1611-27

لوریس چکناواریان در مراسم رونمائی از آثارش:
من اندازه موهایم عاشق شده‌ام،
اندازه اقیانوس اشک ریختم و اندازه آفتاب خندیدم!

1611-28

1611-30

1611-31

مراسم رونمایی از مجموعه‌ی برگزیده آثار «لوریس چکناواریان» -آهنگساز و رهبرارکستر پیشکسوت موسیقی کشورمان- سه شنبه ۲۸ فروردین به همت موسسه فرهنگی هنری «رادنواندیش» در تالار وحدت تهران برگزار شد. در این مراسم که با حضور لوریس چکناواریان و تعدادی از هنرمندان مطرح موسیقی، تئاتر و سینمای کشورمان برپا شد، از پانزده اثر صوتی و تصویری این آهنگساز و رهبر ارکستر برجسته در قالب سیزده اثر صوتی و دو اثر تصویری که طی سال‌های گذشته توسط ارکسترهای مختلف داخلی و بین المللی اجرا شده ، رونمایی شد. این در حالی است پخش فیلم هایی از آثار لوریس چکناوریان و جشن امضای اثر بخش‌های دیگر این مراسم را تشکیل می‌داد.
«امید نیک‌بین» مدیر تولید مجموعه برگزیده آثار لوریس چکناواریان- در بخشی از این مراسم با قدردانی از تلاش لوریس چکناواریان در عرصه موسیقی گفت: «به اعتقاد من استاد لوریس چکناواریان آخرین رمانتیک موسیقی ایران است که بعد از او دیگر هنرمندی مانند وی وجود نخواهد داشت. من دوست دارم در این برنامه باشکوه از اصطلاح «آخرین رمانتیک موسیقی» استفاده کنم که به حق شایسته عنوان استاد چکناواریان است.»
یارتا یاران پژوهشگر و از دوستان نزدیک لوریس چکناواریان هم در بخش دیگری از این مراسم ضمن قدردانی از مقام هنری این هنرمند پیشکسوت عرصه موسیقی ، متنی را برای حاضران در مراسم قرائت کرد.
لوریس چکناواریان در بخش پایانی این مراسم گفت: «دوستان عزیزی که امشب به اینجا آمدید، بدانید که من یک بروجردی ساده هستم که چیزی برای گفتن ندارم. من اندازه موهایم عاشق شده‌ام، اندازه اقیانوس اشک ریختم و اندازه آفتاب خندیدم . اما بازهم باید بگویم که هنوز هیچ چیزی بلد نیستم. به راستی که این دنیا به قدری جالب است که من هنوز نمی دانم باید به آموختن چه چیزی مشغول باشم. من خودم را هیچ وقت جدی نگرفتم، اما کارم را همیشه را جدی می گیرم . من فقط به این موضوع مهم توجه می کنم که یک انسان از زندگی که خداوند به او داده، چه می خواهد ؟ من همیشه دوست داشتم به این موضوع فکر کنم و به آینده فکر کنم که بهترین کار چیست. بنابراین همه ما باید تلاش کنیم تا به نسل آینده فضای امیدوار کننده ای را ترسیم کنیم. ما باید با موسیقی این پرچم را به نسل جوانمان منتقل کنیم و به آنها نشان دهیم که همیشه باید تلاش کرد و امیدوار بود.
فضل الله توکل، فریدون شهبازیان، میلاد کیایی، قاسم رفعتی، پری ملکی، کتایون ریاحی، پیمان سلطانی، سامان احتشامی، مزدا انصاری، فاضل جمشیدی، شیرین یزدان بخش، آناهیتا همتی، رضا خرم، نیما پناهی ها از جمله هنرمندانی بودند که در این مراسم حضور داشتند.
»مجموعه برگزیده آثار لوریس چکناواریان» که توسط موسسه فرهنگی هنری «راد نو اندیش» به مدیریت بردیا صدرنوری توسط موسسه «ایران گام» در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است

