1703-32

درگذشت ولی الله شیراندامی بازیگر قدیمی

1703-34

ولی الله شیراندامی بازیگر و کارگردان قدیمی سینما و تاتر و تلویزیون، هفته گذشته در سن 88 سالگی در تهران درگذشت. شیراندامی آخرین بار نمایش «هنر کمدی» نوشته ادوارد فلیپور را سال 1391 در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه برد و بدنبال آن کتاب تحلیل کارگردانی نمایشنامه «مرگ پیشه ور» را نوشته و منتشر کرد.
شیراندامی در فیلم های: شازده احتجاب، غریبه و مه، جایی برای زندگی، خانه روی آب، بوی کافور-عطر یاس، بلوغ و سریال های مختارنامه و آژانس دوستی و… ظاهر شده بود.
شیراندامی سالها پیش برادر هنرمند خود یدالله شیراندامی را در لس آنجلس از دست داد.

فیلم غلامرضا تختی و واکنش پسرش به ساخت این فیلم

1703-39

فیلم غلامرضا تختی به کارگردانی بهرام توکلی و تهیه کنندگی سعید ملکان یکی از فیلم های ماندگار سینمای ایران با روایتی از زندگی جهان پهلوان تختی است که از 25 اسفندماه سال 97 اکران خود را در سینماهای کشور آغاز کرد.
بابک پسر غلامرضا تختی بعد از تماشای این فیلم با انتشار پستی درباره ساخت فیلم پدرش نوشت: فیلم تختی را دیدم، البته تا آنجا که اشک و اضطراب اجازه می داد. چندین بار هم برای دیدن دوباره سراغش رفتم که هنوز موفق نشدم. همسر و پسر از من بردباری کمتری دارند و در این چند روزی که فیلم به دستم رسیده و گاه و بی گاه به تماشای تکه تکه های آن می نشینم به بهانه ایی سرکی می کشند و موقعیت را موشکافانه ارزیابی می کنند.
فیلم روایت منصفانه ای است براساس واقعیت. تعهد به واقعیت و پرهیز از دروغ در فیلم در دورانی که همه جا غرق در شیادی است برایم بسیار ستودنی ست. فیلم بخاطر دقت در وقایع تاریخی می تواند مستندی درباره ی زندگی تختی باشد اما انباشته از فضاها و صحنه های هنرمندانه که مدیون ذهن خلاق کارگردان است. تماشای این فیلم رنج جانکاهی به همراه داشت که به تحملش می ارزید، و من را به روزگاری برد که دنبال خاطره ها و قصه ها از مروت و انسانیت کوچه به کوچه می گشتم و پای صحبت هر کسی از ورزشکاران تا هم محلی های او می نشستم. از ته دل خوشحالم که این فیلم ساخته شد و از تمامی کسانی که نقشی در پدید آمدن آن داشتند تشکر می کنم.

تتلو آزاد شد!

1703-35

پس از حدود یک هفته بازداشت، امیرحسین مقصودلو معروف به تتلو در ترکیه آزاد شده است. این خواننده ایرانی سه‌شنبه هفته گذشته، ۲۸ ژانویه، بازداشت شده بود. پلیس ترکیه علت بازداشت او را نقض مقررات ویزا اعلام کرده بود.
عصر دوشنبه، سوم فوریه، ابتدا کمپانی موسیقی آونگ در شبکه اجتماعی اینستاگرام خبر آزادی آقای مقصودلو را منتشر کرد. ساعتی بعد هم حساب کاربری این هنرمند ایرانی که بیش از دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفر دنبال‌کننده دارد با انتشار عکسی از او که در میان جمعی از دوستانش بود تلویحا این خبر را تایید کرد و نوشت: “بابت اینا ننه بابامو‌ دادم !! راضیم… امتحان تموم شد!”
جزئیات بیشتری از نحوه آزادی او و این که آیا پرونده مرتبط با این بازداشت مختومه اعلام شده است یا خیر، هنوز منتشر نشده است.
هفته پیش سه‌شنبه ۲۸ ژانویه ۲۰۲۰، امیر تتلو در اینستاگرامش، تصویری از دست‌های دستبند خورده خود را منتشر کرد و گفت در استانبول بازداشت شده است. ساعتی پس از انتشار این خبر هادی شیرزاد، رییس پلیس بین‌الملل نیروی انتظامی ایران گفت بازداشت تتلو در ترکیه با درخواست مراجع قضایی ایران انجام شده است. او در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا گفت به دنبال درخواست مراجع قضایی، و به دلیل “ترغیب شهروندان و به ویژه جوانان به استفاده از موادمخدر و روان‌گردان”، “پلیس اینترپل برای این فرد اعلان قرمز صادر کرده بوده است”.

اهدای جایزه بهترین بازیگر سندنس به هنرپیشه ایرانی

1703-36

روز دوم فوریه، فستیوال فیلم «سندنس» یک جایزه ویژه به صدف عسگری بازیگر فیلم ایرانی «امتحان» اهدا کرد.
در این فستیوال 7 جایزه به فیلم ها و بازیگران فیلم های کوتاه اهدا کرد که جایزه اول به فیلم «اگر بزها بمیرند» ساخته سوفیا عطاوی از مراکش و فرانسه تعلق گرفت.

چرا می خواهند فیلم مطرب را پائین بکشند؟

1703-38

بسیاری از صاحبنظران متعصب در ایران می کوشند تا فیلم پرفروش مطرب را از پرده سینماها پائین بکشند.
این فیلم به کارگردانی مصطفی کیانی، یک اثر کمدی، اجتماعی است که چند بازیگر ترک نیز در صحنه های مربوط به ترکیه در آن بازی دارند. اینروزها بعنوان پرفروش ترین فیلم سال معرفی شده است. فیلم درباره یک خانواده ایرانی است که وارد استانبول میشوند، یک خواننده کاباره ای بنام ابراهیم خوش لحن، که در آستانه انقلاب از صحنه موزیک کنار گذاشته بودند، اینک فعالیت خوانندگی را آغاز می کند.
در این فیلم: پرویز پرستویی، الناز شاکردوست، محسن کیایی، امین مقدم بازی دارند و صاحبنظران متعصب می گویند این فیلم توهین به دولت جمهوری اسلامی است.

توجه امریکائیان به سریال های ساخته شده در ترکیه

1703-37

اخیرا علاوه بر توجه و علاقه شدید ایرانیان داخل وحتی خارج به سریالهای ترکی و همچنین توجه کشورهای مختلف عربی، هندی، پاکستانی و خاوردور، افریقا، در امریکا هم هر روز بر تعداد علاقه مندان این سریال ها اضافه میشود.
خیلی از زنان امریکایی با دیدن این سریال ها در شبکه Netflix با زیرنویس، علاقمند به فراگیری زبان ترکی شده و جالب اینکه بسیاری از این علاقمندان برای فراگیری زبان ترکیه به ترکیه سفرکرده و می گویند جلوه های احساسی و عاطفی در این فیلم ها تاثیر مثبت دارد.
جالب است بدانید ترکیه درسال بیش از نیم میلیارد دلار درآمد فروش این سریال ها را به کشورهای خارجی دارد.