1612-61

آیا رازی ناگفته در پشت ماجرای قتل سعید کریمیان بود؟

1612-47

مقامات انتظامی در ایران و ترکیه اعلام کردند با دستگیری یک قاچاقچی سابقه دار مواد مخدر، ماجرای قتل سعید کریمیان مدیرشبکه های جم تی وی در هاله ای از راز و رمز فرو رفت.
مقامات انتظامی هنوز توضیح کلی نداده اند ولی بطور ضمنی اعلام کردند ناجی شریفی یک قاچاقچی ایرانی با سابقه و پرقدرت مواد مخدر ساکن استانبول ترکیه، با برنامه ریزی قبلی و کمک از یک شبکه بزرگ اقدام به این ترور کرده است.
اعترافات ناجی شریفی و جزئیات ترور کریمیان هنوز فاش نشده است.

ستاره فیلم ایرانی برنده جایزه نقش دوم شد

1612-48

مینا ساداتی بازیگر جوان سینمای ایران بخاطر بازی در فیلم «تابستان داغ» جایزه بهترین بازیگر نقش دوم زن را از فستیوال پکن به دست آورد.
در فستیوال فیلم پکن در چین، دو فیلم «تابستان داغ» ساخته ابراهیم ایرج راد و «ملی و راه های نرفته اش» به کارگردانی تهمینه میلانی حضور داشتند.
فیلم تهمینه میلانی مورد توجه اغلب منتقدین فیلم در چین قرار گرفت ولی اینکه جایزه ای نبرد سبب حیرت همه شد.

الیوراستون عکاسان وخبرنگاران ایرانی
را به شدت دلخور کرد

1612-49

الیور استون چهره قدیمی و جهانی سینمای امریکا، که بعنوان مهمان ویژه در فستیوال فجر ایران شرکت کرده است، زمان ورود به تئاتر چهارسو جهت دیدن فیلم «انقلاب خاموش» نه تنها با خبرنگاران و عکاسان برخورد سردی داشت، بلکه به آنها اجازه نزدیک شدن هم نداد.
استون که از سوی گروهی محافظ مخصوص حرکت میکرد، با بی حوصلگی و بداخلاقی با رسانه ها روبرو شد و اجازه نداد حتی خبرنگاران و عکاسان وارد سالن نمایش فیلم بشوند. گویا روز قبل هجوم خبرنگاران وعکاسان در جریان برگزاری آخرین کارگاه بخش «دارالفنون» سبب دلخوری و خستگی او شده بود.

کمک دوستان پاریسی به فرهادی

1612-50

دوستان پاریسی اصغر فرهادی، او را اینروزها یاری میدهند تا فیلم آخر خود «همه می دانند» را برای افتتاحیه فستیوال کن آماده کند.
اصغرفرهادی که این فیلم را در اسپانیا با حضور حاویرباردم و پنه لوپه کروز زوج معروف سینمایی ساخته، به پاریس برد تا با بهره از یاری دوستان خود، در یک استودیوی مجهز و مدرن، آخرین مراحل صدابرداری فیلم را انجام بدهد و تا چند روز دیگر این کار پایان می یابد.