کاوه باغچه بان : به زودی تعداد زیادی
از آثار پدرم منتشر میشود

1611-32

به بهانه‌ی دهمین سالروزِ درگذشتِ «ثمین باغچه‌بان» (آهنگساز، شاعر، نویسنده و مترجم ایرانی) مراسم بزرگداشتی برای او در تالار رودکی با حضور تعداد زیادی از علاقه‌مندانِ این آهنگساز و همچنین خانواده‌اش برگزار شد.
«ثمین باغچه‌بان» که باید او را به عنوان یکی از چهره‌های مؤثر در موسیقی چندصدایی ایران دانست، یکی از مهم‌ترین آهنگسازانی است که در زمینه‌ی ساختِ اثر برای کودکان فعالیت‌های بسیاری کرده است؛ اما محدود کردنِ او به این جنبه از فعالیت‌ها نادیده گرفتنِ بخشِ مهمی از کارهای او از جمله «سوییت سمفونیک بومی‌وار» (برای ارکستر سمفونیک) است که در سه بخش و با الهام از چند ترانه محلی ایرانی ساخته شده است. «زال و رودابه» او نیز با الهام از داستان‌های شاهنامه در گشایش تالار رودکی به اجرا درآمد؛ اما حالا بعد از 51 سال در تالارِ کوچکِ وحدت که به نام «رودکی» شناخته می‌شود؛ خیلِ عظیمی از دوستدارانش که بیشترشان جوان بودند برای بزرگداشتش آمده بودند.
در این جلسه «محمد سریر» – آهنگساز و از دوستانِ قدیمی ثمین- به عنوانِ اولین سخن‌ران از او گفت. او ابتدا اظهار تاسف کرد که این مراسم در حالی برای «ثمین» گرفته شده است که او دیگر در این دنیا نیست؛ اما یادش ماند که تاکید کند: «او با آثاری که خلق کرده همواره در ذهن و خاطره‌ی ما وجود داشته است؛ ثمین همیشه در زندگی بخش مهمی از ما حضور داشته است.»
در این مراسم همچنین تعدادی از قطعاتِ او توسط گروه‌های مختلف موسیقی اجرا شد؛ اما «کاوه باغچه‌بان» – فرزند ثمین- هم دیگر سخن‌رانِ این مراسم بود. او از مراسم بزرگداشتِ پدرش به عنوانِ یک جشنِ تولد یاد کرد که برایش بسیار خوشایند است: «من اولین بار که بعد از 25 سال به ایران آمدم، پدرم درگذشته بود و بسیار غمگین بودم؛ حالا اما این مراسم برایم بسیار هیجان‌انگیز است و انگار یک جشن بزرگ برای پدرم است. من سال‌هاست که روی آثار پدرم کار می‌کنم؛ ابتدا فکر می‌کردم که این کار ادای دینِ من به پدرم است؛ اما خیلی زود فهمیدم که اینها هدیه‌ای است که پدرم بعد از درگذشتش به من داده و باعث شده تا من این همه سال از آثار او لذت ببرم و یک هدف بزرگ در زندگی‌ام داشته باشم. در این مدت روی بسیاری از کارهای او کار کردیم که «چارشنبه سوری» یکی از اینها بود. ما همچنان مشغولِ کار روی آثارِ دیگر او هستیم که امیدوارم روزگاری در کشورِ خودشان منتشر شود و همین جا از دوستانِ ارشاد می‌خواهم تا به این آثار مجوز دهند.
کاوه همچنین به این نکته اشاره کرد که بسیاری از ایرانیان، خودشان را «بچه‌های رنگین کمون» می‌دانند: «این اثر، هدیه‌ی اولین و ثمین به کودکان این سرزمین است.» او همچنین این نوید را می‌دهد تا «رنگین کمون» با کیفیتی بهتر و همراه با نقاشی‌های استاد کلانتری منتشر شود.
اما «پروانه باغچه‌بان» – خواهر ثمین- نیز یکی دیگر از سخن‌رانان بود. او از مسوؤلان و برگزار کنندگان این برنامه که به ارزش فرهنگ و هنر توجه داشته‌اند، قدردانی کرد و بیش از همه از کاوه : «پسرِ ثمین با عشق و خستگی‌ناپذیر و با شرایط نامساعد در تمامی این سال‌ها تلاش کرده است ساخته‌های پدرش را از نوشته به صدا در بیاورد و سعادت شنیدن آنها را به ما ارزانی کند، به همین خاطر برایش آرزوی موفقیت و سرافرازی و توانایی بیش از پیش می‌کنم.»

کنسرت موسیقی نوستالژی هند در تهران

1611-33

اولین کنسرت موسیقی نوستالژی هند در تهران برگزار خواهد شد. این برنامه طی روزهای 18 و 19 اردیبهشت به میزبانی سالن همایش‌های ایرانیان و با اجرای شصت سال آثار موسیقی سینمای هند روی صحنه می‌رود. بهروز چاهل که در کارنامه خود تهیه و تولید آثار سینمایی زیادی در ایران و خصوصاً دارد، تهیه و برنامه‌ریزی این کنسرت را انجام داده است. در این کنسرت قرار است «شابیر کومار» که بیش از چهار هزار و هفتصد قطعه را طی چهار دهه در سینمای هند اجرا کرده روی صحنه برود. همچنین «دلشاد شیخ» که در فیلم‌هایی نظیر آن سوی ابرها، محمد رسول الله(ص)، سلام بمبئی و دختر شیطان و… همکاری کرده در این برنامه روی صحنه خواهد رفت.
قرار است گروه موسیقی «کارما» که متشکل از نوازندگان ایران و سرپرستی علی فراهانی است با شابیر کومار روی صحنه بروند و تنظیم قطعات هم توسط پدرام شهرکی انجام شده است. این کنسرت به همت موسسه فرهنگی «آن» به مدیریت دکتر محمدرضا سعدی و با مدیریت اجرایی کوروش کبیری روی برگزار می‌شود.

