1690-69

۱۲ هزار مخاطب تئاتر «تنها تر از مسیح»

1690-00

«تنهاتر از مسیح» به کارگردانی حسن بزرا و تهیه کنندگی علی اسماعیلی از ١٧ مهر اجرای میدانی خود را در بوستان ولایت آغاز کرد.
این نمایش هر شب در ۲ سانس به صحنه رفته و توانست دوشنبه ۶ آبان رکورد مخاطب خود را بزند. در سانس نخست دیشب، ۶۸۰۰ نفر و در سانس دوم ۵۶۰۰ نفر به تماشای این نمایش آئینی نشستند.
«تنهاتر از مسیح» محصول سازمان هنری رسانه ای اوج و با اجرای موسسه فرهنگی ققنوس به صحنه رفته و با توجه به استقبال مردم تهران احتمال تمدید آن نیز وجود دارد.

هوشنگ  مرادی کرمانی در لیست نامزدهای جایزه لیندگرن

1690-70

جایزه آسترید لیندگرن سوئد که بزرگترین جایزه کتاب کودکان در جهان است، نام «هوشنگ مرادی کرمانی» در بین نامزدهای دریافت این جایزه برای سال ۲۰۲۰ را اعلام کرد.
هوشنگ مرادی کرمانی نویسنده معاصر ایرانی و خالق «قصه‌های مجید» است که به خاطر این داستان جایزه مخصوص «کتاب برگزیده سال۱۳۶۴» را نصیب خود کرد. شهرت او به خاطر کتاب‌هایی است که برای کودکان و نوجوانان نوشته، و شماری از این‌ها که به فیلم نیز درآمده است. آثار او به زبان‌های آلمانی، اسپرانتو، انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی، هلندی، عربی، ارمنی و هندی ترجمه شده‌است. اما اولین اثری که از او به زبان انگلیسی ترجمه شده بود داستان «سماور» از قصه‌های مجید بود که برای یونیسف فرستاده شد.

فیلم یه وا در فستیوال DTLA لس آنجلس

1690-71

یه‌وا یک فیلم درام به زبان ارمنی محصول مشترک سینمای ارمنستان و ایران در سال 2017 است.
این اثر سینمایی که نامزد سینمای ارمنستان در نودمین دوره جوایز اسکار در بخش بهترین فیلم خارجی‌زبان شده بود، به نویسندگی و کارگردانی آناهید آباد و تهیه‌کنندگی تقی علیقلی‌زاده ساخته شده است.
یه‌وا در جشنواره‌های معتبری دیگری نیز شرکت کرده‌است و تا کنون جوایز بین‌المللی دریافت کرده‌است از جمله اکران در ایالت مختلف قاره آمریکا که با استقبال خوبی روبرو شده است.

«درخت گردو» فیلم مشترک ایران وترکیه
در فستیوال پرتغال و بلژیک

1690-72

فیلم «درخت گردو» به کارگردانی فیصل سویسال تولید مشترک شرکت بالکن فیلم ترکیه و بنیاد سینمایی فارابی در پنجاه ‌و ششمین جشنواره پرتقال طلایی آنتالیای ترکیه اکران شد.
«درخت گردو» به تهیه کنندگی فیصل سویسال و علی نوری اسکویی تهیه کننده ایرانی فیلم و مشارکت بنیاد سینمایی فارابی در بخش فیلم‌های بلند سینمایی پنجاه‌ و ششمین دوره جشنواره پرتقال طلایی آنتالیای ترکیه رقابت می کند.
فیلم «قصر شیرین» رضا میرکریمی به همراه ۹ فیلم دیگر از کشورهای تونس، لبنان، قطر سوئد، کرواسی، مجارستان، جمهوری چک، بلژیک، فرانسه، برزیل، آلمان، روآندا، ژاپن، اسلواکی، اسلوونی، صربستان، نروژ در بخش فیلم‌های بین‌المللی بلند (سینمایی) که ولفگانگ بکر، کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس آلمانی ریاست هیئت داوری آن را بر عهده دارد، رقابت می کند.
فیصل سویسال در کنفرانس خبری پس از پایان اکران این فیلم که تدوین آن را مصطفی خرقه‌پوش برعهده داشت، گفت: داستان و سناریو از ادبیات و برخی رویدادهای تاریخی تاثیرگذار بر جامعه ترکیه الهام گرفته شده است.

