ناپلئون» در نقش آقا جون در مقابل مرحوم غلامحسین نقشینه، و پرویز صیاد در خاطره ها ماندگار است.
او همچنین پس از انقلاب اگرچه کمتر جلوی دوربین رفت که نمونه هایش «دندان مار»(مسعود کیمیایی) «جنگ اطهر» (محمدعلی نجفی) و «برخورد» (سیروس الوند) بودند،اما بیشتر به عنوان دستیار کارگردان و برنامه ریز به فعالیت های خود ادامه داد.
در رجوع به سینمای نصرت کریمی می توان وجوه کمدی نقادانه وگاه بی پروا و صریح او را درک کرد. کمدیهایی که در عین گوشه چشم داشتن به تماشاگران عام، در مواردی با طرح مسائل انتقادی در حوزه های اجتماعی و فرهنگی، حتی حساسیت زا و ملتهب نیز جلوه می کند و توجه منتقدان را نیز به خود جلب می کند.

نمایش «هنر» تقدیم به زنده ‌یاد داوود رشیدی می‌شود

1596-62

ریحانه احمدی: نمایش «هنر» نوشته یاسمینا رضا با کارگردانی وحید رهبانی از روز جمعه ۱۵ دی‌ماه اجرای‌های خود را با تقدیم به مرحوم داوود رشیدی و با حضور خانواده این هنرمند سینما، تلویزیون و تئاتر در سالن شماره سه پردیس تئاترشهرزاد آغاز می‌کند.
در این اثر نمایشی که مترجم آن نیز وحید رهبانی است، داریوش فرهنگ، امید روحانی و محسن حسینی ایفای نقش می‌کنند.
در خلاصه داستان نمایش آمده: خرید یک تابلوی نقاشی سبب‌ساز اختلاف بین سه دوست قدیمی می‌شود…
دیگر عوامل نمایش «رهبر» عبارتند از: تهیه‌کننده: محمدعلی محمدی، طراح: رضا رزم، دستیار اول کارگردان: علی‌رضا گودرزی، دستیاران دوم: پیمان منفرد و امیر شاکری، منشی صحنه: آماندا موسوی، طراح گرافیک: علی‌رضا دربانی، عکاس: مهدی شاه‌حسینی، ساخت تیزر: علی شعبانی، دستیار تولید: ستاره انتظار، دستیار طراح: مهدی سلمانی و ساخت دکور: سیدقاسم غضنفری، رضا تحقیقی و سپهر محمودی.

فیلم کوتاه روتوش به 10 جشنواره راه یافت

1596-59

1596-60

فیلم کوتاه «روتوش» در ماه‌های ژانویه و فوریه ۱۰ حضور جهانی دیگر را ثبت و یک جایزه از کشور ترکیه کسب کرد.
فیلم کوتاه «روتوش» به کارگردانی کاوه مظاهری در ماه‌های ژانویه و فوریه در هفتمین دوره جشنواره فیلم‌های ایرانی پراگ در جمهوری چک، شانزدهمین دوره جشنواره فیلم «داکا» هند، دهمین دوره جشنواره فیلم «صوفیا منار» بلغارستان، سی‌امین دوره جشنواره فیلم کوتاه «مینیمالن» نروژ، دومین دوره جشنواره Ibizacinefest اسپانیا، چهل و چهارمین دوره جشنواره Filmwochenende آلمان، بیست و یکمین دوره جشنواره «زوم» لهستان، بیست و دومین جشنواره فیلم «دوبلین» در ایرلند، چهاردهمین دوره جشنواره Boulder و سیزدهمین دوره جشنواره فیلم‌های مستقل Durango آمریکا رقابت می کند.
کاوه مظاهری همچنین در تازه‌ترین موفقیت خود جایزه بزرگ هیات داوران بخش مسابقه بین‌الملل (جاده ابریشم) پنجمین دوره جشنواره فیلم کوتاه آکادمی SETEM ترکیه را به صورت مشترک با فیلمی از ایتالیا از آن خود کرده است.
در بیانیه هیات داوران این جشنواره که توسط احمد چاترچی از چهره‌های سینمای ترکیه قرائت شد، آمده است: این جایزه برای به تصویر کشیدن مجادله هر روزه زندگی شخصیت‌های زن فیلم به زبانی جسور و آزاد به فیلم کوتاه «روتوش» از ایران اهدا می‌شود. چاترچی همچنین فیلم‌های کوتاه ایرانی را همچون سینمای بلند ایران بسیار قدرتمند توصیف کرد.