1716-55

حسن توفيق درگذشت

1716-56

1716-57

حسن توفیق، کاریکاتوریست و مدیرمسئول نشریه طنز توفیق، ظهر روز یک‌شنبه سی و یکم ماه می) درگذشت.
به گزارش خبرگزارى ايرنا هادی حیدری، کارتونیست و از دوستان نزدیک خانواده توفيق، خبر درگذشت حسن توفیق را اعلام كرد و گفت او “دو روز پیش به دلیل کم اشتهایی به بیمارستان آسیا مراجعه می‌کند و امروز با وجود تلاش پزشکان، به دلیل ایست قلبی، فوت شد.»
حسن (دوزنده) توفیق، برادر ارشد حسین و عباس (از نوه‌های خواهری حسین‌خان توفیق، بنیان‌گذار روزنامه توفیق در سال ١٣٠١)، متولد ١١ اسفندماه ١٣٠۴ بود. او در دبستان دارالفنون تا اخذ دیپلم متوسطه تحصیل کرد. سپس به دانشگاه تهران راه یافت و در رشته حقوق قضایی فارغ‌التحصیل شد. کارمند وزارت دارایی بود و مدتی در دانشگاه ملی (شهید بهشتی فعلی) درس می‌داد.
حسن توفیق، از دوران محمدعلی توفیق (١٣٢٢)، رسما به جمع طنزپردازان توفیق پیوست. از همان ابتدا نیز قدرت مدیریت خودش را نشان داد و پس از برکناری سردبیران چپ‌گرا و متمایل به حزب توده، سردبیری توفیق را با همراهی برادرانش برعهده گرفت، اغلب کاریکاتورهای روی جلد توفیق در دوره دوم و سوم، کار اوست.
او در ابتدا با راهنمایی و همکاری روح‌الله داوری، از کاریکاتوریست‌های متأخر توفیق و سپس به‌صورت مستقل شروع به خلق آثار ماندگارش در هفته‌نامه می‌کند.
برگزاری اولین دوره کلاس‌های آموزشی کاریکاتور در ایران و سازمان‌دهی کردن تیم کاریکاتور توفیق، از نوآوری‌های حسن توفیق است. از ابتکارات متعدد حسن توفیق، تغییر امضای کنایه‌آمیز روی جلدش از حسن توفیق به اسدالله توفیق در شوخی با جدال‌های هرروزه کاشانی و مصدق درخصوص ملی شدن نفت بود که بازخورد بسیار زیادی در محافل سیاسی داشت و سبب واکنش‌های مصدق شد.
پس از توقیف توفیق (تیرماه ١٣۵٠)، حسن و برادرانش بسیار کوشیدند تا راه گریزی برای انتشار مجدد بیابند، اما تلاش‌شان در عین حقانیت‌شان، اثربخش نبود و توفیق، قربانی سیاست‌های تلخ حاکمیتی شد. او مدتی در ایران بود و سپس همراه خانواده راهی امریکا شد و پس از چندی مجددا به ایران بازگشت.
مجله جوانان درگذشت حسن توفیق را به جامعه مطبوعات، خانواده محترم توفیق، دکتر عباس توفیق و دکتر عباسه توفیق برادرزاده آن زنده یاد تسلیت میگوید.

