1719-47

مستند زنان ایزدی بی بی سی برنده جایزه شد

1719-48

فیلم مستند شبکه بی بی سی درباره زنان ایزدی اسیرگروه داعش، جایزه ارزشمند وان ورلد میدیا One World Media را صاحب شد.
این فیلم مستند با نام «فرزندان پنهان ایزدی» ساخته نفیسه کوهنورد به قصه زندگی زنان ایزدی که در اسارت و شکنجه گروه داعش بودند می پردازد، زنانی که مورد تجاوز قرارگرفته و دربدترین شرایط حامله شده و فرزندانی بدنیا آوردند و بعد از آزادی ازسرنوشت فرزندان ناخواسته خود خبری نداشتند چون ناچار آنها را رها کردند.

نویسنده مهاجر کرد ایرانی برنده جوایز ادبی

1719-49

کتاب «هیچ دوستی بجزکوهستان»، نوشته بهروز بوچانی نویسنده کرد ایرانی در ایران چاپ ومنتشر شد و به چاپ چهاردهم نیز رسید درحالیکه قبلا با همت و ترجمه امید توفیقیان به زبان انگلیسی، برنده جوایز بسیاری شد. از جمله جایزه ویکتوریا برای ادبیات و جایزه ویکتوریا برای آثار غیرداستانی که از اعتبار خاصی برخوردارند.
بوچانی درسال 2013 در تلاش برای زندگی آزاد، ازمسیر اندونزی به استرالیا می رفت که با غرق قایق اش، بعنوان پناهجو، 6 سال درجزیره مانوی حبس بود. تا درسال 2019 با مدارک سازمان ملل به نیوزیلند رفت و دراین کشور دریک جشنواره ادبی شرکت کرد و ماندگارشد.

فیلم پاسیو به بخش رقابتی جشنواره انگلستان راه یافت

1719-50

فیلم «پاسیو» اولین فیلم مریم بحرالعلومی که پیش از این سیمرغ بهترین کارگردانى را از بخش جلوه‌گاه شرق سی‌وششمین جشنواره جهانی فیلم فجر و تقدیر ویژه بهترین کارگردان زن را از هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم داکا DIFF دریافت کرده بود، برای حضور در بخش رقابتی پنجمین جشنواره فیلم Straight Jacket Guerrilla انگلستان انتخاب شده است. بهناز جعفرى، محدثه حیرت، کریم امینى، یاسمن ترابى، حسین ملکى و بابک انصارى، پوریا پورسرخ و شقایق فراهانى در فیلم پاسیو بازی کرده اند.
پنجمین جشنواره فیلم Straight Jacket Guerrilla انگلستان 15 تا 21 آگوست 2020 به صورت آنلاین برگزار می‌شود.

سیاوش طهمورث:
راهی که تئاتر می رود به ترکستان است!

1719-51

سیاوش طهمورث بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون درباره وضعیت هنرهای نماشی بر این باور است که متاسفانه در مسئله مدیریت و رفتار هنرمند مشکلات اساسی وجود دارد و همین موضوع باعث شده تا پیشکسوتان این عرصه از هنر دور بمانند.
او می گوید شاید این شانس من بوده که از همان ابتدا با هنرمندان مطرح تئاتر کار خود را شروع کردم و فکر می کنم کسی می تواند هنرمند باشد که فضیلت هنر را درک کرده باشد و شاید یکی از عواملی که باعث شده است تئاتر ما در حال حاضر آن چنان که باید و شاید به جایگاه اصلی خود نرسد همین دور ماندن از فضیلت هنر است.
او درباره علت عدم حضور خود در تئاتر در ۵ سال گذشته گفت: واژه هنرمند واژه ای است که سابقه طولانی به همراه خود دارد یا وقتی می گوییم مدیر یعنی باید کسی در کاری مدیر باشد که اشراف کامل چه از نظر سواد و چه از نظر مدیریت داشته باشد. شناخت و سواد کافی باید هردو در کنار هم باشد و نبود هریک از آن ها می تواند باعث عدم موفقیت شود.
متاسفانه این راه که تئاتر می رود به ترکستان است. باید درتئاتر خاک صحنه خورد و نمی توان به همین راحتی بزرگ و هنرمند شد.

سیدعلی صالحی ممنوع‌الملاقات شد

1719-52

سیدعلی صالحی، شاعر و منتقد ادبی صاحب‌نام ایران که بسیاری از علاقه‌مندان به شعر او را با نام «ری را» می‌شناسند، از ۲۷ خرداد به دلیل عارضه قلبی در بیمارستان بستری و ‌در انتظار عمل قلب باز است. به دلیل شیوع ویروس کرونا و دستور اکید پزشک معالج،‌ وی در حال حاضر ممنوع‌الملاقات است.
به گزارش ایرنا، سیدعلی صالحی پیشتر گفته بود، به دلیل ناراحتی قلبی کهنه‌ای که یک دهه همراهش است، امکان دارد نیاز به جراحی قلب داشته باشد؛ اما تصمیم‌گیری قطعی در این مورد نیاز به آزمایش‌های پزشکان و تحقیق بیشتر دارد.
صالحی در سال ۱۳۸۹، به دلیل سکته قلبی در بیمارستان بستری شده بود و بار دیگر از ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ به سبب عارضه قلبی در مرکز قلب تهران بستری شده و تحت مراقبت قرار گرفته است.
طبق آخرین پیگیری‌ها، پزشکان تشخیص عمل قلب باز را برای بازیابی سلامتی صالحی قطعی دانستند و قرار است به زودی این شاعر زیر تیغ جراحان برود.
همچنین طبق دستور اکید پزشک معالج شاعر «ری را»،‌ به سبب شرایط شیوع ویروس کرونا، وی ممنوع‌الملاقات بوده و امید تیم پزشکی بر این است که عمل جراحی صالحی تا پیش از پایان هفته جاری صورت گیرد.