ساز و آواز کار دست فیلم اکران شده داد

1690-78

پخش صحنه‌های ساز و آواز در تیزرهای یک فیلم اکران نشده، پای سازندگان آنرا به دادسرا فرهنگ و رسانه باز کرد.
تهیه کننده و کارگردان فیلم مذکور به همراه پخش کننده آن که از قضا سرمایه‌گذار این فیلم هم هست، با حضور در دادسرای فرهنگ و رسانه به دلیل انتشار آنونس های آن که مملو از صحنه‌های رقص و آواز است و طی روزهای عزاداری در فضای مجازی منتشر شدند، به ارائه توضیحاتی پرداختند.
به نظر می رسد شایعات اخیر درباره احتمال توقیف آن به دلیل همین صحنه‌های ساز و آواز بویژه پس از تعویق در اکرانش چندان بی‌ارتباط نیست. این در حالی است که دفتر پخش فیلم پیشتر علت تعویق در اکران این فیلم را بروز مشکلات فنی اعلام کرده بود.
ظاهراً اهمال مسئولان سازمان سینمایی در کنترل ممیزی فیلم‌ها که اوج آن در ماجرای اکران اوایل امسال فیلم «رحمان ۱۴۰۰» روی داد و به نوعی در ادامه اخیراً دامن فیلم تحسین شده «خانه پدری» را نیز گرفت، موجب ایجاد حساسیت‌های نهادهایی خارج از سینما شده است. هرچند نباید از سوء استفاده برخی پروژه ها از این فضا برای نمایش موارد غیر قابل دفاع در فیلم‌ها به قصد فروش هرچه بیشتر نیز غافل بود.

ازگریم پارسا پیروزفر و شهاب حسینی در«مست عشق»
تا پیوستن بازیگران مطرح ترکیه به این فیلم

1690-79

1690-80

1690-81

پارسا پیروزفر و شهاب حسینی در جدیدترین پروژه حسن فتحی در نقش مولانا و شمس تبریزی جلوی دوربین رفتند.
پروژه جدید حسن فتحی با نام «مست عشق» که در ترکیه فیلمبرداری می‌شود همچنان یکی از پروژه‌های پر خبر سینما است. فیلمی که با بازی پارسا پیروزفر، شهاب حسینی و حسام منظور از ایران و جمعی از بازیگران ترک ساخته خواهد شد و به مقطعی تاریخی می‌پردازد که مولانا شاعر بزرگ ایرانیان و شمس تبریزی در آن می‌زیسته‌اند.
ضمنا بنسو سورال، بوراک توزکوپاران و بوران کوزوم بازیگران مشهور ترکیه‌ای به جمع بازیگران «مست عشق» به کارگردانی حسن فتحی اضافه شدند.
بنسو سورال در نقش مریم، بوراک توزکوپاران در نقش سلطان ولد و بوران کوزوم در نقش علاءالدین ایفای نقش خواهند کرد.

واکنش هنرمندان به توقیف دوباره «خانه پدری»

1690-82

با گذشت یک روز از اعلام توقیف دوباره فیلم سینمایی «خانه پدری» ساخته کیانوش عیاری، تعدادی از هنرمندان نسبت به توقف اکران این فیلم واکنش نشان دادند.
تهمینه میلانی، بابک کریمی، گلاب آدینه، افشین هاشمی، سامان سالور، لیندا کیانی و شماری دیگر از دست‌اندرکاران سینما نسبت به توقیف دوباره این فیلم اعتراض کردند.
نکته عجیب اینکه رییس سازمان سینمایی در گفت‌و‌گو با ایرنا ضمن استمداد از رییس قوه قضاییه برای ورود به موضوع توقیف «خانه پدری»، اعلام کرد راه مقابله با فیلم‌های مبتذل، میدان دادن به فیلم‌های جدی‌ست.
این گفته حسین انتظامی با وجود اینکه می‌تواند به عنوان یک سیاست راهبردی مورد توجه قرار گیرد اما شنیدن این جمله معترضه توسط شخصی که خود در راس سیاست‌های راهبردی و اجرایی سینمای کشور قرار دارد و تمامی مجوزهای ساخت فیلم‌ها از جمله -به گفته انتظامی- فیلم‌های مبتذل با نظر او و مدیرانش صادر می‌شود بسیار عجیب و در نوع خود قابل تامل است!
به هر حال دفاع حسین انتظامی از فیلم «خانه پدری» نشان می‌دهد علی‌القاعده اصلاحات مورد نظر روی این فیلم انجام گرفته باشد، موردی که ایراد بازپرس دادسرای فرهنگ و رسانه نسبت به فیلم کیانوش عیاری را دچار خدشه می‌سازد.
به هرحال حکایت «خانه پدری» حکایت عجیبی‌ست، فیلمی که پس از سال‌ها دور ماندن از اکران، مجال نمایش روی پرده سینماها را پیدا کرد و پس از چهار روز از آغاز نمایش خود و مخالفت‌هایی که نسبت به نمایش خشونت در این فیلم شد، این بار توسط دادسرای فرهنگ و رسانه و به اتهام انجام نشدن اصلاحات، بار دیگر به محاق توقیف رفت.
نکته جالب توجه در مورد «خانه پدری» این است که برخلاف انتظار، در سه روزی که روی پرده ۲۲ سینما دوام آورد توانست بیش از چهارصد میلیون تومان فروش گیشه‌ای داشته باشد. امتیازی که در مورد بسیاری از فیلم‌های روی پرده با انبوهی از سالن‌های سینما، وجود ندارد!
«خانه پدری» گذشته از موضوع ملتهبش، نقبی به ساختار اجتماعی و جایگاه زن در دوره‌های مختلف دارد که با کارگردانی دقیق کیانوش عیاری، فیلمی شریف از آب درآمده که فرایندی قابل قبول از نگاه هنرمندانه و جامعه‌شناسانه را نمایان می‌سازد.