انیمیشن «آخرین داستان»، برداشتی از شاهنامه

1612-51

فیلم انیمیشن «آخرین داستان» ساخته‌ی اشکان رهگذر، کارگردان جوان ایرانی، برداشتی متفاوت و آزاد از سوی آفرینندگان اثر، از داستان «ضحاک»، ازپایان حکومت «جمشید» تا آغاز حکومت «آفریدون» است. درونمایه‌ی فیلم برپایه‌ی داستان‌ ضحاک در شاهنامه و نگاهی به این داستان در دیگر نوشته‌های کهن ایرانی، مانند «بُندهشن» و «وندیداد» است. پروژه‌ی ساخت این فیلم انیمیشنیِ ۱۲۰ دقیقه‌ای، از سال‌ها پیش آغاز شده است و هم‌اکنون مرحله‌های پایانی کار را می‌گذراند.
اشکان رهگذر، با اشاره به این‌که پیش تولید این فیلم از سال ۱۳۸۹ آغاز و فیلم از سال ۱۳۹۲ وارد مرحله‌ی تولید شده است گفت: سال ۱۳۸۹ و در همان زمان پیش تولید، یک طرح کوچک از فیلم ساختیم تا برآیندی از ساخت کلی آن داشته باشیم که خوشبختانه با نمایش در برخی جشنواره‌ها با استقبال مردم روبرو شد. این پروژه در سال ۲۰۱۳ در فستیوال انسی «Annecy»، در شهر انسی فرانسه، بین شش پروژه‌ی برتر در حالِ تولید، در جهان، برگزیده شد و فیلم برای تهیه‌کنندگان، خریداران و پخش‌کنندگان بین‌المللی معرفی شد. این نخستین‌بار بود که صنعت انیمیشن ایران در این سطح مطرح شد و از همان زمان انسی به گونه‌ای پشتیبان معنوی این پروژه شد. در سال ۲۰۱۶ پروژه، به فستیوال کن فراخوانده شد تا زمینه‌ی پخش بین‌المللی این کار در کنار سه پروژه‌ی دیگر از کشورهای آلمان ، فرانسه و لهستان فراهم شود.
رهگذر با اشاره به دشواری ساخت انیمیشن به بزرگی این پروژه گفت: «آخرین داستان» از دید اکشن، صحنه‌های بی‌مانندی در انیمیشن ایران دارد. افزون‌بر این موسیقی متن آن هم به گونه‌ی ویژه‌ای و فراخور فضای داستان تهیه شده است. موسیقی متن فیلم از ساخته‌های کریستوف رضایی است که با توجه به فضای شاهنامه از موسیقی نواحی ایران بهره برده است. رهگذر درباره‌ی انگیزه ساخت فیلم آخرین داستان گفت: من و همه‌ی همکارانم دوست‌دار شاهنامه هستیم. به باور من دغدغه‌ی هر هنرمند فیلم سازی کارکردن در فضای اسطوره‌ای شاهنامه است. افزون‌ بر این دوست داشتن شاهنامه به گونه‌ای در خون همه‌ی ایرانیان است. من دوران کودکی را با داستان‌های شاهنامه و هزار و یک ‌شب گذرانده‌ام و این عشق از کودکی با من بوده و رشد کرده است.
این کارگردان جوان شاهنامه را در زمینه‌ی سینما، فضایی سرشار از توانایی دانست به گونه‌ای که از بند‌بند آن می‌توان مجموعه‌‌ای بزرگ ساخت و افزود: گذشته از سینما و انیمیشن شاهنامه در زمینه‌های گوناگون و در پیوند با تصویرگری، نقاشی و موسیقی بسیار جای کار دارد و شاهنامه به باور من دریایی است که هر کسی می‌تواند صید خود را از آن بگیرد.
گفتنی است بسیاری از بازیگران مشهور سینما و خوانندگان در این فیلم حضور دارند.

پیانیست یخ های  قطبی در ایران

1612-52

لودوویکو اینائودی پس از سال‌ها مطالعه درباره ایرانهفته پیش با مخاطبان ایرانی خود دیدار داشت.
این آهنگساز و پیانیست خطاب به هواداران ایرانی خود گفت: خوشحالم با طرفدارانم در کنسرت دیدار کردم و خیلی خوشحالم که می‌توانم در ایران روی صحنه باشم
اینائودی پس از حضور در تهران گفت: در حال حاضر از موسیقی ایرانی سررشته‌ای ندارم اما تنها چیزی که می‌دانم این است که کشور ایران را دوست دارم و کشور ایران، کشوری خیلی وسیعی بوده که تمام تمدن‌ها از آنجا شروع‌ شده است به همین دلیل خیلی به ایران علاقه دارم و سعی می‌کنم حالا که به این کشور سفرکرده‌ام با موسیقی ایرانی هم آشنا شوم.
اینائودی به همراه ردی هاسا (چلو)، فدریکو مکوزی (ویولن)، فرانسسکو ارسوری (گیتار)، ریکاردو
لاگانا (پرکاشن) و البرتو فابریس (باس) اعضای ارکستر پنج‌نفره‌اش روی صحنه رفت.