ترانه علیدوستی ‘به ۵ ماه حبس تعلیقی محکوم شد

1719-53

ترانه علیدوستی بازیگر سینما و تلویزیون، با شکایت نیروی انتظامی ایران به پنج ماه حبس محکوم شده است. به گفته وکیل خانم علیدوستی این حکم به مدت دو سال تعلیق شده است.
کاوه راد، وکیل پرونده، در توییتی خبر داده است که حکم ترانه علیدوستی روز یکشنبه اول تیر به او ابلاغ شده است. به گفته آقای راد این هنرپیشه زمستان سال گذشته “با شکایت نیروی انتظامی و ستاد امر به معروف اصفهان به اتهام اقدام تبلیغی علیه نظام، نشر اکاذیب، افترا و توهین به ماموران در حین انجام وظیفه” به دادسرا احضار شده‌ بود.
وکیل خانم علیدوستی می‌گوید دادسرای رسانه و دادگاه انقلاب او را در موارد اتهامی فعالیت تبلیغی علیه نظام، افترا و نشر اکاذیب مجرم ندانستند و پرونده با موضوع “توهین به ماموران در حین انجام وظیفه” به دادگاه کیفری ارسال شد.
در نهایت دادگاه خانم علیدوستی را “به دلیل انتشار توئیت‌هایی علیه نیروی انتظامی و گشت ارشاد، به پنج ماه حبس تعزیری محکوم کرد. این حکم به مدت دو سال تعلیق شده است.”

سام درخشانی به دادگاه فرهنگ و رسانه احضارشد

1719-54

سام درخشانی بازیگر سینما و تلویزیون که به تازگی تجربه اجرای مسابقه تلویزیونی ایران را هم به کارنامه فعالیت هایش اضافه کرده است، به دادگاه فرهنگ و رسانه احضار شد. گفته می‌شود، علت این احضار پستی اینستاگرامی او درباره سحر قریشی بوده است. پستی که البته پس از ساعاتی درخشانی آن را پاک کرد.
سام درخشانی در این باره می گوید: دادگاه فرهنگ و رسانه من را به دلیل پستی که درباره خانم قریشی منتشر کردم، احضار نکرده است. ماجرا به انتشار پستی در روز بازیگر بر می‌گردد. که من پستی درباره مفسدان اقتصادی در صفحه شخصیم منتشر کردم. یکی از افراد حاضر در عکس منتشر شده، از من شکایت کرد؛ به همین دلیل به دادگاه فرهنگ و رسانه احضار شدم.
درخشانی ادامه داد: این پست چاشنی طنز داشت. یکی از تهیه کنندگان به من زنگ زد و گفت: این کار برایت حاشیه ساز می‌شود؛ به همین دلیل بلافاصله پس از انتشار، پست را حذف کردم اما با این وجود از من شکایت کرده اند.

فتیه عامری

1719-55

من به هواى تو بى پروا شدم…
عشق تو مرا جسارت بخشيد،
تا زنانگى ام را
از پستوى قديمىِ خانه ي پدرى بيرون كِشم
و نامش را از بلنداى بام فرياد زنم
تا در پس كوچه هاى شهر بپيچد
و برسد بگوش دخترانى كه آموخته اند
براى يك زن خوب
هر هنرى لازم است
اِلا هنر زنانگى…

فتیه عامری

حسین فرخی و  مجموعه نمایشنامه هایش

1719-56

به گزارش خبر آنلاین ، دکتر حسین فرخی استاد دانشگاه هنر و کارگردان سینما ، تئاتر و تلویزیون مجموعه نمایشنامه هایش را برای انتشار آماده کرده است . 17 نمایشنامه از این نویسنده در قالب یک مجموعه به انتشارات نیسان ارائه شده است که برای چاپ آماده می شود. این مجموعه در حال حاضر در مراحل اخذ مجوز برای چاپ می باشد  . نمایشنامه های سفر بیست و یکم ، غروب یک برکه ، قبل از انفجار ، المیرا در آتش و گربه حریص پیش از این به چاپ رسیده اند و نمایشنامه های دیگری که در این مجموعه هستند عبارتند از : ابراهیم ، آتش، قربانی – داستان آدم – بازنویسی رومئو و ژولیت ، سمفونی بیداری – سوگ سودابه – شب نشینی باشکوه آقاجون- عید ولایت – وقتی ماه شل شد و از آسمان افتاد پائین- بازنویسی مکبث – نه هنوز- تکه های کوچک آوار- یه پر سالم برای پرواز. جلد سوم کتاب نمایشنامه نویسان ایران از سال 1357 تا 1367 از حسین فرخی نیز در نوبت چاپ در انتشارات مرکز هنرهای نمایشی می باشد .