شاعر «گل یخ» درگذشت

1716-58

مهدی اخوان لنگرودی، شاعر و نویسنده در سن ۷۵سالگی دوشنبه، پنجم خردادماه، اول جون) پرواز کرد و قرار است در اتریش در کنار برادرش به خاک سپرده شود. او شاعر «گل یخ» ترانه معروف بود که هنوز هم ماندگار است.
اخوان لنگرودی به دلیل عارضه مغزی بیش از یک‌ماه در بیمارستانی در اتریش بستری بود.
مهدی اخوان لنگرودی زاده سال ۱۳۲۴ در شهر لنگرود بود. او دوران کودکی، تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در این شهر گذراند. در سال ۱۳۵۱ از دانشگاه ملی ایران در رشته جامعه‌شناسی فارغ‌التحصیل و برای اخذ مدرک دکتری راهی وین شد.
نخستین دفتر شعرش با عنوان «سپیدار» در سال ۱۳۴۵ با مقدمه محمود پاینده لنگرودی چاپ شد. از دیگر آثار شعری او می‌توان به «چوب و عاج» ۱۳۶۹، «آبنوس بر آتش» ۱۳۷۰، «خانه» ۱۳۷۵، «سالیا» ۱۳۷۸ و «گل یخ» (برگزیده اشعار) ۱۳۷۸ اشاره کرد.
مشهورترین اثر او شعر «گل یخ» است. این ترانه توسط کوروش یغمایی خوانده شده است.
از داستان‌ها و رمان‌هایش نیز می‌توان از «آنوبیس» ۱۳۷۴، «درمان» ۱۳۷۵، «پنجشنبه سبز» ۱۳۷۵، «ارباب پسر» ۱۳۷۷، «در خم آهن» ۱۳۷۹، «الا تی تی» ۱۳۷۸ و «توسکا» ۱۳۹۲ نام برد.
«یک هفته با شاملو»، «خدا غم را آفرید، نصرت را آفرید» ۱۳۸۰، «از کافه نادری تا کافه فیروز» ۱۳۹۲، «ای دل بمیر یا بخوان» (ترجمه اشعار خوان رامون خمینس) ۱۳۷۳ و «ببار اینجا بر دلم» (گفت‌وگوی بهزاد موسایی با مهدی اخوان لنگرودی) ۱۳۸۴ از دیگر کتاب‌های به‌جامانده از این شاعر، نویسنده و پژوهشگرند.

حساسیت نسبت به عکس های مشترک
پیمان معادی با هالیوودیها

1716-59

درایران اینروزها خیلی موارد درچارچوب حساسیت های خاصی قرار میگیرد ازجمله عکس های سلفی با بازیگران هالیوودی و چهره هایی چون بهروز وثوقی و داریوش واخیرا گوگوش.
پیمان معادی بازیگرجوان که درواقع متولد امریکاست ودرفیلم های هالیوودی بازی می کند و گاه هم درفیلم های ایران، اخیرا تصاویری با بازیگران معروف هالیوودی روی سوشیال میدیا آمده، از جمله با تندی نیوتن و کریستین استوارت، که حساسیت و بروایتی حسادت خیلی ها را برانگیخت حالا چرا؟ واقعا عجیب است، چرا نه؟ چرا پیمان با سوپراستارها عکس نگیرد؟ چه اشکالی دارد بازیگران داخل، با سوپراستارهای ایرانی چون گوگوش، داریوش و بهروزوثوقی عکس بگیرند؟

آیا فیلم Extraction تحریک و آشوب درایران است؟

1716-60

اخیرا فیلم Extraction(استخراج) با بازی کریس همسورت در ردیف پرفروشهای سینمای هالیوود قرارگرفت. دراین فیلم گلشیفته فراهانی نیزبازی دارد.
بعضی صاحبنظران درداخل ایران خصوصا متعصبین عقیده دارند که این فیلم برای تحریک جامعه خاورمیانه بویژه ایران ساخته شده وازهمان آغاز فیلم قهرمان داستان به خشونت و قتل و غارت مامورین پلیس و حکومتی می پردازد و بطور ریشه ای قراراست جهان اسلامی را درنظرداشته باشد.
این عده می گویند حضورگلشیفته درنقش یک انقلابی، با حساب و کتاب است و او را بدلیل ایرانی بودن درفیلم نقش حساسی داده اند و به مرور اورا به جمع سوپرهیروها می کشانند حالا چقدراین فرضیه منطقی است خدا داند.

درایران تقریبا همه ستارگان سینما و تلویزیون
تن به جراحی زیبایی داده اند!

1716-61

اخیرا آماری ازسوی انجمن ها و گروه های پزشکی در ایران منتشر شده که علاقه 80درصد از دختران و زنان را به عمل های جراحی زیبایی نشان میدهد وبرخی ازآنها حتی سالها کارمی کنند تا با پس اندازخود بینی، صورت، سینه و شکم ودیگراعضای بدن خود را جراحی کنند.
درهمین آماراعلام شده، تقریبا 90درصد و شاید کمی بالاترازستارگان سینما و تلویزیون درایران تن به عمل جراحی زیبایی داده اند و نکته مهم اینکه با وجود محدودیت ها، جراحان زیبایی همه مرد هستند. ستارگان طبق این آمار، تحت جراحی بینی و گونه ها، لب ها، چانه وهمچنین سینه ها وشکم، باسن و ران قرار می گیرند.
درطول سال حدود 2هزار زن ودختر بر اثر جراحی های زیبایی ناقص و فلج شده و یا جان می بازند ولی قانون بخصوصی برای شکایت ودریافت خسارت وجود ندارد.