دوستان سل در تالار رودکی

1612-53

گروه موسیقی دوستان سل (Soul Friends) با جمعی از نوازندگان ارمنی- ایرانی روز 14 اردیبهشت در قالب سلسله ‌اجراهای «موسیقی تجربه» در تالار رودکی تهران روی صحنه می‌رود. این گروه که با محوریت اجرای قطعات جهانی جز کار خود را آغاز کرده پس از سه اجرای موفق سال گذشته خود، این بار در قالب سلسله رویدادهای موسیقی تجربه در تالار رودکی تهران روی صحنه می‌رود.
قطعاتی که این گروه در این برنامه اجرا می‌کند، تنظیم و بازآفرینی قطعاتی است که در گذر زمان بارها و بارها توسط موسیقیدان‌ها و خوانندگان مطرح جز اجرا و بازآفرینی شده‌اند و اکنون در جایگاه «کلاسیک» این گونه به شمار می‌روند.
«آلوین آوانسیان» سرپرست و نوزانده پیانو- درباره این اجرا گفت: «سل فرندز همواره مي‌كوشد قطعاتي اجرا كند كه يادآور دوره طلايي موسيقي جهان هستند. قطعاتي كه براي همه تا حدودی آشنا هستند و رنگ و بوی نستالژی دارند.
آوانسیان درباره فعالیت‌های اخیر دوستان سل نیز گفت: «گروه در حال حاضر در حال ضبط آلبوم است و همچنين در حال آماده شدن براي اجراهايی متنوع در تابستان پيش رو.»
واروژ وسکانیان (خواننده)، آلوین آوانسیان (تنظیم و پیانو)، واهه آوانسیان (گیتار)، پترو کشیشی (ساکسفون)، واهیک قره بیگی (درامز) و آرامه بندری (گیتار بیس) اعضای اصلی دوستان سل هستند. بیتا رادمهر، افسانه جابری، روشنک کی منش، مژگان فقانی، ماهور نصیریان نیز به عنوان همخوان در این اجرا خواهند بود.
این گروه در سال 1387 با تلاش های واروژ وسکانیان و جمعی از نوازندگان ارمنی، ایرانی تبار رسما شکل گرفت. نام گروه از سبک «Soul»، در گونه جاز اقتباس شده و زمینه فعالیت این گروه، اجرا قطعات جهانی جز و پاپ دهه‌های 60 و 70 میلادی است. موسیقی Soul حاصل تجربیات سیاهان مهاجر به آمریکا و نوعی دگردیسی موسیقی گاسپل و آراندبی با ریتم‌های فانکی ‌است.

دست ندادن مریلا زارعی با مرد چینی

1612-54

سومین روز (اول اردیبهشت) از سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر از حاشیه خالی نبود؛ حاشیه های بعضاً بامزه ای که برخی سوژه عکاسان می‌شد و بعضی هم گوش ها را تیز می‌کرد.
حوالی ظهر بود که زارعی بالاخره در جشنواره آفتابی شد؛ او که امسال به عنوان داور بخش سینمای سعادت در جشنواره حضور دارد وقتی در کاخ جشنواره به هیات فیلم سازان چین رسید یکی از فیلمسازان مرد چینی قصد دست دادن به او را داشت که زارعی خود را با حالت جالبی به عقب کشید و بعد از آن چیزی که بیش از همه شنیده شد، صدای فلاش دوربین ها بود و همراه با خندهای گاه و بی گاه عکاسان که برای هم قاب می گرفتند.
البته با توضیح به موقع و سریع یکی از خانم های همراه هیات چینی، همه چیز خیلی زود به خیر و خوشی تمام شد.

اولین نمایش فیلم سینمایی کژال

1612-56

فیلم سینمایى «کژال» به کارگردانی نیما یار و تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی توسط خانهٔ هنر کانادا به مدیریت مرجان علیزاده در بخش Marche du Film فستیوال کن نمایش داده می‌شود.
این اثر که تا کنون اجازه نمایش در ایران نیافته، نمایش خود را در عرصه بین الملل آغاز کرده است. «کژال» که قصه‌ای واقعی از دختری دانشجو است که در مرز کردستانِ ایران و عراق ناچار به کولبری می‌شود، در شرایطى سخت میان کولبر‌ها و مناطق ناامن مرزی کردستان ایران و عراق تهیه شده است.
فیلم‌نامه «کژال» با بازی سمیرا ذکائی، مریم بوبانی و نسترن محمدى، توسط آرمین ایثاریان و طرحی از نیما یار به نگارش در آمده است.
دیگر عوامل فیلم «کژال» عبارتند از: مدیران فیلمبرداری: امیر علی ویسی، افشین علیزاده، تدوین: سینا دور اندیشان، آهنگساز: امید رئیس دانا، طراح گریم: هاشم فغانی، طراح صحنه و لباس: جعفر محمد شاهی.