نمایشگاهی از مجموعه پرتره موسیقی دانان
در دانشگاه ایالتی کالیفرنیای جنوبی در لس آنجلس (USC)

1611-34

انجمن دانشجویی پاکسا در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی از ۲۸ اسفند تا ۳ فروردین نمایشگاهی از مجموعه پرتره‌ موسیقی‌دانان معاصر ایران، اثر مریم زندی را در نقاط مختلف دانشگاه برگزار کرد.
هدف از برگزاری این نمایشگاه ایجاد آشتی و ارتباطی رو در رو بین آمریکایی‌ها و مردم داخل ایران در غالب یک عید ‌دیدنی مجازی بود.
برای این منظور ۲۰ عکس از موسیقی‌دانان معاصر انتخاب شد که همراه هر عکس یک هدفون این امکان را فراهم می‌کرد تا مخاطب در حین دیدن عکس به اثر موسیقیایی هنرمند حاضر در عکس هم گوش دهد.
همچنین امکان گوش دادن به موسیقی این هنرمندان در یک پلی‌لیست اسپاتیفای هم وجود داشت تا بعدا مخاطبان بتوانند به موسیقی مورد علاقه‌شان رجوع کنند.
بیش از ۵۰۰ نفر از این نمایشگاه دیدن کردند و بهانه‌ای شد تا در ایام نوروز نام ایران را در دانشگاه یو.اس.سی به سر زبان‌ها بیندازد. دانشگاه یو.اس.سی پذیرای بیشترین تعداد دانشجویان ایرانی در کالیفرنیاست.

پانزدهمین جایزه بین المللی برای بدون تاریخ، بدون امضا

1611-35

فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» در جدیدترین حضور بین‌المللی خود در جشنواره لاس پالماس موفق شد دو جایزه بهترین بازیگر مرد، برای نوید محمدزاده و جایزه فیلم منتخب تماشاگران را به دست آورد.
این پانزدهمین جایزه بین‌المللی برای فیلم برادران جلیلوند محسوب می‌شود. «بدون تاریخ، بدون امضاء» همچنین سه سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر را به دست آورده است. جشنواره بین‌المللی فیلم لاس پالماس که در گران کاناریا، همه ساله در جزایر قناری در شهر لاس پالماس برگزار می‌شود، بعد از جشنواره سن سباستین مهم‌ترین جشنواره سینمایی اسپانیاست که از سال ۲۰۰۰ به این سو برگزار می‌شود. این فستیوال که در زمینه‌های گوناگون برگزار می‌شود یکی از بزرگ‌ترین بازارهای فیلم اروپا است. هجدهمین دوره فستیوال لاس پالماس که از ۶ تا ۱۵ آوریل در این شهر زیبای اسپانیا برگزار شد، محل نمایش فیلم‌های مستقل و متفاوت کمتر شناخته شده‌ای از آسیا، اروپای شرقی، آفریقا و آمریکای لاتین بود که در نهایت فیلم وحید جلیلوند توانست جزو فیلم‌هایی باشد که بیشترین توجهات را جلب کردند. یکی دیگر از جذابیت‌های این فستیوال مراسمی است به نام «شب عجیب» که برای بزرگداشت فیلم‌های ترسناک در سطح شهر لاس پالماس برگزار می‌شود.
امیر آقایی، هدیه تهرانی، سعید داخ، علیرضا استادى و نوید محمدزاده بازیگران فیلم جلیلوند هستند. امیر آقایی به عنوان نماینده برای دریافت جوایز در مراسم حضور داشت.
در خلاصه‌ داستان این فیلم آمده است: کاوه نریمان یکی از پزشکانِ پزشکی قانونی در محل کارش با جسدی مواجه می شود که او را پیش از این می‌شناخته است.

خواستگاری یک تماشاگر از بازیگر تئاتر

1611-36

در یک اتفاق غافلگیرکننده بعد از پایان نمایش «عکس سفید» که سوژه اصلی آن پدیده ازدواج سفید و معضلات جوانان است، یکی از تماشاگران در برابر حاضرین از نامزدش خواستگاری کرد و با اشاره به یکی از دیالوگ‌های نمایش گفت :« برای اینکه در سال‌های آینده از نامزدم نشنوم که تو چی کاره‌ی منی؟ همین‌جا از اون خواستگاری می‌کنم.»
گروه اجرایی معتقد است: «اگر با گذشت تنها ۷ اجرا از اجرای «عکس سفید» با سوژه‌ای مهم مانند پدیده ازدواج سفید، توانسته باشیم تاثیری این چنین روز تماشاگر بگذاریم یعنی راه را درست رفته‌ایم. به قول پیتر شومان تئاتر یک ضرورت است، چیزی شبیه نان.»
نمایشنامه «عکس سفید» را میلاد اخگر به نگارش درآورده و به همراه امیرحسین طاهری آن را کارگردانی کرده‌اند. بهار کاتوزی، ابراهیم عزیزی و امیرحسین طاهری بازیگران این نمایش هستند.
تاکنون هنرمندانی چون سحر دولتشاهی، حبیب رضایی، الهام کردا، محمد نادری، افسانه کمالی، داود اسفندیاری، مرضیه بدرقه و محمدعلی آهنگران به تماشای این اثر نشستند.