حضور آدم خانگی در سه جشنواره

1612-57

به گزارش خبرگزاری موج، انیمیشن کوتاه آدم خانگی ساخته مرضیه ابرار پایدار برای حضور در چهاردهمین جشنواره کارتونز گاندیا اسپانیا انتخاب شده است که از ۲۶ تا ۲۹ آوریل برابر با ۶ تا ۹ اردیبهشت ماه برگزار شد. همچنین این فیلم در نهمین جشنواره انیمیشن انیفست روزافا که از ۱۷ تا ۲۰ می برابر با ۲۷ تا ۳۰ اردیبهشت ماه در آلبانی برگزار می شود نیز حضور دارد.
این انیمیشن برای حضور در یازدهمین جشنواره اکوزین اسپانیا نیز دعوت شده است که از ۸ تا ۱۲ می برابر با ۱۸ تا ۲۲ اردیبهشت برگزار می شود.
انیمیشن خانگی داستان یک مرد فروشنده حیوانات است که در مغازه‌اش به خواب رفته و خود را گرفتار در قفس حیوانات و کابوسی ترسناک می‌بیند. او در پی نجات از حیوانات می‌گریزد، ولی هربار به مانعی برخورد می‌کند.
جایزه جشنواره ژوهای چین برای عکاس ایرانی
این جشنواره که در ۲ بخش زیر نظر فدراسیون بین المللی هنر عکاسی (فیاپ) و انجمن عکاسی آمریکا (PSA) برگزار شد، آثاری از عکاسان عضو کلوپ فوکوس (نماینده فیاپ در ایران) در بخش های مختلف پذیرفته شدند.
فدراسیون بین المللی هنر عکاسی (فیاپ) که به عنوان تنها موسسه بین المللی در زمینه عکاسی از طرف یونسکو به رسمیت شناخته شده است در سال ۱۹۴۶ پایه گذاری شد و از آن سال تاکنون واسطه‌ای برای برقراری ارتباط بین موسسات ملی عکاسی در کشورهای مختلف جهان بوده است.
این فدراسیون به عنوان عضو اجرایی با موسسات ملی عکاسی در سراسر جهان همکاری نزدیک دارد که تعداد آنها به بیش از ۹۰ موسسه ملی در ۵ قاره می رسد و در حال حاضر تنها نماینده رسمی فیاپ در ایران کلوپ عکس فوکوس وابسته به موسسه هنر خیام است.

زنان با حجاب ایرانی،
لیندسی لوهان با حجاب را محاصره کردند

1612-58

درحالیکه لیندسی لوهان ستاره سکسی سینما در هفته فشن در لندن با حجاب ظاهر شده بود، گروهی از زنان و دختران با حجاب ایرانی و عرب، او را محاصره کرده و با او عکس های سلفی گرفتند.
لیندسی لوهان که چندی پیش صحبت از مسلمان شدن او در ترکیه بود ولی خود آنرا تائید نکرد، در شرایطی در هفته فشن در لندن شرکت نمود که فشن دیزاینرها، چندین مدل با حجاب اسلامی روی صحنه فرستاندو و گویا درهمان جا یک عرب میلیاردر به ملاقات جدی تری با لیندسی علاقه نشان داد.

کنسرت عاشقانه های پاپ با حضور 6 خواننده

1612-60

کنسرت عاشقانه‌های پاپ با اجرای شش خواننده و رهبری و تنظیم رضا تاجبخش در سالن وزارت کشور روی صحنه خواهد رفت. حامی، رضا صادقی، مهدی یراحی، روزبه نعمت اللهی، سیامک عباسی و امیرعباس‌ گلاب در این کنسرت به اجرای عاشقانه‌های خود خواهند پرداخت و نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران نیز به رهبری و تنظیم رضا تاجبحش در این برنامه ساز خواهند زد.
24 و 25 اردیبهشت زمان تاریخ برگزاری این کنسرت در نظر گرفته شده است و شرکت «اکسیر نوین» به عنوان برگزار کننده این برنامه معرفی شده است.
پیش از این تجربه برگزاری کنسرت‌های مشترک در ایران در حوزه پاپ به چند نمونه انگشت شمار از جمله کنسرت یونیسف (با اجرای مهران مدیری،علیرضا عصار، مانی رهنما و رضا یزدانی)، کنسرت ده سالگی دارکوب (با اجرای علیرضا عصار، امید حاجیلی، حامد بهداد، محسن شریفیان، رضا کولغانی و…) بوده و این در حالی ست که در شهرهای مختلف اجراهای مشترک هنرمندان حوزه موسیقی بارها و بارها در قالب برنامه‌های مختلف روی صحنه رفته است.
کنسرت «عاشقانه‌های پاپ» در چهارسانس به میزبانی سالن وزارت کشور به همت شرکت اکسیر نوین به مدیریت محمدرضا خانزاده و تهیه کنندگی امیرحسین طباطبایی روی صحنه خواهد رفت.